Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 769340 gånger)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1040 skrivet: juni 27, 2010, 16:59:53 »
Nu har det äntligen börjat hända saker på allvar; idag har jag pillat vidare med bilen och gjort klara framsteg!
Jag började med att låsa tändningen på 25o, stänga av lambdaregleringen och alla tillskott samt platta till VE-tabellen runt tomgång för att försöka identifiera vad det var som hände när MS tappade synken mot triggerhjulet. Döm av min förvåning när den slutade göra det när motorn fick en lite stabilare tomgång...
Då fick jag ju en klar ledtråd till vart problemet låg - loggarna har ju tidigare sagt "Sync loss reason = 2" d.v.s. "Missing tooth at wrong time". Eftersom en "Missing tooth" innebär att tiden mellan två tänder är längre så kan ju även allt för häftiga variationer i motorvarvtalet tolkas som en saknad tand. Det jag misstänker hände var att när bilen kom ner på för låga varv var mappningen så fruktansvärt fel att den misstände, med mitt lätta svänghjul räckte det för att varvtalet skulle sjunka tillräckligt mycket för att tolkas som en saknad tand... När jag låste allt kring tomgång och knappade in värden tills dess den gick acceptabelt så slutade den misstända, alltså slutade den tappa syncen!
Nu går bilen skapligt igen, och den har en fungerande startmotor! Dock finns det en ofantlig massa mappning kvar att göra; mina mappar som stämde riktigt bra med gamla motorn är nu så fruktansvärt galna att det inte är sant... VE-tanellen går ju hyffsat fort att mappa in med BBL, tändningen är värre... Den har jag hittills i stort sett lämnat orörd förutom på tomgång och laddtryck, men det verkar som om den kan behöva justeras en smula överallt annars också nu. Så kan det gå med högre komp och felvända kolvar!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

svensson

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1041 skrivet: juni 27, 2010, 17:51:39 »
Skönt att det var ett "enkelt" fel så du slapp börja riva och byta grejer

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1042 skrivet: juni 27, 2010, 19:39:03 »
Helt klart; i och för sig så sitter ju VR-givaren väldigt lättåtkomligt längst fram på motorn nu, men om man ska byta givare behövs ju nya fästen och liknande... Det hade onekligen blivit mer jobb!

Nu har jag kört ännu en lite längre vända; nästan 5mil genom Stockholm utan problem. Tack vare BBL och MLV är VE-tabellen rätt så hyfsad igen; finns en hel del kvar att göra såklart, men de delar man använder mest till vardags börjar närma sig. Blir spännande att se hur mycket man får mappa om när jag börjar pilla på tändningen...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1043 skrivet: juni 27, 2010, 23:50:53 »
Det var inte dåligt att du förstod att det var varvtalsvariationerna som gav Sync loss. Går det ändra känsligheten på det månne?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1044 skrivet: juni 29, 2010, 22:08:52 »
Inte mycket nytt att berätta; jag har åkt bilen til jobbet en dag för att lägga några mil på motorn innan bromsningen, det funkade hyfsat. I övrigt har jag mappat en smula, så nu börjar bränslemappen nästan närma sig verkligheten igen - tändningen har jag dock inte gjort mycket med ännu.
Idag kikade jag lite mer på VR-signalen; även om bilen funkar skapligt nu så tappar den fortfarande signalen på låga varv ibland, typ 900rpm och neråt. Det blir ju lite jobbigt i längden, men än så länge har jag inte lyckats lösa det - tittar man i "tooth-loggern" i TunerStudio så verkar allt vara frid och fröjd såvitt jag kan se... Nåväl, tids nog får jag nog ordning på det!
Jag tittade lite på om man skulle kunna pula dit en givare från en BMW M20 motor som jag har liggande, men utan svets är det tyvärr lite svårt...

Sist men inte minst har jag konstaterat att min spolarmotor har dött, så det blir ju en vända till skroten någon gång...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1045 skrivet: juni 30, 2010, 21:25:54 »
Nu har jag fuskat ihop ett fäste till BMW-givaren - det blev ju inte riktigt så elegant eller stadigt som jag hade önskat då det saknas material och verktyg för sådant i min arsenal, men fast sitter den!

