Författare Ämne: Besiktning - Bilprovning  (läst 2679 gånger)

Krille

• Gäst
Besiktning - Bilprovning
« skrivet: maj 12, 2004, 21:23:45 »
Måste försöka med konststycket att dra min kära 360 genom bilprovningen snart.
* Övre fjäderbenslager är slitna - men knakar inte för mkt
* Läcker olja i motorn, topplock, packboxar (enligt meken), oljetrågspackning, finns det fler?
* Oljepluggen läcker (trots ny bricka - något gängpaj)
* Vattenpumpen läcker
* Hål i höger bak sparklåda (!)
* Har inte bytt bromsvätska eller belägg på 3 år...

Vad säger ni, är det värt besväret att rädda den gamla märren?

1) Jag funderar på tjockolja för motorns oljeläckage - vad tror ni om det som quick and ritylösning? Vilken rekommenderas? 0w-50 syntet eller 10w-40 mineral?

2) Oljepluggen kanske kan tätas med lite rörmokar-packning?

3) Sparklådan får svetsas...

4) Är det värt att byta bromsvätska, kanske även trummorna med innehåll bak? Klossarna fram är inte helt slut än...

5) Kanske byter hela fjäderbenen fram med lager och allt...

6) Vattenpumpen läcker - värt att laga den? Kanske byta vid kamremsbytet som det ändå är dags att göra nu?

Det är lite pyssel med kärran, vad tror ni, värt att lägga ner några tusingar för ovanstående eller är det bara skroten som gäller?
Har gått 14200 mil, och motorn går som ett urverk.

Wawe

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:Besiktning - Bilprovning
« Svar #1 skrivet: maj 12, 2004, 21:27:36 »
Om du byter detdär kan du göra en hel del roliga ingrepp som inte kostar skjortan men som ger en roligare bil. Hårdare fjädrar, hårdare stötdämpare, nytt block och nån rolig kam...

Annars skulle jag vilja säga att en 360 alltid är värd att reparera, finns det nån bättre bil!?

Men som Nemesis sagt här på forumet tidigare: "En 360 går inte under maskinellt, det är rosten som tar dem", så min fråga är, är den rostig? Är svaret "Ja, mycket" så kan man ju skaffa en ny kanske... Är det ett "Nej" tycker ajg du skall pyssla om den. Är det ett "Sådär" så är det en öppen fråga...
« Senast ändrad: maj 12, 2004, 21:30:28 av Wawe »
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Besiktning - Bilprovning
« Svar #2 skrivet: maj 12, 2004, 23:00:15 »
Jag besiktigade min med läckande vattenpump, besiktningsmannen fick t o m vatten i nacken -> ingen åtgärd...
En del av det man ser själv är ju inte säkerhetsfel vilket normalt är det SBP bryr sig om. Dom bryr ju sig inte om motorn snart skär...

Jag skulle nog köra till besiktningen och få en "arbets-lista", dvs vad hittar dom och sedan se om det är värt att göra något.

Du kan ju åka på dåliga hjul-lager, dåliga/ojämna bromsar (bak är väl standard på 300), rost i nedre fjäderbens-tallrikar fram (också standard 300), rost i balkar fram och bak, t ex växellådsbalken bak mm mm vilket gör att det kan bli mycket dyrare än du tror och har du då lagt 2-3000 på bilen känns det kanske surt...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"