Författare Ämne: svårstartad.  (läst 20818 gånger)

HolmQvist

• Gäst
svårstartad.
« skrivet: oktober 06, 2006, 14:58:45 »
Hej min 360 gl-88 är väldigt svårstartad när det regnar ute. den tänder men går bara på en cylinder lr något  :-\. sen ryker det rätt så mycket vit rök såg jag med. jag har hört att om det är vit rök så är topplocks packningen dålig. men det har ju regnat ute ganska kraftigt. kan det vara regnet som gör att det kommer vit rök lr är packningen dålig ?

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:svårstartad.
« Svar #1 skrivet: oktober 07, 2006, 16:29:33 »
Kan vara regn/fukt eller helt enkelt oförbränt bränsle.
Låter som att du får överslag i tändning eller sprut när det är fuktigt ute och att den är svårstartad därför, börja med att fixa det innan du börjar titta på topplockspackningen.
En viss mängd vit rök är normalt vid kallstarter.
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: oktober 12, 2006, 20:19:05 »
Hej min 360 gl-88 är väldigt svårstartad när det regnar ute. den tänder men går bara på en cylinder lr något  :-\. sen ryker det rätt så mycket vit rök såg jag med. jag har hört att om det är vit rök så är topplocks packningen dålig. men det har ju regnat ute ganska kraftigt. kan det vara regnet som gör att det kommer vit rök lr är packningen dålig ?

Börjar den gå på alla cylindrar efter ett tag eller har du inte provat så länge?

Om topplockspackningen är dålig kan man ibland se att det bubblar i expansionskärlet, det kan du kolla.

Annars låter det mest som att det är fukt i fördelare eller dylikt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 14, 2006, 03:32:45 »
Lyft på oljelocket o kolla om du har en beige/brun sörja under det. Om du har det skulle jag nog misstänka topplockspackningen.
MEN du kan även ha ett glykol läkage in i någon av cylindrarna eftersom du har vit rök ur avgassystemet.

Jag tycker du borde lämna in den för en provtryckning.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 14, 2006, 10:41:50 »
är den bara svårstartad då det regnar ute? och sen då det är bra väder så startar den bra?

Är det fuktigt och kallt väder är vitröken oftast inget att oroa sig för.

håll koll på expansionskärlet, försvinner det nå kylar vätska eller är nivån stabil?

HolmQvist

• Gäst
« Svar #5 skrivet: oktober 18, 2006, 17:54:53 »
den startar men går bara på 1000 rpm även vid full gas. efter en stund börjar den sakta gå upp i varv och vid 3500 ungefär så startar den och går som vanligt. dock så ryker det vitt men det har nog med regnet att göra eftersom den bara gör så här mär det regnar mycket. tack för hjälpen nu slipper man va orolig.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: oktober 18, 2006, 21:32:12 »
den startar men går bara på 1000 rpm även vid full gas. efter en stund börjar den sakta gå upp i varv och vid 3500 ungefär så startar den och går som vanligt. dock så ryker det vitt men det har nog med regnet att göra eftersom den bara gör så här mär det regnar mycket. tack för hjälpen nu slipper man va orolig.

Exakt samma problem som jag haft, har inte kännt av det på länge men nu hade jag bilen i garage en natt och när jag skulle starta så gick den på 3 cylindrar, då måste man tvinga upp den i varv tills det "släpper" sen går den normalt fast kan "trilla dit" igen om man belastar den för hårt på lägre varv första stunden.

Måste va nåt med tändningen tror jag. Har du Renix-tändning oxå?
« Senast ändrad: november 25, 2006, 19:26:27 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: oktober 18, 2006, 22:23:25 »

Låter som fukt i tändsystemet, spraya lite rostlösningsolja eller liknande som håller fukten borta i strömfördelarlocket och på kablarna, kolla stiften också.

HolmQvist

• Gäst
« Svar #8 skrivet: november 04, 2006, 14:25:10 »
hej nu har jag bytt fördelar locket den startade inte direkt men på morgonen med nyladdat batteri så startade den. men den måste vara väldigt fukt känslig för när det är minusgrader eller ungefär 20+ grader så startar den utan problem idag är det + iaf och fuktigt i luften då startade den och gicki 20sekunder ungefär hann precis sätta på fläkten. sen dog den igen :(. men den tänder och men går bara en liten stund 2sec eller så sen dör den igen någon som vet vad det kan vara för fel?

HolmQvist

• Gäst
« Svar #9 skrivet: november 05, 2006, 15:30:38 »
ingen som vet vad det kan vara ? nu är den iaf helt död och tänder inte ens när man bogserar den. stiften var blöta när jag plockade ut dom och när vi hade bogserat den så var dom helt igen sotade. jag har bytt fördelare, rotor, tändkablar och stiften men nu går den inte alls. väldigt tacksam om någon har en aning om vad det kan vara.  

