Författare Ämne: 360 - B19K med hög CO  (läst 15718 gånger)

Wezzli

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
360 - B19K med hög CO
« skrivet: april 27, 2007, 11:26:39 »
Jag köpte en Volvo 360 för 600kronor av en kille på jobbet och besiktade den idag utan anmärkningar förutom att CO-värdena var lite väl höga, ungefär 7. Någon som har någon möjlig anledning till detta i huvudet eller måste jag gå igenom hela motorn?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 - B19K med hög CO
« Svar #1 skrivet: april 27, 2007, 12:59:59 »
Hej och välkommen hit! Och grattis till den billiga (och bra) bilen!  :)

B19K är ju en förgasarmotor och förgasare kan jag inte mycket om, antingen är väl förgasaren sliten eller så är den feljusterad, om den är justerbar.

Ett tips inför besiktningen är att tanka 25% etanol i bensinen (förr tankade man k-sprit men etanol är egentligen samma sak fast billigare).

Mer om etanol kan du läsa på vår avdelning "Konvertering" och sen "etanol".
Länk dit: http://akilles.oderland.com/~p300erco/forum/index.php?board=40.0

Etanolen gör att Co-halten blir mycket lägre. När jag besiktade med bara etanol i tanken så blev Co-halten 0,1 typ. Fast du kan inte tanka bara etanol utan att bestycka/ställa om förgasaren, eller som på en insprutare, höja bränsletrycket.

Hoppas nån med mer förgasarkunskap svarar dig med mer info kring förgasaren.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

MrSniper

• Medlem
  • Antal inlägg: 160
  • VOLVO = Vi Orsakar Landets Vildaste Orgasmer
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: april 27, 2007, 14:41:21 »
Tack för tipset  8)
Ursäkta stavningen men jag har Dyslexi.
Volvo 745 GL -90 Motor: B230F

Wezzli

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: april 27, 2007, 17:41:18 »
Det fungerar säkert att tanka med E85, men då jag hör att det är högt CO så tänker jag att den drar mer bensin, vill helst vara så miljömedveten och billig i drift som möjligt.

Snikarn

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: april 27, 2007, 19:55:45 »
Kolla nål och munstycke i förgasaren, om det är detta finns de både hos volvo och mekonomen

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: april 28, 2007, 00:40:13 »
Vad är det för förgasare på den? Zenith eller Solex?

Om bilen inte drar onormalt mycket bränsle kan du nog med gott samvete tanka lite sprit för att få den genom besiktningen. Hur mycket kör man egentligen på tomgången?.....

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: april 29, 2007, 13:17:06 »
på min farmors 360 så är det också problem med co:n på den är det nålen i förgasaren som är sliten men hon kör så lite ändå så jag tankar bara e85 då den ska besiktas sen får det vara.

Wezzli

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: april 29, 2007, 15:51:35 »
Ja, det är Stromberg Zenith förgasarna på denna. Jag ska ta och kolla upp munstyckena på den då. Farsan sa att man pressade om munstyckena på dom där förgasarna, men det kanske går lika bra att köpa nya.

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: april 29, 2007, 16:31:45 »
asså det är alltså en b19a du har dels för att stromberg zenith inte finns som fallförgasare vad jag vet och definitivt inte på en b19. (rätta mig om jag har fel)

Kolla nålen och förgasar oljan. skulle gissa på nålen annars går det juh att justera co-halten om jag inte minns helt fel. Men om det inte går justera nå mer så är det bara byta nål.

kolla i haynes för att kolla hur man justerar co-halten. dessa brukar finnas att kolla i på bibliotek annars anser jag det vara väl spenderade 300spänn elelr vad den nu kostar.

http://www.misab.se/cd.htm

Wezzli

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: april 30, 2007, 00:40:49 »
Hur högt ska CO vara? Såg att tomgången låg på 1100 och det är ju kanske lite mycket, hur mycket ska den ligga på? Ställer jag ner CO tills tomgången är på rätt varv så lär ju CO'n vara okej

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #10 skrivet: april 30, 2007, 02:48:26 »
Co skall vara under 4 på din motor/bil om jag inte är helt fel ute. Står för övrigt på senaste besiktningsprotokoll.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Wezzli

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: april 30, 2007, 14:31:27 »
Alla hävdar bestämt att man måste pressa om munstycken på den, samt att forslunds i piteå tydligen tar 800kronor för det.

