Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 976291 gånger)

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1240 skrivet: maj 09, 2011, 21:35:26 »
Bra kämpat kurre  :) mappa på nu!
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1241 skrivet: maj 10, 2011, 07:25:00 »
Mappat vidare påväg till och från jobbet nu - den laddar glatt 0.65 bar (där står övertrycksgränsen i Megasquirtet för tillfället) om man lurar den lite... Problemet tycks vara att den inte vill ladda så mycket vid 2500 rpm som den gjorde för två år sedan, och när man väl kommer upp i varv och den vill göra det är blandningen så fet (lambdan säger lambda ca. 0.7...) att den inte orkar tända. För att komma förbi problemet kan man spola upp turbon på höga varv, låg last och sedan växla upp snabbt och kliva på fullt - då snurrar turbon tillräckligt för att man ska bygga laddtryck vid lite lägre varv och man kan ta sig förbi de alldeles för feta områdena i mappen! Då har man riktigt kul! Känns dock inte som en särskilt långsiktig lösning... Mappning pågår!
B.T.W., det verkar onekligen som om min nya, täta, strokade motor snurrar igång turbon lite tidigare än den gamla - jag har sett 0.3 bars laddtryck vid 2000rpm och 0.1 bar vid 1500rpm... Gamla setupen hade jag 0.05bar vid 1500rpm har jag för mig; det har jag i stort sett på tomgångsvarvtal nu om jag vill!

Angående VNT och dylikt, här kommer ett försök att förklara...
Bilderna kommer från: http://www.autozine.org/technical_school/engine/tech_engine_3.htm#VTG
Se även: http://paultan.org/2006/08/16/how-does-variable-turbine-geometry-work/


Vid lågt varvtal/låg last har man lågt avgasflöde. För att sätta fart på turbon trots det stänger man VNT spjällen nästan helt vilket gör att gaserna måste passera en trång öppning vilket får gashastigheten att öka. Dessutom vinklas avgasströmmen ca. 90o  mot turbinbladen vilket ger maximal utväxling på flödet. Sammantaget gör det att man kan snurra igång turbon vid låga gasflöden, ungefär som om man hade en mycket liten turbo.


När man fått lite varv i motorn eller lite last och avgasflödet börjar öka, då har man inga problem att få fart på turbon, problemet är istället att evakuera avgaserna utan att bygga en massa mottryck eller snurra turbon för fort och bygga en massa laddtryck. Då öppnar man VNT spjällen vilket ökar flödesarean och minskar vinkeln mella gasströmmen och turbinbladen. Det gör att turbons avgasdel upplevs som större och kan svälja mer avgaser utan att bli en flaskhals.

För att uttrycka det hela med lite mer "fackmannamässiga" termer så ändrar man det effektiva A/R förhållandet för avgashuset - min turbo har t.ex. ett A/R förhållande på ca. 0.61 med spjällen öppna och 0.20 med spjällen stängda...


För att styra hela mekanismen används på dieselbilar en vakumklocka och en ventil som styrs av styrenheten alternativt en elmotor eller liknande. Det gör att de kan öppna och stänga spjällen som de vill oavsett last vilket är ett krav för att de ska kunna använda VNT-mekanismen för att styra t.ex. EGR (genom att ändra avgasmottrycket) för att minska kväveoxidutsläpp. På min lilla bensinmotor finns ingen vakumpump, och därmed ingen tillförlitlig källa till undertryck att driva en vakumklocka med. Det sitter inte heller någon elmotor eller annan elektrisk apparat på turbon för att styra spjällen varför jag monterat en vanlig wastegateklocka från någon gamla turbo Peter hade i garaget. Fjädern i wastegateklockan håller spjällen stängda ända tills dess att turbon fått upp trycket då den öppnar dem. Det gör att jag vid låglast när jag inte har (eller vill ha) laddtryck så försöker VNT-spjällen snurra igång turbon så mycket de kan samtidigt som avgasmottrycket är hög. Det gör att motorn blir klart ineffektivare och turbon får jobba i onödan... Fördelen är naturligtvis att turbolagget i stort sett försvinner när det fungerar som det ska eftersom turbon redan snurrar för fullt när man kliver på gasen på lite varv...
« Senast ändrad: maj 10, 2011, 07:30:28 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1242 skrivet: maj 10, 2011, 18:09:28 »
Något står helt klart inte riktigt rätt till... Trots att den går rent nu så vill den inte ladda mer än 0.4 bar utan att man bråkar - för två år sedan laddade den 0.65 bar vid 2600 rpm i stort sett vad man än gjorde... Det enda jag kan se är knas för tillfället är att grenrörspackningen har börjat läcka en smula; jag har dock svårt att tro att det är där problemet ligger... Nästa steg i felsökningen nu är att koppla bort dumpventilen och plugga igen den anslutningen för att se om det är den som ligger och smygläcker eller så.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1243 skrivet: maj 10, 2011, 19:57:16 »
Stort tack Kurre för VNT-genomgången! Himla smart grej det där! Och roligt att man kan (om man vill) styra den helt själv. Går det ha en elmotor till och styra det steglöst eller är det meningslöst? Skulle ju annars vara smutt om man i MS då kan/vill "mappa" spjällen?!