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: november 05, 2006, 22:53:42 »
Säker på att du fått tändföljden rätt? Man tycker ju inte att den ska bli sämre av nya tänddelar direkt.
Förare TEAM EGON RACING

HolmQvist

• Gäst
« Svar #11 skrivet: november 06, 2006, 17:14:28 »
ja det är jag. nej man tycker ju inte att det ska bli sämre. nu poffar den bara istället för att tända.

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: november 06, 2006, 17:26:13 »
vad för tändsystem har du? inte så att du satt fördelaren fel?

HolmQvist

• Gäst
« Svar #13 skrivet: november 06, 2006, 17:28:15 »
renix tror jag att det är. nej det trorjag inte var väldigt noga med att sätta den rätt. men ska kolla igen.

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: november 06, 2006, 17:34:40 »
okey, renix. Kan jag inte mycket om det men som jag fattade det så kan man inte justera tändläget med det?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: november 06, 2006, 19:06:45 »
okey, renix. Kan jag inte mycket om det men som jag fattade det så kan man inte justera tändläget med det?

Stämmer, det enda som bestämmer tändläget är positionen på givaren på svänghjulet samt vaakumet i insuget.

HolmQvist

• Gäst
« Svar #16 skrivet: november 06, 2006, 21:14:10 »
en vakum slang har hoppat av men vi satte dit den igen men det funkar inte det bara poffar. tror att luften går jämte  :-\

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: november 07, 2006, 21:05:03 »
har du testat letat fukt runt hela tändsystemet?

Kan ju även vara tändspolen som är sönder, altså den som sitter vid vänstra framskärmen..  ::)

HolmQvist

• Gäst
« Svar #18 skrivet: november 07, 2006, 22:36:28 »
nej jag har inte kollat den. den kostade 500 kr på micro så jag hoppades på att det var något billigt typ stiften eller kablarna eftersom att det inte funkar med att byta rotor och fördelare. var ute och testade idag men den är helt död det ända som händer är att det poffar från en slang som satt precis bakom fördelaren tror att det är en vakum slang. det luktar bränt också när man försöker starta och varje gång det poffar så orkar inte start motorn utan lägger av en sekund innan den hoppar igång igen. men det poffar bara nör man rör gasen. det var någon som skrev att det ända som påverkar tändläget på renix är positionen på givaren på svänghjulet samt vaakumet i insuget. kan det ha med den lösa slangen att göra ? ???

GustavE

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: november 08, 2006, 07:46:14 »
Jag tror inte det handlar om tändningen för det låter ju presis som du kör på etanol...
och om bilen går som en klocka sen när motorn och lamdasonden är varma så är det ju misstänkt.
prova att skuva lite på lmm eller
förvärm lamdasonden med en värmepistol... har aldrig provat och vet inte om det går men om bilen startar lättare då så är det ju bränsle/luft fel på bilen
Lycklig igen i min 360gl sedan

HolmQvist

• Gäst
« Svar #20 skrivet: november 08, 2006, 11:43:53 »
ok ska testa, men tycker att det är konstigt för innan gjorde den bara så här när det var fuktigt ute nu gör den det hela tiden föutom när det blev minusgrader då startade den direkt.

HolmQvist

• Gäst
« Svar #21 skrivet: november 23, 2006, 09:34:00 »
om det är fel på tändlägesgivaren (tror jag det hette) får man ingen gnista då?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: november 25, 2006, 19:34:48 »
om det är fel på tändlägesgivaren (tror jag det hette) får man ingen gnista då?

Har aldrig testat men kan lova dig till 100% att du inte får gnista! Tändningen får ju då ingen information om att motorn snurrar ens och än mindre info om när den skall släppa iväg gnistan!

Känner du nån med 300 och renix så är det ju lätt att låna en givare och testa!

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: november 26, 2006, 07:24:00 »
hej såg ditt problem  ska ge dej en ide det bygger på vatten i tanken   du ska fixa en burk start gas sen lossar du slangen vid insuget en smal svart på en mässing koppling       sen tar du  den lilla slangen som sitter på insuget ta sen en start gas burk ihop med en slang   el   kompis som trycker åt dej om då bilen vill gå så ska du  se över ditt  bränsle system för jag misstänker du har vatten i tanken för om  det slutar då du sprutar in start gas så visar det att du troligen har vatten i tanken

sen kan du prova att dra loss kontakt stycket till lambdan 2svarta en vit vid torpedväggen sitter i plasten ovan avgasröret   om då den går bättre så har du fukt i systemet  prova detta om det inte vill hjälpa  så ring mej  när du är vid bilen så ska jag guida dej hur du kan leta runt i motorn         hasse 031 486627
360 turbo forever

HolmQvist

• Gäst
« Svar #24 skrivet: november 26, 2006, 12:19:25 »
ok tack  ;D ska kolla detta.  Det låter som att det kan vara det eftersom att jag har ett litet hål i tanken. tack för svaret.

