Författare Ämne: Växellådan....  (läst 15785 gånger)

TrACiD

  • Gäst
Växellådan....
« skrivet: april 12, 2004, 09:59:24 »
Dom senaste dagarna så har min växellåda låtit lite konstigt... När jag har 2an lr 4an i så är det nått som skakar från lådan, typ som om det låg en lös mutter där i, men så fort jag bara håller i spaken så slutar det, (det låter bara ibland)
nån som vet?

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Växellådan....
« Svar #1 skrivet: april 12, 2004, 11:42:38 »
Om det slutar när du håller i spaken skulle man ju kunna tro att det är något löst på växel-länkaget...
Dags att krypa under bilen kanske?
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

TrACiD

  • Gäst
Re:Växellådan....
« Svar #2 skrivet: april 12, 2004, 17:32:15 »
Men vad är växel-länkaget för nått då?, (kan inget :(  )
O vad gör den?, ser ut?, sitter?
vart mycke fråger nu, men frågar man inget så får man ingeting veta :)

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Växellådan....
« Svar #3 skrivet: april 12, 2004, 20:30:22 »
Från växelspaken går det en "stång" till växellådan som sitter bak, den överför dina sido och upp/ner rörelser till motsvarande på lådan som då lägger i de olika växlarna. Om något av fästena fram eller bak är löst lär det skramla och ev kanske vara svårt att få i någon växel.

Jah har själv aldrig pillat med det, men om jag minns rätt från boken skall allt synas om man hissar bilen.

Har du ingen bok är det en bra investering, lönar sig alltid...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

TrACiD

  • Gäst
Re:Växellådan....
« Svar #4 skrivet: april 12, 2004, 22:29:43 »
joo jag har haynes , jag blädra lite snabbt i den förut men hitta inget, kanske ska ta o titta lite nogare  :-*

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Växellådan....
« Svar #5 skrivet: april 13, 2004, 09:59:45 »
Kolla på kapitell 6*26 där har du en bra sprängskiss på hur växelförarstången ser ut. Men det bästa är att krypa under bilen och kolla. Men ser lätt vilken stång det är om man lyckas lokaliserar vart vxl spaken sitter. Lägg i 2an och sedan rycker du i stången för att hitta eventuella klapp.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Växellådan....
« Svar #6 skrivet: april 13, 2004, 23:04:18 »
när ni ändå pratar växellåda...

när jag ska lägga i 3an snabbt så skrapar det.. blir det bättre/sämre med ny fin olja?

eller är det nån "synkring" eller nåt i lådan som är paj?

Kan mycket lite om växellådor...  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Växellådan....
« Svar #7 skrivet: april 13, 2004, 23:12:36 »
Svar:  Bättre / Ja, troligen / troligen inte  ;)

Billigast att börja med oljan...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Zymosis

  • Medlem
  • Antal inlägg: 156
    • Visa profil
Re:Växellådan....
« Svar #8 skrivet: maj 26, 2004, 02:11:42 »
Jag har en polare som hade samma problem på sin Passat VR6...fast det gällde 2ans växel. I det fallet var det en synkning som var kass men det blev lite bättre efter han bytte oljan.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Växellådan....
« Svar #9 skrivet: maj 26, 2004, 16:50:40 »
nu har jag kommit så långt att jag ska byta olja.. i Haynes-boken står det att det ska vara  ATF typ A, suffix A
var köper man det, fanns inte på biltemas nätkatalog  ???
« Senast ändrad: juni 07, 2004, 22:16:17 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

h.jorebo

  • Gäst
Re:Växellådan....
« Svar #10 skrivet: juni 05, 2004, 12:09:23 »
nån som vet hur slung diffen som sitter på orginal funkar??

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Växellådan....
« Svar #11 skrivet: juni 07, 2004, 22:17:31 »
nån som vet hur slung diffen som sitter på orginal funkar??

orginal på vad?? inte 300-serien i allafall  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Växellådan....
« Svar #12 skrivet: juni 08, 2004, 00:09:02 »
Jo, skall sitta slungdiff på 360 original... eller...  ???
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:Växellådan....
« Svar #13 skrivet: juni 08, 2004, 00:13:11 »
Det är väl slung-ditt på 360?
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Växellådan....
« Svar #14 skrivet: juni 08, 2004, 21:09:28 »
kallas den det, differentialen på en orginal 360??

trodde slungdiff var nåt som med hjälp av centrifugalkraften kopplar ur diffspärren vid en viss hastighet?

är det nåt annat jag tänker på och vad heter det då? Finns ju elektronisk diffspärr oxå som läggs ur i tex 40km/h på en Volvo 740
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Växellådan....
« Svar #15 skrivet: juni 08, 2004, 21:24:22 »
hittade detta på en annan sida... verkar stämma med vad jag har för bild av "slungdiff"

bytt diff till en riktig lamelldiff ej 940's  värdelösa org. slung-diff som släpper vid 40-50 km/h
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Växellådan....
« Svar #16 skrivet: juni 08, 2004, 21:59:27 »
Micke har ju röjt i en och annan diff, han kanske kan hjälpa??
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:Växellådan....
« Svar #17 skrivet: juni 08, 2004, 23:29:59 »
kallas den det, differentialen på en orginal 360??

trodde slungdiff var nåt som med hjälp av centrifugalkraften kopplar ur diffspärren vid en viss hastighet?

