Låt torka.
Syntetfärg är inte helt genomhärdad förrän efter ett halvår, men det går att polera försiktigt redan efter några timmar. Det bästa är att vänta över natten, gärna längre om möjlighet finns. (Gäller rumstempratur)
Om man polerar innan färgen är torr, är det bara att börja om från början igen.
Dra maskeringen och polera skarven med polish. Använd polertrasa, eller trassel.
Även här fungerar Err-Bee 111 mycket bra. Är färgen ordentligt härdad kan man använda grövre rubbing. (Err-Bee 101, 103) Det fungerar även med siliconbaserade rubbingar efter lackering.
Gnid inte alltför hårt, för själva vitsen med denna typ av skarv är att man "smälter" ihop färgerna så skarven blir osynlig. Själva övergången bör vara ett par centimeter stor. Den ytan är det som ska poleras.
Det går även att maskinpolera, men då behöver färgen torka längre.
Polerar man för hårt, kommer färgskarven att synas efteråt. Börja på orginallacken och polera mot den nylackerade ytan. Dessvärre kommer hela bilen förmodligen behöva poleras efteråt, annars kommer allt annat än det nylackerade se dassigt ut.
För att hålla lyster i spraylackeringen bör man vaxa hyfsat regelbundet, annars kan mattheten göra att skarven syns. Man bör inte göra detta förrän efter några dagar. Vax innehåller lösningsmedel som kan lösa skarven om man har otur.
Glöm inte att rostskydda. Tunnt rostskydd fungerar bäst, men håller sämst. Tectyl eller liknande på insidan och i balkar, vaxolja i dörrar och håligheter inuti bilen och tjockflytande på undersidan utvändligt.
Lycka till
Kommentarer/frågor/invändningar eller annat kan skrivas här:
http://www.300power.com/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=2693