Hej!
Jag är ny här på 300 klubben och hoppas att jag ska få hjälp av er entusiaster.
Har nämnligen lite strul med min Volvo 360 årsmodell 1985 med B200K motorn.
Kanske ska berätta lite om bilen.. tog över den av morfar och den har nästan bara gått till och från affärn och har stått en hel del. Den har gått 10 000 gamm gubb körda mil

.
Den går inte bra för tillfället, på tomgång är den väldigt skuttig och det är som om nån står med en hammare och bankar i motorn så hela bilen skuttar. Går så knackigt och ojämnt mellan tomgång och upp till 1900rpm. Går hyffsat bra på höga varv och sackar ibland vid 4-5 tusen varv.
Motorn spottar en hel del kondens direkt från start med kall motor.
Tvåans cylinder verkar vara felet, grenröret blir knappt ljummet medans dom andra är stekheta. Stiftet på tvåans cylinder blir knappt brun eller mörkare färgad, alltså den ser ganska oanvänd ut.
Då jag tog över bilen av min morfar så kollade jag tändningen och den stämde inte alls. Provade att avlägsna vakumslangen från vakuumklockan på styrenheten utan att något ändrat sig, pluggade igen vakuumslangen med en penna och inget hände. Bytte sedan tändstift, tändkablar, rotorarm, fördelarlock och till sist styrenhet och tändspole utan någon skillnad.
Jag har också kollat kompan + gnista på samtliga cylindrar och det ser bra ut.
Hoppas att ni kan hjälpa mig till en kryare bil!
Om ni behöver mer info så kan jag bidra med det.
Tack på förhand! Mvh/Andreas