Författare Ämne: Bygga riktig väckarklocka  (läst 6368 gånger)

Roffen

• Medlem
  • Antal inlägg: 121
  • 360 GLST -84
    • Visa profil
Bygga riktig väckarklocka
« skrivet: november 19, 2007, 22:07:16 »
Jag går i tankarna på att bygga en ordentlig veckarklocka åt min svåger som har lite svårigheter med att vakna på mornarna. Har funderat på att använda en batteriladdare och en tuta som källa, någon som har någon roligare idé?
Han som har mest pryar när han dör vinner!

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
SV: Bygga riktig väckarklocka
« Svar #1 skrivet: november 19, 2007, 22:30:19 »
Har själv också problemet ibland att jag inte vill kliva upp på morgnarna.

Har funderat lite på att bygga en apparat med massiva fjädrar under ena sidan av sängen, som spärras av någon sorters spärr. Och när klockan ringer ger den en signal till nåt sorters relä som avlöser en motor som drar undan spärrarna till fjädrarna så man automatiskt blir omkullknuffad när klockan ringer... Nån som vågar pröva att bygga det?  ;D

Roffen

• Medlem
  • 360 GLST -84
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 20, 2007, 21:25:47 »
Har själv också problemet ibland att jag inte vill kliva upp på morgnarna.

Har funderat lite på att bygga en apparat med massiva fjädrar under ena sidan av sängen, som spärras av någon sorters spärr. Och när klockan ringer ger den en signal till nåt sorters relä som avlöser en motor som drar undan spärrarna till fjädrarna så man automatiskt blir omkullknuffad när klockan ringer... Nån som vågar pröva att bygga det?  ;D

Haha det låter väl lite väl extremt kanske :P

Går nu i tankarna att köpa en liten kompressor och en såndär luftdriven tuta. Tänkte att luften kan gå via en PET-flaska eller nåt som kan fungera som en "tank" så att den inte slutar låta bara för att man drar ur kontakten. :P

Får se hur det blir.

GustavE

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: november 20, 2007, 21:44:14 »
Jag gillar starkt kalleAnkas uppfinning på julafton! den som tar täcket för honom och piskar densamme :)
kan inte va så svårt att dra igång en 2 takts gräsklippar motor med en utgående axel som inte bara sliter lakan täcke kudde och allt vad det heter utan också väsnas och motiverar honom lite genom att ta slut på allt syre i rummet....

vakna bör man annars dör man
Lycklig igen i min 360gl sedan

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: november 20, 2007, 23:11:22 »
Jag gillar starkt kalleAnkas uppfinning på julafton! den som tar täcket för honom och piskar densamme :)
kan inte va så svårt att dra igång en 2 takts gräsklippar motor med en utgående axel som inte bara sliter lakan täcke kudde och allt vad det heter utan också väsnas och motiverar honom lite genom att ta slut på allt syre i rummet....

vakna bör man annars dör man
Hahaha! Gott broder!

Annars kan en hink kallt vatten fungera jävligt bra, ingen vill sova vidare i en pissvåt säng  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 23, 2007, 05:52:24 »
eller så kopplar man in ett sånt där aggregat dom har till häststängsel på snoooze knappen på en vanlig väckarklocka så då han ska snoooza så får han en JÄVLA stöt så han vaknar :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: november 25, 2007, 14:48:57 »
eller så kopplar man in ett sånt där aggregat dom har till häststängsel på snoooze knappen på en vanlig väckarklocka så då han ska snoooza så får han en JÄVLA stöt så han vaknar :)

Haha och jag som är elektriker? Skulle aldrig gå till jobbet efter ett sånt uppvak  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: november 25, 2007, 14:56:39 »

Haha och jag som är elektriker? Skulle aldrig gå till jobbet efter ett sånt uppvak  ;)

ähh en stöt på morgonen är bara upppiggande man slipper dricka morgonkaffet då. :)

Roffen

• Medlem
  • 360 GLST -84
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: november 27, 2007, 21:46:54 »
Inga dåliga idéer... Skojigast vore det ju om man tog ifrån honom täcket :P