Författare Ämne: och så lite politikskit  (läst 11971 gånger)

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
och så lite politikskit
« skrivet: september 20, 2006, 15:50:07 »
nå vad tycker ni om valresultatet

jag är nöjd iallafall, ser fram emot lite ombyte men den som väntar får ju se :P
Bra, bättre, bredast

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:och så lite politikskit
« Svar #1 skrivet: september 20, 2006, 16:35:30 »
Kan säga att jag är helnöjd.
Det enda missnöjet är att det blev Ja till Stockholmsförsöket och att Miljöpartiet fick över 9% av rösterna i Stockholms kommun, som tur är så röstade krans kommunerna nej, så hoppas det blir ett nej. Sen så har borgliga blocket majoritet i Stockholm fast Miljöpartiet fick så mycket röster så dom kommer inte få igenom sitt skit ändå.

GustavE

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: september 20, 2006, 18:01:54 »
Japp jag är ochså nöjd! ska se om det blir nån skilnad alls... men det får vi ju se dom närmaste 4 åren
Lycklig igen i min 360gl sedan

snusarn

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 367
    • Visa profil
    • pelles740
« Svar #3 skrivet: september 21, 2006, 01:33:10 »
Ja ! politikskit va ordet.  ;D

Vad är bra med att de blå`a  har makten nu?  hm...

Att vara pensionär och losa 5000/år , Arbetslös och få det ännu sämre ,  och se för f*n till att inte bli sjuk.

Men men , tur man har relativt hög årsinkomst och jobb för vi som tjänar bra kommer tjäna mest på det hela.

men själv hade jag sett det röda vid makten , men med en annan än G.P vid rodret.

Den borgerliga valsegern den 17:e september kommer på många sätt att bli väldigt problematisk för fackföreningsrörelsen i Sverige.
Det kommer nu ett antal förändringar där huvudsyftet är
att försämra de arbetsrättsliga reglerna och försvaga möjligheterna att värna om medlemmarna. Man får också räkna
med att det kommer ett antal olika förändringar runt de ekonomiska villkoren där syftet också är att utarma fack-
föreningsrörelsen ekonomi och få medlemmar att gå ur facket.

Som sagt lite politikskit...

Detta är enbart mina åsikter , och jag diskuterar aldrig politik. 8)
Är volvo lös nu....

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: september 21, 2006, 09:28:19 »
Tycker änd det är bra men dom blåa vid makten. Jag kommer få behålla mellan 500-1000kr/månad (om dom nu håller vad dom lovar). Dom gångerna jag blir sjuk så täcker dom extra pengarna varje månad förlusten jag gör 2ggr/år, för det är ju inte så ofta man är sjuk. Att det blir 2 karensdagar skulle inte jag bry mig om. Är på förslag på vårt företag att ta bort karensdagarna helt om man har läkarintyg från första dagen, det tycker jag är ett väldigt bra förslag. För många som är måndagssjuka eller stannar hemma bara för att man hostar lite, just för att det kostar så lite att va hemma.

Sen att pensionererna får det sämre är klart en miss, men det finns inget parti som gynnar alla. Skulle jag få bestämma så skulle dom självklart få ha kvar sina pengar.

Att borgarna också börjar betala av stadsskulden (med att sälja statliga företag) är ju också bra. Skulle vi va utan stadsskuld så skulle vi kunna sänkta skatter då bara räntorna 1200+miljarder är otroligt mycket pengar. Eller ligga kvar på samma nivå som idag och få ett väldigt mycket bättre samhälle.

Lite av mina tankar och åsikter.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: september 21, 2006, 09:59:26 »
hmm. jaja. kan inte påstå att jag är speciellt nöjd. med tanke på att jag är arbetslös och lär säkert vara det ganska mycket tillo ch från dom närmsta årena. Hade gärna sett dom röda vid makten men som sagt utan mr. GP

Men nu blev det som det blev, bara gilla läget och se vad som händer och sker. inte mycket man kan påverka nu.

Fjabben

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
« Svar #6 skrivet: september 21, 2006, 19:30:14 »
för oss som är bilintresserade så är det ju tur att vi inte håller på med bilar som kostar så mycket att försäkra..

Aliansen har ett förslag lagt om att försäkringarna ska bli självförsörjande.. mycket roligt de..

kan bli dubelt så dyrt att försäkra bilen..

så här ligger det till.. pengarna måste komma in till staten, på ett eller annat sätt..
Nu har det blivit på ett annat sätt än innan..

