Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 968633 gånger)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1400 skrivet: mars 06, 2012, 20:17:42 »
Mer sprutspackel idag, imorgon blir det nog lack och därefter kanske lite bilder!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1401 skrivet: mars 06, 2012, 23:42:03 »
Bilder bilder bilder!!!!
Och bilen går bra? ;)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1402 skrivet: mars 07, 2012, 20:14:30 »
Nu ligger det ett lager lack på bitarna, imorgon när de har torkat ordentligt blir det fotografering och sedan får datorn stå och tugga över natten med att fixa upp alla bilder på nätet... Fredagsuppdatering med bilder hoppas vi på kort sagt!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1403 skrivet: mars 07, 2012, 22:53:54 »
Fredagsuppdatering med bilder hoppas vi på kort sagt!

Härligt!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1404 skrivet: mars 09, 2012, 18:44:08 »
Nu äntligen! Idag är dagen ni alla väntat på, här kommer den utlovade bildserien!



I början fanns där en bit MDF-board med två insugsflänsritningar på...


Efter en hel del sågande och lite karvande i en frigolitklump började man kunna ana vad som komma skulle...


Därefter var det dags att börja jobba i ett mer beständigt material... Ett par timmar med sticksågen resulterade i de lutande tornen i förrådet!


Det ser ju faktiskt ut att kunna passa på ett topplock också!


Ska motorn kunna andas behövs kanske lite kanaler igenom insuget också. Inte helt flödesriktiga ännu dock...


Efter en första omgång spackel börjar i vart fall det värsta flödesfällorna försvinna!


Många lager spackel senare börjar utsidan se riktigt bra ut...


Insidan ser allt mer flödesriktig ut den med!


Inte bara topplock behöver planas ibland, det kan ju vara bra om båda insugen är ungefär lika långa och i samma vinkel!


Lite krimskrams tillkommer; förutom flänsen behövs styrningar för kärnan vid gjutningen, ett stag mellan rören och utrymme att borra spridarhål.


Till sist var det i vart fall dags för slutmontering...


Efter slutmontering var det ju nästan klart, eller?


Nja, lite spackel gick trots allt åt för att fylla igen alla springor...


Två omgångar sprutspackel senare börjar det likna något!


Även formen för kärnorna har naturligtvis fått sprutspackel...


Till slut åkte äntligen andra lagret lack på!


Finish och form blev ungefär som jag hoppats, nu gäller det bara att grejerna går att använda också!


Ovansidan...


Undersidan...
« Senast ändrad: april 30, 2014, 11:32:44 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1405 skrivet: mars 09, 2012, 18:57:48 »
Här kommer några bonusbilder... ::)


Efter frigolitinsuget och sågningen av alla runda bitar till MDF-insuget var det lite skitigt i förrådet...


Trots att jag borstat av overallen varje gång jag gått ut ur förrådet och till och med dammsugit den en gång blev den ganska dammig av allt slipande...


Den var inte det ända...


Såhär ser det ut nu, då dammsög jag ändå innan jag började med spacklandet...


Årets mektillhåll är rena lyxsviten jämfört med balkongen - riktiga väggar och någonstans i krokarna 4m2!


Värmeanläggningen på balkongen var dock "state of the art" jämfört med det här vidundret... Tyvärr behövdes den i bruksbilen såhär års...
« Senast ändrad: april 30, 2014, 11:33:51 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1406 skrivet: mars 09, 2012, 19:12:40 »
För er som ännu inte har listat ut vad jag hittat på för konstigheter kan jag avslöja att jag byggt en plugg för att kunna sandgjuta ett insug till min 340. Insuget är anpassat för en R5 topp som har separata insugskanaler hela vägen ut till insuget till skillnad från B14 som har siameskanaler sista biten.

På insuget skulle man kunna montera ett plenum med lite trattar och ett gasspjäll, jag kommer dock inte göra det riktigt så enkelt för mig själv...


Här är en uppsättning spjällhus från en Yamaha Fz6 2005-2009, om internet har rätt borde de vara i trakten kring 36mm och ger i vassaste standardutförandet 98hk på en högvarvig 16V 600cc motorcykel... Förhoppningsvis blir det väl en liten förbättring mot R5 originalinsuget som ger 60hk på en 1.4l motor!


De är lite skitiga för tillfället, men de ser ut att vara i alldeles utmärkt skick under smutsen... För typ 50 dollar på Ebay känns det helt OK; jag kollade på en MC-skrot i Stockholmstrakten, de ville ha ca. 3000kr för likadana spjällhus. Med de jag köpte ingick dessutom allt, fuelrail, spridare, tomgångsventil, kabelsvans...
« Senast ändrad: april 30, 2014, 11:40:44 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1407 skrivet: mars 09, 2012, 20:27:39 »
Wow!! Här har du verkligen lagt ner arbete.  :)  Kommer nog att bli en riktigt vass motor. Tummarna uppe :)

Får man fråga hur det går till när man sandgjuter?

