Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 769321 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1360 skrivet: januari 02, 2012, 00:07:20 »
Tack för att du kom ihåg att lägga upp bilder!

Finfin guide! Synd dock att man måste värma så pass för det gillar väl inte hjullagret va, ifall man skulle vilja återanvända det?!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1361 skrivet: januari 02, 2012, 12:11:07 »
Värmen är nästan ett måste om man inte har ett riktigt brutalt verktyg, de två delarna sitter ju med loctite som måste värmas innan det släpper... Jag tror nog att lagrena kan klara sig om man känner för att återanvända dem, packboxarna lär dock inte må så bra. Jag ska ändå byta allt när jag ändå skuvat isär det, så för min del är det inget problem!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1362 skrivet: januari 02, 2012, 15:22:37 »
Har man väl isär bakaxeln så lönar det sig nog att byta till nya lager. Inte så kul att göra om allt efter ett år för att man snålat med lagren första gången.

Det sitter nog riktigt hårt när topplocksbulten börjar ge upp. Skönt att det 'löste' sig.   :)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1363 skrivet: januari 02, 2012, 19:47:46 »
Jo, helt klart tråkigt att behöva plocka isär allt en gång extra för att man snålat...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1364 skrivet: januari 02, 2012, 21:51:11 »
Jo, helt klart tråkigt att behöva plocka isär allt en gång extra för att man snålat...

Absolut!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1365 skrivet: januari 06, 2012, 18:19:31 »
Idag blev det en vända ut till förrådet för att se om mina modifierade flänsritningar fungerade bättre... Jag klistrade således fast ritningarna på en bit 10mm plywood och borrade ur hålen; sedan var det bara att skruva fast plankan på toppen, eller?

Nja, inte riktigt - fortfarande ett par bulthål som sitter någon mm fel (varför köpte jag inte en packning att mäta på innan jag började?! :-\) så det blir en vända till med småjusteringar... Den var dock tillräckligt nära för att passa med typ 10mm hål till M8-bultarna, så det är inga jättejusteringar det handlar om! Snart blir det beställning hoppas jag...

Det blev en bild eller två på min plywood-fläns, men de får vänta!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1366 skrivet: januari 07, 2012, 23:12:29 »
När det är nolltolerans då är det pilligt  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1367 skrivet: januari 08, 2012, 15:23:01 »
Jo, 10-12mm rostfritt är inte så förlåtande om man missat med någon millimeter... Sliter en del på verktygen att justera också, så det vore trevligt om det passar från början!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1368 skrivet: januari 15, 2012, 14:13:24 »
Nu är de sista små detaljerna fixade på flänsritningarna, så nu borde det passa...

Idag dök det upp ett stort paket på posten också, lite insugsdelar från USA... Jag tänker dock inte avslöja vad det blev för något innan jag har lite koll på om det kommer passa! Hittar jag bara ett par timmar i verkstaden snart så ska jag nog kunna få ihop en liten "mock-up" av insuget som kanske fastnar på bild! Håll tummarna! ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1369 skrivet: januari 15, 2012, 15:26:26 »
Nu är de sista små detaljerna fixade på flänsritningarna, så nu borde det passa...

Idag dök det upp ett stort paket på posten också, lite insugsdelar från USA... Jag tänker dock inte avslöja vad det blev för något innan jag har lite koll på om det kommer passa! Hittar jag bara ett par timmar i verkstaden snart så ska jag nog kunna få ihop en liten "mock-up" av insuget som kanske fastnar på bild! Håll tummarna! ;D

Så förbenat spännande och upphetsande!! Kul att du fortsätter evolutionen av din B15!!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1370 skrivet: januari 16, 2012, 20:39:03 »
Idag blev det en vända ut till förrådet - "mock-up" version 0.1 av mitt insug är klar... Om man inte kan cadda i 3D och skriva ut i en friformsmaskin så får man ta till det näst bästa - kniv från biltema och ett stort block cellplast! Numera är hela boden full med vita flingor och på toppen sitter en liten bit som ser lite ut som jag hade tänkt att mitt nya insug ska göra... Nästa steg nu är att rita lite profiler, ta fram sågen och börja med en mer beständig och lite mer detaljerad version.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1371 skrivet: januari 16, 2012, 22:15:04 »
Idag blev det en vända ut till förrådet - "mock-up" version 0.1 av mitt insug är klar... Om man inte kan cadda i 3D och skriva ut i en friformsmaskin så får man ta till det näst bästa - kniv från biltema och ett stort block cellplast! Numera är hela boden full med vita flingor och på toppen sitter en liten bit som ser lite ut som jag hade tänkt att mitt nya insug ska göra... Nästa steg nu är att rita lite profiler, ta fram sågen och börja med en mer beständig och lite mer detaljerad version.