Fortsätt leta läckage då så hoppas vi du hittar nåt skumt den här gången!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1244 skrivet: maj 10, 2011, 21:14:03 »
Jo, drömmen är att kunna styra spjällen steglöst med en elmotor - det sitter en sådan konstruktion på diverse moderna dieslar som går att styra med MS... Tyvärr inte på min turbo, och att köpa en komplett turbo bara för att få tag i motorn känns lite overkill... Får ta det när jag vill ha mer effekt - då blir Peters GT20V eller vad det var alldeles utmärkt och den hade elstyrning har jag för mig...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1245 skrivet: maj 11, 2011, 19:53:09 »
En liten mappningsrunda idag med... Jag kan i vart fall meddela att det inte verkar vara problem med läckage - efter att ha varit ute en halvtimme eller så utan att få upp något vidare tryck skulle jag accelerera upp på motorvägen... Helt plötsligt drar bilen som en tok och överladdningsskyddet i MS löser ut. Släpper av en smula och prövar sedan att kliva på igen, samma visa! Helt plötsligt laddar bilen 0.7 bar utan ansträngning, märkligt... Väl ute på motorvägen prövar jag samma sak igen, denna gång med ett helt annat resultat... Resten av vägen hem laddade bilen inte mer än 0.3-0.4 bar (som tidigare), så i sista backen innan lägenheten kommer laddtrycket tillbaka!
Ett läckage lär knappast komma och gå såpass brutalt, känns mer som om antingen VNT-spjällen inte rör sig som de ska eller dumpventilen bråkar... Nästa steg är att tillverka en plugg som får ersätta dumpventilen tillfälligt, om problemet kvarstår då är det bara att börja undersöka VNT-mekanismen och tryckklockan ordentligt för att se om något där strular!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1246 skrivet: maj 11, 2011, 22:33:08 »
spännande! Men borde det inte höras om dumpen läckte så mycket?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1247 skrivet: maj 12, 2011, 06:48:01 »
Jo, det kan jag tycka! Jag har ju dock en vanlig återcirkulerande dump, så den tjuter ju inte särskilt våldsamt när den dumpar men jag har bestämt för mig att man hörde den för två år sedan... Nåväl, vi får se! I kväll blir det ett nytt försök att få rätsida på mysteriet...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1248 skrivet: maj 18, 2011, 22:29:37 »
Sista mekvändan innan Gelleråsen på lördag idag... Bytte grenrörspackningen i hopp om att det var den gamla, läckande packningen som ställde till det med mitt laddtryck. Det hade viss effekt, bilen går klart mjukare och tystare med hel packning, men det saknas fortfarande en del laddtryck... Numera är det inga problem att ha 0.2 bars laddtryck vid 1500rpm, med jag har ändå inte mer än 0.3-0.4 bar vid 2500-3000rpm. Väl uppe vid 5000rpm har jag 0.5 bar, men det är ju fortfarande en bit kvar till de 0.6-0.7 bar jag hade för 2 år sedan... Imorgon blir det en vända med mappningsdatorn och eventuellt lite justerande på klockan till VNT-mekanismen, förhoppningsvis hittar jag lite mer laddtryck då... Annars får jag nog nöja mig som den står nu för tillfället, det är ju i vart fall klart bättre drag i den nu än utan turbo!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1249 skrivet: maj 23, 2011, 14:03:56 »
Nu har det blivit bankörning med 340an, äntligen!
Efter lite justerande på VNT-mekanismen hade jag stabilt laddtryck på ca. 0.5 bar när jag väl begav mig till Gelleråsen i lördags - mer hade absolut inte varit omöjligt, men jag vill inte riskera något genom att skruva i sista minuten...

