Författare Ämne: Lättning/Bantning utav 360  (läst 4924 gånger)

bark_turbo

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Lättning/Bantning utav 360
« skrivet: mars 01, 2007, 16:14:58 »
Hej!!!

Funderar på att bygga banbil av min 360!!! Men undrar hur mycket VIKT man kan spara genom att riva ute så mycket som möjligt... vill helst ha lite mera detaljerade svar!!!

Bilen ska fortfarande vara laglig på gata!

/Marcus

AntonL

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Re:Lättning/Bantning utav 360
« Svar #1 skrivet: mars 01, 2007, 18:14:01 »
360 har en tjänstevikt på ca: 1150-1220 beroende på utförande/utrustning.
(340 med renaultmotor väger mindre)

OBS. tjänstevikt innebär fulltank och andra vätskor (spolarvätska,kylvätska,oljor mm.), reservhjul med tillbehör och en förare på 70kg.

bla. så väger taklucka med extra balkar i taket som det medför ca 15kg

Vet inte riktigt hur mycket man kan få ner vikten, men om man river/byter mycket så borde man kunna få ner dem ca 100-150 kg

Beror lite på hur mycket du är beredd att offra av ljudkomfort, utseende och funktion.

* Glasfiber:huv, framskärmar, frontplåt, kofångare i glasfiber. Kostar visserligen ett antal tusen och har lite sisådär passform, men minskar vikten en hel del. Kofångarna minskar även krocksäkerheten.... Finns även dörrar i glasfiber, men det blir väldigt skramligt.

* Ingredning kan du ju slita ur efter behag, racestolar väger ofta mindre.

* Skär bort dragkrok med tillhörande balk om du har sådan.

* sidorutor kan du byta ut till plexiglas, repas dock väldigt lätt.

* byta till plast eller alu-tank

* lätta prylar på motorn ger båte lägra totalvikt och vassare motor.
  Svänghjulet kan lättas, remdrev och remsivor finns i aluminium mm.

* Byta diverse småsaker typ. bultar/muttrar i alu eller titan.

Alu fälgar, väger faktiskt ofta mer än plåtfälgar, pga de är gjorda för att vara snygga...

Något som jag aldrig sett på någon bil, men som finns på motorcyklar är avgassystem i aluminium. Så om man kan konsten att svetsa i aluminium så kan man ju få ner en del vikt där också....

Blev ju inge vidare exakt svar mer spekulationer. Hoppas det hjälper något.

bark_turbo

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 01, 2007, 20:22:31 »
Okej.. det var rätt så mycket och bra fakta!!! Bilen är en 360 GL tror jag med B200F-Motorn

Kommer nog inte dock att byta ut några kaross delar till glasfiber/kolfiber direkt p.g.a vill behålla kostnaden nere!!!

Mm jag gör om min fråga såhär då.. vill inte slänga ut så mycket pengar på att att spara vikt??? hur mycket kan man tjäna på att bara ta bort onödigt skit om inredning, stereo m.m..... Rallystolar sitter redan i bilen!!!!

/Marcus

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 01, 2007, 22:00:31 »
kolla på performances projekt tråd så får du ideer om hur man kan lätta gode mycket.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: mars 05, 2007, 20:00:01 »
Igår när jag lackade mitt golv och drog lite kabel till slutsteget i skuffen passade jag på att väga grejerna jag plockade loss samtidigt med tanke på denna tråden!

Resultat:

Förarstol 12,7kg
Baksäte rygg: 10,7kg
Baksäte sits: 5,4kg

Totalt 28,8kg i viktminskning om du åker med bara en stol fram alltså. 30kg om du åker sportstol?

Jag vägde det tillsammans med mig på en digital ett år gammal badrumsvåg och drog av min egen vikt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

bark_turbo

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 05, 2007, 22:00:38 »
Igår när jag lackade mitt golv och drog lite kabel till slutsteget i skuffen passade jag på att väga grejerna jag plockade loss samtidigt med tanke på denna tråden!

Resultat:

Förarstol 12,7kg

Totalt 28,8kg i viktminskning om du åker med bara en stol fram alltså. 30kg om du åker sportstol?

Jag vägde det tillsammans med mig på en digital ett år gammal badrumsvåg och drog av min egen vikt.

:D denna info är jättebra... presis vad jag är ute efter.... du vet inte mera onödigt som väger mycket som man kan rensa bort?

/Marcus

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: mars 06, 2007, 22:12:36 »

Resultat:

Förarstol 12,7kg

:D denna info är jättebra... presis vad jag är ute efter.... du vet inte mera onödigt som väger mycket som man kan rensa bort?

/Marcus

Nej jag vet väl inte det, förutom att det är massa metallskrot i stötfångar fram och bak, dock inte lämpligt att krocka utan denna skrot monterad men väger en del.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.