Författare Ämne: Hjulager bak  (läst 5427 gånger)

vict0r

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Pärlan
    • Visa profil
Hjulager bak
« skrivet: oktober 05, 2007, 19:10:56 »
Mitt vänstra hjulager bak är inne på de sista milen snart, går höja både musiken & fläkten för att det inte ska irretera än för mycket när man kör.
så har läst lite om att de går köpa hjulager på mekonomen för runt 400 :-
men vet även att det är pressat, och det är inga större problem för sånt har vi på jobbet så det går att lösa. Men ryktet går att lagerhuset är gjort av aluminium, stämmer det? för vid lite ålder, så finns det la risk att det smular sönder om man ska på där och pilla? min är ju en årsmodell -88

samt att jag undrar om nån mer har gett sig på att byta själv, eller om alla lämnat in??

Mvh virro
Been there, done that, dont remeber a thing...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Hjulager bak
« Svar #1 skrivet: oktober 05, 2007, 19:59:46 »
Mitt vänstra hjulager bak är inne på de sista milen snart, går höja både musiken & fläkten för att det inte ska irretera än för mycket när man kör.
så har läst lite om att de går köpa hjulager på mekonomen för runt 400 :-
men vet även att det är pressat, och det är inga större problem för sånt har vi på jobbet så det går att lösa. Men ryktet går att lagerhuset är gjort av aluminium, stämmer det? för vid lite ålder, så finns det la risk att det smular sönder om man ska på där och pilla? min är ju en årsmodell -88

samt att jag undrar om nån mer har gett sig på att byta själv, eller om alla lämnat in??

Mvh virro

Hjullagret kostar 198:- på biltema art.nr 74-0941

GustavT håller på och byter just nu, han har slitit till och från i flera veckor men han är som han är hehe  ;)

Han hade problem med att få bort de 4 bultarna som håller aluhuset i axeln. Särskillt de nedre som gärna ligger inbäddade i fukt och smuts hade kärvat ordentligt. Inga bultar kom bort hela tror jag. M10.

Gustav har lyckats med slägga och dorn att slå ur och i lagret men press är nog att föredra. Huset är av alu men har hållt än så länge.

För inspiration se FAQ-tråden här: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2689.0

samt den här tråden med bra tips och bilder från bla. Kullke!
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2485.msg29207#msg29207
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

GustavE

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 05, 2007, 20:05:37 »
Ett bra tips e att köpa feltemas stora avdragare <150 mm med 3 armar.

finns mer förklarat på faq men i stora drag så:

lossar du drivaxlen mot medbringaren 8 st 13mm bult.

köper en mutterdragare och en hylsa storlek 30mm och lossar hjulaxelmuttern??eller vad den kan tänkas heta

drar av medbringaren med avdragaren.(den är för stor så du får ändra om lite i konstruktionen... plocka av några leder. skitsmidigt :) sen passar den)

sen tar du samma avdragare och tar spjärn mot en vinkel i balken som skiten sitter i och drar åt andra hållet. helt oslagbart biltema! jag slog med slägga och andra tillhyggen innan jag kom på det.

det var det. sen ska lagerhuset lossas och där är det insex nyckel storlek 8 som gäller men dom är fast och sönder rostade så det blir till att borra bort dom ev. vinkelslip.

sen slår man, eller pressar ut lagret och byter mot ett bättre.

mvh gus
Lycklig igen i min 360gl sedan

vict0r

• Nykomling
  • *
  • Pärlan
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 10, 2007, 17:55:14 »
Tack för svar, seriös sida detta =)

besiktade bilen idag. fick inga tvår, dock bra att veta:

* rost i golvet

* avgasystemt läcker

* vänster bakdäck var slitet

Men sen sa han att de var en av de fulaste bilarna han har sett, och att min straff är att jag får köra med bilen ett år till... Jag är hel nöjd, ska fixa hjul lagret troligen då, och sem på med en massa jäkla extra ljus och sätta på hasplåt under motorn, så ä det bara å tuta å köra :D

hare

Paq

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 10, 2007, 19:17:44 »
hjul lagret kan va lite bökikgt att bygta har bytt på båda sidorna på. min första gången tog de en jävla stund andra gången fick jag isär det på en dag och satte i hop de nästa mörra
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

vict0r

• Nykomling
  • *
  • Pärlan
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 23, 2007, 16:48:21 »
Så igår efter jobbet så tog jag mod till mig å åkte och köptehjulager bak då, och började riva ner, och efter mycket om och men så gick det att lösa.. mycket satt fast, men att värma med induktionsvärmare är helt oslagbart!
så det ända jag hade sönder var bromsbackarna, som jag köpte nya sen då, tips då är att köpa monteringsatts :P gjorde inte jag, var mycket pill att få ihop det igen... =)

allt som allt tog det5 & halv timme att byta h, bak lager,jag hade inte bort alu huset, utan hade en liten press som komm åt klockrent :D

får tacka för alla tips och råd ifrån er, och bilderna, hade nog inte klarat det annars :D

mvh virro

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: oktober 23, 2007, 22:40:21 »
Grattis Vict0r!

Nu blir nog GustavT sned, hans lager tog betydligt längre tid.. men han hade inte läst så mycket dokumentation innan tror jag  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.