Bra jobbat! Vore kul med nån bild  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1372 skrivet: januari 21, 2012, 17:06:01 »
Nu har jag spenderat ca. 3h ute i förrådet med sticksågen, nu börjar man kunna ana hur sakerna ska sitta ihop! Tyvärr tog det lite stopp i arbetet när jag inte hade de borrar jag behövde, men nu är jag en god bit påväg mot något som kan tänkas hamna på bild här! Håll ut!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1373 skrivet: januari 21, 2012, 19:55:20 »
Nu har jag spenderat ca. 3h ute i förrådet med sticksågen, nu börjar man kunna ana hur sakerna ska sitta ihop! Tyvärr tog det lite stopp i arbetet när jag inte hade de borrar jag behövde, men nu är jag en god bit påväg mot något som kan tänkas hamna på bild här! Håll ut!
Haha väl kämpat!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1374 skrivet: januari 24, 2012, 11:37:56 »
Ska bli kul att se bilder på denna frigoligskapelse :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1375 skrivet: januari 25, 2012, 22:01:13 »
Borrar med mera införskaffat (varför glömde jag bågfilsblad?!?! :-\); idag blev det ett par timmar i boden igen... Högarna med spån och skräp på golvet växer sig större samtidigt som bitarna mer och mer börjar se ut som jag tänkt mig... Någon dag eller två till så är nog första halvan klar, sedan är det bara lika mycket jobb kvar! Förhoppningsvis går det lite snabbare då när jag väl är igång och har vanan inne.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1376 skrivet: januari 26, 2012, 16:20:01 »
Väntar på att se bilder på detta, för det låter riktigt spännande.  :)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1377 skrivet: januari 30, 2012, 07:26:55 »
I helgen blev det ytterligare några timmar i förrådet; nu är andra halvan på mycket god väg, nästa steg är att spackla den samt limma första halvan... Efter det ska första halvan spacklas och allt slipas, sedan ska jag försöka se vad som behöver justeras innan delarna börjar bli färdiga! Håll ut!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1378 skrivet: januari 30, 2012, 10:35:11 »
Mycket imponerad av din uthållighet, känner bara en till som kan vara lika nördig  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1379 skrivet: februari 15, 2012, 07:27:08 »
Nu har man kommit tillbaka från 10 dagars lastbilsprovande i Arvidsjaur, så nu kan arbetet med bilen förhoppningsvis fortsätta! Får se om jag hinner ner till förrådet någon gång i veckan...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1380 skrivet: februari 19, 2012, 11:15:58 »
Nu är alla delar limmade och första vändan spackel lagd; med mina talanger med spacklet blir det nog ett antal vändor till innan det börjar bli klart!

Ett hett tips för alla som funderar på att bygga bildelar i MDF - förvara inte ena halvan av det du bygger inne i lägenheten och andra halvan ute i ett kallt förråd... Gör man det är risken klart övervägande att det tar ett par dagar extra att få bitarna att passa ihop igen, MDF krymper MYCKET när det torkar... Mina ca. 15cm långa bitar diffade typ 4mm mot varandra när ena halvan legat inomhus i två veckar och den andra i förrådet! Tre dagar senare var delika stora igen, tre bortkastade dagar...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2104
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1381 skrivet: februari 19, 2012, 23:47:37 »
Bildelar i MDF  ??? ca. 15cm  :-\ har du gjort nya vevstakar  ::)
Antar med tanke på cellplasten tidigare i tråden att du gör formar till något insug som ska göras av glasfiber  :-\

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1382 skrivet: februari 20, 2012, 07:25:57 »
Du är inte så långt ifrån sanningen! Ni får se snart, hoppas jag... Jag ska bara lägga ett par vändor spackel till och slipa lite emellanåt.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1383 skrivet: februari 20, 2012, 23:56:09 »
Du är inte så långt ifrån sanningen! Ni får se snart, hoppas jag... Jag ska bara lägga ett par vändor spackel till och slipa lite emellanåt.
Väntar med spänning!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1384 skrivet: februari 21, 2012, 00:39:14 »
Hur är det man säger... Den som väntar på nått gott... väntar alltid för länge! ;D Ska bli spännande och se vad du klurat ihop kurre!
Och bilen går bra? ;)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1385 skrivet: februari 22, 2012, 20:31:50 »
Idag blev det äntligen en vända till i förrådet! Först fram med sandpappret och slipa bort tre fjärdedelar av all spackel jag la på sist, vips var delarna skapligt mjuka och fina. Det fanns ett par ställen kvar där det var lite för djupa lågpunkter för att ta med en omgång spackel, men på det stora hela klart över förväntan.