Det om är lite farligt med detta sättet är att utsatta grupper kommer at få det värre..
Men det viktiga är ju att dom som känar bra kommer att få det bättre..

Sänka arbetsgivaravgiften.. så att chefen kommer att få  mer pengar i börsen?
Tror ju knappt att det kommer att leda till att det blir mer i den anstäldes plånbok iaf...
/Tobbe

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: september 22, 2006, 00:48:45 »
Själv tycker jag det är bra att dom som inte jobbar får det sämre. Varför ska jag jobba och betala för dom som går hemma och inte vill jobba?

Vill man jobba så kan man. Att inte jobba är något man väljer på ett eller annat sätt. Väljer man då att inte jobba så är det självklart att man inte ska ha en massa pengar som andra har jobbat ihop.

Sen finns det dom som inte är kapabla att jobba (sjukskrivna, förtidare, vissa handikappade mm) dom ska självklart inte heller ha den pressen på sig. Dom ska samhället ta hand om och kosta på den vård mm som dom behöver.

Det jag är riktigt trött på är att betala till dom som gårhemma för att dom vill det eller för att det är deras sed osv.

Har en kompis vars tjej flyttat hit till Sverige, hon började jobba 2 veckor efter det att hon kom hit, utan att kunna svenska. Sen har hon läst SFI på kvällskurser just för att kunna ha ett jobb samtidigt. Nu kom hon ifrån USA så hon kan göra sig förstådd, men iaf så visar det bara att det är inställningen som är A O. Hon jobbar med att städa trapphus i hyreslägenheter men det va vad hon kunde hitta. Kan lägga till att det jobbet hittade hon helt själv så det va inget som någon av hennes kompisar sen tidigare här i Sverige som fixade det åt henne.

Mer pengar till dom som jobbar och mindre till dom som inte gör det. Klart lågiskt tycker jag.
Jag har själv vart arbetslös totalt 4 dagar i hela mitt vuxna liv. Det va när jag själv sa upp mig på en fredag utan att ha något jobb att gå till på måndag, på tisdag hittade jag ett jobb som jag började på dagen efter. Så 4 dagar är med lördag och söndag, så det är bara 2 arbetsdagar.

Sen gillar jag förslaget om att införa 2 karensdagar då det är förmånga som är hemma om dom hostar lite och många måndagssjuka som ofta sen blir en eller två dagar till för att det kostar så lite att va hemma endå.

Jag kanske är hård, men det är dom som inte arbetar som förstör det här landet, inte politikerna. Skulle alla arbetslösa jobba så skulle vi få in mer pengar till staten och behöva betala mindre i bidrag = en massa pengar över hos staten som man kan betala av stadsskulden med eller utbilda fler poliser, lärare, läkare eller förbättra vägarna, bygga en motorarena, lägga på miljö förbättrande energi mm. Hur mycket pengar än staten får in så kommer det alltid finnas saker man kan förbättra i Sverige.

snusarn

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
    • pelles740
« Svar #8 skrivet: september 22, 2006, 03:29:56 »
Att det är de som inte jobbar som förstör det här landet , det tycker jag är lite att ta i .
Om nu alla skulle jobba vad skulle vi då med politiker till.
4 dagar är inte att vara arbetslös , jag har varit det i 3 år har sökt 100 tals jobb , allt från städare till chefsjobb ,jobb jag inte har utbildning för.
Jag har nu haft jobb i 10 år det har tagit mig dessa år att komma på fötter igen.
Mitt förslag till ett  starkt sverige ekonomiskt , stoppa invandringen , och nej jag är inte främlings fientlig .
Höj skatterna för tungtrafik och båtägarna (är själv båt ägare) och det finns järnvägar.
Och gå ur EU där finns det sköna slantar att hämta.
Och för företag som flyttar tillverkning utomlands då ? dom skall inte få komma så billigt undan som de gör idag.

Det här med 2 karensdagar , vad gör det för skillnad inte mycket.
är det bättre att gå sjuk till jobbet och smitta ner alla andra .
Ja vissa gör så , jag vet vi har ett par stycken på vårat jobb som jobbar sjuka och jag hatar att vara sjuk.

Och varför skall jag betala , för någon som inte gör det ?
ja det kan vara av medmänsklighet kanske , alla är ju inte lyckligt lottade att ha fastjobb.
Och nu det senaste att ta bort + jobben varför ??

Det är lätt för politiker att höja bilskatter , de betalar ju inte för det det gör vi andra som inte har fri bil.
Jag undrar hur många försäkrade och skattade bilar  i trafiken nu, som är det om ett år.

