Författare Ämne: Konstigt ljud från växellådan!  (läst 9507 gånger)

Volvomackan

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
Konstigt ljud från växellådan!
« skrivet: oktober 04, 2007, 15:35:16 »
Hej!

Tänkte höra angående ett ljud som kommer från växellådan när jag trycker ner kopplingen från ettan och ska lägga i 2an.
Det liksom smäller till lite i växellådan precis när kopplingen trycks ner. Ett kloinkade ljud ungefär (svårt att förklara). Hörs mest när jag kör på ettan och frikopplar. Möjligt att det låter annars också bara att det inte hörs in i kupén.

Ett liknande ljud uppstår även när jag stannat. lagt i friläge och släpper upp kopplingen. Då låter det ett konstant lite rasselliknande ljud från växellådan. Försvinner efter några sekunder om jag trampar ur igen, eller omedelbart om jag lägger i en växel.

Även om jag kör på någon växel och inte har så höga motorvarv och sedan gasar,släpper,gasar,släpper så börjar bilen hoppa enormt samtidigt som det kloinkar från växellådan. Bilen hoppar betydligt mer än om min kopmpis gör samma sak på sin 740.

Hänger dessa saker ihop kasnke? och vad kan det vara?

//Mackan

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Konstigt ljud från växellådan!
« Svar #1 skrivet: oktober 04, 2007, 19:53:07 »
Hej!

Tänkte höra angående ett ljud som kommer från växellådan när jag trycker ner kopplingen från ettan och ska lägga i 2an.
Det liksom smäller till lite i växellådan precis när kopplingen trycks ner. Ett kloinkade ljud ungefär (svårt att förklara). Hörs mest när jag kör på ettan och frikopplar. Möjligt att det låter annars också bara att det inte hörs in i kupén.

Ett liknande ljud uppstår även när jag stannat. lagt i friläge och släpper upp kopplingen. Då låter det ett konstant lite rasselliknande ljud från växellådan. Försvinner efter några sekunder om jag trampar ur igen, eller omedelbart om jag lägger i en växel.

Även om jag kör på någon växel och inte har så höga motorvarv och sedan gasar,släpper,gasar,släpper så börjar bilen hoppa enormt samtidigt som det kloinkar från växellådan. Bilen hoppar betydligt mer än om min kopmpis gör samma sak på sin 740.

Hänger dessa saker ihop kasnke? och vad kan det vara?

//Mackan

Det verkar vara nåt i växellådan som inte står rätt till. Dock vet jag inte vad, nån annan kanske vet!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 04, 2007, 21:32:45 »
Citera

Be en kompis sitta i bilen och trycka ner kopplingen flera gånger. Låter som att du skulle kunna ha nåt problem med kopplingsgaffeln. (Delen som kopplingsvajern drar i) Lägg handen på sprängkåpan över kopplingen och känn om du känner vibrationer samtidigt som ljudet kommer, jämför med vibrationerna i koppingsgaffeln (passa så du inte klämmer dig när polaren trycker ner kopplingen!) Lyssna, känn efter, flytta en liten bit, lyssna, känn efter osv. Kommer ljudet bara med motorn igång? Eller alltid? Har du kollat så inte sprängkåpan har gängat upp sig mot motorn?

Citera

Låter som en tuktad låda brukar. Kolla oljenivån i lådan. Är den ok är det bara att köra tills det rasar eller byta låda. Volvolåder finns i överflöd så det lönar sig inte att renovera den du har.

Citera

Jämförelsen haltar något eftersom 740 har en hardyskiva mellan växellåda och bakaxel, det har inte en 360. Där kan en liten del av förklaringen sitta. Om det är extremt mycket hoppande så kan det bero på nåt glapp någonstans i kraftöverföringen. Åter igen skulle jag vilja säga att det är bara att gilla läget och köra tills det rasar, något som förmodligen inte händer i första taget sålänge du kör lungt.
Förare TEAM EGON RACING

Volvomackan

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 04, 2007, 21:54:33 »
okej, tack så mycket för tipsen :)

Kör nog till det eventuellt rasar, och ska vara snäll mot lådan :)

Om den nu skulle rasa vilket vi inte hoppas, är det jobbigt att byta den? Är inte så insatt alls i sånna operationer.
Alternativt vad tror ni en bilverkstad skulle ta för arbetet?
« Senast ändrad: oktober 21, 2007, 15:58:10 av Volvomackan »

Volvomackan

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 23, 2007, 19:24:10 »
Kröp under bilen idag och lyssnade lite, och vad jag kan höra så kommer det rassel liknande ljudet (på tomgången som jag beskrev) från kardanaxeln (tror jag det heter :P) för det låter liksom mitt under bilen.

När jag stänger av bilen med kopplingen uppsläppt skakar det till utav bara fasen under bilen, låter som om avgasröret satt löst, men inte om kopplingen är nertryckt, antar att dessa ljud hänger ihop.

Vad kan detta bero på, något som är utslitet?

Mvh Mackan
« Senast ändrad: oktober 23, 2007, 19:29:33 av Volvomackan »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #5 skrivet: oktober 24, 2007, 20:42:29 »
Kröp under bilen idag och lyssnade lite, och vad jag kan höra så kommer det rassel liknande ljudet (på tomgången som jag beskrev) från kardanaxeln (tror jag det heter :P) för det låter liksom mitt under bilen.

När jag stänger av bilen med kopplingen uppsläppt skakar det till utav bara fasen under bilen, låter som om avgasröret satt löst, men inte om kopplingen är nertryckt, antar att dessa ljud hänger ihop.

Vad kan detta bero på, något som är utslitet?

Mvh Mackan
Låter som att det är nåt knas med själva kardanen då. Den stannar ju när du frikopplar. Och snurrar när kopplingen är uppsläppt om växellådan ligger i friläge..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Volvomackan

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: oktober 24, 2007, 22:23:10 »
japp verkar inte bättre.
Aja, jag gasar tills det rasar :)

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: oktober 29, 2007, 01:38:17 »
Har du gasat så det rasat ännu? ;) Det enda jag kan tänka mig är urtrampningslagret. När du kopplar ur både belastar och "fixerar" du lagret. Det hänger annars rätt så löst. Kanske ljudet sprider sig längs momentröret! Kanske får kardannens vibrationer något löst i ljuddämparna att skramla. Om jag inte miss minner mig är avgasröret fäst i momentröret...

Meddela hur det går!!!

Mvh /Max :)
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Volvomackan

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: oktober 29, 2007, 04:03:26 »
aha okej :) ne än så länge spinner den på ^^ har låtit sådär bra länge, innan ens jag fick bilen, så tror nog det håller ett tag till!

Kollar inte på det förrän tills sommarn, orkar inte meka nu, för kallt och jäkligt ^^