Författare Ämne: Motorrenovering  (läst 3876 gånger)

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Motorrenovering
« skrivet: juli 30, 2006, 22:52:21 »
Vad ungefär kostar det att renovera en motor? Dvs. ramlager, vevlager, packningar och sånt. Kollade på lager på Sten Parner Motor, 450:- för ramlager, är det per st. eller en sats till en hel motor?


Sen en liten extra fråga inflikad här, vitblock 4-cyl, är det S/V40 motorer?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Motorrenovering
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2006, 23:53:15 »
Beror på var du handlar, vev+ramlager, packningssats+kompletteringssats och kolvringar landar nog nånstans runt 2500-3000 beroende på vad och vart du köper grejjerna. Parners ramlager säljs i sats för en motor.

Vitblock=aluminium, så det blir X40 bilarna.
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Motorrenovering
« Svar #2 skrivet: juli 31, 2006, 19:32:08 »
Mitt intryck av (hel)renovering av rödblock är att det är svindyrt jämfört med vad man köper en motor för (en orörd lagom gammal spis).
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Motorrenovering
« Svar #3 skrivet: juli 31, 2006, 20:36:18 »
"Svin dyrt" beror ju på vad man är ute efter. Ska man bara ha en motor som ska gå och man ska åka till jobbet med så är det självklart att det blir billigare att köpa en motor som rullat 20k mil.

Men ska man trimma sin motor så tycker jag der är billigt att renovera då man vet att alla lager mm är innom sina spel mm. Risken för att nya fina motorn ska gå i bitar minskar ju betydligt.

Vill man komma undan så billigt som möjligt så kan man ju ta isär motorn som man gör när man renoverar och mäta upp alla spel mm. Sen byter man det som inte håller toleranserna.
Men ska man ändå lägga ner det jobbet så kostar alla packningar mm ändå utan det är bara lagerna och kolvringarna kvar och det är så liten kostnad att det brukar va bättre att ta det direkt.

Ett ras kostar ofta betydligt mer än vad en sats lager och packningar gör.

Sen kan jag säga att våra rödblocksmotorer är billiga att renovera. Kollar man på många andra fabrikat så är dom bra mycket dyrare. Det ända jag kan komma på som är billigare är amerikanska V8or om man köper delarna från USA.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Motorrenovering
« Svar #4 skrivet: juli 31, 2006, 20:59:33 »
"Svin dyrt" beror ju på vad man är ute efter. Ska man bara ha en motor som ska gå och man ska åka till jobbet med så är det självklart att det blir billigare att köpa en motor som rullat 20k mil.

Men ska man trimma sin motor så tycker jag der är billigt att renovera då man vet att alla lager mm är innom sina spel mm. Risken för att nya fina motorn ska gå i bitar minskar ju betydligt.

Vill man komma undan så billigt som möjligt så kan man ju ta isär motorn som man gör när man renoverar och mäta upp alla spel mm. Sen byter man det som inte håller toleranserna.
Men ska man ändå lägga ner det jobbet så kostar alla packningar mm ändå utan det är bara lagerna och kolvringarna kvar och det är så liten kostnad att det brukar va bättre att ta det direkt.

Ett ras kostar ofta betydligt mer än vad en sats lager och packningar gör.

Sen kan jag säga att våra rödblocksmotorer är billiga att renovera. Kollar man på många andra fabrikat så är dom bra mycket dyrare. Det ända jag kan komma på som är billigare är amerikanska V8or om man köper delarna från USA.

Bara att bita i sura äpplet då  :-[ om man har dyrt godis i motorn vill säga.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Motorrenovering
« Svar #5 skrivet: juli 31, 2006, 22:37:02 »
Ska man köra aktivt/inspirerat med motorn är det nog en god idé att renovera, volvos rödblock är både relativt enkla och billiga att renovera också.
Ska man inte toktrimma och motorn är någorlunda fräsch så räcker det nog att bara byta till nytt, men en uppmätning av konicitet, ovalitet mm på vevaxeln är aldrig fel. Även blockets spel kan vara bra att ha uppmätta. Det kräver ju dock en del specialmätinstrument som ju inte alla har.
Sen ska ju hellst toppen ha nya styrningar och ventiler kontrolleras, fräsa säten och slipa in ventiler mm.
Åtminstone byte av styrningar och sätesjobb skulle jag lämna bort till firma, men slipa in ventiler och montera kan man göra själv.
 
Jag tror att jag la ca 2700kr för allt i matrialväg till min motor, dvs ringar, vev och ramlager och alla packningar och packboxar.
Värre är det med min bmwsnurra, där kostar en sats kolvringar närmare 2000 kr, och lager kostar 2500 för en komplett sats tex så volvo har rätt tacksamma priser ändå.


Ps Vitmotor är alla motorer from 850 och alla 960 motorer