Författare Ämne: spridare???  (läst 4806 gånger)

caferacer

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
spridare???
« skrivet: september 04, 2006, 19:52:18 »
Kan jeg kjøre med 200hk med orginal sprut?Holder det å bytte spridere?Hvor stor er forskjellen på gule/sorte spridare?

Har noen hørt om b23s??Hvor mange hk?topp?sprut eller forgasser?kam?

er noen som har noen svar på dette så blir jeg glad

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:spridare???
« Svar #1 skrivet: september 04, 2006, 21:04:19 »
Antar att du har B200F nu? Dom spridar klarar ungefär 160hk med original bränsletryck. Är nog inte det lättaste att hitta lämpliga chip för att ta ut 200hk men i teorin är det genomförbart bortsett från spridare.
Förare TEAM EGON RACING

caferacer

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: september 04, 2006, 21:16:01 »
Nei det er en 230.Vet ikke hva den heter mer, men det er orginalt gule spridare 92mod.Hva med den mekaniske sprutet da hvor langt følger den?Hva bør man bruke til bensintillføsel på rundt 200hk da?

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: september 04, 2006, 22:31:11 »
Personligen så gillar jag inte originalspruten för dom är mappade för en specifik motor, och det är långtifrån alltid den motorn stämmer med den man byggt ihop själv.
Mitt råd är att använda antingen original sprut och tändning om du har en standard motor, trimmar du motorn bör du leta rätt på ett chip som passar mot din motor.
Eller så köper du ett mappbart eftermarknadssprut. Behöver inte bli så dyrt med MS eller VEMS och då kan du själv mappa så allt stämmer mot din motor.
I teorin behöver du mappa om motorn om du portar toppen, ändrar kompressionen, byter kamaxel osv men i såpass låga effektuttag som 200 hästar är det förmodligen ingen större fara att åka med ett chip som "nästan" stämmer.
Dom mekaniska spruten har jag aldrig brytt mig om att sätta mig in i eftersom jag tycker det är att byta ner sig, nästan lika sunkigt som att montera förgasare  ;)

Men det här är bara min åsikt, finns många som tycker annorlunda.
Förare TEAM EGON RACING

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: september 04, 2006, 23:37:17 »
Om det är de gula spridarna till B230F Bosch nr: 0 280 150 762 så är dem sämre än de svarta som sitter original på B200E/F
« Senast ändrad: september 04, 2006, 23:37:33 av Dan.P »

caferacer

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: september 05, 2006, 09:15:22 »
hvor skal denne chipen sitte?
Hvordan vet jeg at jeg har en chip som "nesten"stemmer?
Hvor får jeg tak i et mapbart ettermarkeds sprut og hvor mye vil det koste?
Er installasjon av et sånt sprut vanskelig?
Er det vanskelig å sette seg inn i mapping for å få et bra effektuttak eller er det greit?

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: september 10, 2006, 00:01:23 »
hvor skal denne chipen sitte?
Hvordan vet jeg at jeg har en chip som "nesten"stemmer?
Hvor får jeg tak i et mapbart ettermarkeds sprut og hvor mye vil det koste?
Er installasjon av et sånt sprut vanskelig?
Er det vanskelig å sette seg inn i mapping for å få et bra effektuttak eller er det greit?

Chip sitter i styrdonet.
Enklaste sättet att veta hur chippet passar mot din motor är att fråga återförsäljaren vilka saker det satt i motorn han mappat chipet efter.
Angående eftermarknadssprut kan du läsa mer på t.ex. http://www.ms-nordic.tk eller http://forum.savarturbo.se klicka på motorstyrning.
Förare TEAM EGON RACING