Ska man köra aktivt/inspirerat med motorn är det nog en god idé att renovera, volvos rödblock är både relativt enkla och billiga att renovera också.
Ska man inte toktrimma och motorn är någorlunda fräsch så räcker det nog att bara byta till nytt, men en uppmätning av konicitet, ovalitet mm på vevaxeln är aldrig fel. Även blockets spel kan vara bra att ha uppmätta. Det kräver ju dock en del specialmätinstrument som ju inte alla har.
Sen ska ju hellst toppen ha nya styrningar och ventiler kontrolleras, fräsa säten och slipa in ventiler mm.
Åtminstone byte av styrningar och sätesjobb skulle jag lämna bort till firma, men slipa in ventiler och montera kan man göra själv.
Jag tror att jag la ca 2700kr för allt i matrialväg till min motor, dvs ringar, vev och ramlager och alla packningar och packboxar.
Värre är det med min bmwsnurra, där kostar en sats kolvringar närmare 2000 kr, och lager kostar 2500 för en komplett sats tex så volvo har rätt tacksamma priser ändå.
Ps Vitmotor är alla motorer from 850 och alla 960 motorer