Sedan var det fram med radiemåttet som gällde; mäta upp alla delar från alla håll med ca. 1cm upplösning för att få allt symmetriskt och fint. Även det var förvånansvärt bra redan från början, man kommer uppenbarligen ganska långt med bara ögonmått! Ingenstans skiljde det mer än 2mm från mellan höger och vänster sida vilket jag anser riktigt bra med tanke på förutsättningarna. Nåväl, med lågunkterna markerade var det bara att gå på med en ny omgång spackel för att försöka fylla ut det som missades förra gången och bättra på symmetrin en smula. Gissningsvis blir det minst en omgång med det här spacklet till innan montering, sprutspackel och lack - det närmar sig så smått! Tyvärr närmar sig våren också med stormsteg, Scanias motorklubb har banträff på Gelleråsen i maj, då vore det kul om bilen var klar...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1386 skrivet: februari 22, 2012, 21:57:33 »
Nu blir man ju ändå mer nyfiken....  ::)
Och bilen går bra? ;)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1387 skrivet: februari 26, 2012, 19:01:31 »
Nu är det förhoppningsvis bara en halv vända finspackel kvar innan det ska sprutspacklas och lackas! Ytterdelen har precis fått det troligen sista lagret finspackel, på innerhalvorna behövde det fortfarande byggas ca. 1mm på två ställen så där lär det behövas en vända till... Börjar närma sig nu i vart fall, med lite flyt i veckan borde jag kunna börja med alla lösa smådetaljer som ska till i efter nästa helg!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2104
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1388 skrivet: februari 26, 2012, 23:38:02 »
BILDER NU !!!!!!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1389 skrivet: februari 27, 2012, 01:06:10 »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1390 skrivet: februari 27, 2012, 01:22:43 »
BILDER NU !!!!!!

plus en på den  ;D

Håller med föregående talare... Men kurre har nog en plan med allt detta skrivande men inga bilder.. Inte alls snällt....  Dam you kurre ;)
Och bilen går bra? ;)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1391 skrivet: februari 27, 2012, 07:23:50 »
Den som väntar på något gott väntar alltid för länge, eller hur var det nu? ;)
Så snart jag fått på färg på grejerna tänkte jag lägga upp hela bildserien i ett svep, då får ni se de olika utvecklingsstegen...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1392 skrivet: februari 27, 2012, 21:52:43 »
det låter som en utmärkt idé Kurre!

Kul att göra så ibland men löpande uppdatering ger ju dock direkt feedback.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1393 skrivet: februari 28, 2012, 07:23:00 »
Så sant... Förhoppningsvis har jag inte gjort några dundertabbar som hade kunnat undvikas om jag fått lite feedback från andra!

Igår åkte sista lagret finspackel på grunddelarna, idag ska jag handla sprutspackel och börja bygga alla lösa smådelar som ska dit.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1394 skrivet: februari 29, 2012, 21:46:39 »
Usch vad det tar tid att bygga "lösa smådelar"... Idag har jag spenderat hela kvällen i förrådet; resultatet blev att det sista finspacklet numera är slipat, två vinklar inmätta och tillsågade/slipade och ytterligare fyra vinklar sågade och limmade. När limmet har torkat ska även dessa finjusteras med sandpapper, därefter ska är egentligen bara fyra ytterligare bitar som ska på plats innan det bara är den sista ytfinishen kvar... Jag vet i vart fall vad jag önskar mig i julklapp i år; en friformsmaskin och en bra kurs i 3D cad! Tänk vilken massa tid det hade sparat om man bara kunnat rita delen man ville ha i datorn och sedan skriva ut den... ::)
« Senast ändrad: mars 04, 2012, 21:12:46 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1395 skrivet: mars 01, 2012, 22:28:45 »
Bra att du kämpar på!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1396 skrivet: mars 04, 2012, 14:52:49 »
Nu är allt småkrafs tillverkat och inpassat, därefter limmades alla lösa delar ihop till något som är misstänkt likt slutresultatet... Efter att limmet torkat gick jag på med en vända spackel för att fylla alla små (och en del lite större) skarvar som blev mellan delarna; när väl den vändan spackel torkar blir det troligen en vända spackel till innan jag känner mig redo för sprutspackel och därefter lack och redovisning här... Vi får se om jag vågar försöka slipa spacklet idag eller om jag tar det i veckan, målsnöret börjar helt klart närma sig!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1397 skrivet: mars 04, 2012, 21:12:15 »
Det blev både slipat och spacklat idag, förhoppningsvis sista omgången! När det här lagret spackel är slipat blir det med största sannolikhet sprutspackel, och därefter lite lack! Efter det blir det bilder...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1398 skrivet: mars 05, 2012, 20:05:36 »
Nu är första lagret sprutspackel sprutat, nu håller vi tummarna för att allt blir bra så att ni får lite bilder innan helgen!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1399 skrivet: mars 05, 2012, 21:06:56 »
Nu är första lagret sprutspackel sprutat, nu håller vi tummarna för att allt blir bra så att ni får lite bilder innan helgen!

Mina tummar är med!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.