När givare väl var injusterad till ungefär 0.4mm avstånd (0.3-0.4mm har funkat bäst med gamla givaren, så jag började där) var det dags att försöka sig på en start... Tro det eller ej, men bilen startar utan problem och går kalas! En liten provsväng senare kan jag verifiera att det åtminstone fungerar betydligt bättre nu än tidigare; ligga och segdra på 1100rpm är numera inga som helst problem! Återstår att se om det verkligen funkar så bra som det känns just nu, men det ser ljust ut - det kanske blir turbo på bromsdagen trots allt! Jag har ju inte direkt några planer på att hänga dit en turbo på min nyrenoverade motor innan jag fått den att fungera som den ska utan; det har jag inte råd med!
« Senast ändrad: juli 26, 2010, 18:55:47 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1046 skrivet: juli 02, 2010, 12:21:49 »
Det ser ut som det blir turbo till bromsdagen! Igår tog jag bilen till jobbet utan problem; med nya VR-givaren går det att segdra vid 700rpm utan att den tappas syncen, så det fungerar helt OK. Jag har dessutom mappat en del, bränslet ligger nu i stort sett perfekt i "vardagsregistret", d.v.s. jämn fart 50-70-90km/h. Ett par ordentliga vändor till så ska nog även hög last/varv delarna vara inmappade. Bara tändningen kvar sedan...
Igår bytte jag dessutom rotor och fördelare; förhoppningsvis går den lite bättre med nya grejer än med typ 3000mil gamla delar...

Imorgon bär det av till Gatebil på Mantorp; en hel dags semester från bilmekandet!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1047 skrivet: juli 02, 2010, 12:58:07 »
hehe, körde du med orginalgivaren förut????

tony på AGs skrek rakt ut när jag kom in med min otinalgivare å sen bytte vi till en bosch.

dem brukar tydligen aldrig funka bra , ens nya  ::)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1048 skrivet: juli 02, 2010, 17:43:37 »
Ja, jag har hållit fast vid den tills nu... Funkade riktigt bra med originalsvänghjulet; då var väl tänderna tillräckligt stora och motorvarvet tillräckligt stabil för att det skulle gå att få ordning på det. Det tog dock typ 2.5 år innan det kom en firmware version med tillräckligt bra filter för att lyckas med det ens... ::)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1049 skrivet: juli 05, 2010, 06:11:40 »
Turbogrejerna är upphämtade från Norrköping, nu är det mest lite småpyssel innan de åker på plats. När jag kom hem igår började jag gå igenom lite av kabelhärvan till motorn, målet är att få dit TPSen (äntligen...) samt dela upp spridarna så att jag använder båda spridarkanalerna. Eftersom jag kopplat om grejer under huven ungefär tusen gånger utan att justera kopplingsschemat efteråt så stämmer ju tyvärr inte det, så det blev nästan till att börja från början med kablarna - tur att kablarna mellan relälådan och MS är bättre märkta och färdigdragna redan...
Med lite tur blir det färdigt ikväll, sedan ska det bara mappas en liten smula till innan turbodelarna halkar på plats - då blir det förhoppningsvis riktigt bra snurr på den!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1050 skrivet: juli 05, 2010, 20:01:19 »
Har du kört utan TPS ända tills nu?

Dubbla spridarkanaler kör jag med. Minns inte av vilken anledning.. kanske för att kunna köra lågohmigt..  ::)

Kul med turbo på B15-motorn  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1051 skrivet: juli 06, 2010, 06:19:20 »
Jo, hittills har jag kört utan TPS - enda gångerna jag känt att jag saknat det är när jag hållit på med Overrun Fuelcut och tomgångsreglering, annars har det funkat... Spridarna hamnade i en bank eftersom jag bara hade en spridare från början; när väl de andra tre kom på plats fanns ju kablarna där för en spridarbank bara.

Igår blev kabelhärvan ihopkopplad igen, numera med 2 spridarkanaler och TPS - dessutom snyggade jag till den en smula... Tyvärr var klockan 23:10 ungefär när jag lödde sista sladden, så någon uppstart blev det inte - jag hann bara kolla att tempgivarna gav rimliga värden och att TPSen verkade göra något alls. Ikväll ska den förhoppningsvis äntligen få vakna till liv igen!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1052 skrivet: juli 06, 2010, 23:11:12 »
Okej låter bra!

