Författare Ämne: Dimljus  (läst 4897 gånger)

LinuNez

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Dimljus
« skrivet: april 26, 2007, 23:04:04 »
Finns det några krav för hur dimljusen fram ska sitta, alltså hur högt upp får dom sitta som högst eller hur nära varandra får dom vara?
US soildier: oh shit its a volvo! i need artillery on my position!!!!!...run for your lives men!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dimljus
« Svar #1 skrivet: maj 07, 2007, 20:05:18 »
Finns det några krav för hur dimljusen fram ska sitta, alltså hur högt upp får dom sitta som högst eller hur nära varandra får dom vara?

Det finns det nog, men det är inga mått jag känner till, bäst är nog att kolla med vägverket, tex www.vv.se
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

LinuNez

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2007, 00:02:56 »
okaj. jag får glo på vv, borde ha kollat där först klart.... tänkte mest bara så jag inte monterar dimljusen och dom börjar gnälla på besiktningen. :o
US soildier: oh shit its a volvo! i need artillery on my position!!!!!...run for your lives men!

Aterfallet

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2007, 01:50:38 »
Jag letade lite på V V när jag skulle montera mina, med det verkar inte finnas några specifika krav på placering.
Det kan ju ha tillkommit något sedan vi fick EU regler, men eftersom dimljus är extrautrustning, borde de inte innefattas av sådana regler.
Det är nog värre om bilen är helbilsgodkänd, men det är ju inget vi 300 ägare har ont av :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt

Brainded

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: maj 23, 2007, 21:18:43 »
Jag letade lite på V V när jag skulle montera mina, med det verkar inte finnas några specifika krav på placering.
Det kan ju ha tillkommit något sedan vi fick EU regler, men eftersom dimljus är extrautrustning, borde de inte innefattas av sådana regler.
Det är nog värre om bilen är helbilsgodkänd, men det är ju inget vi 300 ägare har ont av :)

Jag vet att jag sett mått på detta, är dock inte säker på vilka det är och heller inte vart jag läste det förutom att det var taget från vv.se
Har du dimljus så ska de vara korrekta oavsett om de används eller inte, t.ex. rätt inställda.

mvh
Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: maj 24, 2007, 03:00:21 »
I SFRO:s bygghandbok finns mått å regler. Mitt ex är några år, så reglerna kan ju ha ändrats, men iallafall...

Minst 250mm från backen, ej högre upp än halvljus, max 400mm från bilens ytterkant, synbart ur 45 graders vinkel utåt & 10 inåt (snett framifrån alltså). Dom får inte kunna lysa utan att bakre positionsljus och skyltbelysning lyser och dom skall kunna lysa utan att halvljuset är på. Dom skall vara två till antalet (jasså???).

Det där med 250mm vet jag inte hur noga det egentligen är eftersom många verkar åka runt med dimljusen nästan släpande i backen utan att få skäll på bilprovningen. Monterar man dom på originalplats eller där i närheten är det knappast några problem.
« Senast ändrad: maj 24, 2007, 22:48:06 av zlobban »