Väl framme på banan blev det en liten förargenomgång, sedan ett uppvärmingspass med föråkare och omkörningsförbud innan de släppte oss lösa... Första riktiga körpasset blev en riktig flopp för min del, efter ett varv lossnade slangen till wastegateklockan så det blev depåstopp... När jag väl fått dit en ny slang och ett buntband så att den inte skulle flyga loss igen hann jag ett varv innan passet var slut! Suck...
Nästa pass gick bättre, missade någon minut i början för att någon nitisk funktionär tyckte min bil läckte olja - fick torka rent runt vevhusventilationsburken så var det lugnt sedan... Därefter var det åkning för fulla muggar i ca. 15 minuter...
Nästa pass åkte Jesper med i bilen då hans vevhusventilation tryckte lite väl mycket olja - det gjorde gott för greppet ut ur kurvorna, men inte för bromsarna eller mitt psyke... Lite väl mycket attack och 80kg i passagerarstolen gjorde att mina bromsar fadade ordentligt och det blev lite småläskigt, framförallt vid bromsningen inför hårnålen efter Ejes...
Efter en lång lunchpaus när motorcykelåkarna fick köra sina första pass var det på't igen - full makaron för både Jesper och mig... Det blev ett par sköna duster med bilar med likartad prestanda i tre körpass. Sedan skulle dagen egentligen vara slut för bilarnas del, banan var bokad till 17:00 och motorcyklarna skulle få köra sista timmen. Nu uppdagades det dock att det blivit lite sjabbel med tidsplaneringen, så gruppen med de långsamma bilarna (min grupp alltså) hade blivit blåst på ett körpass!
Efter diverse diskussioner lyckades arrangörerna fixa så att vi fick stanna på banan ytterligare en timme - tid för ett långt bil-pass och ett lika långt MC-pass extra! När klockan blev 17:00 och extrapasset skulle starta var vi fem bilar som hade orkat stanna kvar - gott om plats på banan alltså! Tyvärr fick jag slut på soppa efter några få varv, så ett par minuter gick åt till att fylla på E85. Efter det började jag jaga runt de sista varven och fick fyra riktigt fina varv när jag jagade en fin Mazda Miata - tidigare under dagen hade han varit betydligt snabbare än både mig och Jesper, men nu hade han sänkt tempot till mitt tempo så jag hade skitskoj!

Totalt sett blev det ca. 15 mil runt banan med en bränsleförbrukning på ca. 2l/mil - inte farligt med E85 i tanken! Tre av körpassen filmade jag inifrån bilen, två av de filmerna blev helt OK och kommer förhoppningsvis klippas ihop inför någon träff framöver. Mätt från de tre filmerna blev min bästa varvtid ca. 1:32, satt ett av varven sista passet när jag jagade Miatan. Resterande varv låg stadigt runt 1:34-1:35 med något enstaka på 1:33 - skapligt jämna tider, men en smula långsammare än jag hade hoppats!

Förutom körningen var en av de absolut roligaste sakerna under dagen all uppmärksamhet bilen fick - efter varje körpass var det 2-3 personer som kom fram och undrade vad jag gjort med bilen; sådär bra skulle väl ändå inte en 340 gå på banan? ;D Även om det inte var många som blev omkörda så var det många som förvånades över att de inte kom ikapp heller! Jag har dessutom uppfyllt ett av de uttalade mål jag haft med bilen, nämligen att åka ifrån en Civic Type R på bana... Det handlade visserligen mer om bristfällig förartalang än prestanda i det fallet, men kul ändå!