Sista kommentaren om TPS:en. Gissar att den gör att gassvaret i vissa situationer blir lite snabbare än om man förlitar sig på MAP-sensorn för att detektera när bränsletillskott snabbt behövs vid snabba tryck på gaspedalen. Men så har jag utvecklats till att bli gassvarsnörd oxå  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1053 skrivet: juli 08, 2010, 09:21:44 »
Bilen hoppade igång så snällt i tisdags; rätt kopplat på första försöket! Nu har jag åkt till jobbet med den i två dagar - med TPSen på plats har jag äntligen kunnat aktivera Idle Advance funktionen i MS så nu har jag en rätt tillförlitlig tomgång igen! I övrigt har bilen fungerat bra, jag var ute och mappade lite tändning igårkväll - körde ett par Frejtest med olika tändförställning och jämförde kurvorna; det verkar som om min motor vill ha runt 35o maximal förtändning på full last.
Resultaten från Frejtesten kommer nog upp här i sinom tid, har lite annat att pyssla med för tillfället om turbon ska hinna halka på plats innan lördag!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1054 skrivet: juli 08, 2010, 22:26:03 »
körde ett par Frejtest med olika tändförställning och jämförde kurvorna; det verkar som om min motor vill ha runt 35o maximal förtändning på full last.
Resultaten från Frejtesten kommer nog upp här i sinom tid, har lite annat att pyssla med för tillfället om turbon ska hinna halka på plats innan lördag!

 :)

Pilla du dit turbon, statistiken kan vi få se framåt vintern eller nåt..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1055 skrivet: juli 09, 2010, 00:09:28 »
ja släng på turbon nu! :D kämpa på!
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1056 skrivet: juli 09, 2010, 06:18:44 »
Blir tyvärr ingen turbo på lördag, jag har glömt kvar lite för mycket delar i Norrköping... :( Får bromsa bilen med B15RS sugmotor istället - hoppas den orkar trycka ur sig 75hk eller så!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2104
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1057 skrivet: juli 09, 2010, 13:02:29 »
Pilla du dit turbon, statistiken kan vi få se framåt vintern eller nåt..
Är du orolig för resultatet Frej? alltså tänk om en B15RS gör bättre tider i 'Frejtestet' än din bil ;)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1058 skrivet: juli 09, 2010, 14:01:01 »
Vems bil är inte snabbare än Frejs  ;D  ;)
"don't buy it if you can build it!"

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1059 skrivet: juli 09, 2010, 14:17:39 »
När turbon sitter på ska den dra en B230 försedd 360; det är trots allt lite färre kilogram att släpa på och ungefär samma effekt - som den står idag kan jag väl möjligen räddas av min 3.82 bakaxel, men det är ju lite fusk då farten blir lägre med samma varvtalsintervall...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1060 skrivet: juli 10, 2010, 01:14:03 »
Pilla du dit turbon, statistiken kan vi få se framåt vintern eller nåt..
Är du orolig för resultatet Frej? alltså tänk om en B15RS gör bättre tider i 'Frejtestet' än din bil ;)
Nej, det skulle bara varit en morot att trimma mer i så fall. Tänkte mest på att kurre ska få ha kul med sin turbo!

Vems bil är inte snabbare än Frejs  ;D  ;)
Jag kör ifrån din dubbelturbo V12:a i allafall  ;)

När turbon sitter på ska den dra en B230 försedd 360; det är trots allt lite färre kilogram att släpa på och ungefär samma effekt - som den står idag kan jag väl möjligen räddas av min 3.82 bakaxel, men det är ju lite fusk då farten blir lägre med samma varvtalsintervall...

Som sagt.. en morot för trim i min bil  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1061 skrivet: juli 12, 2010, 06:27:37 »
Dags att få upp lite bilder här!


Svänghjulet innan sista svarvningen.


Efter sista svarvningen, 5kg!


Triggerskivan direkt från vattenskärningen


Remskivan tillsvarvad för att få en plan yta att lägga triggerskivan mot


Tillfälligt ihopmonterade - ca. 20o justermån och dessutom går det ju att flytta triggerskivan mellan de olika "hacken"...