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1408 skrivet: mars 09, 2012, 20:56:06 »
Jo, vi får hoppas att det gör lite skillnad i prestanda när det är klart! Det kommer se betydligt ballare ut i vart fall...

Sandgjutning kan man lära sig mycket om på youtube: http://www.youtube.com/playlist?list=PLD2A7F5FD2D3C3088&feature=plcp
Jag tittade igenom samtliga avsnitt i hans serie (och naturligtvis en hel del annat också) innan jag började - det finns en del att tänka på och en del fallgropar att gå i. Vi får se hur väl jag lyckats undvika dem!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1409 skrivet: mars 09, 2012, 21:40:42 »
Om jag inte redan varit fredagstrött hade jag blivit nåt åt det hållet nu.. vilket jobb du lagt ned på små träpluttar mm. Trodde jag var galen men nu börjar jag tvivla  ;D

Först trodde jag att du skulle bygga ett insug i glasfiber/kolfiber! Är inte det "smidigare"? Fast blir ju inte så starkt förstås om det ska bära upp ditt fina feta spjällhus + eventuellt plenum?

Roligt med någon exklusiv gjutteknik dock, alltid kul att få se nånting man aldrig tidigare skådat eller läst om!
Vad ska du gjuta i för metall, aluminium??

Tack för en finfin fredagdsupdate i nördens tecken och keep it up med insuget så vi får höra en retad B15 snart  :P
Jag får ha-begär varje gång jag ser ett insug med separata runners och spjäll!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1410 skrivet: mars 09, 2012, 21:46:32 »
Jag har funderat på att gjuta i glasfiber/kolfiber, vi får se hur det blir med plenumet sedan... I och med att avgasgrenrör och insug sitter på samma sida på B14 blir det ju lite varmt, det och att det sitter spridare i insuget som sprutar etanol på allting gjorde att glasfiber och dylikt gick bort för insugsrören.

Gjutningen blir i aluminium, den delen kommer jag till viss del leja bort till lokala förmågor. Det är lite vanskligt att smälta aluminium i mitt förråd!

Med tanke på att bilen ska besiktigas i vår måste ju en besiktningssetup utan turbo snos ihop, då hoppas jag på riktigt bra insugsljud! Lär blir fyra separata filter av mindre modell -  med lite uppställt varvstopp borde nog till och med en gammal B15 kunna surra som en bålgeting!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1411 skrivet: mars 09, 2012, 22:00:29 »
Gud va grymma bilder! Får skriva en bättre mer genomgående svar i morgon när ölen är slut. Mycket fin uppdatering såhär i helgruset! :D Grymt Kurre! Gillas!
Och bilen går bra? ;)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1412 skrivet: mars 09, 2012, 22:25:28 »
Oj imponerande fint.
Nästa projekt blir att gjuta en 16v aluminiumtopp till din B15 då eller   ???

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1413 skrivet: mars 09, 2012, 22:53:58 »
Jäklar vilket arbete du lagt ner :D
Ska bli intressant att se allt färdigt, trots att man ser nu hur det kommer bli :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1414 skrivet: mars 09, 2012, 23:22:40 »
Kul med alla positiva reaktioner! Hoppas slutresultatet lever upp till förväntningarna nu bara så det inte blir en väldigt genomarbetad brevpress av det hela...

