Författare Ämne: Avgasupphängningar  (läst 14365 gånger)

peyote

• Medlem
  • Antal inlägg: 228
    • Visa profil
Avgasupphängningar
« skrivet: juli 24, 2007, 20:13:02 »
Tjena
Fick nerslag på besiktningen :(
Någon som har koll på hur det ser ut under bilen eller tom har bild?
Bilen är en 340 -88a  Motor: B200F
På besiktningspappret står det Avgassystem, fastsättn/upphängning bristfällig. Måste åtgärda detta snarast..

Tacksam för svar och bilder

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Avgasupphängningar
« Svar #1 skrivet: juli 24, 2007, 20:47:20 »
mittersta ljuddämparen är  fast skruvad i bakkant, bakre sitter med gummiupphägningar. Dessa finns köpa nya på mekonomen. det är bara krypa under och slita i avgassystemet och se vars det inte verkar sitta fast.

fick nerslag på min opel i måndags på samma, hade glömt bort att fixa bakre dämparen. tejpen jag använt för att hålla upp den hade gått av.  ;D

peyote

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juli 25, 2007, 15:38:48 »
Tackar tackar, ska krypa in under och kolla idag, men det räcker väl att köpa ett sånt dära monteringssätt för typ 100kr på mekonomen. Då kan man nu byta alla :)

peyote

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juli 25, 2007, 21:51:27 »
Tackar tackar, ska krypa in under och kolla idag, men det räcker väl att köpa ett sånt dära monteringssätt för typ 100kr på mekonomen. Då kan man nu byta alla :)

Jag hittade felet :)
Det var upphängningen vid mittersta dempen, sen en rörklammer som inte sitter som den ska, men den e OMÖJLIG att rubba haha. Några tips?

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juli 25, 2007, 22:12:32 »

Jag hittade felet :)
Det var upphängningen vid mittersta dempen, sen en rörklammer som inte sitter som den ska, men den e OMÖJLIG att rubba haha. Några tips?

Blod, svett å tårar!

Nä men seriöst så skruva upp skruvarna på den å sen på med wd-40 å en hammare så rör den säkert på sig ska du se  :)

Lycka till!

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juli 26, 2007, 04:01:58 »
wd-40 och gasbrännaren är volvomekanikerns bäste vän, silvertejp då också men inte i detta fall. :)

är det rörklammret du menar som sitter fast så går juh detta att kapa bort. tar inte många sekunder med en vinkelslip. :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: juli 26, 2007, 13:28:30 »
är det rörklammret du menar som sitter fast så går juh detta att kapa bort. tar inte många sekunder med en vinkelslip. :)
Eller med bågfil  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peyote

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juli 26, 2007, 17:39:46 »
rörklammer ja :)
den sitter som berget hahah jag ska ner ikväll och försöka få loss den. Var tvungen att köpa en ny ringnyckel pga att den andra blev lite utsliten...

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: juli 26, 2007, 18:41:58 »
haha inte illa, du är förstark. men som sagt. bara kapa bort dom användak oppar pasta på det nya.

man kan även förlänge en blocknyckelshävkraft med hjälp aven annan blocknyckel. :)

peyote

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: juli 26, 2007, 22:55:07 »
Jag blir galen haha, först så åkte jag till biltema o köpte en rörklammer 2"
Men inte fan passade den, men det märkte jag när jag slagit loss den andra rostiga, eller den sitter mot katten nu hahaha. så imorrn blir det vinkelkap och en större rörklammer, nån som vet vilken storlek det skall vara?? från katt till mitten dämpen..

Tjofaderittan lambo

peyote

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: augusti 01, 2007, 13:32:04 »
mittersta ljuddämparen är  fast skruvad i bakkant, bakre sitter med gummiupphägningar. Dessa finns köpa nya på mekonomen. det är bara krypa under och slita i avgassystemet och se vars det inte verkar sitta fast.

fick nerslag på min opel i måndags på samma, hade glömt bort att fixa bakre dämparen. tejpen jag använt för att hålla upp den hade gått av.  ;D

Det är bakre gummiupphängning som som SPB slog ner på tror ja, måste man köpa ett helt set med alla upphängningar eller kan man köpa löst på mekonomen?
Jag köpte en monterings set på biltema men det passade inte alls.

