Författare Ämne: megasquirt, microsquirt, VEMS  (läst 29496 gånger)

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
megasquirt, microsquirt, VEMS
« skrivet: november 16, 2007, 08:47:58 »
Eftersom jag inte fick min bil att gå bra i höstas så måste jag säga att suger efter vettig sinprutning ökar mer och mer. Tänkte höra med dig lite om megasquirt.

Är det jätte svårt att löda mset själv?
Vad för versionrekomenderas och vilka ska man hålla sig undan från??
sett det finns något som heter microsquirt, nån som vet något om detta?
Även kollat på ett VEMS och detta kändes juh som ett riktigt vettigt sprut(man slipper löda :))

kom gärna med egna erfarenheter och kom med tips på vad man ska tänka på. ska köra turbo sälvklart.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: megasquirt, microsquirt, VEMS
« Svar #1 skrivet: november 16, 2007, 12:51:44 »
VEMS vet jag inte mycket om... Megasquirt har jag väl lite bättre koll på... Om du ska köpa MS skulle jag rekommendera v.3 PCB med MSII porcessor, då har du alla möjligheter inför framtiden. Kan dessutom varmt rekommendera DIYAutotune, grejerna kom på mindre än en vecka, allt fanns med i lådan, priset var utmärkt och allt var extremt väl packeterat och uppmärkt! De säljer även kompletta, färdiglödda Megasquirt paket, men då kostar det ju lite mer.

Microsquirt är i grund och botten ett MSII v.3 PCB, men med skillnaden att de har byggt den med ytmonterade komponenter istället för hålmonterade för att spara plats. Av den anledningen finns Microsquirt endast som färdiglött paket, de litar inte på att vi hemmapulare klarar att ytmontera alla komponenter (förmodligen med rätta...).

Kort sagt, om du inte upptäcker att du hellre vill ha VEMS av någon anledning så tycker jag du ska välja MSII med v. 3 PCB, om du inte har extremt trångt under huven, då kan Microsquirt vara en god ide.

Angående lödning ska jag nog inte säga så mycket ännu, jag har ju inte börjat löda ihop min, men enligt manualen klarar de flesta att löda ihop ett MS paket på ca. 6 - 8 h om man är försiktig och tar det lugnt...
« Senast ändrad: november 20, 2007, 17:34:42 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: november 16, 2007, 14:03:37 »
Eftersom jag inte fick min bil att gå bra i höstas så måste jag säga att suger efter vettig sinprutning ökar mer och mer. Tänkte höra med dig lite om megasquirt.

Är det jätte svårt att löda mset själv?
Vad för versionrekomenderas och vilka ska man hålla sig undan från??
sett det finns något som heter microsquirt, nån som vet något om detta?
Även kollat på ett VEMS och detta kändes juh som ett riktigt vettigt sprut(man slipper löda :))

kom gärna med egna erfarenheter och kom med tips på vad man ska tänka på. ska köra turbo sälvklart.

Här har du information om de olika "megasquirten":

http://www.megasquirt.info/
http://www.microsquirt.info/

Sen på http://www.diyautotune.com finns alla till salu och även lite lätt info om de olika produkterna på ett lättförståeligt sätt, titta även på deras FAQ med svar på de vanligaste frågorna/undringarna.

VEMS vet jag inte mycket om, mer än att det hittills använder Megasquirts mjukvara för att mappa.
VEMS är väl kraftfullare utrustat än MS med fler utgångar direkt till tändspolar, avgastempsmätning osv.
http://www.vems.se/

Alla klarar nog att löda ett Megasquirt, jag har inte provat själv men har lött extrakort och ändrat lite på mitt kort. Det är inte jättepilligt men å andra sidan är jag van för jag löder lite på jobbet i elektronik. Men det fixar du alla gånger!

