Författare Ämne: B230FT i 360GLT  (läst 493652 gånger)

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #360 skrivet: augusti 09, 2009, 12:26:34 »
ok tack, de har ja inte tänkt på innan att man kan juh köpa bara 90 gradare o kapa... då får de bli en hög med sånna :)
Har en turbo med delad ingång o sen ska där va extern wastegate med så de lär bli lite pill. Men alltid ska man lära sig något nytt :D

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #361 skrivet: augusti 10, 2009, 21:07:54 »
Börjar närma sig uppstart sakta mak ser jag.
Motorn ser mycket bra ut!  :)

Bara hoppas att drivlinan håller nu då. Vet du vad besiktningen säger om framflyttad vxllåda eller annan bakaxel?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #362 skrivet: augusti 10, 2009, 23:18:06 »
Börjar närma sig uppstart sakta mak ser jag.
Motorn ser mycket bra ut!  :)

Bara hoppas att drivlinan håller nu då. Vet du vad besiktningen säger om framflyttad vxllåda eller annan bakaxel?

Sakta mak? :-[ ska bla köpa bättre slangklämmor till silikonslangarna imorgon, så kanske hinner jag med uppstart imorgonkväll då.
Jag tror nog drivlinan håller för jag har ju knappast mycket mer vrid i denna motor än i den gamla då jag ännu kör med samma turbo.
Tror inte besiktningsgubbarna säger så mycket om ändrad bakaxel och flyttad låda men de kan säga en hel del om ombyggnaden av kardantunneln som behövs för att få plats med lådan.
Men det ska nog gå att få igenom en ombyggd kardantunnel med rätt besiktningsman, för en besiktningsgubbe jag fråga sa att det var fritt fram att göra plats för lådan och ändringsbesikta, medan en annan sa att han inte skulle godkänna en ombyggnad av kardantunneln, så det lönar sej nog att fråga och hitta rätt besiktningsgubbe innan man börjar kapa i bilen.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #363 skrivet: augusti 10, 2009, 23:21:49 »
Ska ju passa på att uppdatera med ett par bilder hur det ser ut nu också, fast motorn ser ju ut som den gamla så det är ju inget nytt :-\

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #364 skrivet: augusti 11, 2009, 00:43:24 »
Ska ju passa på att uppdatera med ett par bilder hur det ser ut nu också, fast motorn ser ju ut som den gamla så det är ju inget nytt :-\

Näe men vi glömmer fort och det kommer hela tiden till många nya medlemmar så ge inte upp uppdateringarna för allt i världen! Det bästa som finns! Särskilt med bilder!

Hoppas på uppstart snart då!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #365 skrivet: augusti 12, 2009, 21:17:41 »
Börjar närma sig uppstart sakta mak ser jag.
Motorn ser mycket bra ut!  :)

Bara hoppas att drivlinan håller nu då. Vet du vad besiktningen säger om framflyttad vxllåda eller annan bakaxel?

Sakta mak? :-[ ska bla köpa bättre slangklämmor till silikonslangarna imorgon, så kanske hinner jag med uppstart imorgonkväll då.
Jag tror nog drivlinan håller för jag har ju knappast mycket mer vrid i denna motor än i den gamla då jag ännu kör med samma turbo.
Tror inte besiktningsgubbarna säger så mycket om ändrad bakaxel och flyttad låda men de kan säga en hel del om ombyggnaden av kardantunneln som behövs för att få plats med lådan.
Men det ska nog gå att få igenom en ombyggd kardantunnel med rätt besiktningsman, för en besiktningsgubbe jag fråga sa att det var fritt fram att göra plats för lådan och ändringsbesikta, medan en annan sa att han inte skulle godkänna en ombyggnad av kardantunneln, så det lönar sej nog att fråga och hitta rätt besiktningsgubbe innan man börjar kapa i bilen.

Låter lite som om man borde kolla upp dedär inför framtiden. Man vet ju aldrig. :)

Vad ska du köra med för fläkt? Original slirfläkt eller en elfläkt innuti motorrummet?
Frampartiet på din bil ser väldigt fräscht ut! Snyggt!