Att-göra listan efter denna första bankörning med bilen blev förvånansvärt lång med tanke på att ingenting gick sönder... Jag vill fixa lite bredare fälgar med klistrigare däck, göra iordning bakvagnen, öka cambervinkeln fram, uppgradera bromsarna, skaffa sitta-still-stolar och naturligtvis höja laddtrycket! Får se vad jag hinner med till nästa tillfälle!



Lite bilder på de fordon som var med under dagen:

Motorcyklarna eldar på i kurvan ut på långa rakan...


Den här Fiesta STn fick pisk av 340an under förmiddagen... Även Boxtern blev frånåkt i böjarna, han tryckte dock på på långa rakan och lämnade mig i kölvattnet...


Porsche 911 GT3 samt en 914 med chassi och drivlina från diverse större, nyare Porschar - båda körde i den snabbare gruppen...


Långsamma gruppen i bortre startled, en del av den snabba gruppen i närmaste ledet. Långsamma gruppen bestod här av BMW M3, BMW 323 Compact, BMW 123D, Porsche Boxter samt Fiesta ST - och min 340 förstås!


Fler bilar i båda led - både Audin och Miatan i snabba ledet flyttade över till den långsamma gruppen under eftermiddagen, Focus RSen flyttade åt andra hållet... Den gula Fiat Coupen och jag hade en riktigt skön dust under ett antal varv på eftermiddagen - vi gick jämt i kurvorna och han drog ifrån på rakan. Enligt ägaren ska den ha 280hk när den går som den ska, förutom chassikit och brembobromsar...


Längst bak i långsamma ledet skymtar Civic Type Ren som fick smaka på den mäktiga 340an! Efter att ha hetsat honom ett varv släppte han snällt förbi mig på rakan (enda stället man fick köra om...) - tusen tack!


Ännu ett rundningmärke - bra fart rakt fram med stor BMW V8, men R-däck fram och några märkliga stenåldersmichelin bak gav kanske en smula obehagliga vägegenskaper!



Efter banåkningen åkte jag och Jesper hem till Peter och drack läsk och snackade skit - Peter var full såklart (det var ju lördag kväll!), så det slutade med att halva min baklucka var full med sådant jag absolut behövde... Får se vad som händer med de grejerna framöver! Det viktigaste var dock att Peter fick åka B15T till slut - ett och ett halvt år för sent, men ändå!
« Senast ändrad: april 30, 2014, 10:39:25 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1250 skrivet: maj 23, 2011, 22:07:03 »
Så kul att du haft kul med din 340 Kurre! Och gjort världen lite roligare för omvärlden  8)

Var du ensam 300 på banan  :o

Förstår att sittastillstolar, bromsar med mera kan kännas självklart framöver efter en sån där "långresa" på banan!

Keep it up och tack för rapporten!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1251 skrivet: maj 24, 2011, 07:19:42 »
Synnerligen ensam 300 på banan - närmaste annars var Jespers BMW 325... ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1252 skrivet: maj 24, 2011, 07:47:03 »
Härligt beskrivet Kurre! :D kul att du äntligen fått prova på banan.. och visst får man blodad tand ganska snabbt ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1253 skrivet: maj 24, 2011, 17:29:46 »
Härligt reportage  :D Nu är det bara att skruva vidare  8)
"don't buy it if you can build it!"