Nu märkte jag efter lite rally på grus att tomgången gått ner under 1100 varv, nästan för lågt, varje gången jag släpper gasen rappt. Samma problem hade jag på min Weber 36 DCD förgasare.

Förövrigt så funderar jag om någon vet vad det är för någon skruv på förgasaren in mot hytten, en stor skruv med fjäder under som inte på något sätt påverkar hur bilen går.
« Senast ändrad: april 30, 2007, 17:24:06 av Wezzli »

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: april 30, 2007, 18:27:47 »
bor du i piteå? så kan jag nog hjälpa dig med gasaren till helgen. har nog nån isärskruvad gasare som borde gå att bygga ihop med din. co-halten kan jag ttyvärr inte mäta.
« Senast ändrad: april 30, 2007, 18:33:45 av loffe »

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: april 30, 2007, 23:34:54 »
Har dom inte renoverings-kit på biltema längre? Kostar nästan ingenting. Munstycket går bra att pressa i å ur med en vanlig skruvtving och något lämpligt dorn eller liten rörstump eller vad som helst som passar. Pressa i det nya munstycket på samma mått (djup) som det gamla, å byt nålen å membran. Kolla oljenivån. Då borde det funka. Om det är skruven som sitter närmast spjällaxeln på sidan mot torpedväggen så är det co-skruven. Men om co är så hög som 7 så är det nog bäst att renovera förgasaren innan du justerar, tror faktiskt att volvo rekommenderade byte eller renovering av förgasaren var 6000:mil :o!!!! ett tag på 80-talet!!! :o. Kolla tändningen å tjuvluft oxå när ni justerar tomgången.

Wezzli

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: maj 01, 2007, 18:32:04 »
bor du i piteå? så kan jag nog hjälpa dig med gasaren till helgen. har nog nån isärskruvad gasare som borde gå att bygga ihop med din. co-halten kan jag ttyvärr inte mäta.

Jag bor en mil utanför Piteå. Mäta CO-halten för att säkerhetskolla kan jag säkert fixa senare.

Renoveringskittet verkar bara innehålla precis allt förutom nålen och munstycket, så det ger ju inget att köpa det. Tändningen går inte ställa om överhuvudtaget kom vi fram till, hur jag än ställde den så gick den bara tillbaka till samma inställning. Någon specialtändning verkade det vara. Har skruvat in tomgångsskruven så mycket som det går å den ligger bara precis under 1000 varv nu, så det är ju bara fixa upp förgasaren nu då.

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: maj 01, 2007, 19:25:09 »
tanka e85 och så besitkar du då går den genom. tanka typ 20-30% borde räcka. om du är osäker tanka mer men då kan man få problem med att den ska gå på tomgång fick just då jag körde innanförportarna. men det var en snäll besiktningsman så han sa jag skulle köra en sväng och se om den börja gå bättre och det gjorde den med lite för spännd gaswire....  ::)

men som sagt så har jag nog nå förgasar delar som jag kan efterskänka. ska nog till piteå till helgen. fara blir bara glad om det försvinner nå grejjor från garaget.

Wezzli

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: maj 03, 2007, 12:13:04 »
Okej, det är ju bara höra av dig. Den verkar ju ha gått billigt iallafall, men är osäker om den var tom före jag köpte den, men vi fick då inte igång den före jag fyllde på en dunk. Med det menar jag att jag tankade 20 liter och har nu kört 25 mil.
« Senast ändrad: maj 04, 2007, 10:04:01 av Wezzli »

Wezzli

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: maj 21, 2007, 18:08:37 »
Nu gjorde jag såhär att jag bytte ut hela övre delen av förgasaren till den jag fick av loffe (tack). Numera går det alltså att ställa ner tomgången under lätt under 500 varv med tomgångsskruven motför tidigare utförande då den alltså överhuvudtaget inte gick under 1300.