Jag tror mer på undergång för sverige ekonomiskt nu , men men det blir inte bättre än vad man gör det till.

Jag vet ,  jag diskuterade ju inte politik... så jag kallar det för att jag ventilerade mina åsikter lite . 8)

Är volvo lös nu....

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: september 22, 2006, 08:43:44 »
T08R. skulle faktist vilja påstå att du är lite hård. Skulle gärna ta ett jobb så jag kan försörja mig. Men kom upp hit till norra delen av sverige och sök jobb ska du se att det inte är så jätte lätt. Inte precis för skojs skulle jag sitter hemma om dagarna och rullar tummarna. Det juh knappt ens värt att fundera på att börja skurva i bilen för pengarna räcker inte dit redan nu. Så det man gör är att rulla tummarna. och för andra delen. Jag har än aldrig fått nått bidrag då jag varit arbetlös. Nu då det är på gång så ska dom sänka det, känns som en fet smäll i nyllet faktist.

men självklart finns det dom som inte vill ha ett arbete, dom som vill stämpla och göra ingenting. Tycker dom ska utveckla ett sytem som gör att man får sänkt bidrag om man inte söker jobb aktivt så att säga. Tycker inte det sak drabba oss som inte får tag på jobb fastän vi vill.

sen måste jag också hålla med snusarn, se över flyktingpolitiken. Fanns bara ett parti med i valet som jag såg tog upp någonting om det, det dom ville var att få hit flyktingarna och inte dom som kommer hit. Dom flesta som kommer till sverige idag är inte dom som har det värst. Dom som har det värst har inte minsta lilla chansen att ha råd att komma hit till svergie. och nej jag stödjer inte sverigedemokraterna på så vis att jag vill att dom ska sitta i makten, men just  den frågan håller jag med. Tyvärr är dom andra partierna för rädda för att ta upp frågan.

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: september 22, 2006, 17:45:46 »
Flykting politiken håller jag helt med er om, den är helt kass i Sverige.

Jag vet att jag är hård ( ;D ) men är så trött på allt jävla daltande med glesbygder, nysvenskar mm. 48% av skatterna som kommer till staten kommer från Stockholm med omnejd. Varför ska vi betala för alla andra, tycker 48% av statens pengar skulle gå tillbaka till Stockholm istället så kanske vi också skulle ha billiga hyror, bostadsrätter, billigare mat, nöjen mm.

Fortsätter med min hårda linje...
Att bo i norrland är ju ett val du gör. Jag hade igentligen velat bott på vårat landställe uppe i Finnmarken, men då det inte finns något jobb där upp till mig så kan jag inte flytta dit. Samma gäller ju för dom som bor där tycker jag, finns det inga jobb så får man flytta dit det finns så att man klarar sin egen försörjning.
« Senast ändrad: september 22, 2006, 17:48:59 av T08R »

Brainded

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: september 22, 2006, 18:14:27 »
Jag vet att jag är hård ( ;D ) men är så trött på allt jävla daltande med glesbygder, nysvenskar mm. 48% av skatterna som kommer till staten kommer från Stockholm med omnejd. Varför ska vi betala för alla andra, tycker 48% av statens pengar skulle gå tillbaka till Stockholm istället så kanske vi också skulle ha billiga hyror, bostadsrätter, billigare mat, nöjen mm.

Ja det är sant MEN! varför då? jo för att de flesta större svenska ftg har sina huvudkontor i sthlm, därför registreras de därifrån. Räknar du på skatter från endast privatpersoner så stämmer inte det alls. Statlig skatt är just vad det låter, en statlig skatt.

Själv fick jag precis mitt lönebesked, 20papp i skatt, jag kommer gladeligen få en sänkning men samtidigt så betalar jag gärna skatt fast jag hade fått mer av privata sjukvårdsförsäkringar(vilket jag iofs redan har) o dyl. Dock finns det något som kallas solidaritet, vilket även ska gälla från båda håll så att de med dåligt med pengar gnäller på att jag inte vill betala 20papp i skatt i månaden ska tänka sig in i min situation med. Varför betala för ett sjunkande skepp? fixa så sjukvården fungerar bättre och jag ska gladeligen betala skatt, men pumpa inte in mer pengar pga inkompetens i leden.

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

Snowball

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: oktober 21, 2006, 23:53:49 »
Citera
Att borgarna också börjar betala av stadsskulden (med att sälja statliga företag) är ju också bra. Skulle vi va utan stadsskuld så skulle vi kunna sänkta skatter då bara räntorna 1200+miljarder är otroligt mycket pengar. Eller ligga kvar på samma nivå som idag och få ett väldigt mycket bättre samhälle.

