Författare Ämne: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --bildUpdate 280812--  (läst 1264744 gånger)

jdmcars

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2200 skrivet: maj 26, 2011, 01:20:24 »
Som ni ser så är bilen inte startad.. pga en viss slöfock som inte hinner med mig! ;) meckla ihop ditt nu så vi kan starta på onsdag, sneeeeellllaaa  ;D

har nu startat min bil,skall fixa 4hjulsinställning på torsdag , så fredag får vi försöka starta din bil, då kan jag ha en lucka innan jag skall lasta bilen osv för lördagen //M

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2201 skrivet: maj 26, 2011, 07:19:48 »
Är det inte bättre att lasta bilen förs och sen hjälpa Filip hela natten? :D

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2202 skrivet: maj 26, 2011, 19:42:29 »
hoppas herrn dyker upp imorrn då =) bilen står o väntar på dig iaf ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2203 skrivet: maj 28, 2011, 16:52:51 »
tell me, tell me ;D
Det är i motvind en drake lyfter.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2204 skrivet: maj 28, 2011, 20:00:36 »
Olidligt i denna tråden! Saknar nästan byggstadiet lite med alla feta updates  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2205 skrivet: maj 28, 2011, 22:13:21 »
Less på o vänta nu.. inge kul längre :(

Va nog roligare i tråden när ja byggde ja.. men vill bara köra nu..
Har lite bilder kvar på byggandet, så de kommer  ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2206 skrivet: maj 30, 2011, 18:57:55 »
Less på o vänta nu.. inge kul längre :(

Va nog roligare i tråden när ja byggde ja.. men vill bara köra nu..
Har lite bilder kvar på byggandet, så de kommer  ;)

nu då, nu då :D du får helt enkelt lägga in lite mer byggbilder som pausfågel, och spongka på din mapkompis lite :D
Det är i motvind en drake lyfter.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2207 skrivet: maj 30, 2011, 23:04:31 »
jag antar att du ska vara klar till mantorp??? tänkte vi skulle köra timeattacken ihop,   8)

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2208 skrivet: maj 31, 2011, 00:12:45 »
Jo de har vart målet.. bara ja får igång bilfan snart så  :) lär dig haltech o kom hit o hjälp mig lite snabbt  ;)

Här hänger han o väntar iaf..
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2209 skrivet: maj 31, 2011, 16:32:32 »
Nice med billyft och grejjer att använda!

Lycka till med mappningen och uppstarten.  :)

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2210 skrivet: juni 02, 2011, 09:35:30 »
Startförsök är gjorda, men får ingen triggersignal >:( har provat att vänta på givarkablarna åt alla håll o kanter, men ingen skillnad  :( Home countern räknar iaf så kamsyncen fungerar nog som den ska iaf..

Tips?
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2211 skrivet: juni 02, 2011, 09:59:28 »
Startförsök är gjorda, men får ingen triggersignal >:( har provat att vänta på givarkablarna åt alla håll o kanter, men ingen skillnad  :( Home countern räknar iaf så kamsyncen fungerar nog som den ska iaf..

Tips?

Trist.. har du oscilloskop så du kan titta på vad givaren spottar ur sig?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2212 skrivet: juni 02, 2011, 22:20:23 »
nä har ju inget oscilloskop tyvärr =/ men varit o lånat 3 andra givare av peter så ska kolla om de gör någon skillnad imorrn =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2213 skrivet: juni 04, 2011, 13:44:16 »
Här vart de signal!
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2214 skrivet: juni 04, 2011, 19:22:11 »
Här vart de signal!
Vad bra, är den uppstartad nu? var det fel på givaren?

