Författare Ämne: Volvo 360 - B200K - Går ej på alla cylindrar.  (läst 6734 gånger)

Adson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Volvo 360 - B200K - Går ej på alla cylindrar.
« skrivet: september 03, 2007, 23:36:35 »
Hej!

Jag är ny här på 300 klubben och hoppas att jag ska få hjälp av er entusiaster.
Har nämnligen lite strul med min Volvo 360 årsmodell 1985 med B200K motorn.
Kanske ska berätta lite om bilen.. tog över den av morfar och den har nästan bara gått till och från affärn och har stått en hel del. Den har gått 10 000 gamm gubb körda mil   :-\.

Den går inte bra för tillfället, på tomgång är den väldigt skuttig och det är som om nån står med en hammare och bankar i motorn så hela bilen skuttar. Går så knackigt och ojämnt mellan tomgång och upp till 1900rpm. Går hyffsat bra på höga varv och sackar ibland vid 4-5 tusen varv.
Motorn spottar en hel del kondens direkt från start med kall motor.

Tvåans cylinder verkar vara felet, grenröret blir knappt ljummet medans dom andra är stekheta. Stiftet på tvåans cylinder blir knappt brun eller mörkare färgad, alltså den ser ganska oanvänd ut.

Då jag tog över bilen av min morfar så kollade jag tändningen och den stämde inte alls. Provade att avlägsna vakumslangen från vakuumklockan på styrenheten utan att något ändrat sig, pluggade igen vakuumslangen med en penna och inget hände. Bytte sedan tändstift, tändkablar, rotorarm, fördelarlock och till sist styrenhet och tändspole utan någon skillnad.

Jag har också kollat kompan + gnista på samtliga cylindrar och det ser bra ut.

Hoppas att ni kan hjälpa mig till en kryare bil!

Om ni behöver mer info så kan jag bidra med det.

Tack på förhand! Mvh/Andreas
« Senast ändrad: september 04, 2007, 09:54:01 av Adson »

221341P

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Weeeee
    • Visa profil
SV: Volvo 360 - B200K - Går ej på alla cylindrar.
« Svar #1 skrivet: september 04, 2007, 00:24:54 »
Spraya startgas på alla vakuumslangar och framförallt på insugspackningen. Jag hade själv en B200K i min bil innan, o den drog tjuvluft till den främsta cylindern.

Om du inte behövt tanka bilen än så kan det vara gammal bensin som spökar..
Jag kan!

Adson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Volvo 360 - B200K - Går ej på alla cylindrar.
« Svar #2 skrivet: september 04, 2007, 09:52:18 »
Spraya startgas på alla vakuumslangar och framförallt på insugspackningen. Jag hade själv en B200K i min bil innan, o den drog tjuvluft till den främsta cylindern.

Om du inte behövt tanka bilen än så kan det vara gammal bensin som spökar..

Ok, tack för tipset, ska prova det. Det ligger nytt 98oktan plus blyersättning i tanken.

Kom gärna med mer förslag!
« Senast ändrad: september 04, 2007, 09:54:55 av Adson »

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: Volvo 360 - B200K - Går ej på alla cylindrar.
« Svar #3 skrivet: september 04, 2007, 13:30:41 »
Min gikk bare på 3 sylindere på tomgang en gang. Da var feilen korrosjon i ene tennplugghetta. Men er ikke alltid det er så enkelt :-\

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Volvo 360 - B200K - Går ej på alla cylindrar.
« Svar #4 skrivet: september 04, 2007, 19:17:47 »
kolla över tändsystemet. eftersom den tänder på dom andra 3 så prova slita lös en kabel itaget och se vilken som den inte tänder på. sen tar du ett nytt stift kopplar på kabeln och lägger m,ott jord och se om den tänder. tänder den så får du ta och komptesta motorn.

Adson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Volvo 360 - B200K - Går ej på alla cylindrar.
« Svar #5 skrivet: september 04, 2007, 22:06:20 »
kolla över tändsystemet. eftersom den tänder på dom andra 3 så prova slita lös en kabel itaget och se vilken som den inte tänder på. sen tar du ett nytt stift kopplar på kabeln och lägger m,ott jord och se om den tänder. tänder den så får du ta och komptesta motorn.

Citera
Jag har också kollat kompan + gnista på samtliga cylindrar och det ser bra ut.

Ska nu se över insuget och kolla om det är tätt.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Volvo 360 - B200K - Går ej på alla cylindrar.
« Svar #6 skrivet: september 04, 2007, 22:11:59 »
men om den tänder på alla cylindrar och kompen är bra så finns det väl inte mycket annat som kan fela? hur ser stiftena ut? ser alla lika dana ut?

Adson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Volvo 360 - B200K - Går ej på alla cylindrar.
« Svar #7 skrivet: september 05, 2007, 10:01:02 »
men om den tänder på alla cylindrar och kompen är bra så finns det väl inte mycket annat som kan fela? hur ser stiftena ut? ser alla lika dana ut?

Stiftet på den felande cylindern ser inte så använt ut jämfört med de andra och är inte blött då man tar lös det efter körning.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Volvo 360 - B200K - Går ej på alla cylindrar.
« Svar #8 skrivet: september 05, 2007, 10:06:38 »
men det tänder? om det tänder och det inte ser använt ut så kommer det väl helt enkelt inte in nå soppa i cylindern ?

ta lös stiften vrid på starten och hål handen för hålet sen är det bara lukta.

jämför med annan cylinder så ser du juh hur det ska vara. tipps kan juh vara att koppla lös tändspolen så den inte tänder, dom ger inga roliga stötar.

Adson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Volvo 360 - B200K - Går ej på alla cylindrar.
« Svar #9 skrivet: september 06, 2007, 18:18:30 »
Tror jag har kommit på felet nu. Provade att spruta startgas runt insugets anslutning mot cylindern. Då jag sprutade så gick motorn genast bättre och grenröret blev varmt.
Har köpt ny packning som jag håller på att montera nu.. återkommer med resultat.  ::)

EDIT: Nu gå han fin fint, packningen mådde inte så bra kan ja lova  :o Nu gå han som han ska igen iaf :)

Tack för alla tips!

(Tråd kan låsas)
« Senast ändrad: september 06, 2007, 23:30:22 av Adson »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 - B200K - Går ej på alla cylindrar.
« Svar #10 skrivet: september 07, 2007, 19:22:55 »
Grattis! Duktigt utförd felsökning!

(Låsning av trådar är inget vi använder på detta forum förutom på avdelningen FAQ.)
Nån annan kanske vill tillföra nåt i denna tråd längre fram.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.