Författare Ämne: Laddninslampan tänds vid 2k  (läst 4205 gånger)

Jasse

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 25
  • Varvstopp är till för att användas
    • Visa profil
Laddninslampan tänds vid 2k
« skrivet: november 05, 2006, 16:36:10 »
Hej! Jag har letat efter tidigare inlägg ang laddningslampor och generatorer osv, men inte funnit något med just detta problem.

För någon vecka sen såg jag att laddningslampan började lysa när jag varvade ca 5000rpm. Dessutom gick innerbelysningen ner i styrka strax efter, men det tänkte jag kanske var spänningsregulatorn som slog ifrån?
Men den senaste veckan har lampan börjat lysa allt tidigare, nu senast igår redan vid 2000rpm.

Kan tillägga att för någon månad sen stannade bilen på väg till jobbet, batteriet var stendött. Kom snart fram till att det var generatorkolen som var slut. Jag bytte dessa och allt funkade perfekt tills det började lysa. Så det borde väl inte vara kolen/regulatorn? Och remmarna bytte jag i veckan så dom är nya och fräscha...
Har haft i en sån där billig el-mätare som man sticker in i cigg-uttaget och den visar att det laddar så länge lampan är släckt.  :-\
Kan det vara generatorn som är slut eller äter kol väldigt snabbt?
Problem just nu.
Trallalaa

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Laddninslampan tänds vid 2k
« Svar #1 skrivet: november 05, 2006, 22:56:23 »
Nu slår lathets-bilmeken igång i mig igen: byt generator.
Det är inte särskilt mycket pengar eller mycket jobb det handlar om och du slipper hålla på och riva generatorn och renovera den en gång till.
Förare TEAM EGON RACING

Jasse

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 07, 2006, 20:04:26 »
Plockade bort kolen idag igen, det "yttre" kolet var helt slut, såg lite sönderhackat ut, sen hade flätan på undersidan släppt så den låg löst i hållaren.
Såg otäckt likt ut senast jag rev kolen.. och dom hade då suttit där sedan jag köpt bilen för ett år sen.
Får anta att det är något i generatorn som har börjat äta kol helt enkelt. Följer Performance ord och tar hem en bättre-beg generator ikväll. Förhoppningsvis hinner jag byta den imorrn så ska man väl vara tillbaka på banan igen.
Problem just nu.
Trallalaa

Jasse

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: november 09, 2006, 18:37:29 »
Generator bortplockad och inspekterad! Var som jag trodde, axeln som ligger mot kolen hade jack i sig.
Bytte generatorn mot en något större från 740 (tror jag) 100amp om jag inte är ute och cyklar.. Fungerar perfekt!
Problem just nu.
Trallalaa

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 09, 2006, 19:07:48 »
Låter mycket bra, då orkar den driva lite stereo och extraljus också :)