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2215 skrivet: juni 04, 2011, 22:48:15 »
Det var inge fel på givaren då den kom från mej  :D
"don't buy it if you can build it!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2216 skrivet: juni 05, 2011, 02:05:04 »
haha nääe.. ingen av dom 4 givarna ja provat har vart fel.. var en datorbugg som orsakade allt. byggde en helt ny startmapp och vips så började trigger countern att räkna  :D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2217 skrivet: juni 05, 2011, 19:20:12 »
haha nääe.. ingen av dom 4 givarna ja provat har vart fel.. var en datorbugg som orsakade allt. byggde en helt ny startmapp och vips så började trigger countern att räkna  :D

Gött att det lirar nu!
Jobbigt med såna där fel!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2218 skrivet: juni 06, 2011, 10:36:42 »
Då antar jag att bilen är i full gång och mappning pågår nu eller?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2219 skrivet: juni 06, 2011, 10:44:23 »
Hahah nej nej latmasken filip ligger och sover så här dags så den är inte igång... dålig stil tycker jag, jobba så där mitt på natten.
Eller? =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2220 skrivet: juni 06, 2011, 10:57:43 »
Absolut! Jobbar man natt ska man ju komma hem utvilad på morgonen så att man har hela dagen på sig att skruva innan man går till jobbet igen!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2221 skrivet: juni 06, 2011, 17:53:45 »
Okey.. vem 300power-rape´ar mig nu vaa?
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2222 skrivet: juni 06, 2011, 23:19:09 »
Okey.. vem 300power-rape´ar mig nu vaa?


Hmm, nu råder det viss förvirring ::) men trolla fram lite filmer eller iaf bilder nu, känner ett STORT begär ;D
Det är i motvind en drake lyfter.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2223 skrivet: juni 14, 2011, 12:10:19 »
Om ni undrar varför det är så tyst i den här tråden så är det för att jag fortfarande inte fått igång bilen.. o nu är jag såååå jävla trött på det så jag eldar snart upp skiten på allvar!!

Ni som orkar o känner att ni skulle vilja hjälpa till lite så, kan ni väl läsa lite om mina problem här..
http://forums.haltech.com/viewtopic.php?f=23&t=8805

Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2224 skrivet: juni 14, 2011, 12:59:08 »
Trigger sensor type: reluctor vad är det? är det samma som VR som jag tror betyder variable reluctance?
Hoppas du får igång den, jag utgår ifrån att du dubbelkollat alla inställningar och att du vet data för din sensor så du kopplat rätt och vet ifall den går på 5 eller 12volt.
Svårt att se på bilden så jag måste ställa en dum fråga, inte har du väl gjort triggerskivan i rostfritt stål?

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2225 skrivet: juni 14, 2011, 13:29:13 »
Det stämmer bra Kullke, det är samma som VR-sensor.. Nej då, skivan är magnetisk =) ingen dum fråga alls! dock går ju inte VR på någon 5/12v alls.. det är Hallgivarna som vill ha spänning =) men iom att jag ser att sprutet räknar tänder på triggern och även Home signaler, så ska ju givarna vara ok.. även om allt kanske inte är 100% så borde den skicka ut någon tändsignal ..någon gång???

Men det ser inte så ljust ut.. får ingen ordning på något o vi fattar inget av varför den inte skickar ut någon tändsignal alls =/

har skrivit om mina inlägg på svenska och ska posta dom på ppf, savar etc.. o se om någon vet något

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=1&t=57744
http://www.zatzy.com/teknik/377030-uppstartsproblem-haltech-ps1000-gnista.html#post4541181
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=16&t=57539&p=422504#p422504
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1040125#1040125
« Senast ändrad: juni 14, 2011, 14:23:13 av zyklon »
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2226 skrivet: juni 14, 2011, 14:43:09 »
dock går ju inte VR på någon 5/12v alls.. det är Hallgivarna som vill ha spänning =) Men det ser inte så ljust ut.. får ingen ordning på något o vi fattar inget av varför den inte skickar ut någon tändsignal alls =/
Oj tänkte fel :-[ men är ju inte så ofta man funderar på sprut och sensorer.
Har ni testat utan Hallsensorn på kammen, tänkte om signalen från den råkar komma vid fel tidpunkt så det blir konstigheter.
Ibland när man felsöker kan man missa uppenbara fel.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2227 skrivet: juni 14, 2011, 16:01:48 »
Finns det någon diagnos/testfunktion i ditt Haltech som man kan använda för att sätta tändutgångarna till låg/hög manuellt så att du ser att de fungerar rent elektriskt?
Finns det någon testfunktion så att man kan skicka ut ett pulståg med lämplig frekvens och pulskvot för att trigga tändspolarna (vet inte riktigt hur man triggar VAG COP spolar, men du får läsa lite mellan raderna).
Hur är tändningen inställd vad det gäller dwell, polaritet och liknande - stämmer det med vad COP spolarna vill ha? Inget dumt "over dwell protection", varvstopp eller liknande som klipper tändnignen för dig?

