Författare Ämne: Vad tänka på vid köp av 360 GL -88?  (läst 4292 gånger)

Captain Howdy

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Vad tänka på vid köp av 360 GL -88?
« skrivet: oktober 03, 2007, 19:56:52 »
Som rubriken lyder.... Provkörde den idag och märkte att den som små sänkte och ökade gasen när den var kall så att det uppstod som en "gungande" känsla. Nån som vet vad det kan vara för fel? Och om det är svårt att fixa?

I övrigt så var bilen skit fin....näst intill rostfri.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vad tänka på vid köp av 360 GL -88?
« Svar #1 skrivet: oktober 03, 2007, 20:12:03 »
Som rubriken lyder.... Provkörde den idag och märkte att den som små sänkte och ökade gasen när den var kall så att det uppstod som en "gungande" känsla. Nån som vet vad det kan vara för fel? Och om det är svårt att fixa?

I övrigt så var bilen skit fin....näst intill rostfri.

Hej, kul att du går i tankar om att köpa en 3-serie.

Själv har jag mer än gung. Jag har riktiga hårda ryck som känns i hela bilen när man gör som du säger, gasar och släpper och gasar igen. Detta beror på min bil på att det är slitna drev i växellåda och bakaxel. Kanske har jag någon dålig gummibussning nånstans oxå som gör att det glappar på det viset.

Men om du bara känner att det blir lite ryckig körning och inte att det glappar/gungar mekaniskt så har det nog bara med att göra att bilen går ryckigt när den är kall. Vad man kan göra åt det i så fall beror på om du har förgasarmotor eller insprutare i den tilltänkta bilen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 03, 2007, 20:44:06 »
Jag tror nästan till 100% på att gungadet som du märker av beror på glapp nånstans i drivlinan.

Min gör precis som du beskriver också, precis efter 'rycket' ökar varven lite för att gå ner igenn i nästan ryck, om det är vid normalkörning eller väldigt väldigt liten acceleration. Vid Motorbroms träder också samma fenomen framm, men då går den tvärtom med varven upp och ner med rycken.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 03, 2007, 21:14:05 »
förgasare? choke :)

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #4 skrivet: oktober 05, 2007, 14:05:00 »
om den har en tendens att "studsa fram" så kan det vara att det är glapp i drivlinan men har du inga planer på att köra hårt så är ju detta inga problem

det du ska se upp med är rost i balken som håller upp växellådan samt i framvagns balken för den är inte rolig att byta. sen är det rost i trösklar och i bärande balkar annars brukar det inte vara något problem, eller ja kolla skärmkanterna bak också och kom ihåg bilen kan vara riktigt fin på utsidan men undersidan är viktigare att kolla!!!! ;)
Bra, bättre, bredast

Munken

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 15, 2007, 19:33:32 »
jag har oxå samma problem med att den gungar...
men men det är bara fränt med en bil som gungar i takt med musiken 8)