Författare Ämne: Lexikon  (läst 15156 gånger)

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
Lexikon
« skrivet: februari 07, 2011, 17:05:47 »
hej här tänkte jag då att vi alla kan hjälpas åt att lista lite svårare utryck för att underlätta för alla nyblivna bilintresserade som vill kunna hänga med i dom extrema trådarna :) (måste säga att iden till detta fick jag från zyklon's tråd)

börjar då med lite förklaringar direkt snodda från zyklon's tråd för jag tyckte dom var lätta att förstå

Mapsensor: känner av laddtrycket och skickar den signalen till ditt sprut
Trigger: "Givare" som känner av i vilken position vevaxeln/kamaxeln befinner sig i, för att kunna skicka ut rätt tändsignaler till tändspolarna
Spoolup: Det är enkelt sagt tiden mellan när turbon börjar ladda till den har maxladdtryck
Fortsätning:
Trigger: Givare som talar om position och rotationshastighet på motorns vev/kam-axel för bilens insprutnings/tänd-system.
Mapsensor: En tryckgivare som talar om insugets undertryck/övertryck för bilens insprutnings/tänd-system. Vidare, se MAP.
MAP: Manifold Absolute Pressure (insugstryck)
MAT: Manifold Air Temperature    (insugsluftstemperatur)
IAT: Intake Air Temperature (samma som MAT ovan)
TPS: Throttle Position Sensor
BBL: Bredbandslambda
AFR: Air Fuel Ratio, bränsle-luftblandningsförhållande
LMM: Luft-Massa-Sensor / Luft-Mängds-Sensor, givare som talar om för bilens insprutnings-system hur mycket luft motorn suger i sig.
MAP: Manifold Air Pressure, eller Insugstryck på svenska. Vidare, se Mapsensor.
TPS: Throttle Position Sensor, eller gas-spjällets position på svenska. Vidare, se TPS-sensor
TPS-sensor: Givare på gasspjället som talar om exakt för bilens insprutnings/tänd-system hur mycket du trycker på gaspedalen. Finns ej på Volvo 3-serien. Vidare, se spjällägeskontakt.
Spjällägeskontakt: En simpel variant av TPS-sensor. Känner endast av om gasspjället är stängt eller öppet. Inte hur mycket öppet det är.
Renix: Namnet på det "smarta" tändsystemet i Volvo 300-serien. Finns även äldre system.
Screampipe: Extra avgasrör ut från Wastegate istället för att leda utloppet till avgassystemet. Vidare, se Wastegate
Wastegate: Wastegate är en ventil som begränsar ett turboaggregats laddtryck. fungerar genom att vid ett visst tryck släppa igenom en del av avgaserna förbi turboaggregatets turbin och därmed begränsa laddtrycket. Även ofta förkortad "WG"
VNT: Variable Nozzle Turbine - en turbo med vridbara ledskenor som riktar avgasströmmen olika påväg in i avgasturbinen. Genom att vrida skenorna riktas och accelereras avgasströmmen olika vilket gör att man kan åka med ett större avgashus än annars och ändå snurra igång turbon tidigt. Se: http://www.honeywell.com/sites/ts/tt/turbofactsbenifits_VNTworks.htm
Aktuatorarm: En mekanisk arm som används för att aktuera (utföra) någon form av rörelse, t.ex. öppna en wastegate
fritt fram att fylla på med flera uttryck så ska jag försöka lägga in dom i listan :)

EDIT: Tog mig friheten att lägga till ett par... //Kurre
EDIT: Moderatorer får gärna skriva direkt i detta inlägg tack på förväg :) //Robin I
« Senast ändrad: maj 09, 2011, 07:29:01 av Kurre86 »

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Lexikon
« Svar #1 skrivet: februari 07, 2011, 19:29:45 »
MAP = Manifold Absolute Pressure (insugstryck)
MAT = Manifold Air Temperature    (insugsluftstemperatur)
TPS = Throttle Position Sensor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Lexikon
« Svar #2 skrivet: februari 07, 2011, 19:59:15 »
Kanonbra och rolig tråd! Fint initiativ Robin!

LMM: Luft-Massa-Sensor / Luft-Mängds-Sensor, givare som talar om för bilens insprutnings-system hur mycket luft motorn suger i sig.
MAP: Manifold Air Pressure, eller Insugstryck på svenska. Vidare, se Mapsensor.
TPS: Throttle Position Sensor, eller gas-spjällets position på svenska. Vidare, se TPS-sensor
TPS-sensor: Givare på gasspjället som talar om exakt för bilens insprutnings/tänd-system hur mycket du trycker på gaspedalen. Finns ej på Volvo 3-serien. Vidare, se spjällägeskontakt.
Spjällägeskontakt: En simpel variant av TPS-sensor. Känner endast av om gasspjället är stängt eller öppet. Inte hur mycket öppet det är.
Renix: Namnet på det "smarta" tändsystemet i Volvo 300-serien. Finns även äldre system.

Sen vill jag bara ändra lite på beskrivningarna av Mapsensor och Trigger:
Mapsensor: En tryckgivare som talar om insugets undertryck/övertryck för bilens insprutnings/tänd-system. Vidare, se MAP.

Trigger: Givare som talar om position och rotationshastighet på motorns vev/kam-axel för bilens insprutnings/tänd-system.