De där trigger och home räknarna lät spännande, står det något i någon manual om hur de ska fungera? Låter ju väldigt märkligt att du får ~400 triggers på 3 home med 36-1 hjul på veven och en tand på kammen... Har du prövat att helt stänga av kamgivaren och försöka köra wastefire?

EDIT: Jag kikade lite snabbt i Quick-start guiden och specifikationsbladet till PS1000 på haltechs hemsida... Blev kort sagt lite lagom förvirrad - på ena stället står det att interna mapsensorn klarar upp till 2.5 bar, på nästa ställe att den klarar 150kPa... Lite liknande med tändningen, ena stället hävdar att PSX000 ECUerna inte klarar att driva tändspolar direkt utan behöver externa tändmoduler, nästa ställe hävdar att den klarar att driva de flesta på marknaden förekommande tändspolar...

Jag läste på lite om VAG COP spolarna också, låter som att de normal sett vill ha en puls som går till +5V under den period de skall ladda och sedan jordas (dubbelkolla!!!), låter dessutom som om det finns folk som haft problem med att få dem att fungera tillförlitligt utan att löda in ett motstånd i kabelhärvan till dem...

Funkar Mojjes bil med dina COP? Kan du får både jord och +5V på tändutgångarna med något testläge eller liknande?

Hoppas jag inte förvirrat dig för mycket nu...
« Senast ändrad: juni 14, 2011, 16:25:35 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2228 skrivet: juni 14, 2011, 21:47:33 »
Ingen fara Kullke! Superglad att någon ens funderar överhuvudtaget =) Och SUPERTACK till dig kurre, som lägger ner sådan tid på att fundera! TACK!  :D

* Japp, har provat att köra i "wasted spark" mode, alltså helt utan Home signal.. men ger inget utslag då heller =/
* Inte hittat någon diagnos funktion för att testa utgångarna.. men tycker att mojje borde haft koll på det isf. Ska kolla detta!
* Ang. din pulsvåg... kan inte sånt där riktigt så hängde nog inte med på vad du menar?
* vi har provat med olika tider på dwell, varvstopp etc. men ingen skillnad. Mojje kör ju med samma spolar (dock till en annan VAG modell) och samma PS1000 sprut som jag gör. Vi har provat hans spolar i min bil.. men ingen skillnad heller. provat med hans inställningar oxå.
*

reagerade oxå över det där med att dom klarar COP/ej.. men fick förklarat att dom menade att sprutet inte hade inbyggda tändsteg, utan du var tvungen att köra med COP med inbyggda tändsteg.. så som just VAG spolarna fungerar. Men som sagt mojje kör ju med samma sprut och spolar.

vart hittade du infon om spolarna?? för någon 5v+ är det inte fram till dom. det är 12v+
4 stift:
1: 12v
2: chassiejord
3: signal
4: jord till topplocket

alla dessa kablar är summade och allt är i sin ordning. det finns 12v. och jord. samt signalkablarna är på sin pin. in i sprutet.

ang. räknarna så ska jag se om jag kan leta fram något som kan visa dig hur dom fungerar.
EDIT: kolla in den här manualen.. dock till ett äldre haltechsprut. men dom förklarar allt mycket bättre här.
http://www.haltech.com.au/wp-content/uploads/2011/01/e11v2_manual-5_July_2008.pdf


Tack så jättemycket för hjälpen!  :D
« Senast ändrad: juni 14, 2011, 22:02:35 av zyklon »
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2229 skrivet: juni 14, 2011, 22:05:34 »
Hittade en bra förklaring till hur triggersetupen ska se ut med 36-1 hjul..

har jag verkligen gjort rätt? och vad borde min "Tooth offset" bli enligt detta??
http://www.geting.se/viewimage/image/309363-Trigger_setup.jpg

--------------------------
Tooth Offset and Trigger Angle Relationship
Tooth offset and trigger angle are closely related and are best explained visually so see below for a visual representation off the tooth offset.