Jo men visst är det är det så ?? Vad hände sist dom var vid makten ?
Kolla på den här länken

http://www.rgk.se/omstatsskulden.htm

Nämen moderaterna nästan fördubblade våran statskuld på 4 år, ganska bra gjort. Klart dom måste sälja ut Sverige för att få råd med deras politik.  Orkar inte diskutera, blir bara trött................

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: oktober 22, 2006, 02:36:15 »
Nu är det juh så att alla gör vi misstag, moderaterna har gjort sitt men nu är juh sverige så fantastiskt så det ska ge alla en andra chans. Nu har svenska folket röstat fram att moderaterna ska få sin andra chans, det är bara hoppas att dom lärde sig någonting sen sist. Det finns juh en anledning till varför moderaterna vann valet trots deras misslyckande försök förra gången dom hade makten. Sen hoppas jag gladeligen sossarna tar och rycker sig i kragen och inser att dom måste skärpa till sig inför nästa val. För ska jag vara ärlig så märkte jag inte ens av att sossarna skulle ut i val iaf inte om man jämför med moderaterna. det kändes som att moderaterna ville vinna valet och med vilja kan man flytta berg.

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: oktober 22, 2006, 16:30:38 »
Att stadsskulden gick upp som den gjorde under moderaternas sensate mandatperiod beror ju inte på att dom ville låna dessa pengar. Skulle Sossarna suttigt vid maken så skulle det ha sett näst in till identiskt ut. Man kan inte beskylla Moderaterna för den ekonomiska kris som fanns i värden vid det tillfället. Mer otur att dom vann det valet då konjukturen såg ut som den gjorde. Men som det ser ut nu så bör dom ju passa sig från att låna mer. Nu tar dom över ett Sverige i tillväxt så då gäller det för dom att vias att dom kan styra Sverige åt rätt håll.

Sen om man kollar på din länk så kan man ju fråga sig varför stadsskulden har gått upp dom tre senaste åren. Då Sverige haft en mycket bra tillväxt och aldrig vart så starka ekonomiskt, om vi ska tro på Persson. Varför behöver man då låna pengar?

Skulle man inte kast ut en massa pengar på onödiga grejer så skulle Sverige va ett väldigt bra land att leva i. Försvinner så mycket pengar på saker som inte kommer svenskarna till någon nytta.
MAN FÅR FÖRST SE OM SITT EGET HUS INNAN MAN HJÄLPER SINA GRANNAR. Fast det är något som politikerna har glömt.

snusarn

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
    • pelles740
« Svar #15 skrivet: oktober 23, 2006, 02:26:53 »

Skulle man inte kast ut en massa pengar på onödiga grejer så skulle Sverige va ett väldigt bra land att leva i. Försvinner så mycket pengar på saker som inte kommer svenskarna till någon nytta.
MAN FÅR FÖRST SE OM SITT EGET HUS INNAN MAN HJÄLPER SINA GRANNAR. Fast det är något som politikerna har glömt.

Exakt !!!
Finns en kanon lösning UT UR EU
Är volvo lös nu....

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: oktober 23, 2006, 14:54:34 »

Exakt !!!
Finns en kanon lösning UT UR EU

Och mindre bidrag (både till folk som inte jobbar och andra länder).
Använda utlämningsavtal med andra länder om brottsiningar, så dom får sitta i sina hemländer och kosta pengar isf att ha det "bra" här. Till 99,9% så får dom det sämre, det tycker jag dom ska ha om dom kommer hit och gör olagligheter. Ända landet i världen som har bättre vilkor för sina brottslingar är Danmark.

Finns så mycket pengar som bara försvinner på helt onödiga saker. Ett bra exempel är ju biltullarna i Stockholm. Flera miljarder av statens pengar och sen nu när det blir biltullar så ska inte dom pengarna betalas tillbaka till staten utan dom pengar som kommer in ska gå till Stockholms landsting och öronmärkas för kolektivtrafiken.

Tänk om man tagit dom miljarderna och byggt klart kringlederna istället.
Tycker Stockholm borde ha bekostat tullarna om nu pengarna ska tillfalla dom, detta även fast jag bor i Stockholm och kommer få bättre lokaltrafik.

Sen är det konstigt nu när det kommer in mer pengar till lokaltratiken i Stockholm att man ska behöva höja avgifterna för att åka.