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: november 26, 2006, 14:56:03 »
hehe du har hål i tanken? lät mindre bra. men har man vatten i tanken så finns det väl nå fint medel man kan hälla i för att bensinen ska blanda sig med vattnet bättre och på så sättt gå bättre?

HolmQvist

• Gäst
« Svar #26 skrivet: november 29, 2006, 16:47:10 »
ok haha det var för att tanken var sönder som jag fick köpa den så billigt. men det har gått bra att köra tills nu. enda dåliga är att det inte går att fylla på mer än för ca 200 kr. men ska testa att göra som hasse sa. om det nu är vatten i bensinen vad gör man åt det. det där medlet som du nämnde vad heter det?

HolmQvist

• Gäst
« Svar #27 skrivet: november 29, 2006, 16:49:03 »
om tändföljden är fel kan det göra att det kommer typ bensin smällar hela tiden när man försöker att starta?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: november 29, 2006, 19:31:56 »
om tändföljden är fel kan det göra att det kommer typ bensin smällar hela tiden när man försöker att starta?

Kan det säkert, enklast är väl att kolla att tändföljden är rätt!?

(1 3 4 2) Kolla så att rotorn är till tändkabel för cyl. 1 när den cylindern är i övre vändläge

HolmQvist

• Gäst
« Svar #29 skrivet: november 29, 2006, 21:46:12 »
ok jag pratade med min farbror innan idag och han tror också att den "baktänder" han föreslog också att jag skulle göra som du sa med tändföljden. ska testa det och se om det blir bättre. tack för svaren ;D

HolmQvist

• Gäst
« Svar #30 skrivet: november 30, 2006, 18:34:02 »
Så nu är tändningen fixad. det var inte rätt ordning på fördelar locket och därav poffandet. men den går inte riktigt än jag ska låta batteriet laddas under natten och se om den vill starta imon. ps hur lägger man upp bilder på bilen på sidan ?

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: december 01, 2006, 10:49:18 »
http://www.300power.com/forum/index.php?board=36;action=display;threadid=994

sen bifoga. finns just under där du skriver texten till ett inlägg.

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: december 01, 2006, 10:53:20 »
Men man måste vara medlem för att kunna bifoga filer.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

HolmQvist

• Gäst
« Svar #33 skrivet: december 01, 2006, 14:15:54 »
Menar inte på forumet utan under presentationen.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: december 01, 2006, 19:46:04 »
Menar inte på forumet utan under presentationen.

Tryck på knappen "profil" längst upp på denna sidan och leta reda på rutan "Jag har en egen bild:" och skriv in din internetadress till din bild där (måste ligga online, går ej att uploada)

Dock så vet jag inte om  icke medlemmar kan ha bild (så kallad avatar).

HolmQvist

• Gäst
« Svar #35 skrivet: december 07, 2006, 12:34:25 »
hej borde jag testa tändspolen också för att se om felet ligger där ? eller kan jag uteskuta att det ligger i tändningen ?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: december 08, 2006, 19:44:56 »
hej borde jag testa tändspolen också för att se om felet ligger där ? eller kan jag uteskuta att det ligger i tändningen ?

Håll ett tändstift med ansluten tändkabel mot något i metall som är jorddat för att se att du får gnista, får du det (testa alla fyra tändkablarna) så är det inte fel på tändspole-fördelare-tändkablar. Testar du med ett löst tändstift kan det ju va nåt stift som strular med, isåfall skruva ut och testa stift för stift enligt ovan.

HolmQvist

• Gäst
« Svar #37 skrivet: december 08, 2006, 21:18:25 »
ok jag testade detta innan och jag har gnista på alla stiften. jag har kört med motorvärmare några timmar nu. och den känns mycket pigggare på att starta den tänder hela tiden men vill inte hoppa igång riktigt. jag vet att batteriet var dåligt så det sitter på laddning nu. ps hur länge kan man köra med motorvärmare?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: december 08, 2006, 21:33:21 »
hur länge kan man köra med motorvärmare?

Tills motorn är varm, så varm som värmaren klarar, tid okänd men nån timme kanske?

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: december 08, 2006, 22:32:12 »
Är inget problem att låta bilen stå på motorvärmaren dygnet runt om du vill fast livslängden på värmarkroppen blir naturligtvis kortare (i antal år den fungerar, inte driftstimmar).

En annan sak som få tänker på är att än fast spolen klarar av att ge gnista i atmosfärstryck är det inte säkert att den är hel. Kompression tillsammans med luft/bränsleblandningen kan "släcka" gnistan om det är överslag i lindningen i spolen. På bilar är det riktigt sällsynt så man kan vara i princip 100% säker på att spolen är hel om man får gnista vid 7-8mm gnistgap på tändstiften.
Finns särskilda teststift att köpa där den gängade delen är borta så det ska bli tillräckligt stort gnistgap men såna kan man lika gärna bygga själva.

Lycka till med felsökningen!
Förare TEAM EGON RACING