Författare Ämne: Laddlampan tänds inte i 360GLT  (läst 7029 gånger)

Mokko

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Laddlampan tänds inte i 360GLT
« skrivet: februari 22, 2007, 16:55:00 »
Tjena, ny här på forumet

Har fått ett problem med att laddlampan vägrar att tändas, även oljetryck, broms, handbroms vägrade lysa förut, men dom har jag fått igång. Men nu har jag vart och sprutat kontaktspray i alla kontakter och säkringar, även snurrat på säkringarna och ryckt i alla kontakter på säkringsdosan både inne i bilen och under huven, och så har jag ryckt och haft mig i kontakterna bakom intrumentpanelen, kollat lampan, ruggat på den och varit på kablarna på generatorn, men icke, den vägrar tända sig.

Någon som kan ha en aning om vad det är för fel på bilen? Börjar bli lite trött att åka i min 242 -75 med 4varv kapade fjädrar så här i vintertid nu.

MVH// Mokko

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Laddlampan tänds inte i 360GLT
« Svar #1 skrivet: februari 22, 2007, 17:39:47 »
asså laddar batteriet då?

Mokko

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: februari 22, 2007, 17:46:13 »
asså laddar batteriet då?

Lyser inte laddlampan så laddar inte bilen, det är en del av laddningen där så.

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: februari 22, 2007, 18:58:41 »
lyser lampan = batteriet laddas inte.

lampan lyser juh bara d tändningen i på fast motorn av samma med olje lampan.

mät över batteriet med voltmeter då bilen är igång och se  om det laddar?

Mokko

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: februari 22, 2007, 22:52:55 »
lyser lampan = batteriet laddas inte.

lampan lyser juh bara d tändningen i på fast motorn av samma med olje lampan.

mät över batteriet med voltmeter då bilen är igång och se  om det laddar?

Men laddlampan lyser inte! den är död hela tiden, alltså, bilen laddar inte!

Tänkte att man borde förstå det när jag sa att jag måste åka en annan bil.

EDIT: Byter generator imöra och ser om det blir bättre, annars så kopplar jag in en egen laddlampa.
« Senast ändrad: februari 22, 2007, 22:58:08 av Mokko »

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 22, 2007, 23:55:44 »
Ifall kolen är slut är det möjligt att laddlampan inte lyser när du har på strömmen. En gång som mina kol var slut lyste inte lampan men en annan gång kolen tog slut så lyste lampan hela tiden, konstigt men det kanske har att göra med vilket av kolen som är slut ???
Generatorn laddar fast du inte har någon laddlampa inkopplad men den går sönder till slut om du inte har laddlampa inkopplad så om inte lampan lyser när du bytt generatorn ska du inte köra med bilen för då är det risk att den nya generatorn går sönder (tror det är likriktardioderna som inte mår bra då).
Men nu hade du ju problem med andra lampor också om de slutade fungera samtidigt kan man ju misstänka att det är något jordfel.
Så om generatorn inte laddar så är det ju inte omöjligt att det börjat med jordfel till laddlampan och att generatorn gått sönder pga detta.

Mokko

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 23, 2007, 00:45:58 »
Ifall kolen är slut är det möjligt att laddlampan inte lyser när du har på strömmen. En gång som mina kol var slut lyste inte lampan men en annan gång kolen tog slut så lyste lampan hela tiden, konstigt men det kanske har att göra med vilket av kolen som är slut ???
Generatorn laddar fast du inte har någon laddlampa inkopplad men den går sönder till slut om du inte har laddlampa inkopplad så om inte lampan lyser när du bytt generatorn ska du inte köra med bilen för då är det risk att den nya generatorn går sönder (tror det är likriktardioderna som inte mår bra då).
Men nu hade du ju problem med andra lampor också om de slutade fungera samtidigt kan man ju misstänka att det är något jordfel.
Så om generatorn inte laddar så är det ju inte omöjligt att det börjat med jordfel till laddlampan och att generatorn gått sönder pga detta.

Det var en kompis som sa att det var till 100% säkerhet att kolen var slut, ska prova byta bara dom först och se om det blr bättre.
Det går ändå inte så bra att köra bilen för att den inte laddar, man tar sig ungefär 2km med ett fullladdat batteri innan det är slut, men får jag inte laddlampan och lysa efter kolbyte så tar jag och kopplar in en egen laddlampa.
Japp, alla lampor la av samtidigt, fick igång alla förutom laddlampan igen, var glapp i ena kontaktstycket som sitter på säkringsdosan under huven.
Nej, det kan ju vara en trolig orsak, men man får se om jag får ordning på skiten imorgon helt enkelt, ska ha en par tre generatorer som ligger och samlar damm :)

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: februari 23, 2007, 17:06:17 »
vad spelar det för roll om du kopplar in egen lampa? den börjar juh inte ladda mer/mindre för det.

OM du menar att bilen inte laddar så säg det lampan har mindre betydelse.

bytkolen samt spännigsregulatorn samt kontrollera jordkablarna.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #8 skrivet: mars 03, 2007, 23:58:01 »
Jag "har hört" oxå att om laddlampan går sönder så funkar inte laddningen, om det är en skröna eller fakta vet jag inte men det borde vi ta reda på..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: mars 04, 2007, 00:26:13 »
Är det inte så att styrströmmen (eller kanske rättare sagt spänningen) till laddningsregulatorn går genom laddningslampan? På nyare bilar finns det säkert nån "backup-krets" om lampan skulle paja, men om lampan går på en gammal bil brukar dom bli väldigt märkliga i laddningen.

Aterfallet

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
« Svar #10 skrivet: mars 04, 2007, 01:20:04 »
Är det inte så att styrströmmen (eller kanske rättare sagt spänningen) till laddningsregulatorn går genom laddningslampan? På nyare bilar finns det säkert nån "backup-krets" om lampan skulle paja, men om lampan går på en gammal bil brukar dom bli väldigt märkliga i laddningen.
Det stämmer gott. Generatorns laddindikering är direkt kopplad till regulatorn, men även om lampan är trasig laddar den en del, pga läckströmmar i lindningen.
Det går att lura generatorn att ladda utan lampan genom att koppla styrström via D+ anslutningen.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt

Mokko

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: mars 04, 2007, 17:42:45 »
Kanske ska säga till att jag har fått ordning på laddningen nu för några dagar sen, var bara att byta hela generatorn, sen så funkade det utmärkt.