Du får berätta sen när det är uppstart så jag får komma och se den  :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #366 skrivet: augusti 12, 2009, 23:43:46 »
Börjar närma sig uppstart sakta mak ser jag.
Motorn ser mycket bra ut!  :)

Bara hoppas att drivlinan håller nu då. Vet du vad besiktningen säger om framflyttad vxllåda eller annan bakaxel?

Sakta mak? :-[ ska bla köpa bättre slangklämmor till silikonslangarna imorgon, så kanske hinner jag med uppstart imorgonkväll då.
Jag tror nog drivlinan håller för jag har ju knappast mycket mer vrid i denna motor än i den gamla då jag ännu kör med samma turbo.
Tror inte besiktningsgubbarna säger så mycket om ändrad bakaxel och flyttad låda men de kan säga en hel del om ombyggnaden av kardantunneln som behövs för att få plats med lådan.
Men det ska nog gå att få igenom en ombyggd kardantunnel med rätt besiktningsman, för en besiktningsgubbe jag fråga sa att det var fritt fram att göra plats för lådan och ändringsbesikta, medan en annan sa att han inte skulle godkänna en ombyggnad av kardantunneln, så det lönar sej nog att fråga och hitta rätt besiktningsgubbe innan man börjar kapa i bilen.

Låter lite som om man borde kolla upp dedär inför framtiden. Man vet ju aldrig. :)

Vad ska du köra med för fläkt? Original slirfläkt eller en elfläkt innuti motorrummet?
Frampartiet på din bil ser väldigt fräscht ut! Snyggt!

Du får berätta sen när det är uppstart så jag får komma och se den  :)
Någon originalfläkt får inte plats när jag har kylaren i motorrummet, det är ju så nära imellan kylare och vattenpump att det inte ens går att byta fläktremmarna utan att demontera kylaren först.
Jag har ju som det kanske syns på tidigare bilder i denna tråd en liten opelfläkt på insidan av kylaren och en stor fläkt framför icn.
Jag har parkeringsljusen att styra en relä så den stora fläkten går på halvfart hela tiden bara så att inte ic ska värmas av kylaren när man står stilla t.ex vid trafikljus, men när motortempen kommer upp till ett inställt värde i Megatune (tror jag brukar ha det på 95'C ) börjar båda fläktarna gå på full hastighet.
Jag gjorde första uppstarten ikväll, den starta direkt på första försöket och gick riktigt jämnt och fint på tomgång :)
Ända felet nu är att det var vattenläckage vid gummipackningen mellan vattenpumpen och toppen  >:(
Jag var ju tvungen att demontera pumpen för att få ner motorn i bilen med grenrör och turbo monterad, så antagligen hamnade gummit fel eller skadades när jag monterade pumpen :-\ så imorgonkväll ska jag köra in bilen i garaget och tappa den på vatten och ta ner kylaren och demontera pumpen och montera med ny gummipackning.
En annan orsak till att det läcker kan ju vara dålig passform på vattenpumpen när den inte är volvo original, blir isåfall att fila bulthålen så jag kan lyfta pumpen lite :-\

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #367 skrivet: augusti 13, 2009, 18:34:13 »
Usch för den packningen!

Men skönt att du är på gång igen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #368 skrivet: augusti 13, 2009, 22:35:17 »
Usch för den packningen!

Men skönt att du är på gång igen!
Jo men nu är den bytt :) och förhoppningsvis läcker det inte nu, jag hann ju inte fylla i vatten ikväll för det tog ju massa tid att byta den där packningen pga att jag var tvungen att demontera en fläkt och kylaren för att få bort vattenpumpen.
I morgon ska jag ställa på bilen igen så jag kan ta första provturen i helgen.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #369 skrivet: augusti 14, 2009, 20:13:05 »
ÄNTLIGEN ut på vägen igen, måste vara skönt! Även fast du kanske har kvar din brukis 360 och åker i oxå?

