Hoj!
Fick lite hjälp här för ett tag sedan kring batteribyte på min kära 343. Allt har fungerat strålande fram till idag (timman innan arbetsintervju såklart...). Den är från 1984 och har endast gått 3800mil. På senare tid har den stundtals "tappat kraft", nästan som att han tänder fel; detta har hänt när som helst - uppstart, strax efter eller när jag kört ett tag. Ibland när jag vridit om tändningen har startmotorn gått igång smärtfritt (låter jättebra för övrigt), men motorn har inte tagit fart - startmotorn har då fått snurra kanske 3sek innan den kommit igång, då på mycket lågt varv innan jag fått upp den med gaspådrag. Efter detta har den gått felfritt, med undantag för vissa gånger, som jag skrev ovan, han "puttrar" och tappar kraft.
Idag startade jag bilen utan problem, körde kanske 30m och sedan bara stängdes allt av. Lampor fungerar dock fortfarande när jag vrider om nyckeln. När jag nu vrider på nyckeln låter startmotorn, men bara med ett "väsande" ljud, nästan som att han försöker dra någonting utan motstånd. Har bara testat två gånger eftersom jag antog att det inte var hälsosamt för bilen. Kan det, chansar hej vilt, vara någon rem eller nåt som är typ av? Den låter mycket underligt och den ger ingen som helst kraft till motorn. Gaspådrag spelar ingen som helst roll.
Kan felet höra ihop med tidigare erfarenheter då den ibland varit svårstartad och ibland puttrat omkring? Vad är det som kan vara fel? Är detta isf lönt att åtgärda? Vad betyder det att den stängdes av medan jag körde? Hjälper detta?
Bör också nämna att jag är nollad på bilar, men har en något generell teknisk syn på det mesta.
Hilfe!