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1254 skrivet: maj 28, 2011, 17:43:09 »
Idag blev det kompprov på bilen efter att den tryckt en liter olja genom vevhusventilationen inom loppet av 20 mil... 13 +- 0.4bar på samtliga cylindrar, så det verkade inte vara någon fara där i vart fall! En viss förbättring mot gamla motorn också... Nästa steg var naturligtvis att kika på vevhusventilationen och se om den såg OK ut... Verkar som jag har lite dålig kapacitet i min vevhusventilationsburk, det var igenkleggat typ överallt! Nu är det rent och fint och 1.5l extra volym som ska hjälpa gaserna stanna innan de blåser ut olja där jag inte vill ha den - en första provtur indikerar att det har fungerat, men vi får se framöver. Bygga en ny anpassad burk står dock på att-göra listan!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1255 skrivet: maj 28, 2011, 19:42:48 »
Såna där bekymmer verkar ju komma som ett brev på posten när man turbokonverterar  :-\
Senare kommer slirande koppling och till sist hänger inte kylare och ic med  :P

Näärå du gör precis som man ska, gör om gör rätt! It´s evolution!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1256 skrivet: maj 28, 2011, 22:35:24 »
Kylningen klarade sig i vart fall på banan, så där finns det nog lite marginal än så länge, och kopplingen är redan uppgraderad...Det är dock som du säger, man upptäcker en sak efter en annan som inte riktigt hänger med när man trimmar! Framförallt märker man väldigt tydligt de grejer man inte riktigt orkat/hunnit/brytt sig om att bygga klart ännu, typ vevhusventilationen...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1257 skrivet: juni 05, 2011, 13:13:28 »
Nu är årets 340-roadtrip avklarad. Årets tappning var den längsta hittills, men kanske den mest händelselösa...

Igår morse började resan, släpvagn lånades och färden gick mot Kramfors med mig, Jesper och min B15 Turbo. Cirka 6 timmar och 40 minuter senare ankom vi till vår destination vid Ångermanälvens norra strand, 54 mil från där vi hämtade släpet. Det mest spännande under den turen var om vi skulle hitta en bensinmack med E85 innan vi fick soppatorsk - det är ett par mil mellan mackarna i de trakterna! Som tur var hittade vi en några mil söder om Hudiksvall; vi hade minst två liter kvar i tanken!

Väl framme provkörde vi motorcykeln vi åkt dit för att Jesper skulle köpa, köpte den, lastade och styrde kosan hemåt - med ytterligare 200+kg på dragkroken gick det tungt i backarna påväg mot Sundsvall! Nu uppförde sig dock inte bilen helt hundra längre, väl uppe i fart gick han skapligt, men tomgång saknades helt av någon anledning. Jag hittade dock inga uppenbara fel, så resan fortsatte... Förutom tomgången så var även åt det här hållet den stora spänningen huruvida vi skulle hitta en mack i tid, denna gång blev det en mack några mil norr om Hudiksvall istället, återigen med cirka 2 liters marginal...

Runt ett på natten anlände vi hos Jesper och lastade av motorcykeln, efter det var det bara att lämna av släpkärran och åka hem och sova - en lite lagom lång dag då man suttit i 340an från sju på morgonen till halv tre på natten.. Tur att det är tyst och bekvämt i min 340! :-\

Facit från resan blev en etanolförbrukning på 1.3l/mil med 270kg släpvagn och på hemvägen dessutom 200+kg motorcykel på kroken. Med ett E85 pris på ca. 9.74kr/l blev milkostnaden ganska skaplig ändå... Sammanlagt tankade vi 4 gånger under dagen och den totala körsträckan blev cirka 116 mil - den längsta dagsetapp jag någonsin kört i 340an!
För alla er som funderar på att dra släp med B14 kan jag varmt rekommendera turbo - tidigare år har vi fått ligga på trean i uppförsbackarna och ändå inte kunnat hålla farten med släp, i år var det inga problem att ligga kvar på femman med 0.35bars laddtryck utan att sacka!

Nu ska bilen ses över lite snabbt, sedan ska jag försöka skruva upp laddtrycket till de 0.65bar jag hade för två år sedan - då blir det åka av!
« Senast ändrad: juni 05, 2011, 13:22:04 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1258 skrivet: juni 05, 2011, 17:05:43 »
Du borde skriva böcker eller något!
Underhållande och spännande läsning som vanligt! Uppskattar verkligen inlägget om bankörningen.  :)

Kul att du har nyttig användning av turbon i bilen.  :)

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1259 skrivet: juni 05, 2011, 18:38:34 »
Jag håller med Bergvik, att läsa dina inlägg är ett bra substitut för att läsa skönliteratur! Man blir liksom glad i hjärtat.  :)
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1260 skrivet: juni 06, 2011, 10:36:12 »
Tack!