Håller tummarna för att packningen håller nu då!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #370 skrivet: augusti 14, 2009, 22:56:06 »
ÄNTLIGEN ut på vägen igen, måste vara skönt! Även fast du kanske har kvar din brukis 360 och åker i oxå?

Håller tummarna för att packningen håller nu då!
Nä jag är inte ut på vägen än men kanske imorgon, jo brukis 360in har jag nog kvar och med den åker jag alla dar, skulle ju bli tokig om man inte fick köra 360 dagligen ;)
Den läcker inte nu iallafall :D
Men nu har jag problem med att turbon har lite närkontakt med plåten så imorgon ska jag ta bort de hydrauliska motorkuddarna och modifiera ett par vanliga gummikuddar lite så då bör motorn nog hamna ~15mm högre upp.
Tog en bild på motorkuddarna ifall att det finns någon som inte vet hur de gamla gummi motorkuddarna ser ut.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #371 skrivet: augusti 15, 2009, 22:13:45 »
Motorn hamna ca 25mm högre när jag bytte motorkudde så jag blev tvungen att byta undre kylarslang till en längre :)Jag pressa ihop motorkudden i skruvstycket och pressa in trekantiga träbitar i tomrummen så det blev lagom stumt.
Körde ca 20km med bilen ikväll, motorn går fint och allt tycks fungera, men det var en pina att köra en så otroligt tungstyrd bil >:(
Jag är ju van med servostyrning för jag har ju servo i bruks 360in, men såhär tungstyrt ska det inte vara utan servo så jag ska se över topplagringar mm imorgon.
Ska nog ha servo monterat i denna bil också :-\

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #372 skrivet: augusti 23, 2009, 22:48:53 »
Blev lite mer lättstyrd nu när jag fixade topplagringarna, men den är nog fortfarande för tungstyrd tycker jag >:(
Har kört lite med bilen nu och tycker den fungerar riktigt bra 8)
Har bara kört med 0,6bars laddtryck nu tills motorn blivit lite inkörd men så igår testa jag höja till 0,8bar och testa trycka lite på gasen, men oj vad den går fint, ska köra på det laddet ett tag nu innan jag höjer.
Den nya motor går nog bättre på lågvarv innan laddtrycket kommer också, och så drar den bra upp till 6500rpm, den gamla drog bara till 6000+, jag kör ju med portad 531 topp och lite lättat svänghjul nu.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #373 skrivet: augusti 23, 2009, 23:05:35 »
Tog en bild på motorkuddarna ifall att det finns någon som inte vet hur de gamla gummi motorkuddarna ser ut.

Hade jag aldrig sett nej.. årsmodell där de hydrauliska tar vid?


Blev lite mer lättstyrd nu när jag fixade topplagringarna, men den är nog fortfarande för tungstyrd tycker jag >:(
Hade du något missljud vid stora rattutslag(U-svängar) före renoveringen?


Har kört lite med bilen nu och tycker den fungerar riktigt bra 8)
Har bara kört med 0,6bars laddtryck nu tills motorn blivit lite inkörd men så igår testa jag höja till 0,8bar och testa trycka lite på gasen, men oj vad den går fint, ska köra på det laddet ett tag nu innan jag höjer.
Den nya motor går nog bättre på lågvarv innan laddtrycket kommer också, och så drar den bra upp till 6500rpm, den gamla drog bara till 6000+, jag kör ju med portad 531 topp och lite lättat svänghjul nu.

Låter fint! Kanske dags för en motorspec igen, eller en hänvisning till en gammal.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #374 skrivet: augusti 23, 2009, 23:39:06 »
Bra fråga men antar att hydrauliska kom samtidigt som B200 kom någongång -84 kanske.
Nej jag hörde inga missljud från men lagrena var torra och behövde ny smörja.
Släppte efter justeringen i styrväxeln lite också för jag har haft den skruven ganska mycket inskruvad för att inte ha något glapp i ratten i det nötta läget (när hjulen står rakt).
motorspec  :-\
Ok för de glömska och för de nya som tittar in och inte orkar kolla hela tråden ;)

