Författare Ämne: Besiktningsfrågor och annat för projektet!.  (läst 7884 gånger)

b234k

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
Besiktningsfrågor och annat för projektet!.
« skrivet: april 23, 2007, 00:22:40 »
Tjena!.Tänkte hinka i min b234 i 360in nu och undrar om det går att smälla på tråg å oljepump från en b200 på en sådan utan komplikationer?.SKulle även vara kul att veta om det finns nåt man kan göra för att med den utseendemässigt för att man skall kunna lura i bilprovningen att det bara är en 16v topp på en b200 och inte en komplett b234!?.

Utöver det skulle jag även vilja veta om en 16v topp passar på b200an och om jag behöver dra helt nya kabelhärvor sen när jag har pulat i skiten lr om det räcker med att slå i motorn + bränsle å data boxar å köra på orginalhärvorna från en 360??..

Tacksam för alla svar!.Mvh//fredde

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Besiktningsfrågor och annat för projektet!.
« Svar #1 skrivet: april 23, 2007, 16:34:04 »
det är nog svårt att dölja om man stoppar ner en 16v under huven. tog besiktningsmannen typ 5sek från det han öppnat huven på min bil att se att jag hade en b230 under huven. han såg det på ventilkåpan tydligen men stod juh inget på blocket eller något.

tråg och oljepump ska då passa. oljestickan måste flyttas den också.

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #2 skrivet: april 23, 2007, 17:41:45 »
Det står på blocket om det är en b200 eller b230. Om du filar bort 3 från b230 och försöka forma till en 0 med kemisk metall och lacka över så kan ingen se någon skillnad.

Tråg och oljepump passar rakt på från en b200.
« Senast ändrad: april 23, 2007, 17:43:47 av Mefistofeles »
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: april 29, 2007, 14:01:41 »
oljepumpen får du inte dit på en b234... den sitter inbyggd i blocket. du får bygga om sugröret till pumpen fån b234 igenom att korta det.
skulle tagit bilder på det som flinty gjorde åt mej.
360 Hybrid MKII

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: april 29, 2007, 16:35:18 »
Det står på blocket om det är en b200 eller b230. Om du filar bort 3 från b230 och försöka forma till en 0 med kemisk metall och lacka över så kan ingen se någon skillnad.

slipade ner bort alla märkningar på blocket( fanns även instansat i blocket just under insuget/termostaten. tog bort etiketten på kamremskåpan och han såg det ändå direkt.

vad det gäller oljepumpen så är det säkert som readhead säger då han just gjort detta.

b234k

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: april 30, 2007, 01:31:58 »

Jävla pillgöra!=).Har nu funderingar på att skita i att besikta den å leka lite när man känner för det bara då alla andra projekttar tid dom med.Å nu är det ju snart sommar så nu är det ut med olds 63an å raggen som gäller ett tag tror jag=).Men tack för inlägget iaf!.

b234k

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: april 30, 2007, 01:49:47 »
det är nog svårt att dölja om man stoppar ner en 16v under huven. tog besiktningsmannen typ 5sek från det han öppnat huven på min bil att se att jag hade en b230 under huven. han såg det på ventilkåpan tydligen men stod juh inget på blocket eller något.

tråg och oljepump ska då passa. oljestickan måste flyttas den också.

"det är nog svårt att dölja om man stoppar ner en 16v under huven"

Jo det förstår jag oxå.Men man kanske kunde lura i fanskapen att det bara var toppen man ändrat då det inte står någonstans att man inte får byta topplock!?.

"besiktningsmannen typ 5sek från det han öppnat huven på min bil att se att jag hade en b230 under huven. han såg det på ventilkåpan tydligen men stod juh inget på blocket eller något"

Oflyt så det skriker om det då=)

"tråg och oljepump ska då passa. oljestickan måste flyttas den också"

Perfekt.Har aldrig skruvat b200 förut å skruvar ju mest v8 nu för tiden så tackar för hjälpen.Funderar lite på att hinka ner 16v´arn i en 242a lr 142 istället å bygga annan motor te 360in framöver.anledningen till detta är att jag vill ha klar 360in så fort som möjligt och då kan jag glömma 16v´arn då den inte är klar på långa vägar.

b234k

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: april 30, 2007, 01:50:56 »
Funderar nu på att köpa mej ett b23 block (tjockare än b230) och borra upp + marinvev,högkompskolvar med urfräst uttag för ventiler lr högkompade "lustgaskolvar" om man hittar sådana någonstans!?.Sen blir det större spridare + uppställt soppatryck (alternativt så kör jag dubbla weber 48or istället för sprut),hembyggt extractor + portad å planad 16v´are och värre kammar.Siktar väll iaf på minst 200hk++ utan gas i sådana fall.

Om det blir till att jag åker turbo så blir det: B23 block,marinvev,turbostakar + kolvar med frästa uttag för gas,dubbla weber 55or (då kör jag alltså större gasare), lr så blire nytt sprut,supermoddad topp (äpplet får modda då),"hembyggt" grenrör + holset turbo från nån scania.Har säkert glömt massa där men inte funderat allt för noga på vad jag gör om det blir turbo än.Men målet blir ju iaf minst 420-450hk då.

Kanske nån har som har andra förslag på motoralternativ tro?=)..

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #8 skrivet: april 30, 2007, 02:47:23 »
Funderar nu på att köpa mej ett b23 block (tjockare än b230) och borra upp + marinvev,högkompskolvar med urfräst uttag för ventiler lr högkompade "lustgaskolvar" om man hittar sådana någonstans!?.Sen blir det större spridare + uppställt soppatryck (alternativt så kör jag dubbla weber 48or istället för sprut),hembyggt extractor + portad å planad 16v´are och värre kammar.Siktar väll iaf på minst 200hk++ utan gas i sådana fall.

Om det blir till att jag åker turbo så blir det: B23 block,marinvev,turbostakar + kolvar med frästa uttag för gas,dubbla weber 55or (då kör jag alltså större gasare), lr så blire nytt sprut,supermoddad topp (äpplet får modda då),"hembyggt" grenrör + holset turbo från nån scania.Har säkert glömt massa där men inte funderat allt för noga på vad jag gör om det blir turbo än.Men målet blir ju iaf minst 420-450hk då.

Det låter bra det där, jag röstar för sugmotor, fast ska du inte besikta så kanske du ska gå på överladdning direkt  ;)

Vad har du tänkt att göra med drivlinan för att få den att hålla för effekten?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

b234k

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: maj 12, 2007, 12:09:03 »

Det låter bra det där, jag röstar för sugmotor, fast ska du inte besikta så kanske du ska gå på överladdning direkt  ;)

Vad har du tänkt att göra med drivlinan för att få den att hålla för effekten?

Har ändrat lite motorplaner sen sist å satsar nu på max 400hk till att börja med.Men det blir nog en cheva pg låda lr en gm 400 trucklåda och antingen 1031a lr gm 10bult beroende på ekonomi och hur mkt effekt det blir.Även mkt lättare att få tag på "rätt" utväxling på en jänkeaxel så=).

Har startat projekttråd nu så gå in å titta där vettja!? :D

« Senast ändrad: maj 12, 2007, 23:21:59 av FREJ »