Hmm, hemgjuten 16V topp till B15... Vi börjar med ett insug, sedan får vi se vart gjutandet leder!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1415 skrivet: mars 11, 2012, 08:54:23 »
Igår blev det lite mekat igen; jag åkte hem till Peter och hade det trevligt, till på köpet blev det lite gjort... Först hjälpte Peter mig att svarva ett par sprintar till handbromsen, så nuhar jag förhoppningsvis en handbroms som inte kommer kärva ihop vartannat hår. Därefter drog vi igång kallsågen och tillverkade ett fäste till ett extra reaktionsstag på bakaxeln. Nu väntar bakvagnen mest på att Peter ska bli klar med sin bakvagn så att allt kan åka iväg på blästring...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1416 skrivet: mars 16, 2012, 18:31:09 »
Nu har jag till slut lyckats göra något användbart med mina formar!
För en vecka sedan ganska precis åkte jag förbi Strängnäs Aluminiumgjuteri efter jobbet och frågade om de kunde hjälpa mig med gjutningen. De var extrem tillmötesgående och sa att om jag lyckas packa en sandform kring mina pluggar så skulle de hälla i aluminium i den. Dessutom skickade de med mig en hink sand, en gjutflaska (d.v.s. träram att packa sanden i) och en liten flaska bindemedel för att få sanden att sitta ihop.
Sedan dess har jag gjort fem eller sex försök att packa sanden i min kärnform för att få ut två fina sandkärnor till mina insugskanaler, det har gått sådär... Sanden fastnade i formen, sanden slipade bort all färg i formen som behövde lackas om och så vidare. Nu verkar jag dock ha kommit på en fungerande metod, idag tittade de första användbara sandkärnorna ut! När de väl låg i säkert förvar blandades en ny laddning sand och formen packades för ännu en uppsättning kärnor. Om de lyckas kanske jag känner mig mogen att packa flaskan för för den utvändiga delen av formen!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1417 skrivet: mars 17, 2012, 09:43:47 »
Nu har jag till slut lyckats göra något användbart med mina formar!
För en vecka sedan ganska precis åkte jag förbi Strängnäs Aluminiumgjuteri efter jobbet och frågade om de kunde hjälpa mig med gjutningen. De var extrem tillmötesgående och sa att om jag lyckas packa en sandform kring mina pluggar så skulle de hälla i aluminium i den. Dessutom skickade de med mig en hink sand, en gjutflaska (d.v.s. träram att packa sanden i) och en liten flaska bindemedel för att få sanden att sitta ihop.
Sedan dess har jag gjort fem eller sex försök att packa sanden i min kärnform för att få ut två fina sandkärnor till mina insugskanaler, det har gått sådär... Sanden fastnade i formen, sanden slipade bort all farg i formen som behövde lackas om och så vidare. Nu verkar jag dock ha kommit på en fungerande metod, idag tittade de första användbara sandkärnorna ut! När de väl låg i säkert förvar blandades en ny laddning sand och formen packades för ännu en uppsättning kärnor. Om de lyckas kanske jag känner mig mogen att packa flaskan för för den utvändiga delen av formen!

Bra att du kämpar och inte ger upp!

Och fint att du hittade ett så tillmötesgående företag!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1418 skrivet: mars 17, 2012, 15:22:48 »
Vilket spännande projekt och vilka härliga framtidsplaner :D

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1419 skrivet: mars 17, 2012, 19:28:03 »
Nu har jag prövat att packa den utvändiga formen, återstår att se hur det blev... Härdaren räckte inte riktigt till den koncentration jag kört på kärnorna (som uppenbarligen fungerar bra och blir hård och fin), det blev 3,5-4% (vikt) härdare istället för 7%. Förhoppningsvis räcker det ändå, kärnorna behöver ju vara lite hållbarare eftersom de är små och långa... Nu återstår bara att vänta en vecka eller så innan jag vågar röra grejerna igen, sedan kanske det är dags att gjuta!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1420 skrivet: mars 18, 2012, 20:54:23 »
Håller tummarna för att det blir en lyckad gjutning efter allt slit.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1421 skrivet: mars 28, 2012, 21:06:12 »
Håller tummarna för att det blir en lyckad gjutning efter allt slit.

Amen
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1422 skrivet: mars 31, 2012, 14:48:02 »
Äntligen något att uppdatera med... Förra försöket att packa den stora sandformen misslyckades, den härdare jag hade räckte inte så sanden smulades sönder när pluggen skulle tas ur. Därefter följde en vecka av fundering, inköp och inläsning för att se hur andra har löst det hela...
Idag var det så dags att sätta teorin på prov - fram med den nyinförskaffade cementvispen till borrmaskinen (blanda inte 17kg sand för hand utan handskar, händerna blir väldigt väl slipade av det...), mäta upp sand och vatten och dylikt och blanda. Därefter skulle det bara packas i formen, inte världens lättaste uppgift med ett insug som är välvt i alla dimensioner med släppvinklar och delningslinjer som inte direkt är de lättaste att följa. Någon timme senare började det verka vettigt, nu var det dags att se om pluggen släppte från sanden - jodå! Tyvärr var finishen under pluggen inte den bästa, så det blev ytterligare en god stund i förrådet med släggan i högsta hugg för att pressa ner pluggen i sanden och få bort alla små missöden.