Block              Nyborrat B230FT
Topp              Portad 531 med originalventiler från en 530turbotopp
Kam               VX3
Kolvar            smidda Wiseco men ventilurtag för 16v (framtida behov).
Motorstyrning  Vems
Spridare          Siemens 727cc/min
Vevstakar        H-profilstakar från LGspeed
Turpo             Garrett t3t4?(större på en hylla i garaget bild kommer)
Ic                  Lagom stor(se tidigare bilder)
Btr                 http://klracing.se/?subpage=kategori&kategori=113
Övrigt             Lite lättat djupt svänghjul,230mm lamell och turbo tryckplatta,
                     2,5 tums avgasrör med 2 simonsdämpare,
                     Högflödes oljepump omgjord för 360 oljetråg
                     + en massa som jag glömt :-[






FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #375 skrivet: augusti 24, 2009, 07:05:04 »
Tack för den fina specen! Vi är många som är glömska, lata och även en hel hög nytillkomna på det här forumet  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #376 skrivet: augusti 24, 2009, 22:02:29 »
Låter som den går riktigt bra.

Vilket laddtryck siktar du på att köra på sen? Eller ska du stanna på 0.8?

Du får se till att få bilen bänkad så snart den är inkörd och mappad etc.  :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #377 skrivet: augusti 24, 2009, 22:37:05 »
Låter som den går riktigt bra.

Vilket laddtryck siktar du på att köra på sen? Eller ska du stanna på 0.8?

Du får se till att få bilen bänkad så snart den är inkörd och mappad etc.  :)
Jo den går nog ganska bra.
Har mappat klart för tillfället, kan bli lite ändringar när den blivit inkörd och jag börjar ladda mer :-\
Fick höja hela bränslemappen mycket, så tydligen får den in mer luft än gamla motorn vid samma insugstryck = bättre fyllnadsgrad?
1-1,2bar är nog max vad turbon klarar att ge.
Tror jag väntar med bänken tills turbon är bytt, skulle ju nog vara kul att få bromspapper och tändningen optimerad i bänk som den är nu också men det är ju inte gratis att köra bilen i bänk.
Den drar riktigt bra från 800->6500rpm nu så det går riktigt fint att starta på tvåans växel = 0-100 utan växling :D
Har fixat värmereglaget ikväll så nu kan jag stänga av värmen också, och så har jag kollat och fyllt luft i framdäcken, för lite luft i däcken var nog en bidragande orsak till att den var så otroligt tungrattad också :-[ så nu blev den ännu lite mer lättstyrd :D

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #378 skrivet: augusti 25, 2009, 15:08:00 »
Fick höja hela bränslemappen mycket, så tydligen får den in mer luft än gamla motorn vid samma insugstryck = bättre fyllnadsgrad?
Låter som du har bättre flödesvägar minsann  :)

Tror jag väntar med bänken tills turbon är bytt, skulle ju nog vara kul att få bromspapper och tändningen optimerad i bänk som den är nu också men det är ju inte gratis att köra bilen i bänk.
http://www.autosportkosonen.fi/hinnasto.php
Han tar väl 50-60€/h

Sen finns väl säkert andra bromsbänkar i området också.

http://wccc.fi/forum/viewtopic.php?t=3416&postdays=0&postorder=asc&start=15

Där finns en "självbyggd" också.   


Den drar riktigt bra från 800->6500rpm nu så det går riktigt fint att starta på tvåans växel = 0-100 utan växling :D

Vilken utväxling på diffen har du? 3.27?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #379 skrivet: augusti 25, 2009, 15:32:53 »
Timmarna brukar gå fort i en bromsbänk :-\
Förra gången var jag till http://www.suntechmotorsport.com/index.htm men mins ej pris.
Jag mins inte vad det är för utväxling original i en GLT-87a :-[
Men om du undrar om den klarar att göra 100 på tvåan så bör den nog göra det är ju bara att varva lite mer annars, har ju större bakdäck än original och vill minnas att den gick 110+ vid 7000rpm

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #380 skrivet: augusti 25, 2009, 16:30:37 »
Jo, tiden går fort när man har kul  ;)

Var ligger suntechmotorsport nånstans?

