Nu har det blivit bankörning med 340an, äntligen!
Efter lite justerande på VNT-mekanismen hade jag stabilt laddtryck på ca. 0.5 bar när jag väl begav mig till Gelleråsen i lördags - mer hade absolut inte varit omöjligt, men jag vill inte riskera något genom att skruva i sista minuten...
Väl framme på banan blev det en liten förargenomgång, sedan ett uppvärmingspass med föråkare och omkörningsförbud innan de släppte oss lösa... Första riktiga körpasset blev en riktig flopp för min del, efter ett varv lossnade slangen till wastegateklockan så det blev depåstopp... När jag väl fått dit en ny slang och ett buntband så att den inte skulle flyga loss igen hann jag ett varv innan passet var slut! Suck...
Nästa pass gick bättre, missade någon minut i början för att någon nitisk funktionär tyckte min bil läckte olja - fick torka rent runt vevhusventilationsburken så var det lugnt sedan... Därefter var det åkning för fulla muggar i ca. 15 minuter...
Nästa pass åkte Jesper med i bilen då hans vevhusventilation tryckte lite väl mycket olja - det gjorde gott för greppet ut ur kurvorna, men inte för bromsarna eller mitt psyke... Lite väl mycket attack och 80kg i passagerarstolen gjorde att mina bromsar fadade ordentligt och det blev lite småläskigt, framförallt vid bromsningen inför hårnålen efter Ejes...
Efter en lång lunchpaus när motorcykelåkarna fick köra sina första pass var det på't igen - full makaron för både Jesper och mig... Det blev ett par sköna duster med bilar med likartad prestanda i tre körpass. Sedan skulle dagen egentligen vara slut för bilarnas del, banan var bokad till 17:00 och motorcyklarna skulle få köra sista timmen. Nu uppdagades det dock att det blivit lite sjabbel med tidsplaneringen, så gruppen med de långsamma bilarna (min grupp alltså) hade blivit blåst på ett körpass!
Efter diverse diskussioner lyckades arrangörerna fixa så att vi fick stanna på banan ytterligare en timme - tid för ett långt bil-pass och ett lika långt MC-pass extra! När klockan blev 17:00 och extrapasset skulle starta var vi fem bilar som hade orkat stanna kvar - gott om plats på banan alltså! Tyvärr fick jag slut på soppa efter några få varv, så ett par minuter gick åt till att fylla på E85. Efter det började jag jaga runt de sista varven och fick fyra riktigt fina varv när jag jagade en fin Mazda Miata - tidigare under dagen hade han varit betydligt snabbare än både mig och Jesper, men nu hade han sänkt tempot till mitt tempo så jag hade skitskoj!
Totalt sett blev det ca. 15 mil runt banan med en bränsleförbrukning på ca. 2l/mil - inte farligt med E85 i tanken! Tre av körpassen filmade jag inifrån bilen, två av de filmerna blev helt OK och kommer förhoppningsvis klippas ihop inför någon träff framöver. Mätt från de tre filmerna blev min bästa varvtid ca. 1:32, satt ett av varven sista passet när jag jagade Miatan. Resterande varv låg stadigt runt 1:34-1:35 med något enstaka på 1:33 - skapligt jämna tider, men en smula långsammare än jag hade hoppats!
Förutom körningen var en av de absolut roligaste sakerna under dagen all uppmärksamhet bilen fick - efter varje körpass var det 2-3 personer som kom fram och undrade vad jag gjort med bilen; sådär bra skulle väl ändå inte en 340 gå på banan?
Även om det inte var många som blev omkörda så var det många som förvånades över att de inte kom ikapp heller! Jag har dessutom uppfyllt ett av de uttalade mål jag haft med bilen, nämligen att åka ifrån en Civic Type R på bana... Det handlade visserligen mer om bristfällig förartalang än prestanda i det fallet, men kul ändå!
Att-göra listan efter denna första bankörning med bilen blev förvånansvärt lång med tanke på att ingenting gick sönder... Jag vill fixa lite bredare fälgar med klistrigare däck, göra iordning bakvagnen, öka cambervinkeln fram, uppgradera bromsarna, skaffa sitta-still-stolar och naturligtvis höja laddtrycket! Får se vad jag hinner med till nästa tillfälle!
Lite bilder på de fordon som var med under dagen:
Motorcyklarna eldar på i kurvan ut på långa rakan...
Den här Fiesta STn fick pisk av 340an under förmiddagen... Även Boxtern blev frånåkt i böjarna, han tryckte dock på på långa rakan och lämnade mig i kölvattnet...
Porsche 911 GT3 samt en 914 med chassi och drivlina från diverse större, nyare Porschar - båda körde i den snabbare gruppen...
Långsamma gruppen i bortre startled, en del av den snabba gruppen i närmaste ledet. Långsamma gruppen bestod här av BMW M3, BMW 323 Compact, BMW 123D, Porsche Boxter samt Fiesta ST - och min 340 förstås!
Fler bilar i båda led - både Audin och Miatan i snabba ledet flyttade över till den långsamma gruppen under eftermiddagen, Focus RSen flyttade åt andra hållet... Den gula Fiat Coupen och jag hade en riktigt skön dust under ett antal varv på eftermiddagen - vi gick jämt i kurvorna och han drog ifrån på rakan. Enligt ägaren ska den ha 280hk när den går som den ska, förutom chassikit och brembobromsar...
Längst bak i långsamma ledet skymtar Civic Type Ren som fick smaka på den mäktiga 340an! Efter att ha hetsat honom ett varv släppte han snällt förbi mig på rakan (enda stället man fick köra om...) - tusen tack!
Ännu ett rundningmärke - bra fart rakt fram med stor BMW V8, men R-däck fram och några märkliga stenåldersmichelin bak gav kanske en smula obehagliga vägegenskaper!
Efter banåkningen åkte jag och Jesper hem till Peter och drack läsk och snackade skit - Peter var full såklart (det var ju lördag kväll!), så det slutade med att halva min baklucka var full med sådant jag absolut behövde... Får se vad som händer med de grejerna framöver! Det viktigaste var dock att Peter fick åka B15T till slut - ett och ett halvt år för sent, men ändå!