Fäste för original B14 VR-givare; fungerar även för BMW M50 VR-givare med en liten adapter...



Nu till Gatebil på Mantorp; tyvärr var jag ju bara där på lördagen så det blev inga bilder på Knotan...


Den här har ni sett förut; den var med när Knotan körde med 5100 för någon månad sedan. M5 motor med lite turbo - gött mos och trevligt ljud!


Alla bilar var inte lika fräscha!


Det var en hel del folk där som både kunde och hade tillräckligt med kräm för att drifta lite - den här Supran var nog den främsta av dem!


Det här gänget var också duktiga drifters - de lyckades få till ett par varv med riktigt snygg tandemdrifting!



Nu vidare till bromsdagen - alla foton därifrån frå vänta en stund då jag befinner mig på fel ort, men mina bromspapper kan ni väl få i vart fall!


50hk på bakhjulen - vad kan det bli i motorn?


Jo, det blir ganska OK! Renault hävdar 75hk för sin 1565ccm variant av motorn, min 1524ccm variant fick 74hk DIN. En annan trevlig sak var att vridet låg på 116Nm i snitt från 2500-5500rpm med ett maxvrid på 123Nm vid 3400rpm!
« Senast ändrad: april 30, 2014, 10:22:39 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1062 skrivet: juli 12, 2010, 19:09:36 »
Helt okey bromsning, då vet du att motorn gör det den ska innan turbon kommer på nu då  :)

Snygg triggerskiva! Man blir lite sugen på att sparka ut fördelaren faktiskt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1063 skrivet: juli 13, 2010, 06:19:43 »
Ritningen till triggerskivan finns kvar, bara att skrika till... Fördelarlöst är väl nästa steg i motorbygget efter att turbon kommit på plats, dock finns det ju lite annat att ta itu med först - näst på schemat står genomgång av framvagn samt nedsmidda bladfjädrar och nya dämpare...

Som du säger, väldigt skönt att veta att motorn fungerar som den ska som sugmotor - då kan jag inte ha byggt ihop den helt åt skogen...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1064 skrivet: juli 13, 2010, 09:09:30 »
en edis4 spole med tändkablar kostar ju bara några hundralappar på skroten , (och klarar ju bevisligen över 400 whp med e85)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1065 skrivet: juli 13, 2010, 12:09:30 »
Planen är antingen EDIS eller liknande dubbelspole, eller möjligen separata spolar kopplade som wastefire - hur som helst är det ju lite kabel att koppla och och några tändsteg att löda in i MS-burken, så det får vänta. Nu ska det byggas väghållning en stund!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1066 skrivet: juli 19, 2010, 08:20:20 »
Framvagnen är numera isärplockad; förutom någon enstaka mutter som skar gick det förvånansvärt smärtfritt. Det var helt klart hög tid att gå igenom den; facit hittills säger:
  • Trasiga dammskydd till både stötdämpare, styrleder och styrväxel
  • Totalmosade bussningar till krängningshämmarstagen
  • Fjäderbenslagrena totalförstörda av allt gummi från toppbussningarna som även de är slut
  • Båda fjädrarna avbrutna ca. 1/2 varv...

Det finns helt enkelt en hel del att göra; planen är att byta allt utom inre styrlederna i stort sett. Bussningarna har jag köpt från Peters gruppköp, fjädrar blir troligen bättre begagnade 360 varianter och resten blir nya originaldelar...


Avbrutna originalfjädrar...


Tråkigt gummi till fjäderbenslager...