Nu står klumpen i förrådet och stelnar, förhoppningsvis blir det fortsättning följer i veckan som kommer!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1423 skrivet: april 01, 2012, 15:55:54 »
Idag blev det mekat på riktigt, sådant mekande som man blir oljig om fingrarna av! Även utan ett nytt insug finns det ju en hel del att skruva med på bilen, så idag tog jag mig i kragen och började... Besiktning är nästa stora milstolpe, inför en sådan är det bra om startmotorn fungerar, bilen har frambromsar och turbon ligger på behörigt avstånd i garaget.
Sagt och gjort, turbodelarna demonterades, därefter fick startmotorn följa med. Sedan plockade jag isär mina 3 trasiga startmotorer och började välje ut de finaste delarna. Kolhållaren från en, statorn från en annan och nosen från den tredje - mycket pill blev det, men nu har jag i vart fall en startmotorn som åtminstone snurrar och låter bra utanför motorrummet. Vi får se hur det blir när den kommer på plats; det lär ju i vart fall inte bli sämre än den gamla som inte fungerade alls!

Nästa steg är att borra ur en trasig pinnbult till EGR-ventilen så att man kan täta till den igen, därefter ska motorn byggas ihop med besiktningsdelar. Nya bränsleslangar lär behövas dessutom, och lite service. Så snart bakvagnen kommer hem igen kan ska den monteras, sedan kan andra ändan av bilen lyftas och frambromsarna fixas...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1424 skrivet: april 01, 2012, 21:06:47 »
Härligt att du är igång Kurre!
Och bra att du verkar tagit revans på gjutformen!

Byta bränsleslangar? Bytte du inte alla vid reggningen som etanolbil?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1425 skrivet: april 01, 2012, 21:59:16 »
Jo, vid regbesiktningen bytte jag samtliga bränsleslangar till H2M racings "etanolgodkända" bränsleslangar... Bilprovningen var nöjda med att jag hade ett kvitto som sa att slangarna var godkända, Semperit som tillverkat slangarna hävdar däremot att de inte är godkända. Ett år senare är det ingen tvekan om vem som har rätt, slangarna ser bedrövliga ut och måste bytas... Till och med mina gamla biltemaslangar höll betydligt bättre, efter två år på etanol såg de fortfarande ut som nya (måste varit en bra batch, andra biltemaslangar jag haft har spruckit nästan direkt...). Nu är det alltså dags att byta slangar igen; den här gången blir det inte gummislang hela vägen... Eventuellt aluminiumrör, men troligen så blir det hård plastslang i balken och gummislang sista biten i båda ändarna.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1426 skrivet: april 03, 2012, 23:14:12 »
Jo, vid regbesiktningen bytte jag samtliga bränsleslangar till H2M racings "etanolgodkända" bränsleslangar... Bilprovningen var nöjda med att jag hade ett kvitto som sa att slangarna var godkända, Semperit som tillverkat slangarna hävdar däremot att de inte är godkända. Ett år senare är det ingen tvekan om vem som har rätt, slangarna ser bedrövliga ut och måste bytas... Till och med mina gamla biltemaslangar höll betydligt bättre, efter två år på etanol såg de fortfarande ut som nya (måste varit en bra batch, andra biltemaslangar jag haft har spruckit nästan direkt...). Nu är det alltså dags att byta slangar igen; den här gången blir det inte gummislang hela vägen... Eventuellt aluminiumrör, men troligen så blir det hård plastslang i balken och gummislang sista biten i båda ändarna.

Ajdå sicket skräp!!!  :o  :o

Hittills är det Volvo Original som jag tycker verkar klara etanolen bäst eller rättare sagt klarar etanolen utan problem!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1427 skrivet: april 04, 2012, 15:44:08 »
Usch så tråkigt att behöva byta slangarna en gång till för att återförsäljaren har gett fel info.

Har precis bytt mina slangar nu. Kommer inte ihåg vad det är för tillverkare på dem, men det står multifuel på dem.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1428 skrivet: april 16, 2012, 17:14:59 »
Hur går det med insuget????

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1429 skrivet: april 16, 2012, 20:09:25 »
Det går bra långsamt... Mycket annat pågång just nu med diverse planering inför bröllop och liknande, men förhoppningsvis gör jag något litet framsteg snart igen!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1430 skrivet: april 16, 2012, 23:03:02 »
Det går bra långsamt... Mycket annat pågång just nu med diverse planering inför bröllop och liknande, men förhoppningsvis gör jag något litet framsteg snart igen!

Är det du/ni som skall gifta er? Eller du och insuget? ;)

Önskar alla inblandade all lycka och framgång både före och efter bröllopet i så fall  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1431 skrivet: april 18, 2012, 20:10:34 »
Det är mitt bröllop; något över 3 veckor kvar nu...  :D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1432 skrivet: april 22, 2012, 14:49:40 »
Nu har jag äntligen gjort ett ryck med gjutformarna igen! Idag packade jag den övre flaskan, så om ett par dagar när det stelnat någorlunda borde jag kunna åka iväg med allt till gjuteriet så att de kan hälla upp mitt första insugsrör! Vi får se om det fungerar, i sådana fall är det bara att börja om processen med att packa flaskorna så har jag snart ett insugsrör till...