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: augusti 01, 2007, 21:44:00 »
köp lösa avgasupphägninagar på närmaste ok :) följde du itne med under bilen då den besiktades. gör jag alltid. enda gången man har tillgång till billyft. då vet man juh exakt vad osm kan behövas göras också. ser rost odylikt. :)

peyote

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: augusti 02, 2007, 11:31:13 »
Hehe det är så att jag fått bilen av en granne för hon inte orkade laga en massa saker på den hela tiden, och att hon hade köpt en ny bil :D
Jag måste fixa upphängningen snarast då den ska ombesiktas.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: augusti 02, 2007, 12:18:09 »
Hehe det är så att jag fått bilen av en granne för hon inte orkade laga en massa saker på den hela tiden, och att hon hade köpt en ny bil :D
Jag måste fixa upphängningen snarast då den ska ombesiktas.

Det funkar väl med vad som helst egentligen.. typ ståltråd  8)
Men det är ju ingen långvarig lagning  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

peyote

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: augusti 02, 2007, 16:20:51 »
haha men SPB ska godkänna det med :P
Men avgasröret e iaf original och aldrig bytt så ja kanske kan åka till skroten o slita av en upphängning/gummigrej?

peyote

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: augusti 02, 2007, 16:45:51 »
Det är visst mittersta dämpen som inte sitter som den ska, det är 2st ögglor på vardera sida av dämparen eller vad mans ka kalla dem. Tror nog att det är där det ska sitta något :)

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: augusti 02, 2007, 16:46:56 »
ska sitta nå plåtbitar, dessa borde väl mekonomen ha?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: augusti 02, 2007, 18:18:20 »
Det är visst mittersta dämpen som inte sitter som den ska, det är 2st ögglor på vardera sida av dämparen eller vad mans ka kalla dem. Tror nog att det är där det ska sitta något :)

Det är en större plåtbit i form av ett U som sedan sitter med en STOOR avgasklammer runt transaxelröret.
bara att kapa/klippa till en ny i samma form som original och svetsa på en stor klammer om inte den finns kvar.

peyote

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: augusti 03, 2007, 09:39:13 »
Det är en större plåtbit i form av ett U som sedan sitter med en STOOR avgasklammer runt transaxelröret.
bara att kapa/klippa till en ny i samma form som original och svetsa på en stor klammer om inte den finns kvar.
[/quote]

Ja :D Jag tror du har hittat felet haha, måste se om mekonomen har en sådan, jag har varken tillgång till svets eller större verktyg :(

peyote

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: augusti 06, 2007, 13:42:40 »
ska sitta nå plåtbitar, dessa borde väl mekonomen ha?

Det var plåtbitar som skulle sitta dära, har fått hem 3st idag. Beställde på micro.
Nu ska jag bara få bort dem gamla sönderrostade bultarna som sitter in i dämparen :D

Paq

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: augusti 06, 2007, 18:51:53 »
om du inte hinner montera dom inan besiktning funkar de med stål tråd de satt på min när ja köpte  den och de gick igenom beiktningen  8) kanske inte de mest optimala men d funkar som en så länge lösning ;D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

peyote

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: augusti 06, 2007, 20:51:34 »
om du inte hinner montera dom inan besiktning funkar de med stål tråd de satt på min när ja köpte  den och de gick igenom beiktningen  8) kanske inte de mest optimala men d funkar som en så länge lösning ;D

Hehe, ja ska till polaren imorgon och lyfta upp bilen sen ska han fixa spindelleden och ja ska meka med avgasröret. Han jobbar som bilmek så ja ska nog få bort alla skruvar som sitter fastrostade :)
Men tack för tipset får bli det i värsta fall

peyote

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: augusti 07, 2007, 19:15:55 »
Sådär ja nu var allt klart. blev svetsen :) så nu kan besiktningsmannen hänga i avgassystemet om han vill..
Tackar för alla tips och ideér.

Mvh Mathias