Tja, 100 på tvåan kan gå, men jag har varvstoppet ställt på 6600 för vid 6800 och högre låter det som ventilsläpp.  :(

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #381 skrivet: augusti 25, 2009, 16:45:20 »

Var ligger suntechmotorsport nånstans?

Tja, 100 på tvåan kan gå, men jag har varvstoppet ställt på 6600 för vid 6800 och högre låter det som ventilsläpp.  :(
Nära Nykarleby.
Bara att se vilket varvtal man har vid 50 och ta det x2 så vet man.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #382 skrivet: augusti 28, 2009, 23:55:47 »
Kom på att stötdämparna behövde bytas så ikväll har jag varit och hämtat nya bakstötdämpare och bytt olja i dom.
Skulle ha nya framdämpare också men de hade bara en så det blir att hämta dom på onsdag, så då blir det att byta olja i de också.
En drivknut börjar bli ganska glapp så jag beställde två nya så jag får ha en i resärv.
Ska byta frambromsar så fort jag hinner nu också, blir ventilerade skivor och bromsok från en vectra-95a + kanske Ferodo racing bromsbelägg.

Girder: har testat lite nu så det är inte omöjligt att få upp bilen i 100 på tvåan, behövs 6600+rpm så vid 7000rpm kör jag över 100, har inte hunnit testa så mycket för motorn är ju inte riktigt inkörd ännu så jag vill inte tokvarva då ännu, men den tycks gå snabbare 0->100 om jag startar på tvåan än om jag startr på ettan och måste växla upp. Fast det är ju bara ifall jag vill göra 0->100 snabbt som det lönar sej att ta 100 på tvåan.

Ps.1. tack Girder för länken till Wccc.fi för jag viste inte att det forumet fanns :-[
Ps.2. tack Peter för stötdämpar guiden :)

« Senast ändrad: augusti 28, 2009, 23:59:15 av kullke »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #383 skrivet: augusti 29, 2009, 08:35:01 »
Kom på att stötdämparna behövde bytas så ikväll har jag varit och hämtat nya bakstötdämpare och bytt olja i dom.
Skulle ha nya framdämpare också men de hade bara en så det blir att hämta dom på onsdag, så då blir det att byta olja i de också.
En drivknut börjar bli ganska glapp så jag beställde två nya så jag får ha en i resärv.
Ska byta frambromsar så fort jag hinner nu också, blir ventilerade skivor och bromsok från en vectra-95a + kanske Ferodo racing bromsbelägg.

Girder: har testat lite nu så det är inte omöjligt att få upp bilen i 100 på tvåan, behövs 6600+rpm så vid 7000rpm kör jag över 100, har inte hunnit testa så mycket för motorn är ju inte riktigt inkörd ännu så jag vill inte tokvarva då ännu, men den tycks gå snabbare 0->100 om jag startar på tvåan än om jag startr på ettan och måste växla upp. Fast det är ju bara ifall jag vill göra 0->100 snabbt som det lönar sej att ta 100 på tvåan.

Ps.1. tack Girder för länken till Wccc.fi för jag viste inte att det forumet fanns :-[
Ps.2. tack Peter för stötdämpar guiden :)

Mekarglädje  :D

Ska bli kul att se hur du får dit bromsarna  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #384 skrivet: augusti 31, 2009, 23:17:39 »

Mekarglädje  :D

Ska bli kul att se hur du får dit bromsarna  :)

Jag köpte ju en nykrockad Opel på vägkanten för att den hade nya däck på alufälgar, men när jag transporterat hem bilen såg jag att det satt nästan nya ventilerade bromsskivor på den och då tänkte jag direkt att de kanske skulle sitta fint på 360in.