Köp ett färdiglött och provkört kort här annars:
http://forum.megasquirt.se/viewforum.php?f=3

Ms 2.2 som jag har från ~2000kr ink låda
MS 3.0 men med MS1 processor (som jag har) ~2500kr
MS 3.0 med MS2 processor (det senaste) ~3500kr
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: november 28, 2007, 23:46:42 »
Megasquirt är grymt underskattat rent generellt, nu har jag bara använt MS1 v2.2 men tycker det fungerar helt okej, sålänge man inte överbelastar processorn.

Jag och en kompis kör varsitt med lite olika setup, han med standardkoden och triggersignal från brytarspetsar via transistorbox. Det sitter på en riktigt hetsig sug-B20.
Jag körde extrakoden som har fler mappunkter (underlättar en hel del vid mappning) och jag styrde dessutom en rätt så basic tändning. Triggade via hallgivare och hade en tändspole.

Kompisens har fungerat helt okej, har bränt nåt drivsteg och lite andra grejer, men inget som inte några timmars felsökning och lödande inte kunnat lösa. Har haft en hel del problem med tändstörningar på triggersignalen med extremt höga varvtalspeakar i Megatune som följd. Men nu fungerar det hyffsat.

Mitt har fungerat betydligt sämre. Vi har bränt ungefär lika mycket komponenter på kortet men jag har haft massa mjukvarubuggar. Något som jag skyller på att processorn överbelastas när man använder extra-koden. Jag körde mitt på en B230FT.

Är inte särskilt påläst om Vems, men jag har kopplat in och grundmappat ett Vems på en 200SX. Måste säga att Vems lirar i en helt annan liga än MS, visst det kostar lite mer (vill minnas att han gav runt 8k för färdig box, massa kabel, tätningar till kontaktstycken, BB-lamda, EGT, IAT och lite annat småplock) men jag tvekar inte en sekund på att säga att det är bättre. Det är fungerar stabilare både mjuk och hårdvaremässigt och har en hel del roliga funktioner som iaf inte finns i MS1.  Lambda-table mappen kan man nämna som en trevlig funktion.

Största problemet med Vems är att det bara finns en bråkdel info om det på nätet jämfört med MS. Men det finns fortfarande mycket mer info än vad man hittar om Hestec, Nira eller nåt annat "riktigt" sprut.

Om du inte bygger på en väldigt tight budget eller kan nöja dig med att bara mappa bränsle i 8x8 punkters mapp rekommenderar jag ett Vems.
Förare TEAM EGON RACING

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 29, 2007, 10:06:51 »
okey, så om man kollar på megasquirt så är dess nackdel att det inte håller. vems bordej uh hålla eftersom man får det färdiglött och kan som inte precis börja löda om det? samma borde väl då vara med microsquirt?

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 29, 2007, 16:50:08 »

Om du inte bygger på en väldigt tight budget eller kan nöja dig med att bara mappa bränsle i 8x8 punkters mapp rekommenderar jag ett Vems.
Vems använder 12x12 mappunkter men det går att uppdatera mjukvaran till 14x16 om man vill.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: november 29, 2007, 18:27:46 »

Vems använder 12x12 mappunkter men det går att uppdatera mjukvaran till 14x16 om man vill.

Megasquirt utan Extra-koden 8x8 punkter
Megasquirt med Extra-koden (som "ALLA" kör) 12x12 punkter
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: november 29, 2007, 18:30:19 »
okey, så om man kollar på megasquirt så är dess nackdel att det inte håller. vems bordej uh hålla eftersom man får det färdiglött och kan som inte precis börja löda om det? samma borde väl då vara med microsquirt?

Jag tror inte man kan säga att megasquirt inte håller, har inte alls fått den uppfattningen, dels har mitt eget hållt i flera år utan några som helst störningar varken hårdvaru eller mjukvarumässigt, enda hårdvaru"felet" var att jag körde lågohmiga spridare utan att ha rätt hårdvara till det. Och mjukvaran har jag uppgraderat kontinuerligt dock bara till erkännt stabila versioner varje gång, alltså inga beta-versioner som såklart kan vara lite buggiga innan de är utsorterade.

