Författare Ämne: motorn dör på tomgång  (läst 4313 gånger)

LinuNez

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
motorn dör på tomgång
« skrivet: april 11, 2007, 21:24:40 »
hejsan. jag har nyligen köpt en 340, som har funkat bra tills idag...den bara dör på tomgång och hackar till när jag håller jämn gas på låga varv, typ om jag ligger 50km/h i fyrans växel. kollade slangar och byte en som det var sprickor i. luftfiltret såg bra ut, kollade tändstiften och dom var sotiga, testade och rengöra men problemet kvarstår. nått annat jag kan göra? som inte kostar så mycket. då bilen köptes för en billig peng.

bilen är av 88 årsmodell det är nog reanault motorn och det är en förknasare. i registeringsbeviset står de i alla fall 51 DIN på nettoeffekt om de kan vara nån ledtråd.

tacksam för svar
US soildier: oh shit its a volvo! i need artillery on my position!!!!!...run for your lives men!

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:motorn dör på tomgång
« Svar #1 skrivet: april 14, 2007, 23:35:00 »
Det sitter en magnetventil på förgasaren som ska stänga bränsletillförseln när man slår av tändningen(för att förhindra glödtändning).

Den kan börja kärva och ge lite skumma problem som bla svårt med tomgång på B14.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:motorn dör på tomgång
« Svar #2 skrivet: april 15, 2007, 00:27:55 »
Det sitter en magnetventil på förgasaren som ska stänga bränsletillförseln när man slår av tändningen(för att förhindra glödtändning).

Den kan börja kärva och ge lite skumma problem som bla svårt med tomgång på B14.

är detta någopt som går att smörja upp/ eller ta bort på bågot sätt?

LinuNez

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
SV: motorn dör på tomgång (Problem löst)
« Svar #3 skrivet: maj 07, 2007, 20:45:37 »
hej igen. nu har jag äntligen hittat problemet!

det var en slang från vevhusventilationen som de var sprickor i, och jag som tyckte alla slangarna så reko ut...
men den gick sönder när jag skulle lossa den. så de var bara och byta och sen dess har bilen gått bra.

bilen har varkligen gått som en potta skit på tomgången, dött om man inte gasade till. och ibland så stannade den på typ 3000 varv nån sekund.
US soildier: oh shit its a volvo! i need artillery on my position!!!!!...run for your lives men!

LinuNez

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
SV: Re:motorn dör på tomgång
« Svar #4 skrivet: augusti 28, 2007, 20:41:51 »

Nu har den börjat jävlas igen på tomgången. då undrar jag samma som loffe:Är det något som går att smörja upp/eller ta bort på något sätt? + hur gör man för att kolla att den är trasig? kostar en ny/beg? visst är det den som sitter på förknasaren med en sladd?

EDIT1: Bilen har ingen tomgång alls, den dör direkt efter att jag släpper gasen. jag Kan hålla den vid liv om jag gasar lite. Men den går oroligt som fan då: svajar på varvtalet ganska friskt. Om det kan vara nån ledtråd?

EDIT2: bild. hittade ävenn att två slangar var plugade. vart ska dom gå?

« Senast ändrad: augusti 29, 2007, 16:58:59 av LinuNez »