Författare Ämne: 360 E30 Turbo (Bildupdate 31/12)  (läst 152490 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 E30 Turbo (Bildupdate 29/12)
« Svar #360 skrivet: december 30, 2010, 18:06:20 »
Ska ut till garaget nu och lägga mig någon timme under och bara fundera.

Låter som en skön sysselsättning! Och en skön inställning!
Du löser det, på ett eller annat sätt, det räknar jag med.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 360 E30 Turbo (Bildupdate 29/12)
« Svar #361 skrivet: december 30, 2010, 19:56:50 »
blir antagligen bättre å bygga om hela golvet, men jag hade nog bara kapat dän från bakåt baksätet å byggt upp nya balk å sedan bnunsdit ihop med orginal golv å buren sen

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 360 E30 Turbo (Bildupdate 29/12)
« Svar #362 skrivet: december 30, 2010, 21:01:16 »
Jag sitter faktiskt och funderar på det :) Skulle kännas bättre än att hålla på och kladda med allt det gamla :)

Tycker det är trist att skära bort mer än man behöver, det går beställa en rörram
färdigbockad för 25` sedan bara skala av underdelen och montera ???
gjut helst en form och spruta med glasfiber ;D så försvinner all känsla ;D

WAF behåll så mycket av det Hollandinesiska dyng plåten som möjligt ;D

(Tänkte bara sticka ut hakan lite ;D men nu får man väl en tillbaka så man
går ner på fälgen ;D)
Det är i motvind en drake lyfter.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 E30 Turbo (Bildupdate 29/12)
« Svar #363 skrivet: december 30, 2010, 21:39:19 »
Jag var ute en extra sväng nyss och tänkte göra som du skrev knotan :) Men det får bli sen när tid finnes. Hur gör man smidigast när man bygger egna balkar? Snackade med grannen som sa att det inte var helt lätt att få det bra ifall man skulle bocka själv. Men på ett eller annat sätt kommer det lösa sig :)

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 E30 Turbo (Bildupdate 29/12)
« Svar #364 skrivet: december 30, 2010, 21:40:19 »
Jag sitter faktiskt och funderar på det :) Skulle kännas bättre än att hålla på och kladda med allt det gamla :)

Tycker det är trist att skära bort mer än man behöver, det går beställa en rörram
färdigbockad för 25` sedan bara skala av underdelen och montera ???
gjut helst en form och spruta med glasfiber ;D så försvinner all känsla ;D

WAF behåll så mycket av det Hollandinesiska dyng plåten som möjligt ;D

(Tänkte bara sticka ut hakan lite ;D men nu får man väl en tillbaka så man
går ner på fälgen ;D)

Du snackar massa konstigt Thomas, men det är så det blir när man dricker rödtjut i garaget och inte öl :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 E30 Turbo (Bildupdate 29/12)
« Svar #365 skrivet: december 30, 2010, 21:56:03 »
Hur gör man smidigast när man bygger egna balkar? Snackade med grannen som sa att det inte var helt lätt att få det bra ifall man skulle bocka själv. Men på ett eller annat sätt kommer det lösa sig :)
Jag skulle använda fyrkantprofilrör t.ex 60x60x2

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 E30 Turbo (Bildupdate 29/12)
« Svar #366 skrivet: december 30, 2010, 22:32:22 »
Hur gör man smidigast när man bygger egna balkar? Snackade med grannen som sa att det inte var helt lätt att få det bra ifall man skulle bocka själv. Men på ett eller annat sätt kommer det lösa sig :)
Jag skulle använda fyrkantprofilrör t.ex 60x60x2

Färsk inspiration till egna balkar: http://www.zatzy.com/projekt/233959-tegheim-volvo-142-72-wankelmonster-68.html#post4492547

Annars går det väl bocka egna så som Volvo gjorde en gång i tiden då dom byggde bilen. men då behövs ju bockmaskin...