Fräsch styrled...
« Senast ändrad: april 30, 2014, 10:24:13 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1067 skrivet: juli 19, 2010, 20:28:06 »
Idag har jag beställt delar från alla håll och kanter - det mesta kommer från softbildelar.se, dammskydd till stötdämparna kommer från Meca och lite packningar från Momentum. Det som återstår att få tag på är nya bussningar och lager till övre fjäderinfästningen; de gamla bussningarna är totalslut och Volvo kan inte skaka fram några så imorgon bär det av till skroten för att se om jag kan få tag på något!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1068 skrivet: juli 20, 2010, 17:17:49 »
Idag har jag varit på Sollentuna Bildemontering och letat fjäderbenslagerbussningar; det verkar tyvärr inte vara helt lätt att hitta några förutom original som passar utan större modifikationer bland bilarna på svenska skrotar... Om man är villig att sätta kapen i fjädertornet så är det inga problem, men det känns lite våldsamt för min del...
Jag har därför valt att gå en annan väg; jag återanvänder de gamla, ihopsjunkna, torra bitarna men ger dem lite hjälp på traven i form av en 5mm tjock, 7cm i diameter stor bricka mellan gummibussningen och lagret. Förhoppningsvis blir det lite mer lättsvängt framöver!




Bricka till fjäderbenslagret som ska se till att lagret inte sjunker in i gummit...
« Senast ändrad: april 30, 2014, 10:24:52 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1069 skrivet: juli 23, 2010, 16:56:56 »
Idag har jag blästrat för första gången; förutom att jag har damm på ställen där ingen människa vill ha damm så var det väldigt trevligt - rent och snyggt utan att behöva slita!
Imorgon blir det att blästra klart sista 1.5 fjäderbenen samt bromssköldarna, sedan ska allt målas!
Jag har dessutom lyckats köpa rätt dammskydd till framstötdämparna; 290kr på Meca inklusive genomslagsgummin - helt ok...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1070 skrivet: juli 23, 2010, 21:09:06 »
säg inte att vdu sitter på balkongen hemma å blästrar   :P
normala människor använer blästerskåp för att slippa sand i kläder (medmera)  ::)

jag har dock inget blästerskåp men blästrar ändå ibland  ;D

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1071 skrivet: juli 23, 2010, 22:06:04 »
Nädå, nu håller jag till i betydligt lyxigare lokaler - jag blästrar utanför en kompis garage. Blästerskåpet är lånat från Mefistofeles, men Biltema är sin kvalitet trogen så det läcker överallt... Jag såg ut som en tvättbjörn i ansiktet efter ett par timmar; trots stängt blästerskåp och skyddsglasögon hade jag blästersand innanför ögonlocken!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1072 skrivet: juli 23, 2010, 22:11:42 »
Blästersand innanför ögonlocken? Låter värre än mitt slipspån jag hade..

Kul att du lägger krut på andra delar än motorn nu  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1073 skrivet: juli 23, 2010, 23:04:36 »
Inte så farligt som det låter, jag hade ju skyddsglasögon på mig så det är bara damm som ramlat fel - försvinner en efter en när man blinkar, förhoppningsvis tar de slut snart!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1074 skrivet: juli 26, 2010, 01:44:12 »
J#%*vla regn... Blev färdig med blästrandet igår bara för att inse att det är så fuktigt i luften att delarna fått ett lager ytrost inom 20min från det att de kom ut ur blästerskåpet... Suck!
Idag blev det i vart fall färg på bitarna efter syrabetning för att bli av med den nya ytrosten - förhoppningsvis håller det sig skapligt ett par år i vart fall. Det blir ju kanske inte Zyklonfinish på bitarna när jag penselmålar i garaget mitt i natten, men bättre än innan lär det bli!
Imorgon bär det av till Peter för att fixa fjädrar och lite annat smått och gått, sedan är det i stort sett bara montering kvar!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1075 skrivet: juli 26, 2010, 02:54:32 »
J#%*vla regn... Blev färdig med blästrandet igår bara för att inse att det är så fuktigt i luften att delarna fått ett lager ytrost inom 20min från det att de kom ut ur blästerskåpet... Suck!
Idag blev det i vart fall färg på bitarna efter syrabetning för att bli av med den nya ytrosten - förhoppningsvis håller det sig skapligt ett par år i vart fall. Det blir ju kanske inte Zyklonfinish på bitarna när jag penselmålar i garaget mitt i natten, men bättre än innan lär det bli!
Imorgon bär det av till Peter för att fixa fjädrar och lite annat smått och gått, sedan är det i stort sett bara montering kvar!

Hata rost!