Idag var det dags för en liten snabbinspektion av bilen - den gav vid handa att det läckte en del olja någonstans... Suck! Letar vidare ett tag, och det ser ut som om oljeläckaget kommer från främre vevaxelpackboxen - den har kantrat! Någon som har ett bra tips på varför den gjort så efter att ha suttit där den ska i 1000mil? Nåväl, blir till att beställa en ny och byta i veckan eller så...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1261 skrivet: juni 06, 2011, 11:17:07 »
Verkar som jag har lite dålig kapacitet i min vevhusventilationsburk, det var igenkleggat typ överallt!
Kanske därför vevaxelpackboxen har kantrat :-\
Går ju att limma packboxen också, och ifall det finns plats monterar du dubbla packboxar.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1262 skrivet: juni 06, 2011, 15:42:00 »
Trist med packboxhaveri, nu blir du tvungen att ta ur motorn eller tar du ned framvagnen och oljetråget och mekar underifrån  ???

Tack för trevlig novell kring din och Jespers "MC"-resa. Kul att det orkas med lite uppförsbackar numera  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1263 skrivet: juni 06, 2011, 17:53:41 »
Kan helt klart varit den igenkletade vevhusventilationen som ställt till det, hoppas bara den inte orsakat något annat...
Främre vevaxelpackboxen är ganska enkel att byta, bara demontera remskivan, dra loss hylsan den sitter på från vevaxeln och pilla ut packboxen. Montering sker i omvänd ordning... Inte något jätteprojekt alltså, mest tråkigt och kladdigt!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1264 skrivet: juni 06, 2011, 22:50:16 »
Ah, "så skönt" att det inte var värre då!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1265 skrivet: juni 08, 2011, 23:58:40 »
Kan helt klart varit den igenkletade vevhusventilationen som ställt till det,

Det är det säkert, men frågan är ju varför den kletat igen. Är den original, eller har du byggt om på något vis?
Dom flesta motorer är så dåligt ventilerade att minsta lilla trimning ställer till problem. Ofta har dom oxå någon slags återledning från burken som mynnar under oljenivån i tråget, bra i och för sig, men när man laddar på lite å det inte klarar av att ventilera så trycks olja upp å fyller burken å genast blir det tvärstopp å ännu mera tryck som gör att kolvringarna tätar sämre å den onda cirkeln är ett faktum.
Vid det här laget brukar det rinna olja lite varstans å packboxar flyger åt alla håll.

Ventilera mera! Finns det någonstans på blocket du kan ansluta en slang för extra ventilation? Ju grövre desto bättre.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1266 skrivet: juni 09, 2011, 19:41:12 »
Original B14 har enbart en ca. 12mm anslutning på ventilkåpan som går rakt in i luftburken. Jag har utökat detta med en 5/8" slanganslutning i blocket - originalanslutningen är för tillfället dragen till en välventilerad PET-flaska och min nya ventilation går till botten av en vevhusventilationsburk som är öppen till omvärlden även den.
I ventilkåpan sitter dessutom något som kan liknas vid ett stänkskydd som gör att oljan inte kan slängas in i ventilationsslangen; det som hänt när det har kleggat igen är att slangen från ventilkåpan och även utrymmet mellan ventilkåpan och stänkskyddet har geggat igen med någon brunvit sörja vilket verkar få motorn att börja spruta olja lite varstans...

Några tips på varför det kleggar igen med vit gegga och vad man kan göra åt det? Bilen drar ingen kylvätska och senaste tiden har det varit varmt och fint ute och bilen har gått hårt så det mesta kondensvattnet från kallstarter och liknande borde dunstat hoppas jag...



