Författare Ämne: Förstabilsprojekt, Volvo 360 - 88!  (läst 44714 gånger)

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360!
« Svar #40 skrivet: augusti 04, 2012, 18:47:24 »
Kladdade i lite färg och bodymassa i bakre hjulhusen idag, tänk vad lite färg kan göra! Tyvärr har jag inga före bilder, men ni kan ju tänka er hur det såg ut..  ;)








Min lagom sköna meckplats.. Ge mig ett garage!  :P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360!
« Svar #41 skrivet: augusti 05, 2012, 00:12:20 »
Mysig mekplats  :)

Bra jobbat med bodyn!

Utan att vara elak vill jag tipsa om skärmkanterna. Tycker mig se en gnutta rost där längst in på kanten.

Håller själv på i hjulhus höger bak och där är det inte lika fint som i ditt tyvärr.
Har nu fattat att man ska åtgärda den lilla rost man har så fort man får syn på den. Ju mer man väntar desto värre blir det.
Samt att spruta olja i alla tänkbara och otänkbara utrymme i karossen så som balkar, inne i skärmar osv.
Om man planerar att ha kvar bilen ett längre tag alltså. Annars är det ju onödigt jobb.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360!
« Svar #42 skrivet: augusti 06, 2012, 22:05:27 »
Mysig mekplats  :)

Bra jobbat med bodyn!

Utan att vara elak vill jag tipsa om skärmkanterna. Tycker mig se en gnutta rost där längst in på kanten.

Håller själv på i hjulhus höger bak och där är det inte lika fint som i ditt tyvärr.
Har nu fattat att man ska åtgärda den lilla rost man har så fort man får syn på den. Ju mer man väntar desto värre blir det.
Samt att spruta olja i alla tänkbara och otänkbara utrymme i karossen så som balkar, inne i skärmar osv.
Om man planerar att ha kvar bilen ett längre tag alltså. Annars är det ju onödigt jobb.
Tacktack!

Jo, ska ta tag i skärmkanterna så fort som möjligt, måste bara få tag på kulören på burk. Det kan vilken lackverkstad som helst blanda ihop va?

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 8/8 -12 - Rostlagning
« Svar #43 skrivet: augusti 08, 2012, 19:38:48 »
Tjena! Vi har fixat med tröskeln på vänster sida, var lite rost där. Inte riktigt klart än, men en bra bit på väg.


Bortkapat här, såg bättre ut bakom än vad vi trodde!

Den bortkapade biten. Inte jättemycket rost, men bra att få bort skiten ändå.

Slipat lite..

Vi fick lägga i en ny bit längst ner till höger, ser ju inte helt hundra ut men det funkar nog.

Kapar av den nya biten.

Passar in den nya biten, vi fick den att passa ganska bra till slut.

La i lite kemisk metall, svetsen vi har är inte den bästa, så det blev punktsvetsat runt om, men förhoppningsvis håller det i några år.

Lagt på sprutspackel, ganska mycket spackeljobb kvar att göra!

Har märkt att det försvinner en hel del kylvatten, dock utan att det kommer vit rök ur avgasröret när motorn är uppe i arbetstemp.. Kan inte se några läckor någonstans heller. Fan!

Imorrn ska vi till skroten för att se om vi kan hitta några rutlister, vore fint att fixa det!

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360!
« Svar #44 skrivet: augusti 22, 2012, 16:33:15 »
Tjena!

Har inte så mycket att säga om själva bilen, den står ute på landet och jag är hemma i stan och går i skolan..  :-\

Dock så fick jag ett erbjudande idag om att få en B230 med mekaniskt insprut. Är det värt att slänga i den i bilen? Just nu sitter det en b200f med elektroniskt insprut i den. Eller ska man leta efter en B230f som också har elektroniskt insprut? Är väldigt sugen på att byta motorn, och så småningom "slänga" i en turbo!  ;)