Jag har inte lött mitt kort själv men det är en kille på ms-forumet som lött det.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: november 29, 2007, 18:42:49 »
Megasquirt är grymt underskattat rent generellt, nu har jag bara använt MS1 v2.2 men tycker det fungerar helt okej, sålänge man inte överbelastar processorn.

Mitt har fungerat betydligt sämre. Vi har bränt ungefär lika mycket komponenter på kortet men jag har haft massa mjukvarubuggar. Något som jag skyller på att processorn överbelastas när man använder extra-koden. Jag körde mitt på en B230FT.

Lambda-table mappen kan man nämna som en trevlig funktion.

Vilka buggar har du haft?

O2 Target-table är väl samma sak i MS eller?

Och 12x12 med Extrakoden.

Synd att man gillar MS för att: man gillar att slå ur underläge, gillar tanken bakom, MS var "först", det låga priset. Annars kanske jag hade åkt VEMS istället  ;)

Smaken är som baken.  8)

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: november 29, 2007, 18:52:53 »

Lödningen kan inte ha något att göra med att komponenter går sönder. Det kan däremot, dålig kylning av halvledare och motstånd, ha. Även ostabil spänning med höga transienter, knäcker halvledare. De känsligaste komponenterna monteras i hållare!

Visst gäller det att lödningen håller en viss klass, men det borde inte vara några problem med lite träning! ;)

/Max (Vet inte så mycket om MS, men har lött en hel del) :)
« Senast ändrad: november 29, 2007, 19:09:08 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: november 29, 2007, 21:52:24 »
Vad blir slutsumman för ett MS om man ska ha ett som motsvarar Vems?
Alltså med tändning, BBlamdastyrning, Egt, Lcd, låda, knacksensor mm.
En fördel med Vems är nog att man har allt i samma låda, för det ska va skilt kort för tändning och bb i Ms eller kanske det är allt i ett nu?
Det går att köpa Vems olött utan låda också om man vill ha det billigare men det är svårare att löda ihop ett Vems än ett Ms.
Har själv planer på Ms till träbåten för att få ner förbrukningen, men bara för bränslet för min VolvoPenta(b18) körs bara mellan 1000-2100varv så det är ju lite onödigt med avanserad tändingsstyrning då ;)
På tal om båten så tar den 5liter/timme när man kör i 8knop nu, det är ju inte mycke men jag hoppas få ner det till under 4 med Ms.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: november 29, 2007, 22:50:07 »
Vad blir slutsumman för ett MS om man ska ha ett som motsvarar Vems?
Alltså med tändning, BBlamdastyrning, Egt, Lcd, låda, knacksensor mm.
En fördel med Vems är nog att man har allt i samma låda, för det ska va skilt kort för tändning och bb i Ms eller kanske det är allt i ett nu?

Nej det har du rätt i. Fast jag räknar lite för lågt kanske. Har endast betalat 18xx:- för mitt MS (kretskortet) + några hundra för flybackkortet till de lågohmiga spridarna. De nya MS:en är ju dyrare (och bättre!!) och närmar väl sig VEMS lite grann.