Kul det här, skulle kunna fortsätta hela natten.. med risk för att gräva ned sig. Typ.. Skruv: Gängad axel med ett huvud på och tex. rakt spår i huvudet för att passa spårskruvmejseln. Definiera spårskruvmejsel :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Lexikon
« Svar #3 skrivet: februari 07, 2011, 20:26:51 »
Wastegate är en ventil som begränsar ett turboaggregats laddtryck. fungerar genom att vid ett visst tryck släppa igenom en del av avgaserna förbi turboaggregatets turbin och därmed begränsa laddtrycket.
Även ofta förkortad "WG"
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Lexikon
« Svar #4 skrivet: februari 07, 2011, 21:16:39 »
Wastegate är en ventil som begränsar ett turboaggregats laddtryck. fungerar genom att vid ett visst tryck släppa igenom en del av avgaserna förbi turboaggregatets turbin och därmed begränsa laddtrycket.
Även ofta förkortad "WG"

Angående WG, definiera "screampipe"  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Lexikon
« Svar #5 skrivet: februari 07, 2011, 21:34:44 »
Wastegate är en ventil som begränsar ett turboaggregats laddtryck. fungerar genom att vid ett visst tryck släppa igenom en del av avgaserna förbi turboaggregatets turbin och därmed begränsa laddtrycket.
Även ofta förkortad "WG"

Angående WG, definiera "screampipe"  ???
det enda jag kan tänka mig är Vinster med screampipe i effekt är helt enkelt att du låter enbart avgaserna som går igenom turbinen flöda ensamt i avgassystemet, om wastegaten även dumpar sina avgaser där (vilket kan vara riktigt mycket om man inte laddar så mycket men har stor motorvolym) så blir det mer gaser på samma yta vilket skapar ett mottryck som kan leda till begränsad effekt?

med andra ord, folk som drar ut avgaserna från sin separata wastegate utanför avgassystemet har screampipe och med lite tur kanske man kan vinna en halv häst eller så ;)
inget som jag tycker om dock, låter bara illa..
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Lexikon
« Svar #6 skrivet: februari 07, 2011, 22:35:45 »
Tack Jyllskar! Så...

..Screampipe: Extra avgasrör ut från Wastegate istället för att leda utloppet till avgassystemet. Vidare, se Wastegate.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Lexikon
« Svar #7 skrivet: februari 08, 2011, 10:44:01 »
Måste tacka alla för alla fina förklaringar det börjar ju bli lite storlek på lexikonet men om jag har en liten känsla om hur hjälpsamma alla är på detta forumet så kommer detta lexikon bli mycket större :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Lexikon
« Svar #8 skrivet: februari 08, 2011, 21:00:25 »
Måste tacka alla för alla fina förklaringar det börjar ju bli lite storlek på lexikonet men om jag har en liten känsla om hur hjälpsamma alla är på detta forumet så kommer detta lexikon bli mycket större :)

Jepp gäller bara att hålla i!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Lexikon
« Svar #9 skrivet: maj 08, 2011, 08:50:56 »
Kurre får gärna förklara VNT-spjäll (som jag tror att jag vet ungefär vad det är) samt Aktuatorarm som jag inte har den blekaste aning om  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Lexikon
« Svar #10 skrivet: februari 16, 2012, 19:41:02 »
Här kommer några chassierelaterade:

Roll center: En teoretisk punkt som den ofjädrade massan roterar runt (dvs karossen). Man brukar prata om främre roll center (mellan hjulen fram), bakre roll center och gemensam roll center. Roll center är intressant för att förutspå hur bilen kommer beté sig när du går genom kurvan och hur mycket grepp bilen lämnar i olika situationer.
COG: Center of gravity, om man hänger bilen i ett snöre så skulle den vara helt i nivå när snöret är kopplat till denna punkt. COG, vikt och längd/bredd mellan hjulen är vad som avgör hur mycket vikt som flyttas från de inre hjulen till de yttre vid kurvtagning.
Camber: Om du tittar på bilen bakifrån så är camber hur mycket hjulen lutar in eller ut jämfört med lodrätt mot marken. Camber används nästan uteslutande så att däcken lutar med övre kant inåt. När bilen rullar (börjar luta på stötdämparna) under kurvtagning så lutas däcket med och det gör att kontaktytan på däcket flyttas ut mot kanten och kanske även utanför. Att ställa cambern handlar om att när bilen tar en kurva så ska kontaktytan maximeras, men samtidigt vill man inte att däcken ska få mindre grepp i längdriktningen när du accelererar och bromsar.
Toe in/toe out: Om du tittar på bilen uppifrån så är toe hur mycket hjulen pekar in mot varandra eller ut från varandra. Toe in (främre kanten på hjulet inåt) gör bilen stabilare, toe out gör bilen mer lättsvängd.
Krängningshämmare (anti roll bar): Ett stag som kopplar samman höger och vänster hjul, fungerar som en fjäder. Krängningshämmaren gör det möjligt att ha två olika "hårdheter" på fjädringen, en under kurvtagning och en på raksträcka. Om du körde på en plan asfaltväg så skulle du inte märka av om bilen hade krängningshämmare eller inte förns du svänger med bilen, det är alltså en fjäder som bara fungerar under kurvtagning. Poängen är att kunna använda en mjuk stötdämpning för komfort/grepp rakt fram och en styvare stötdämpning under kurvtagning för att maximera grepp och känsla. Krängningshämmaren påverkar viktförskjutningen och således balansen i bilen. Det hjulpar med det största fjäderhårdhet/vikt-förhållande (den hårdaste fjädern) känner störst vikt på kontaktytan, något som är positivt för greppet under bromsning eller acceleration men negativt under kurvtagning, med installation av krängningshämmare så kan man få det bästa av två världar då man kan göra den mjuka änden hårdare och den hårda änden mjukare medans bilen känner sidokraft.
Coilovers: Fjäder över stötdämparben, men när man pratar coilovers så menar man oftast att man köper/byter/monterar eftermarknadsdämpare.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Lexikon
« Svar #11 skrivet: mars 28, 2012, 21:03:40 »
Bra där OlleR!

Mer sånt informativt på forumet tack!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.