I övrigt så ska jag börja fråga någon plåtverkstad om dom kan bredda plåtfälgar åt mig, och sen ska den sänkas lite lagom. Är också sugen på att styva upp den lite, men det ligger nog rätt långt fram i tiden.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360 - 88!
« Svar #45 skrivet: augusti 22, 2012, 17:33:53 »
Det är ju bara att ta bort det mekaniska sprutet från B230En och montera insprutningen från din B200F och sen letar du reda på en 3bar bränlestryckregulator eller trycker ihop original till 3bar då det är det enda som skiljer motorerna åt.
B200F har 2,5bar
B230F har 3bar
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2847.msg33017#msg33017
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360 - 88!
« Svar #46 skrivet: augusti 22, 2012, 17:38:15 »
Det är ju bara att ta bort det mekaniska sprutet från B230En och montera insprutningen från din B200F och sen letar du reda på en 3bar bränlestryckregulator eller trycker ihop original till 3bar då det är det enda som skiljer motorerna åt.
B200F har 2,5bar
B230F har 3bar
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2847.msg33017#msg33017
Åhfan, grymt! Tack för hjälpen.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360 - 88!
« Svar #47 skrivet: augusti 24, 2012, 23:50:20 »
Hej Kentta!

Varför har jag missat din tråd det senaste?
Bilderna på din uppkapade tröskel är som porr för mig, har inte fått upp mina bilder än men när du ser dom så kommer du känna dig väldigt nöjd med att det inte gått längre med rosten innanför din tröskelplåt!!

Tråkigt att din motor verkar surpla vatten, om det inte läcker ut någon annanstans som du inte ser.
Men blir ju bra då om du byter motor till B230! B230E har väl dessutom V-kam och 135hk (i allafall med sitt svanhalsinsug monterat) då det blir ju grejer om du väljer att ta den! Om jag inte minns fel har den det lätta svänghjulet också.. (det plana på ~9kg] istället för det djupa på våra bilar som väger ~13kg.

Breddade plåtfälgar är skoj, när fälgkanten inte sitter två ljusår in från skärmkanten  ;D
Och med sänkning blir det ju riktigt nice. Uppstyvning gör du billigast genom att ta fjädrar från skroten/biltema och så byta till tjockare olja i originalstötdämparna.


Just det, om du ska köra turbo senare så är nog inte B230E ett bra val eftersom jag har för mig att den har lite högre kompressionsförhållande än B200F/B230F.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360 - 88!
« Svar #48 skrivet: augusti 25, 2012, 00:01:19 »
Det är ju bara att ta bort det mekaniska sprutet från B230En och montera insprutningen från din B200F och sen letar du reda på en 3bar bränlestryckregulator eller trycker ihop original till 3bar då det är det enda som skiljer motorerna åt.
B200F har 2,5bar
B230F har 3bar
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2847.msg33017#msg33017
Åhfan, grymt! Tack för hjälpen.  :)
Just det kom på att jag glömde nämna en sak. Du måste plugga hålen där de mekaniska spridarna suttit, finns säkert folk som kommit på smarta lösningar för det som man borde hitta efter lite googlande ;)
Om nu inte de mekaniska spridarna sitter i E-insuget.

När jag googlade på B230E så hittade jag nästan direkt denna tråden och detta inlägget:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1251
jaha du han före!!
bra bra men på B230e så står det 92 kw på mekonomen!!!
så 130 hk blir det! :D
står så här på tpc......


för att få ut samma effekt som ur en gle. vad mer än toppen ska man byta?       
 
kolvarna.. högre komp i GLE.. 10.3 mot 9.8.. för jag antar att det handlar om B230E vs. B230F? det lät så.. sitter ofta V-kam i B230E oxå..
 
 En GLE -90:a har samma motor som GL -90
ok. Men kan man inte ta delar från en gammal gle för at få bättre fart i maskinen då?


Sitter 530 topp på b230E, å den är det ingen ide att hänga dit.

få tag i en 531 topp å sätt dit iställe.

B230FB som satt i första årsmodellen av 940 har ca 130 hk, har för mig de sitter 531 samt annan kam i den. förövrigt ska den va samma din motor, så få dit en lite planad sådan så blire nog lite trevligare iaf.