Direkt styrning av tändspolar finns inte på nåt ms tror jag, inte heller bb-drivkrets. Rätta mig om jag har fel.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #12 skrivet: november 29, 2007, 23:20:40 »
Jag har betalat ganska precis 3000kr för mitt olödda MS2 paket, utan kabelhärva eller något annat. Drivkretsar för tändning finns på v.3 PCB, och i mitt paket ingick låda och alla komponenter man någonsin kan tänkas behöva, nästan...
EGT kräver komponenter för några 20or, det dyra då är sensorn, men det torde bli samma pris för den på VEMS. Bredbandslambda kan man ju t.ex. köpa JAW BB kontrollern för typ 500kr samt en standard Boschsensor för ytterligare ett par hundra.
Display finns flera alternativ, antingen gamla MegaView systemet som kostar runt 100dollar, ett nyare MegaDash med Touchscreen för 400dollar eller så tar man billigaste vägen, en begagnad Palm för 200kr samt gratisprogram för att Mappa eller bara övervaka motorn från Palmen...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: november 29, 2007, 23:48:49 »
Jag har betalat ganska precis 3000kr för mitt olödda MS2 paket, utan kabelhärva eller något annat. Drivkretsar för tändning finns på v.3 PCB, och i mitt paket ingick låda och alla komponenter man någonsin kan tänkas behöva, nästan...
EGT kräver komponenter för några 20or, det dyra då är sensorn, men det torde bli samma pris för den på VEMS. Bredbandslambda kan man ju t.ex. köpa JAW BB kontrollern för typ 500kr samt en standard Boschsensor för ytterligare ett par hundra.
Display finns flera alternativ, antingen gamla MegaView systemet som kostar runt 100dollar, ett nyare MegaDash med Touchscreen för 400dollar eller så tar man billigaste vägen, en begagnad Palm för 200kr samt gratisprogram för att Mappa eller bara övervaka motorn från Palmen...

Tack för bra svar Kurre, känner att jag tappat kontrollen över utvecklingen av MS och tillbehören!  8)

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: november 30, 2007, 17:28:41 »
Citera

Påstod jag annat?  ???

Citera

Låter som att det ska vara samma sak, det fanns inte på den tiden jag körde MS, så det är bara jag som inte följt med i utveckligen där.
Har MS kommit ikapp vad gäller användarvänlighet och möjligheter att trigga universalutgångar? För t.ex. fläktar, lustgas, elektrisk vattenpump osv.

Citera

Jag minns väl knappt hälften nu, men det värsta var väl när jag i runt en veckas tid blev tvungen flasha kortet varje gång jag slog av tändningen, annars var boxen stendöd.
Megatune har bråkat lite till och från också.
Sen känns det bara inte särskilt förtroendeingivande att motorn stannar i en sekund eller så för att man bränner ner mappen i boxen...  :o

Som sagt så är smaken som baken, och mitt MS levde ett hårt liv pga att det satt i en ren rejsbil, hade till och med en gång att processorn lossnade från kortet pga att kardanen vispade omkring och knycklade ihop kardantunneln, precis där jag monterat boxen  ;D
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: november 30, 2007, 18:08:14 »
Citera

Låter som att det ska vara samma sak, det fanns inte på den tiden jag körde MS, så det är bara jag som inte följt med i utveckligen där.
Har MS kommit ikapp vad gäller användarvänlighet och möjligheter att trigga universalutgångar? För t.ex. fläktar, lustgas, elektrisk vattenpump osv.
Jo det händer ju grejer med mjukvaran hela tiden, jag hänger inte heller med.
Fläktar, NOS, vatteninsprutning, shiftlight, launch/flatshift, knapp för att byta program under körning finns ju bland annat.
Elektrisk vattenpump har jag inte läst om, är de varvtalsstyrda eller snurrar de bara så fort motorn snurrar?

Citera
Jag minns väl knappt hälften nu, men det värsta var väl när jag i runt en veckas tid blev tvungen flasha kortet varje gång jag slog av tändningen, annars var boxen stendöd.
Sen känns det bara inte särskilt förtroendeingivande att motorn stannar i en sekund eller så för att man bränner ner mappen i boxen...  :o

Som sagt så är smaken som baken, och mitt MS levde ett hårt liv pga att det satt i en ren rejsbil, hade till och med en gång att processorn lossnade från kortet pga att kardanen vispade omkring och knycklade ihop kardantunneln, precis där jag monterat boxen  ;D

Okej, kom du tillrätta med flashningen?
Att bilen hackar till när man bränner ned på e-promet är nog naturligt för den tekniska lösning MS har, kanske är mildare/borta på de nyare korten och med MS2-processor.. är inte VEMS sånt?