Idag har jag plockat loss den kantrade packboxen till vevaxeln, imorgon ska jag försöka få tag på en ny så att jag kan bygga ihop bilen igen! Det är fascinerande hur mycket oljekladd det blir under bilen när det läcker lite, allt är kladdigt när man ska skruva...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1267 skrivet: juni 09, 2011, 23:01:23 »
Det är fascinerande hur mycket oljekladd det blir under bilen när det läcker lite, allt är kladdigt när man ska skruva...
Se det positiva, du har ju en bil med centralsmörjning och bra rostskydd i motorutrymmet.

Slangarna borde väl ha en area som motsvarar drygt två stycken halvtumsslangar. Underdimensionerat om du frågar mig, men om du haft båda slangarna rätt ut i atmosfären tycker jag nog att ventilationen borde räcka till med tanke på att motorn är kry & det låga laddtryck du åkt med. Om det går att byta ut någon av slangarna (& anslutningen) mot grövre så vore det förstås bra att göra det innan du ökar laddtrycket.
Varför det kleggat igen uppe vid ventilkåpan vet nog bara b15, men en vild gissning är att den trängre, krumelurigare & förmodligen svalare passagen samlar kondensvatten som över tid ställer till bekymmer.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1268 skrivet: juni 10, 2011, 07:08:19 »
Varför det kleggat igen uppe vid ventilkåpan vet nog bara b15, men en vild gissning är att den trängre, krumelurigare & förmodligen svalare passagen samlar kondensvatten som över tid ställer till bekymmer.

Jag lutar nog också åt något sådant, får se om jag orkar/hinner/kommer ihåg att ta tag i det någon gång i sommar... Anslutningen sitter dessutom lite dumt till med mitt insug och alla turbogrejer, så att svetsa igen den och pilla dit en lite grövre någon annanstans vore inte helt fel! Sedan ska det byggas en rejäl vevhusventilationsburk, modell större!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1269 skrivet: juni 10, 2011, 09:23:18 »
Nu är en ny packbox beställd, anländer förhoppningsvis på måndag!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1270 skrivet: juni 10, 2011, 21:56:11 »
Det jag filmade på Gelleråsen kommer ni få vänta på till någon träff eller liknande, under tiden får ni hålla tillgodo med några klipp som min svärfar stötte på på ett annat bilforum...

Runt 7 minuter in - jagad av Lancer Evo, enligt uppgift ca. 340hk samt chipchoppad BMW 123D på ca. 240hk
Runt 30s in - jagad av Super Seven med någon form av Fordmotor (Duratech tror jag?)
« Senast ändrad: juni 10, 2011, 21:57:47 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1271 skrivet: juni 10, 2011, 23:33:47 »
Det jag filmade på Gelleråsen kommer ni få vänta på till någon träff eller liknande, under tiden får ni hålla tillgodo med några klipp som min svärfar stötte på på ett annat bilforum...

Runt 7 minuter in - jagad av Lancer Evo, enligt uppgift ca. 340hk samt chipchoppad BMW 123D på ca. 240hk
Runt 30s in - jagad av Super Seven med någon form av Fordmotor (Duratech tror jag?)

"Wastegate! Don´t be fooled by this little sleeper"  ;D  ;D

Tack Kurre och Kurres svärfar  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1272 skrivet: juni 10, 2011, 23:52:47 »
Klart nöjd med just den delen av klippet! ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1273 skrivet: juni 11, 2011, 21:14:20 »
Idag blev det några timmars mekande i en solvarm 340! Planen från början var att bara byta instrumenthuset till ett med varvräknare, yttertempmätare och vakummätare men som vanligt blev det lite mer än jag tänkt mig... När jag ändå var där och rev kunde jag väl lika gärna snygga till lite kabeldragningar bakom instrumentbrädan, och koppla in lite fler mätare och...