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: oktober 23, 2006, 15:09:11 »
T08R, blir kul att se om du säger samma sak då du är arbetslös.
Sjävklart får för många för mycket bidrag. Men största boven i det dramat skulle jag vilja påstå är förtidspensionärerna och och långtidssjukskriva. Jag som arbetlös skulle  kunna ta det flesta jobben som finns, men hittar inget. Jag Blir tokig fäör att jag bara går hemma och gör ingenting, och dom lilla pengarna jag får räcker inte lågnt.
Jag söker i första hand lärlingsplats inom mitt yrke, men dessa jobben finns det inte gott om. varaenda företag vill ha en självgående elektriker. och en sådan är jag inte eftersom jag inte fått tag på nån lärlingsplats. Jag skulle ge mycket för att få jobba osm elektriker och slippa gå och få massa pengar som jag känner att jag inte förtjänar, det är inget kul. det enda som skulle hända om bidragen till dom arbetslösa i sverige skulle sänkas är inte att fler skulle få jobb. utan jag tror det skulle bli fler som bara mår psykist sämre och kommer bo på gatan.

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: oktober 23, 2006, 17:55:56 »
T08R, blir kul att se om du säger samma sak då du är arbetslös.
Sjävklart får för många för mycket bidrag. Men största boven i det dramat skulle jag vilja påstå är förtidspensionärerna och och långtidssjukskriva.
Att vara så sjuk så att man blir förtidspensionerad är inte roligt. Att sedan klaga på att dessa männikor kostar pengar är befängt. Skulle absolut inte vilja byta med någon av dom stackars människorna. Känner en tjej som är 75% förtidspensionerad och är bara drygt 30år, finns nog ingen annan jag känner som har det jobbigare privat. Skulle pengarna gå till personer som henne så skulle jag vara glad.

Samma sak gäller ju långtidssjukskrivna. Man kan inte rå för att man är så dålig att man blir sjukskriven.

Att det inte blir fler som jobbar om man får mindre ersättning tror jag inte stämmer. Men sämre ekonomi så kanske man måste ta det där jobbet man inte igentligen ville ha. Samma sak så kommer det införas (samtidigt som sänkningen av A-kassan) att om ett företag anställer en person som vart arbetslös en längre tid så behöver inte företaget betala någon arbetsgivaravgift, det betyder att ett företag billigare kan provanställa personer och vågar testa lite mer för att hitta en person som man söker. Det kan betyda fler tillfälliga jobb (korta perioder) men varje jobb är en erfarenhet som man kan lägga till sina handligar.

Tror just nu på moderaternas politik, om dom sen klarar att förankra den är en helt annan sak.  Men man måste ju hoppas.

Att det skulle bli fler hemlösa är ju svårt att svara på, det får tiden utvisa. Men vi har idag ett bra fungerande system med socialbidrag som går att söka om man nu ligger så på gränsen.

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: oktober 23, 2006, 18:19:52 »
okey, måste be ursäkt för påhoppet av dom långtidssjukskrivna och förtidspensionerade. Dom jag ville hoppa lite på är dom som är friska nog för att jobba men ändå är långtidssjuksrivna. Dom som enbart utnyttjar systemet för att slippa jobba fast dom egentligen är fullständigt friska.
Man kan inte rå för om man är så sjuk att man inte kan jobba.

Allting handlar inte om att ta det där jobbet man inte vill ha. Att varje dag flera år gå till en arbetplats där man inte trivs kommer väl bara leda till fler långtidssjukskrivna? för trivs man inte så blir man sjuk, kankse inte fysiskt men psykist.

Man vill ha lite livskvalite också, inte bara ett jobb.

Jag har haft många tillfälliga jobb som jag inte trivts med men kämpat mig fast vid. Det är inte kul och det håller definitivt inte i lägnden. Iofs så är detinte spec kul att gå hemma och få bidrag heller. Men hellre gå och få bidrag i nån månad och vänta på ett jobb man trivs med än att ta ett jobb som man inte vill ha för 5öre som man sen blir fast vid i några år.

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: oktober 23, 2006, 22:02:17 »
Varför inte ta ett jobb som man inte trivs med och söka jobb under tiden. Under provanställning har man ju ändå ingen uppsägningstid mot företaget man jobbar på.

