Författare Ämne: Olja vid ett tändstift, 360 GLS -85  (läst 7386 gånger)

Bredställ

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Olja vid ett tändstift, 360 GLS -85
« skrivet: februari 19, 2007, 11:14:50 »
Ett tändstift sitter lite löst (det går att vicka lite på det när det är iskruvat) eftersom gängan är dålig. Är det nån klåpare som bytt tändstift och dragit för hårt måntro? Hursomhelst så kommer det ut lite lite olja där stiftet sitter. Jag undrar därför dels varför det kommer olja därifrån (ska det inte bara vara bensin i förbränningsrummet?), dels om det finns nån åtgärd att vidta, dels om detta kommer att ge mig problem framöver.

Alltså:
Olja, varför?
Går det att fixa till?
Ska jag va skraj för motorras?

Tilläggas bör kanske att jag kört 1000 mil (från 7000 till 8000 mil på mätaren) med detta utan att det hänt mer än att jag fått torka bort c:a en tesked oljesöl runt stiftet / halvår.

Tack på förhand!

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
Re:Olja vid ett tändstift, 360 GLS -85
« Svar #1 skrivet: februari 19, 2007, 11:35:00 »
Det jag kan tänka mig händer är att kompressionen läcker ut och bilen inte går lika bra som den borde, så du borde nog försöka få gängan fixad på nåt vis  :P eventuellt med nåt gänglim som håller värme eller lyfta av toppen och gänga in nya gängår.. varför det kommer olja vet jag dock inte, säker så det är olja och inte sot och avgaser? Motorras behöver du väl inte vara rädd för så länge smuts inte kommer in i cylindern eller toppen.

Aterfallet

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
« Svar #2 skrivet: februari 19, 2007, 12:26:40 »
Tror inte heller det är olja. Förmodligen sot i rinnande form.
Det bör nog åtgärdas ganska snart, innan det stället till större bekymmer.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: februari 19, 2007, 17:11:38 »
art-nummer 18-144 eller 18-145 på biltema vore något för dig.

säker på olja kommer från tändstiftet så det inte rinnner ner från ventilkåpan då? olja borde det inte vara om det inte ryker blårök fårn avgasröret.

går juh ganska enkelt att komptesta och se så nu packning/ringar är hela. ettt sådant instrument finns och på biltema för billig peng.
« Senast ändrad: februari 19, 2007, 17:12:41 av loffe »

Bredställ

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: februari 20, 2007, 00:18:14 »
Tack allihopa!

Visst fan måste det vara sot i nåt slags flytande form. Kom inte på tanken själv bara. Visste inte att sot kunde "flyta" och det såg ju ut som olja...

Den dricker 0,9 på långfärd och c:a litern vid blandad körning (skillnaden är ju som ni vet inte så stor eftersom 360 inte är nån fjollbil med aerodynamik och sånt trams...) vilket är snålt nog åt mig, och pigg och trevlig är den också, så jag vet inte på vilket sätt den kunde gå bättre. Så... Ska jag bry mig om att fixa det, eller kan det hålla ett par tusen mil till tror ni? Vad händer annars? Skjuter den upp stiftet genom motorhuven? Måste toppen av för att använda biltemas gängningssats? Måste jag byta toppackning i så fall? Vad kostar en sån?

Tack på förhand igen!

Aterfallet

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
« Svar #5 skrivet: februari 20, 2007, 03:43:44 »
Om du trivs med bilen tycker jag du ska fixa felet. Det är ju ingen dyr eller speciellt avancerad historia.
I värsta fall skjuter du stiuftet och då förmodligen också det som finns kvar av gängorna.
Är inte säker på om man kan gänga på plats, för risken att flisor hamnar i förbränningsrummet finns ju alltid.
Ska du inte ha bilen i mer än ett par tusen mil till skulle jag nog föreslå en lite oseriös lagning.
Köp nya bra tändstift, typ dubbel eller trippelelektrod och ta sedan kemisk metall på gängan innan du skruvar i stiftet.
De stiften håller ju längre än vanliga, så det borde fungera några år.
Oseriöst, jag vet, så har någon ett bättre förslag så skriv :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt

Bredställ

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 20, 2007, 09:22:41 »
Art-nummer 18-144 eller 18-145 verkar ju bra. Gör man såhär?