Hur som helst, nu är min 340 utrustad med varvräknare, yttertempmätare, vakummätare, laddtrycksmätare, oljetryckmätare och voltmeter. Allt är inte riktigt färdigkopplat ännu då jag upptäckte att jag hade glömt givaren till yttertempmätaren i Norrköping, men det blev många mätare i vart fall! Får se vad vakummätaren tycker om turbotryck; jag hade egentligen velat ha något annat i det hålet, t.ex. Volvos växlingsindikatorlampa eller någon lite mer användbar mätare, men man tager vad man haver... De andra mätarna som inte sitter i instrumentbrädan kommer från en Volvo 480 Turbo och sitter som gjutna i mittkonsolen - får se vad oljetryckmätaren visar med fel givare bara, jag glömde plocka originalgivaren när jag plockade mätaren... Får jag bara dit extramätarkonsolen framför växelspaken och lyckas bygga klart min "färddator" så har jag nog de flesta mätare jag kan tänkas behöva!

Ett litet tips kan jag passa på att slänga in också - skruva inte isär instrumentbrädan när det är jättevarmt i bilen, den blir väldigt mjuk och tenderar att säcka ihop ännu mer då... Min säckade ihop såpass mycket extra under dagen att jag blev tvungen att skära bort lite plast för att kunna blinka höger utan att spaken tog i!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1274 skrivet: juni 11, 2011, 21:22:02 »
Tack för tipset!

Vill se bild på alla mätare sen!
Har oxå extramätare som ligger men drar mig för att sätta dit dom för jag vill inte att det ska se för påbyggt och "för mycket" ut.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1275 skrivet: juni 11, 2011, 22:27:53 »
Då kan jag rekommendera att försöka hitta en 440/460/480 turbo att sno lite extramätare ifrån, de passar som sagt kanon i mittkonsolen och ser synnerligen Volvo-originalmässiga ut! Ska se till att fixa bilder så får du se själv...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1276 skrivet: juni 11, 2011, 23:30:37 »
Då kan jag rekommendera att försöka hitta en 440/460/480 turbo att sno lite extramätare ifrån, de passar som sagt kanon i mittkonsolen och ser synnerligen Volvo-originalmässiga ut! Ska se till att fixa bilder så får du se själv...

Du är snäll du, och tack för tipset!  :-*
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1277 skrivet: juni 12, 2011, 18:00:23 »
En liten vända ut på parkeringen för att skruva idag igen... Inte många minuters arbete egentligen, men nu är min slaktade Renix-burk omlödd för att mata en varvräknare också - snabbt och smidigt, bara att löda dit en sladd... Därefter var jag ju naturligtvis tvungen att pröva om den fungerade, men eftersom jag fortfarande saknar främre vevaxelpackboxen blev det att dra fram laptopen istället för att starta bilen... Dra igång testläget för tändspolen i Megaquirtet och ratta in 3000rpm - vips visade min nya varvräknare 3000rpm! Längtar efter att få ihop bilen så att jag kan provköra med varvräknare...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1278 skrivet: juni 12, 2011, 18:18:04 »
En liten vända ut på parkeringen för att skruva idag igen... Inte många minuters arbete egentligen, men nu är min slaktade Renix-burk omlödd för att mata en varvräknare också - snabbt och smidigt, bara att löda dit en sladd... Därefter var jag ju naturligtvis tvungen att pröva om den fungerade, men eftersom jag fortfarande saknar främre vevaxelpackboxen blev det att dra fram laptopen istället för att starta bilen... Dra igång testläget för tändspolen i Megaquirtet och ratta in 3000rpm - vips visade min nya varvräknare 3000rpm! Längtar efter att få ihop bilen så att jag kan provköra med varvräknare...

Fiffigt! Med testläget alltså. Jag hade absolut inte tänkt på det i din situation  ::)

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1279 skrivet: juni 14, 2011, 07:14:16 »
Igår fick jag min nya packbox, monterade den och gav mig ut för en provtur! Riktigt skönt att få åka turbo igen, det blev desto roligare av alla mina nya mätare dessutom... Varvräknaren funkade klockrent, visar ca. 50rpm för lågt, men annars har jag inget att klaga på. Vakummätaren står ju på max större delen av tiden med turbo under huven, men den rör ju på sig i vart fall, det är alltid kul! Kombinationen Volvo original oljetrycksmätare och biltema oljetrycksgivare gjorde att mätaren står precis på gränsen till röda fältet vid normalt oljetryck, men den rör ju på sig, och voltmetern funkar utmärkt...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82