---:Här ska bilden vara:---


The tooth offset is the number of teeth between the home event and the tooth that is chosen to be the trigger tooth. In the example above the home event is the missing tooth.
The trigger angle is the angle between the trigger tooth and TDC therefore the tooth offset plus the trigger angle equals the angle between the home event and TDC.  As can be seen above the trigger angle is simply the angle before top dead centre (TDC) at which the trigger event occurs (when the tooth selected to be the trigger tooth passes by the sensor). In the case of a multi tooth trigger without a missing tooth (such as a Toyota 24 trigger) the home home event comes
from a separate single tooth sensor usually located on the camshaft.

When using a custom trigger of any sort the sensor must produce at least one trigger event for eachignition event and each trigger must occur a constant angle BTDC (in other words the teeth must all be evenly spaced and the number of teeth an even multiple of the number of cylinders the engine has). The trigger angle value must be greater than the maximum advance you wish to run, so if the maximum advance you wish to run is 40 deg, the Trigger Angle value needs to be at least 40 deg (its wise to have at least 10 degrees margin). If the Trigger Angle value is set too low, the ignition timing will not be able to achieve the full advance set in the ignition map/s.
By selecting the correct trigger tooth in the tooth offset field this should always be possible.
Setting the tooth offset and trigger angle on an engine where the location of the crankshaft position sensor and camshaft position sensor is unknown is very easy and requires only a timing light.
The following procedures outlines how to achieve this: Go to the fuel setup page and disable the fuel injectors (at this stage it is not desired that the engine attempts to start), to reduce stress on started motor it is also advisable to remove the spark plugs to help the engine crank more freely when setting base timing (be careful when doing this as spark from ignition coils have been known to cause severe injury and even death on some occasions).
« Senast ändrad: juni 14, 2011, 22:07:30 av zyklon »
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2230 skrivet: juni 15, 2011, 00:10:53 »
Rena djungeln! Hoppas ni löser det!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2231 skrivet: juni 15, 2011, 07:55:56 »
Helt klart ett lagom meckigt system att ställa in triggersystemet på... Jag skulle satsa på att skippa kamtriggern helt till dess att ni fått igång skrotet och sedan försöka få igång det med kamtriggern också...

Såsom jag tolkar manualen för bara vevaxeltrigger så borde dina triggerinställningar vara vettiga - oavsett om de är det eller inte borde ju bilen skjuta gnistor även om de inte kommer vid rätt tillfälle... Visar varvräknaren i programvaran något varvtal när ni drar runt motorn på starten? Om så, visar den vettigt varvtal?
Det verkar ju finnas lite filter och grejer på triggersignalerna som man kan meka med, har ni plockat något med det?

Angående spolarna ska de som jag har förstått det ha +5V signal, vissa varianter vill ha 12V signal... Det här MS dokumentet har lite detaljer: http://www.extraefi.co.uk/Drawings/PDF_Files/COP.pdf
De ska ju fungera med ditt sprut eftersom de har inbyggda tändsteg, så där borde det inte vara några problem...