Gött med fjäderfix mm..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1076 skrivet: juli 26, 2010, 19:07:14 »
Jag har uppdaterat med lite bilder i några av inläggen tidigare i tråden så att ni får se hur roliga mina framvagnsdelar var innan jag började renovera...

Här kommer några bilder på hur fint det håller på att bli istället!


Nylackat fjäderben!


Julgranspynt?


Som sagt, kanske inte Zyklonfinish... Blev en hel del rinningar när jag slabbade på färgen i mörkret där vid halv ett på natten!


Övre fjädertallrik...


Idag har jag varit hos Peter en sväng och hämtat upp mina nya, fina bussningar samt kapat fjädrar och svarvat stötdämparhylsor. Fjädrarna är 360 originalfjädrar som Peter fått över från någon av sina bilar som sedan har kapats 1.25 varv och fått änden nersmidd ca. 1cm. Nu är de precis tillräckligt långa för att det inte ska glappa vid full utfjädring - hoppas det funkar när det sitter på bilen!
Till stötdämparna har hylsorna som packboxarna sitter i svarvats ur så att vanliga industripackboxar kan användas istället för de märkliga originalvarianterna; imorgon får vi se om allt stämmer när det ska monteras ihop...


« Senast ändrad: april 30, 2014, 10:26:13 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1077 skrivet: juli 26, 2010, 22:21:13 »
Bra jobbat!

Men har inte klurat ut hur du tänkt att gummit skall avlastas med hjälp av fetingbrickan? Känns som om brickan på nåt sätt skulle sitta på undersidan av gummit?

Hoppas du blir nöjd sen med framvagnen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1078 skrivet: juli 26, 2010, 22:56:04 »
Nu är sista lagret färg lagt; tog en kniv och skar bort de värsta rinningarna innan, så det ser väl halvhyfsat ut nu hoppas jag...

Jag ska försöka förklara min tanke med brickan:
I original fäster gummibussningen i bilen, under den sitter fjäderbenslagret och därunder sitter övre fjädertallriken. Problemet uppstår då stålröret i mitten av gummibussningen börjar sjunka in i gummit av bilens tyngd; det gör att fjäderbenslagret sjunker in i gummit och slutar göra sitt jobb. Fjäderbenstallriken ligger då direkt mot gummit och bilen blir trögstyrd.
Jag har därför tillverkat en stor bricka som ska sitta mellan gummibussningen och fjäderbenslagret och på så vis sprida trycket över hela undersidan av gummit, och inte bara det lilla röret i mitten. Det förstör väl troligen lite av funktionen hos bussningen, men i gengäld ser det till att fjäderbenslagret kan arbeta som det är tänkt... Förhoppningsvis funkar det!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1079 skrivet: juli 27, 2010, 15:13:31 »
Nu är sista lagret färg lagt; tog en kniv och skar bort de värsta rinningarna innan, så det ser väl halvhyfsat ut nu hoppas jag...

Jag ska försöka förklara min tanke med brickan:
I original fäster gummibussningen i bilen, under den sitter fjäderbenslagret och därunder sitter övre fjädertallriken. Problemet uppstår då stålröret i mitten av gummibussningen börjar sjunka in i gummit av bilens tyngd; det gör att fjäderbenslagret sjunker in i gummit och slutar göra sitt jobb. Fjäderbenstallriken ligger då direkt mot gummit och bilen blir trögstyrd.
Jag har därför tillverkat en stor bricka som ska sitta mellan gummibussningen och fjäderbenslagret och på så vis sprida trycket över hela undersidan av gummit, och inte bara det lilla röret i mitten. Det förstör väl troligen lite av funktionen hos bussningen, men i gengäld ser det till att fjäderbenslagret kan arbeta som det är tänkt... Förhoppningsvis funkar det!

Det var så jag hoppades att du hade tänkt men blev konfys när jag såg bilden och brickan låg uppepå gummit  :P
Tack för att du gav mig en idé. Har bytt styrlager men likt förbannat snurrar fjädern i tallrikarna. Får kolla om jag har samma problem som du och göra samma lösning.
Helst skulle jag vilja ha justerbar infästning i tornet och då är det ju bara ett länklager eller dylikt och inget gummi finns där.
Har alla standardbilar med Mack pÄrsson gummi i infästningen där uppe  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.