Men jag blev nog glatt överraskad ikväll när jag plockat bromsokena och skivorna från opeln och prova dessa mot ett 360 fjäderben, okena är ju nästan bolton :o alltså bulthålen passar direkt och oket hamnar på rätt plats men på opeln är det gängor i hålen ifjäderbenen medan det är gängat i oket på 360,så nu har ju jag ju inga gängor :-\ finns plats för mutter men jag vill nog göra det lite mer seriöst så det blir att borra upp hålen och gänga för grövre bultar eller svetsa igen hålen i okena och borra och gänga nya.
Skulle också gå att borra ur hålen för styrning modell rör/hylsor och ha bult med mutter på baksidan :-\

Den där delen som oket är monterad i kommer jag inte på namnet på så jag räknar den som en del av oket :-[

Skivorna är ju bara 255mm (hur stora är original?) men ventilerade och de kommer monteras på utsidan (hjulsidan) av navet som måste svarvas ner lite så skivan går på det, men skivan behöver inte modifieras, den har ju större navhål än 360 men kommer ju centreras runt hela navet.
Om jag köper racingklossar till opeloken så tror jag dessa bromsar räcker för mina behov :-\

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #385 skrivet: september 01, 2009, 15:00:24 »
Bromsarna ska vi ha bilder på sen!  :)

Låter som det blir riktigt prima bromsar sen. Kanske det finns större skivor och ok att fås som passar till opeln?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #386 skrivet: september 01, 2009, 15:27:22 »
Bromsarna ska vi ha bilder på sen!  :)

Låter som det blir riktigt prima bromsar sen. Kanske det finns större skivor och ok att fås som passar till opeln?
Jo bilder kommer.
Det är ju inget större problem att hitta större skivor som går att göra om så de passar.
Jo förhoppningsvis finns det oplar med större skivor som har ok som går att använda, de jag använder kommer från en Vectra 1,8 men det  finns ju 2,2 , 4x4 och V6 mm som antagligen har större skivor så då kanske oken från dessa går att använda :-\
Är ju ABS bromsar på opeln så jag har lite funderat på att montera det i 360in men är ju lite jobb att få dit sensorerna mm

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #387 skrivet: september 01, 2009, 16:42:22 »
Vilken årsmodell vectra kommer bromsarna från?
Kollade lite snabbt på Meca, Vectra 91-95 har dessutom samma diameter på bromskolven som 340 original, så huvudcylindern bör funka perfekt! Jag såg att det finns två olika sorters ventilerade skivor också, 20mm tjocka samt 24mm -  hur tjocka är dina?

Med lite tur har du upptäckt en smidig väg att uppgradera bromsarna på våra bilar, det är det många som letat efter!
« Senast ändrad: september 01, 2009, 16:58:16 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #388 skrivet: september 01, 2009, 17:21:09 »
Vilken årsmodell vectra kommer bromsarna från?
Kollade lite snabbt på Meca, Vectra 91-95 har dessutom samma diameter på bromskolven som 340 original, så huvudcylindern bör funka perfekt! Jag såg att det finns två olika sorters ventilerade skivor också, 20mm tjocka samt 24mm -  hur tjocka är dina?

Med lite tur har du upptäckt en smidig väg att uppgradera bromsarna på våra bilar, det är det många som letat efter!
-95
De är kanske 20mm men jag vet int säkert.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #389 skrivet: september 01, 2009, 20:48:19 »
Ok! Jag tror inte jag är den enda som väntar med spänning på resultatet!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #390 skrivet: september 01, 2009, 22:47:01 »
Hade inte så mycket tid med detta ikväll men har svarvat ner ena navet så skivan går på.
På sista bilden har jag provmonterat, som synes sitter skivan ca 2mm för långt in så den tar precis i, men det är ju bara att slipa bort 1-2mm så den går fritt.
Möjligen monterar jag okena med M12x1,25 bultar med mutter, tycker det borde fungera :-\
Jag ska göra klart andra sidan i morgonkväll också så jag får blästra och måla okena innan montering.
Får ju hem nya framstötdämpare i morgon så det blir att byta olja i dom också.
På fredag kommer jag vara borta men på lördag eller söndag hoppas jag att bilen rullar igen men med bättre bromsar och väghållning :)
Bromsslangarna sitter ju med banjobult på opeloken så jag kommer göra banjon som passar på mina originalslangar.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #391 skrivet: september 01, 2009, 23:32:43 »
Ser finfint ut!