Eller så svetsar man egna av plåt men blir mycket svetsande då och mer svetsfog och stänk och skit inuti balkarna sen. Svårare att förebygga rost då menar jag.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 E30 Turbo (Bildupdate 29/12)
« Svar #367 skrivet: december 30, 2010, 23:04:13 »
Ja varför göra det lätt för sig när man kan göra det svårt ^^ 4-kantsprofil är ju solklart det bästa valet :)

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 360 E30 Turbo (Bildupdate 29/12)
« Svar #368 skrivet: december 30, 2010, 23:17:44 »
Jag sitter faktiskt och funderar på det :) Skulle kännas bättre än att hålla på och kladda med allt det gamla :)

Tycker det är trist att skära bort mer än man behöver, det går beställa en rörram
färdigbockad för 25` sedan bara skala av underdelen och montera ???
gjut helst en form och spruta med glasfiber ;D så försvinner all känsla ;D

WAF behåll så mycket av det Hollandinesiska dyng plåten som möjligt ;D

(Tänkte bara sticka ut hakan lite ;D men nu får man väl en tillbaka så man
går ner på fälgen ;D)

Du snackar massa konstigt Thomas, men det är så det blir när man dricker rödtjut i garaget och inte öl :)
hahaha, trodde nästan att jag skulle få äta upp det ;D
Det är i motvind en drake lyfter.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 360 E30 Turbo (Bildupdate 29/12)
« Svar #369 skrivet: december 31, 2010, 11:06:46 »
bocka balkar själv är väll inget jag rekomenderar (jag skulle inte ens komma på tanken även fast jag har tillgång till alla maskiner)

köp nå tunnväggiga vkr eller 4 kanstprofiler å gira svetsa sen läggg plåt på sist av allt...

kostar inte många slantar. och är absolut enklast.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 360 E30 Turbo (Bildupdate 29/12)
« Svar #370 skrivet: december 31, 2010, 12:56:08 »
Att kallvalsa balk är inte smidigt, man måste ha valsar med en bula på innervarvet så att extra materialet veckas innåt, det går men tar humungos
mycket tid :)

VKR och gira, klockrent, gör flera mindre girningar och smält bara ihop med tig, blir väldigt fint och starkt som brännvin ;D

btw har jag fyllt på pilsner förådet nu ;D
Det är i motvind en drake lyfter.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 E30 Turbo (Bildupdate 29/12)
« Svar #371 skrivet: december 31, 2010, 14:35:09 »
Blir som ni säger 4-kants profil i lagom dimension som giringssågas i viklar för att bygga upp en ny ram där bak sen :) Har tyvärr inte tillgång till TIG men har beställt en ny MIG i dagarna som förhoppningsvis dyker upp i slutet av Januari när jag är hemma nästa gång.

Har faktiskt en rätt så bra glöd just nu och var ute både igår och idag och fixade lite. Kör bilder och lite förklaring till dom istället för massa text utan styckeindelning :)

Det gick att få plats med bakaxeln och mina fälgar. Kommer få valsa skärmkanterna lite men vad gör det :)



Helrätt ;) :



Lyfte i ett motorblock med marinkåpan för att ha något att utgå från när jag måttade upp axeln på ett ungefär :)



Fick kapa bort en bit från kåpan för att den skulle gå fritt från framaxelbalken och det resulterade i aluspån i hela verkstaden...



Sen så har jag börjat kapa ur golvet, balkarna tar jag sen när det är dags för att bygga.





OK, nu får ni kolla nog för att fatta vad jag menar :) Kommer fästa en balk framåt och en bakåt i hjulhuset och sen flera för att få lite stabilitet sen kommer bakaxeln svetsas i ytterkant mot den balken.



Gott Nytt år!

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360 E30 Turbo (Bildupdate 31/12)
« Svar #372 skrivet: december 31, 2010, 15:08:55 »
Här händer det grejjer!

Du har inte för lite att göra nu åtminstone.  ;D

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 E30 Turbo (Bildupdate 31/12)
« Svar #373 skrivet: december 31, 2010, 17:38:24 »
Härliga progress brow! :D

men som sagt, tror de kommer blir tusan så mycke lättare o se hur du ska göra när du får bort hela golvet =)

Gott nytt på dig!
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 360 E30 Turbo (Bildupdate 31/12)
« Svar #374 skrivet: januari 03, 2011, 20:26:55 »
Det var ju smart på riktigt med marinkåpan :) säkert inget nytt för den garvade, men nytt för meck.

Blir nog tusan så mycket lättare om du sparar så mycket av golvet som möjligt ;D

Ser riktigt bra ut :) god forsättning (kanske en veckas sjukskrivning till ;D)
Det är i motvind en drake lyfter.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 E30 Turbo (Bildupdate 31/12)
« Svar #375 skrivet: januari 03, 2011, 22:15:05 »
Hehe jodå det är nytt för mig med med marinkåpan :) Men sjuk skönt att kunna köra motor hur jag vill sen, vill jag ha den helt rak så är det bara ställa den så ;).

Nej nu får det vara slut på sjukskrivning, dags att åka till Norge i slutet av veckan och tjäna pengar igen :).