Men ska du köra E85 och turbo så borde det funka bra med E-motorns komp så länge du inte tänker ladda över 1bar (verkar vara nära gränsen på E85 och sugkomp (runt 9-10:1) när jag googlade i somras.)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360 - 88!
« Svar #49 skrivet: november 01, 2012, 21:56:43 »
Hallå!

Har varit väldigt inaktiv här, har haft fullt upp med skola, körskola, jobb osv, så Volvon har hamnat lite i skymundan. Men nu jäklar är det fart igen! Har numera rostlagning på Volvon som projekt i skolan, vilket är helt perfekt tycker jag. Laga rost på skoltid! Bättre än att plugga matte i alla fall.  ;)

Har försökt få väck rosten runt dörrarna och trösklarna, har väl hållt på från och till sedan i somras. Flyttade bilen för någon helg sen från landet till min farbrors verkstad, oerhört skönt att kunna stå inne! Dessutom har han utsug osv, ganska mycket behagligare att lacka då! Lite bilder på rostlagningen:


Här är då den rost som fanns på höger sida, på tröskeln. Är lite på framdörren också, men har varken haft tid, möjlighet eller ork att plocka av den. Får se om det händer nån gång under hösten.


Slipade ner så gott jag kunde. Skulle ju varit oerhört skönt med bläster i såna här situationer!


Maskade lite, som ni ser så tycker jag inte att det är så överdrivet roligt..  ;) Ni kan vara lugna, täckte över inredningen efter bilden togs!


Grundat!


Har nu under höstlovsveckan hunnit med att lacka färdigt på både höger och vänster sida, återkommer imorgon med resultat..  :)

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360 - 88!
« Svar #50 skrivet: november 02, 2012, 14:34:52 »
Glömde såklart kameran hemma idag, fler bilder kommer väl nästa vecka eller något.

Monterade ihop allt idag, så som dörrsidor osv. Bilen är alltså körduglig igen! Enormt skönt.

Skriver teoriprovet på måndag, kör upp på tisdag.. Så nästa vecka kan man förhoppningsvis vara ute på vägarna och köra!  ;D

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360 - 88!
« Svar #51 skrivet: november 08, 2012, 21:05:18 »
Bilder! Nu är dörrarna och trösklarna så gott som klara, jag är i alla fall nöjd. Finns en del rost kvar på högra framdörren, men det är inget akut. Skönt att äntligen kunna avsluta jobbet med dörrarna, har tagit en del tid..  ;)


På vänstra sidan av bilen så är det alltså lackat från listen och neråt, på dörrarna samt tröskeln.




Tröskeln. Det är lackat med 2K klarlack, hoppas att det håller.




Tröskeln på höger sida.

Tack för mig! Lämna gärna en kommentar.  ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360 - 88!
« Svar #52 skrivet: november 08, 2012, 21:11:13 »
Ser ju ut som nytt :D
Du får gärna komma och rostlaga och lacka min bil ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360 - 88!
« Svar #53 skrivet: november 10, 2012, 11:20:40 »
Snyggt rostlagat! :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360 - 88!
« Svar #54 skrivet: november 25, 2012, 00:12:24 »
Bra jobbat Kentta! Önskar att mina trösklar såg ut sådär! Har lite jobb framför mig..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360 - 88!
« Svar #55 skrivet: juli 23, 2013, 19:17:04 »
Hej!

Det är med en klump i hjärtat jag är tvungen att meddela att min pärla numera är någon annans ägo. Det kändes som det rätta beslutet, på grund av tid och platsbrist. Trist, men vafan, jag kommer säkert äga en till 360 i framtiden!

Tråd kan låsas.

Hälsningar Kentta.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360 - 88!
« Svar #56 skrivet: juli 23, 2013, 22:46:44 »
Hej!

Det är med en klump i hjärtat jag är tvungen att meddela att min pärla numera är någon annans ägo. Det kändes som det rätta beslutet, på grund av tid och platsbrist. Trist, men vafan, jag kommer säkert äga en till 360 i framtiden!

Tråd kan låsas.

Hälsningar Kentta.

På återseende säger vi då :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.