Vad tror du om alternativet att ha bult och mutter som på sista bilden men svetsa muttern så att den sitter kvar där inne när man lossar bulten?!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #392 skrivet: september 01, 2009, 23:38:17 »
Ser finfint ut!

Vad tror du om alternativet att ha bult och mutter som på sista bilden men svetsa muttern så att den sitter kvar där inne när man lossar bulten?!
Nja, bästa skulle kanske vara helicoilgängor men tror det får bli bult och mutter :-\

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #393 skrivet: september 02, 2009, 08:34:31 »
Det borde väl funka med en 2mm spacer mellan nav och skiva också, så slipper man slipa...
Hur har du gjort för att hjulbultarna ska räcka genom både skiva och fälg, och vad för ET kommer du behöva?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #394 skrivet: september 02, 2009, 16:47:55 »
Det borde väl funka med en 2mm spacer mellan nav och skiva också, så slipper man slipa...
Hur har du gjort för att hjulbultarna ska räcka genom både skiva och fälg, och vad för ET kommer du behöva?
Jo eller en 2mm distanshylsa innanför hjullagret så hela navet kommer längre ut eller så plana av anläggningsytan mot fjäderbenet.
Jag har långa bultar från tidigare pga att jag har spacerplattor.
ET 38mm - 18mm spacerplattor = ET20, men skivorna är 6mm så bultarna blir nog för korta nu och monterar jag hjulet utan speacer
36-6=ET32 :-\ Bara gamla gubbar som har så mycket ET så det kan jag ju inte ha så det blir att göra 12mm speacers eller ännu bättre längre bultar 38-18-6= ET14

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #395 skrivet: september 03, 2009, 22:37:32 »
Jag planade av anläggningsytorna mot fjäderbenet, har ju ingen fräsmaskin ännu så jag bulta fast det på ett gammalt nav så jag kund plana av det i svarven.
I morgon gör jag inget men på lördag ska jag blästra och måla oken, byta framdämpare mm så förhoppningsvis rullar bilen på söndag :-\

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #396 skrivet: september 03, 2009, 22:42:21 »
Jag planade av anläggningsytorna mot fjäderbenet, har ju ingen fräsmaskin ännu så jag bulta fast det på ett gammalt nav så jag kund plana av det i svarven.
I morgon gör jag inget men på lördag ska jag blästra och måla oken, byta framdämpare mm så förhoppningsvis rullar bilen på söndag :-\

Va kan man svarva nåt som är så ojämt viktfördelat? lågt varv eller? (svarvokunnig)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #397 skrivet: september 03, 2009, 22:54:03 »
Jag planade av anläggningsytorna mot fjäderbenet, har ju ingen fräsmaskin ännu så jag bulta fast det på ett gammalt nav så jag kund plana av det i svarven.
I morgon gör jag inget men på lördag ska jag blästra och måla oken, byta framdämpare mm så förhoppningsvis rullar bilen på söndag :-\

Va kan man svarva nåt som är så ojämt viktfördelat? lågt varv eller? (svarvokunnig)
Jo nästan allt går att svarva om man vill går tom att göra tärningar, jag hade det ju ganska på mitten så det va inte mycket obalans, och körde på låga varv så det inte skulle flyga så långt om det lossna ;) för fastsättningen var ju inte den bästa.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #398 skrivet: september 09, 2009, 23:00:19 »
Kanske dax för en uppdatering.
Har inte provbromsat, för jag har inte hunnit montera bromsslangarna ännu, men lägger upp lite bilder ifall att någon vill se hur det passar med opel bromsar.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #399 skrivet: september 10, 2009, 06:32:29 »
Kanske dax för en uppdatering.
Har inte provbromsat, för jag har inte hunnit montera bromsslangarna ännu, men lägger upp lite bilder ifall att någon vill se hur det passar med opel bromsar.

Tack  för att du uppdaterar oss i dina finska färger  :D

Ser bra ut!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.