Det svåra för mig nu är att avgöra om den får mindre eller ej. Enligt en kompis skulle man kunna flytta ner nålen, samt att detta skulle ge samma resultat som att ställa om munstycket. Däremot verkar det lite konstigt eftersom att då jag flyttade ner nålen så gick den inte alls, samt då jag bytte till en nål som var ännu längre upp så gick den prima. Flytta upp nålen för att få mindre soppa låter inte logiskt. Nu verkar den gå mycket bättre, går jämt på hela gasregistret, dör inte om man tvärgasar. Tomgången går att ställa ner ännu lägre och tidigare gick den inte under 1300, betyder inte detta att den fick för mycket soppa då tidigare?

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: maj 22, 2007, 10:12:17 »
bra att det blev bättre :)

jo byt du nålen också då? eftersom nålen slits så släpper den förbi mer och mer bensin och då den blir för sliten så släpper den igenom fså mycket att det inte går att ställa ner nå mer.

har du kollat co halten än?

Wezzli

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: maj 22, 2007, 14:06:02 »
bra att det blev bättre :)

jo byt du nålen också då? eftersom nålen slits så släpper den förbi mer och mer bensin och då den blir för sliten så släpper den igenom fså mycket att det inte går att ställa ner nå mer.

har du kollat co halten än?

Ska in på besiktningen och testa imorgon, skiter i att kolla det före, får ju en månad till på mig i varje fall. Nu har jag pillrat på den där mixtur-skruven på högra sidan sett från luftfiltret, jag hade isär en av dina gamla förgasare och kollade hur fan det såg ut och kom fram till att det i princip var som en luftskruv, så jag skruvade ut den och fick ner tomgången till typ 600-800

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: maj 22, 2007, 14:17:45 »
låter bra, om den inte går igenom besiktning så fråga om du inte får prova fara en liten sväng med bilen sen far du en bit tar fram 5litersdunken urskuffen som är fylld med e85 och hoppas det hinner blanda sig coh ta sig till förgasaren. :)

Wezzli

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: maj 23, 2007, 15:16:47 »
Jag var förbi på besiktningen idag då, fick vänta en och en halv timma på att komma in och då mätte dem CO och det var tydligen alldeles för högt fortfarande. Blev skitförbannad och frågade om han skulle ge mig 5 minuter att ställa om den igen, men dom hade inte tid med det. Körde hem fortare än jävulen och ställde om nålen, flyttade ner den en bit och skruvade på skiten igen och körde in till Toyota Center i Piteå och bad att få koppla CO-mätare. CO-värdet låg då på 0.16%. Bilen går knappt på tomgång, jag har lyckats. Printade ut resultatet och körde till besiktningen, besiktningsmannen vägrade ens titta på lappen och bad mig boka en ny tid, jävla tragiskt.

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: maj 23, 2007, 17:42:23 »
asså lät konstigt dom besiktningmän jag haft att göra med i piteå har då alltid varit liak trevliga.

med 0.16 kan jag  förstå att du hade problem med tomgången.

bara ta nya tag så går den igenom snart ska du se :)

Wezzli

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: maj 23, 2007, 21:01:30 »
Ja på 0.16 måste den ju gå genom, haha

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: maj 23, 2007, 21:53:09 »
men du måste ha tomgång för att dom ska kunna mäta.

Wezzli

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: maj 23, 2007, 22:35:47 »
Ja nog hålls den bra på runt 700-900 varv, men den låter ju som ekorrar i tvättmaskin. Däremot märker jag att tomgången ibland går upp till 1200 och går ner om man rappt gasar till eller knackar på sidan av förgasaren.