Därefter är det bara lite småjobb innan grejerna är på plats i bilen - insugsrören ska bearbetas, avgasgrenrör ska svetsas, topp ska göras iordning med nya ventiler et.c., plenum ska byggas, gaslänkage o.s.v. Dessutom är det någon klåpare som mätt när pluggarna tagits fram - om insug, spjäll och plenum/filter ska få plats under huven så måste batteri och spolarvätskebehållare flyttas... En hel del jobb kvar innan det blir åka av med nya delarna kort sagt. Det blir att åka med fjolårets setup den här sommaren med, dock med lite fräschare bakvagn och en del annats småpyssel...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1433 skrivet: april 22, 2012, 17:40:24 »
Hoppas det går bra med gjutningen. Lite kul beskrivning på småjobb du har.  ;D

Grattis och lycka till med bröllopet.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1434 skrivet: april 28, 2012, 00:52:39 »
Nu har jag äntligen gjort ett ryck med gjutformarna igen! Idag packade jag den övre flaskan, så om ett par dagar när det stelnat någorlunda borde jag kunna åka iväg med allt till gjuteriet så att de kan hälla upp mitt första insugsrör! Vi får se om det fungerar, i sådana fall är det bara att börja om processen med att packa flaskorna så har jag snart ett insugsrör till...

Därefter är det bara lite småjobb innan grejerna är på plats i bilen - insugsrören ska bearbetas, avgasgrenrör ska svetsas, topp ska göras iordning med nya ventiler et.c., plenum ska byggas, gaslänkage o.s.v. Dessutom är det någon klåpare som mätt när pluggarna tagits fram - om insug, spjäll och plenum/filter ska få plats under huven så måste batteri och spolarvätskebehållare flyttas... En hel del jobb kvar innan det blir åka av med nya delarna kort sagt. Det blir att åka med fjolårets setup den här sommaren med, dock med lite fräschare bakvagn och en del annats småpyssel...

Förstår mer än väl att du kommer att åka på fjolårets setup!  8)
Men bättre det än inget ju!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1435 skrivet: maj 02, 2012, 07:39:31 »
Idag gick första sandformen iväg till gjuteriet, nu håller vi tummarna! Om det går bra är det bara att packa en form till och baka en STOOR tårta till gjuterigubbarna...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1436 skrivet: maj 06, 2012, 20:38:45 »
Hur har det gått?

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1437 skrivet: juni 05, 2012, 19:47:19 »
Nu äntligen var det dags för en uppdatering! Det har varit en hel del annat som tagit tid, kattungar, bröllop och besiktning av bruksbil... Här kommer i vart fall uppdateringen!




En stycken packad sandform, redo för gjutning!


Två sandkärnor så att insuget blir ihåligt...


Innan jag lämnade iväg grejerna till gjuteriet var jag ju tvungen att pröva om sanden fungerade... En Fordkolv, en gasbrännare från Jula och några timmars arbete senare hade jag fyra ganska hårdsmälta skumbilar att titta på...


Ytterligare en stund senare hade jag två manschettknappar!

Nåväl, åter till ämnet! Skumbilarna gick bra att gjuta, så det var ju bara att skicka iväg sandlådorna till gjuteriet...


Första insuget kom tillbaka från gjuteriet, nästan perfekt blev det!


Ena spridarhylsan rann ut, men det går att fixa med TIG-svets...


Andra insuget fick jag direkt ur formen, innan det var renkapat... Det ser lite lustigt ut!


Tyvärr flöt den inte riktigt ut som den skulle, så det blir lite jobb med svetsen här med!

Det är nog ungefär det som har hänt med 340an sedan sist, förhoppningsvis blir det en vända till garaget imorgon så kanske motorn börjar ramla ihop i besiktningsutförande...
« Senast ändrad: april 30, 2014, 11:41:20 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1438 skrivet: juni 05, 2012, 20:51:27 »
Kul att se att det har lyckats relativt bra. Svetsar du aluminium själv?

Du får börja producera smågrejjer enligt folks önskemål  ;)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1439 skrivet: juni 06, 2012, 00:10:57 »
Aluminiumsvetsandet blir det nog Peter som får göra, det är väldigt ont om TIG-svetsar i mitt garage (och eluttag som orkar driva en svets...).
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82