Författare Ämne: byte av bultmönster  (läst 7358 gånger)

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
byte av bultmönster
« skrivet: april 19, 2006, 09:36:05 »
hur är det med att byta fjäderbenet mot ex 740 el 240 om man byter lager toppen och monterar 300 del där hur är längden totalt sett  hur går det med undre kulled mot benet och länkarmen det bör ju gå att borra om
detta är nämligen vad man behöver göra för att kunna  besiktiga bilen det måste vara ventilerade skivor och avsedda för bromms effekt till 220 hk vilket 240 0ch 740turbo har detta bör ju gå att fixaz har ngn gjort detta så hojta till..volvopower!!!!!
360 turbo forever

Paq

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
Re:byte av bultmönster
« Svar #1 skrivet: april 19, 2006, 16:14:46 »
ja har inte gjort de själv men allt går...de är la bara å prova de måste gå lycka till ;)
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: april 19, 2006, 22:17:58 »
Vilka fjäderben du än sätter dit får du inte köra en 360 med mer än 130hk eller 170nm.. om du inte reggar som amatörbyggt eller ombyggt fordon?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: april 20, 2006, 06:39:38 »
helt rätt frej men var hittade jag den  infon????ombyggt fordon ska den in som hur som helst...jag ska ha igenom bilen till varje pris ...
360 turbo forever

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: april 20, 2006, 15:32:26 »
Ta en  liten prat med "Therealpinto" på zatzy. Han er besiktningsmann for SFRO eller hva det nå heter igjen :-\

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: april 21, 2006, 06:47:44 »
haak du er veldig grei mange takk ellers hadde eg ikke funnet det ut..takk
360 turbo forever

Amazon_V8

• Medlem
  • Antal inlägg: 136
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: april 21, 2006, 16:55:21 »
Vad för info behöver du??Ombyggt fordon i allmänhet eller vet du vad som gäller??

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: april 23, 2006, 09:29:48 »
Jag har pratat med honom en hel del. Vad är det du undrar över?
Vad kör du med för motor i din bil? Är den större än 130hk och 170nm (dom kan bjuda på lite om dom är snälla) så är det kört att köra med drivlinan från en 300. Då transaxel och diff inte är godkännda för mer effekt (växellådan är det då den är samma som 240). Han rekomenderade att jag skulle byta till Alfa eller Porsche drivlina.

Sen måste motorn va helt original vid bes. Ha du en motor utan kat så måste du ha intyd från på att den är helt original (dom intygen går inte att få, volvo skriver inte ut några...).

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: april 23, 2006, 11:47:39 »
Behöver man inte intyg om man kör med kat?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: april 23, 2006, 20:01:37 »
Nej, kör man med motor som är typad med kat så slipper man originalintyget (det räcker med att man garanterar själv) samt att den ska klara av dom avgasregler som årsmod. på motorn under regbes.

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: april 24, 2006, 06:17:28 »
Jag har pratat med honom en hel del. Vad är det du undrar över?
Vad kör du med för motor i din bil? Är den större än 130hk och 170nm (dom kan bjuda på lite om dom är snälla) så är det kört att köra med drivlinan från en 300. Då transaxel och diff inte är godkännda för mer effekt (växellådan är det då den är samma som 240). Han rekomenderade att jag skulle byta till Alfa eller Porsche drivlina.

Sen måste motorn va helt original vid bes. Ha du en motor utan kat så måste du ha intyd från på att den är helt original (dom intygen går inte att få, volvo skriver inte ut några...).
 jo vilken del behöver ändras för att besiktiga som ombyggt fordon det ska vara bromsar el ngt annat har jag hört    vet du om det är så  för som ombyggt fordon så kan du besiktiga  om vissa kriterier uppfylls  jag undrar vilka  det ska finnas en mall el dyligt i ngn bok... jag vet inte vilka krav det finns vid ombyggnation men  det ska vara lättare att besiktiga om du kan verifiera vad du gjort vid en besiktning har jag fått höra stämmer det???   sfro har vel en hand bok??????
360 turbo forever

Amazon_V8

• Medlem
  • Antal inlägg: 136
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: april 24, 2006, 18:21:36 »
För att kunna regga som ombyggt fordon ska hela drivlinan samt bromssytemet var ombyggt/utbytt.Det var vad jag fick höra från min besiktnings station när jag planerade mitt 360 bygge.
Står inte allt man behöver veta i SFRO:s bygghandbok?

MVH Micke