är det nåt annat jag tänker på och vad heter det då? Finns ju elektronisk diffspärr oxå som läggs ur i tex 40km/h på en Volvo 740

Nu skall jag komma och vara "besserwisser"... det finns ingenting som heter centrifugalkraft... det som uppfattas som detta heter centripetalkraft och verkar i en rät vinkel relaterat till kretsbanans mitt... till skillnad från "centrifugalkraften" som man tror verkar inåt.... Men som jag sa tidigare, den existerar inte...
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Växellådan....
« Svar #18 skrivet: juni 09, 2004, 00:03:17 »
nej inte innåt.. UTÅT.. slungdiff, slungas utåt..

har det nåt att göra med din centripetalkraft?

samma kraft som gör att man trillar av teskedsgumman på tivolit om man inte sitter bältad i en tekopp  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:Växellådan....
« Svar #19 skrivet: juni 09, 2004, 07:29:01 »
exakt, kraften verkar utåt... hmm, sa lite fel förut... iaf, centripetal verkar utåt så om du har för lite friktion mellan däck och mark i en kurva är det denna kraft som vräker dig av vägen...
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Växellådan....
« Svar #20 skrivet: juni 09, 2004, 12:52:41 »
Och jag som hade för mig att vid kurvtagning kallas kraften som gör att min bana avviker från en rät linje (dvs jag "tar kurvan") är centripetalkraft, som verkar innåt, och motkraften som vi uppfattar med kroppen är centrifugalkraft och den finns inte

http://susning.nu/Centripetalkraft

Slungdiffen slungas utåt, men tar sig inte igenom höljet på grund av centripetalkraften som håller den kvar i skalet...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:Växellådan....
« Svar #21 skrivet: juni 09, 2004, 13:50:36 »
*läser mekanikbok* hmm, verkar som om jag har fel å du rätt :-[
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Växellådan....
« Svar #22 skrivet: juni 09, 2004, 21:44:30 »
usch det var avancerat, för mycket för min hjärna just nu..

åter till slungdiffen? sitter det en i 360??
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:Växellådan....
« Svar #23 skrivet: juni 09, 2004, 23:47:00 »
det är vad jag har hört... märker du inte det när du kör då?
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Växellådan....
« Svar #24 skrivet: juni 10, 2004, 00:27:49 »
Vet inte men har svårt att tro att det ska sitta i 360.
Har en 360 och den spinner mer på höger bak men spinner på båda på plan mark.

Någon som vet? SÄKERT.
« Senast ändrad: juni 10, 2004, 00:28:10 av T08R »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Växellådan....
« Svar #25 skrivet: juni 10, 2004, 18:37:19 »
jag är 99,9% säker på att det är en vanlig differential helt utan nån sorts diffspärr eller liknande, om det inte sitter i 240 varför skulle det sitta i "kärringbilen" 300?

Och det spinner jämt på höger hjul, när man kör på asfalt i allafall eller kränger det minsta
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:Växellådan....
« Svar #26 skrivet: juni 10, 2004, 19:46:11 »
vänster då?
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Växellådan....
« Svar #27 skrivet: juni 10, 2004, 20:06:04 »
Nog spinner det loss på båda hjulen när man burnar. Har gjort många härliga spår. Jämfört med andra med 142 och 240 med orginal bakaxlar har jag lyckats göra lakrits med båda bakdäcken. Så en viss skillnad är det.
Har fått det förklarat för mig att på 300 modellen sitter det en slung diff på orginal. Försöker få kontakt med någon på volvo som kan bekräfta detta.

Lite bevis att det spinner på båda:

http://www.300power.com/bilder/Volvo 360 burnout.mpeg
Filen är på 40 mb så höger klicka och ladda ner.
« Senast ändrad: juni 10, 2004, 20:09:13 av Mefistofeles »
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Växellådan....
« Svar #28 skrivet: juni 10, 2004, 20:39:24 »
vänster då?

jo, har man sämre fäste på vänster spinner det ju på det, men har man lika bra fäste spinner det ju på höger eftersom bakaxeln vrider sig tack vare kraften/rotationen som överförs från motorn till hjulen
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Växellådan....
« Svar #29 skrivet: juni 10, 2004, 22:09:04 »
Växellåda/diff sitter bultat i chassit, ger ingen extra kraft på bakaxeln... Men det stämmer på t ex 240
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Växellådan....
« Svar #30 skrivet: juni 12, 2004, 00:02:09 »
tänkte inte på det  :-[

men kan nån då förklara varför den hellre kritar på höger?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.