va på skroten och införskaffade mig en ny generator för ynka 200:-.
Visade även min gamla generator och den saknade ju etikett och märkning,
så den har varit på reparation innan (och dom som lagade den har blästrat bort allting av ngn konstig anledning). Så enligt skroten är det inte heller så bra att lämna in generatorn på reparation alltför många gånger heller, då den slits ju ut allt eftersom.
Bytte den och hoppades på att allting skulle bli som det var förut. Men icke sa nicke,
batteriet börjades att ladda syveränt, batteriet hade runt 14 v konstant (vilket också den ska ha).
Satte mig bakom ratten och märkte efter ett tags körande att varvmätaren funkade.
Men inte riktigt korrekt. Hade ju inte bälte på mig (och då vet ju alla att indikationslampan för det blinkar på panelen) och batterilampan lös svagt, nåväl iaf så hoppade varvmätaren mellan 1000 varv och 4000 varv, men när jag sedan tog på mig bältet så gick han till det normala.
Samma sak gäller med handbromsen, fast då hoppar han inte utan "landar" på noll istället.
Sen så upprepas innte denna procedur kontinuerligt, utan kan vara den motsatta också, dvs
utan bälte så är varvmätaren normal.
Sen så funkade ju även bensin- och motortempen någorlunda bra, dom gick upp lite, men inte riktigt dit där dom ska vara.
Förmodligen så har bilen fortfarande något jordfel eller att någon kabel sitter löst nånstans och kanske slår till mot plåten och i samband med detta så kaske +- slår till mot varandra.
Jag tror att både kabeln från bältesindikationen och kabeln till handbromsen går upp via växelspaken och upp i bilen (mot stereon), så jag antar att felet ligger där nånstans. Men är ju interiktigt säker,
försökte ju att ta bort hela plastbiten (melan handbromsen till växelspaken och förvaringsutrymmet framför växellådan) men fick inte loss den.
Eftersom att det skulle underlätta om någon annan visste bättre eller hade typ en elschema på allt så skulle man iaf veta vilka sladdar man ska kolla lite extra på. Nån som kan/har det?
Sitter det några andra jordpunkter runtomkring fotutrymmet eller där omkring?
Tacksam för svar!