1. Ta av toppen
2. Gotta runt med gängtappen i den taskiga gängan
3. Skruva i den nya gängan
4. Sätta på ny toppackning
5. Sätta på toppen
6. Skruva in stiftet i den nya fina gängan

Eller har jag missat nåt?

Måste man borra bort gods innan man använder gängtappen, eller klarar den av att "käka upp" det som behövs?

Nåt man måste tänka på?

Tack på förhand!

Morst

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: februari 20, 2007, 18:07:41 »
Hade jag varit i din situation så hade jag definitivt förborrat (som vid all gängning i övrigt) med lämpligt borr.

Denna Feltemasatsen gissar jag är någon form av insatsgänga eller? (Äger ingen katalog) I så fall borde det vara medskickat borr i lämplig dimension om inte annat så i alla fall rekommendation på lämplig borrdiameter eller bruksanvisning.
Det kanske är nån specialgängtapp som kan/skall användas utan att förborra, vad vet jag?

För något år sedan fick jag hjälpa min käre far att renovera en tändstiftsgänga på hans gamla BMW (R100RS, motorcykel), där var det bara skador i början på gängan så där klarade jag mig med att demontera toppen och köra en passande gängtapp i hålet från "insidan", alltså från förbränningsrummet.
I ditt fall verkar hela gängan vara dålig så du får nog använda dig av insatsgänga. Verkar toppen hel och frisk i övrigt så varför kosta på sig en helt "ny" topp när det bara är en tändstiftgänga som är skrot?  ::)
"Kampen mot Gud og Hvite krist er igang!"
Den som är stark i sig själv, har öppna ögon och kan tänka med skallen behöver ingen annan än sig själv (utom möjligen sin Volvo och en snus!)

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: februari 20, 2007, 22:38:44 »
Personligen hade jag nog bar hivat på en ny topp men det kan beror på att det liger 2-3 stycken i garaget och tar upp plats.

Helst ska du juh demontera toppen och förrborra och hela fadderittan som du beskrev.

Men det borde gå att göra på plats, dom små flisorna som faller ner tror jag inte är så jätte skadligt för motorn. Dom åker mest troligt ut vi avgasventilen utan att råpa cylinder speciellt mycket. Är det ingen bil du är speciellt rädd om så äre bara förborra den gänge oupp och stopp ner insats gängen. Du skulle juh kunna prova att bara köra genom gängtappen och se om det blir bättre.

Vars i landet bor du?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #9 skrivet: mars 12, 2007, 20:57:53 »
Toppen är ju i aluminium, blocket i gjutjärn och kolvarna av stål så då kan väl lite alu-flis inte repa nämnvärt eller?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: mars 13, 2007, 19:38:40 »
Toppen är ju i aluminium, blocket i gjutjärn och kolvarna av stål så då kan väl lite alu-flis inte repa nämnvärt eller?

Kolvarna är oxå av alu, men risken att dom tar skada är nog ändå försvinnande liten.

Vrid runt motorn tills du har kolven långt ner (så du inte borrar hål i den) och insugsventilen stängd så du inte får spån i insuget som måste sugas genom motorn i onödan. Sedan är det bara att borra, gänga & dra dit insatsgängan. Använd ett par droppar värmetålig loctite om du har tillgång till det. Ner i hålet med ett blåsmunstycke & vispa runt för kung & fosterland. I med nytt tändstift-klart.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #11 skrivet: mars 13, 2007, 19:46:13 »
Kolvarna är oxå av alu

Är dom  :o
Det vette 17, när jag och GustavT min lillebror lättade hans kolvar så fick vi vara rätt hårda med dremeln innan det tog. Aluminium är ju mjukt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.