Sen så anställer företag häldre personer som har jobbat än dom som inte har. Det är bättre att ha haft 10 ströjobb under 6månader än inget och bara suttit hemma. Företagen vill ju ha driftiga personer och inte lata (säger inte att alla utan jobb är lata), dom som kämpar och får små jobb visar ju bara att dom vill jobba, det gör inte en som vart arbetslös i flera månader på samma sätt. Som sagt så menar jag absolut inget illa med detta utan är menat som posetiv kretik (eller vad man ska kalla det).

Sen vet man ju inte om ett jobb är roligt eller inte fören man prövat. 80% av om det är roligt eller inte att gå till ett jobb beror ju på arbetskamraterna i 95% av jobben (i vissa jobb så är man ju väldigt ensam). Även ett jobb som man tror ska va skit tråkigt kan ju bli jätte bra med rätt arbetskamrater och tvärt om, drömjobbet med fel arbetskamrater lär bli ett helvete.

Man måste våga prova för att vinna (exakt som det är med tjejer för den delen).

Gobajen

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: oktober 24, 2006, 00:16:03 »
[quote
Man måste våga prova för att vinna (exakt som det är med tjejer för den delen).
Citera
Där e jag helt med  ;)
Men dom är inte kloka dom med.....politik och kvinnor e samma ovissa framtid!
VEM KAN MAN LITA PÅ?????
360 goes beyond :-)

GustavE

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: oktober 24, 2006, 12:35:26 »
Jag är väl den som är minst insatt i politik och kanske skulle hålla tyst men kvittar det inte vilka som sitter vid makten??? nu sänks skatten men a-kassan blir obligatorisk istället. detta är jag helt för och ser det som en trafikförsäkring ungefär, men dom pengar som man vinner via skattesänkningen går ju dit ist.
sen så är det alltid lätt att klaga på en arbetslös och säga att "ta vilket jobb som helst" , "flytta dit jobben finns" eller "omskola dig" men det är inte så jävla kul att ta ett skitjobb för en dålig chef. Jobbet är en stor del av livet och jag tycker att man inte ska slösa bort 8 h om dagen på att vara missnöjd och vakna med ångest över att gå dit, Eller flytta till stockholm om man trivs med sitt liv som det är och ha flickvän och vänner osv.
sen ska inte arbetslösa klaga över ersättningen... Sverige måste ju vara ett av dom bästa landen att leva i om man jämför med andra länder men självklart är det, och ska vara tufft att leva på bidrag. tänk istället på att det kunde bara varit mycket värre.

mvh gustavt
Lycklig igen i min 360gl sedan

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: oktober 26, 2006, 12:09:44 »
Jo svergie är bra, jag klagar inte på dagens ersättning den tycker jag faktist är riktigt bra. Men det jag egentligen är mest rädd för är att jag inte kommer ha råd att bygga bil sen då den sänks. För ungefär samtidigt som a-kassan sänks kommer jag flytta till en lägenhet och då kommer det inte bli många korvören över till min volvo. om jag nu ens har råd att bo i lägenheten återstår att se men det löser sig. Om inte annat så finns det mycket svarta pengar att tjäna i detta underbara land.

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: oktober 26, 2006, 13:22:03 »
Jo svergie är bra, jag klagar inte på dagens ersättning den tycker jag faktist är riktigt bra. Men det jag egentligen är mest rädd för är att jag inte kommer ha råd att bygga bil sen då den sänks. För ungefär samtidigt som a-kassan sänks kommer jag flytta till en lägenhet och då kommer det inte bli många korvören över till min volvo. om jag nu ens har råd att bo i lägenheten återstår att se men det löser sig. Om inte annat så finns det mycket svarta pengar att tjäna i detta underbara land.

Här va det bra med moralen. Jag kan ju gå på a-kassa och jobba svart samtidigt. Kan ju va för att folk gör så att det går förmycket pengar ur den statliga kassan som gör att man måste minska bidragen, a-kassan mm för att få ekonomin att gå ihop.

Jag gör själv svartjobb ibland (köper/byte tjänster) men då har jag ett vitt jobb som jag jobbar på över 40 timmar i veckan också.

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: oktober 26, 2006, 16:45:39 »
Anser att staten får skylla sig själva. Dom har själv satt sig i en sån sits att man måste jobba svart fastän man har a-kassa, man måste kunna leva också. sen sa jag aldrig att jag skulle jobba svart. jag sa att det finns mycket svartapengar att tjäna i landet. Detta har inte bara med jobb att göra. finns andra inkomstkällor. giggalo?

kan till och med erkänna t jag tackade nej till svartjobb härom dagen fastän det var både bra betalt och allt.
« Senast ändrad: oktober 26, 2006, 16:47:06 av loffe »