När jag sitter och bläddrar i manualerna ser jag inga referenser till något testläge för utgångarna, jag tycker det borde finnas, men det får du nog kolla med Mojje... Min tanke med det var ju att dels kunna sätta dem till hög och låg nivå och se att den signalen gör som den ska, dessutom vore det ju smidigt att kunna ställa in dem på att mata ut ett pulståg med låt oss säga 40ms periodtid och 7% pulskvot - det borde då efterlikna signalen spolarna får när motorn snurrar 3000rpm... Då skulle du kunna se om du får gnista från spolarna någonsin och därmed utesluta hårdvarufel i den ändan. Då vet man ju att man ska fokusera på inställningarna i sprutet och triggersignalen.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2232 skrivet: juni 15, 2011, 18:26:33 »
Mäta utgångarna med multimeter eller oscilloskop?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2233 skrivet: juni 15, 2011, 18:44:14 »
Är upprörd å dina vägnar :) finns inget jag kan hjälpa till med men jag går helt enkelt ut på gatan och sparkar sönder en lyktstolpe, hoppas det hjälper :)
Envishet är en dygd, keep up :-*
Det är i motvind en drake lyfter.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2234 skrivet: juni 16, 2011, 01:26:48 »
Fan va ni e goa som stöttar så :D Tackar för lyktstolpar och kurres utomordentliga felsökningshjälp!  :D

Orkar inte skriva skiten på svenska, men tror ni fattar min knackiga engelska ändå :D

hihih... nått är på gång!!  ;D
--------------------------------
http://forums.haltech.com/viewtopic.php?f=23&t=8805

Oh Claudio, you´re an Angel!
Just the kind of answer i needed! :D Thaaanks a lot!

I got an spark now! :D

When u described the trigger since last home, we noticed that it was irregular and just kept counting up.. (the trigger sensor missed the "missing tooth" and did´t find any "zero" )
so I tested yet another trigger sensor from a Volvo, and made a new provisional holder.. some adjustments to the settings and wholla! 34/70, 34/70 and perfect RPM signal on cranking! :D superb!

Hooked up a spark plug....but still no spark! =/.. whaaatta heelll?
Tried some different settings but no changes.. So the last thing we do is to try my friends VAG COP (similar to mine but not exactly the same model) and we got a spark on the first run! :D :D :D :D

So we tested the timing (like you described) and after a couple of runs we ended up with 77* trigger angle and 9 tooth offset. (but just on cranking, with no spark plugs)

Just ordered 4 new COP´s (like my friend, but shorter) and I will have to do a solid trigger holder. But hopefully it will start when everything is correct later on :D

Thanks again!
//Filip
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2235 skrivet: juni 16, 2011, 06:50:39 »
GRATTIS till framgångarna!!
måste varit otroligt befriande och glädjerus när det började räkna och blixtra som det ska!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2236 skrivet: juni 16, 2011, 07:40:42 »
Grattis! Skönt att det verkar ha löst sig... Nu är det bara att sno Mojjes spolar till dess du fått dina nya, ta ledigt från jobbet och ge dig ut och mappa så att bilen är redo för Gatebil i helgen! ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

jdmcars

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2237 skrivet: juni 16, 2011, 20:00:21 »
Grattis! Skönt att det verkar ha löst sig... Nu är det bara att sno Mojjes spolar till dess du fått dina nya, ta ledigt från jobbet och ge dig ut och mappa så att bilen är redo för Gatebil i helgen! ;D

jo nu skall jag mappa volvo aset så den kommer gå som aldrig förr, riktigt lustigt detta med biltemas spolar, det måste vi gå till botten med .

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2238 skrivet: juni 28, 2011, 17:09:56 »
Bilskrotet är PROVKÖRT!!  :D

3.4 härliga mil har vi provat oss fram på iaf :D ...

Fick aldrig tid till att mappa något seriöst idag, samt att laddtrycket ville skena iväg lite (trotts laddtrycksstyrningen) så får kolla över det bättre i morgon bitti. och sen ut o mappa mer  :)

Men jäklar, trots att vi bara grundmappade och bara drog lite försiktigt så känns det att han bara vill mosa iväg... o vilket underbart Schhhhttiiiiiiischh ljud Wastegatesen gör  ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 180511--
« Svar #2239 skrivet: juni 28, 2011, 19:55:44 »
Låter härligt. Du vet väl att vi vill ha film sen när den är mappad!  :)