Författare Ämne: Byte av bensin.  (läst 3252 gånger)

Ulph

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Byte av bensin.
« skrivet: september 22, 2006, 12:43:46 »
Kör med en 360 från -84 med en B19A.
Testade att byta bränsle för ett tag sen från 98 till 95, tänkte se vad som hände helt enkelt.

Och enda skillnad jag har märkt av är att bilen drar mindre soppa, annars så går den lika fint.

Hur kommer detta sig tror ni?

1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Byte av bensin.
« Svar #1 skrivet: september 22, 2006, 13:41:00 »
Att den drar mindre har jag svårt att tro då 95 innehåller mer etanol som har lägre energivärde = mindre effekt/drar mer för samma effekt. Så skulle säga fysiskt omöjligt.

Sen så beror ca 2dl/min på förarens körsätt så det kanske är så att du kört lite lugnare/mer gynsamt sen du bytte till 95.

I min Skoda kör jag bara 98 (99 iblad om jag tankar på shell), anledningen är just för att 98 är en renare bensin (mindre etanol och vissa andra tillsatser) har fått för mig att det är bättre för motorn (går säkert inte att bevisa).

I dom 300 jag harf har jag tankat 95 och alla har funkat bra, även fulsoppa man kommit över på jobbet med några % diesel i mm har åkt ner utan större skilnad i gång.

Då en 300 inte har ett så avancerat bränslesysten så gynnas dom inte av att köras på 98 som en modern bil gör.

Brainded

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: september 22, 2006, 13:52:43 »
Det där stämmer inte, både 95 och 98 oktan innehåller 5% etanol, däremot har 98oktan just som det låter ett högre oktanvärde -> energimängd vilket gör att motorn inte behöver lika stor mängd 98oktan som 95oktan.

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

Ulph

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: september 23, 2006, 13:51:52 »
Att den drar mindre har jag svårt att tro då 95 innehåller mer etanol som har lägre energivärde = mindre effekt/drar mer för samma effekt. Så skulle säga fysiskt omöjligt.

Sen så beror ca 2dl/min på förarens körsätt så det kanske är så att du kört lite lugnare/mer gynsamt sen du bytte till 95.

I min Skoda kör jag bara 98 (99 iblad om jag tankar på shell), anledningen är just för att 98 är en renare bensin (mindre etanol och vissa andra tillsatser) har fått för mig att det är bättre för motorn (går säkert inte att bevisa).

I dom 300 jag harf har jag tankat 95 och alla har funkat bra, även fulsoppa man kommit över på jobbet med några % diesel i mm har åkt ner utan större skilnad i gång.

Då en 300 inte har ett så avancerat bränslesysten så gynnas dom inte av att köras på 98 som en modern bil gör.

Förra ägaren körde med det snacket när jag ifrågasatte varför hon körde på 98 bara. Att det skulle vara bättre för motorn.

Skulle nog kuna vara att jag undermedvetet kör mjukare nu än förut, men det är inget jag har lagt märke till direkt.

Ska räkna ut nästa gång jag tankar vad jag har hamnar på iaf.
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)