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #16 skrivet: november 30, 2007, 19:44:06 »
Åtminstone på MS2 finns det, i mitt tycke, goda möjligheter att trigga universalutgångar. Man kan ge varje utgång två olika villkor, t.ex. trigga vid ett visst MAP och ett visst RPM, man kan ställa in hysteres för båda villkoren separat samt naturligtvis välja om den ska slå till eller från vid sagda villkor...
Detta gäller för MS2 Extrakoden, kan tänka mig att originalkoden är liknande.  Användarvänligheten ligger sannolikt MS lite efter i dock... Tack vare att systemet innehåller så många olika möjligheter till egenkonstruerade lösningar behövs ofta en hel del läsande och letande för att komma fram till hur man ska få den att göra som man vill. Dock är dokumentationen bra, vilket ju VEMS har fått en del klagomål på... Dessutom innebär det ju att man oftast kan åstadkomma det man vill med systemet, även om det innebär lite jobb...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: december 02, 2007, 21:00:20 »
Citera

Fläktar, NOS, vatteninsprutning, shiftlight, launch/flatshift, knapp för att byta program under körning finns ju bland annat.
Elektrisk vattenpump har jag inte läst om, är de varvtalsstyrda eller snurrar de bara så fort motorn snurrar?

Elektriska vattenpumpar är rätt vanligt på V8or byggda för dragrace.
I fallet med Vems så kan man trigga så att pumpen startar vid en viss motortemperatur, undrar om inte BMW har kommit med nån liknande lösning på nån nyare snål-motor?

Citera
Citera

Att bilen hackar till när man bränner ned på e-promet är nog naturligt för den tekniska lösning MS har, kanske är mildare/borta på de nyare korten och med MS2-processor.. är inte VEMS sånt?

MS utan extrakoden är ju inte så. Och inte heller Vems. Min teori är att processorn är överbelastad när man kör med extrakoden, men jag har egentligen inga belägg för det.
Minns inte exakt hur det gick till, om det var nånting jag ändrade på eller om det gick till sig av sig själv, men när jag ställde bort bilen så funkade MS'et helt okej vill jag minnas.
« Senast ändrad: december 02, 2007, 21:03:02 av Performance »
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: december 03, 2007, 02:53:58 »
Citera

Elektriska vattenpumpar är rätt vanligt på V8or byggda för dragrace.
I fallet med Vems så kan man trigga så att pumpen startar vid en viss motortemperatur, undrar om inte BMW har kommit med nån liknande lösning på nån nyare snål-motor?

Aha ha men det är ju lätt att åstakomma med en programmerbar utgång som Kurre86 skriver, trodde det var nåt varvtalsreglerat tjofräs..
Är det inte risk för hotspots oberoende av om motorn är varm eller inte om man inte kör runt vattnet hela tiden?

Citera
Citera
Citera

MS utan extrakoden är ju inte så. Och inte heller Vems. Min teori är att processorn är överbelastad när man kör med extrakoden, men jag har egentligen inga belägg för det.
Minns inte exakt hur det gick till, om det var nånting jag ändrade på eller om det gick till sig av sig själv, men när jag ställde bort bilen så funkade MS'et helt okej vill jag minnas.

Jag minns inte att min har varit ryckfri nån gång vid flashing. Dock kan det nog blivit värre med Extra-koden, men vet man om det är det ju inget problem. Nån som kör MS2-processor som vet om "rycket" försvinner?

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: december 25, 2007, 00:34:41 »
är inte microsquirt det som är avsett för scooter samt MC?
och MSII SMD PCBv.3.57 är ytmonterad men även microsquirt. http://www.diyautotune.com/catalog/megasquirtii-system-pcb357-black-case-p-171.html
360 Hybrid MKII

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: december 30, 2007, 18:56:16 »
är inte microsquirt det som är avsett för scooter samt MC?
och MSII SMD PCBv.3.57 är ytmonterad men även microsquirt. http://www.diyautotune.com/catalog/megasquirtii-system-pcb357-black-case-p-171.html

Det stämmer, Microsquirt är litet, för att funka bättre på trånga/små fordon.