Författare Ämne: kambyte?  (läst 7146 gånger)

lundh

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
  • räzern
    • Visa profil
kambyte?
« skrivet: november 25, 2007, 12:05:47 »
altså,, läste runt lite och hitta dethär här på forumet... http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2784.msg32154#msg32154

vad ska man ha för kam för att detta ska bli verklighet och vad kostar den och var kan man köpa?
strajps går snabbast

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: kambyte?
« Svar #1 skrivet: november 25, 2007, 12:18:58 »
altså,, läste runt lite och hitta dethär här på forumet... http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2784.msg32154#msg32154

vad ska man ha för kam för att detta ska bli verklighet och vad kostar den och var kan man köpa?

Citat från lundh:s länk ovan:

Annars är det en 360 GLT 3-dörrars från -86 du ska ha. Den har en b200E på 116 hk och saknar KAT, motorn trimmas lätt upp till 160 hk med portning och någon vildare kam.


Det finns trim att köpa på http://www.kgtrimning.com Bara att välja och vraka.
KG:s kammar är rätt billiga.
KG003 kam 2395:-
KG7 kam     2695:-


För KG7 gäller: Går inte på några villkor att montera utan fullständig trimning av topplock, byte till dubbla förgasare eller dylikt.

Enem är ju bra annars men betydligt dyrare.
Billigaste är "bonn"slipade folkracekammar..
Men för att nå 160hk behövs väl steg2 oxå inte bara kam.

Citat från kgtrimning:
TOPPLOCK STEG 2 med ventiler in 44 ut 35.
Bearbetade insugnings- och avgaskanaler. Förbränningsrummen upptagna och rundade.
Lämpliga förgasare: 2X45 eller 48:or. Eller insprutning.
Lämplig kamaxel KG003 eller KG7.
Klar för effektuttag upp till ca 180HK.
UTBYTES eller + nytt ämne 8900:-

« Senast ändrad: november 25, 2007, 12:21:32 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

lundh

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
  • räzern
    • Visa profil
SV: kambyte?
« Svar #2 skrivet: november 25, 2007, 14:35:23 »
okej,, har ju b200e motorn... vad innebär steg 1 och två? vad beöver man göra mer änn porta?
strajps går snabbast

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: kambyte?
« Svar #3 skrivet: november 25, 2007, 14:47:11 »
okej,, har ju b200e motorn... vad innebär steg 1 och två? vad beöver man göra mer änn porta?

ja.. effekterna i texten jag citeradefrån KG-trimnong är säkert för 2.3 liter.

Steg1 har jag aldrig sett, det är nog original. Steg 2-5 kan du läsa om här: http://www.kgtrimning.com/B2123230.htm
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

lundh

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
  • räzern
    • Visa profil
SV: kambyte?
« Svar #4 skrivet: november 25, 2007, 15:07:52 »
okej,, men vad får man för power om man portar rundar förbränningsutrymmet och sätter i en KG7? hur blir effektkurvan? bara så den inte ser ut som eifeltornet vid 8krpm

om jag fattar det rätt så är det orginalventiler och allt vid steg 2 och bara port och urtag som är ändrat...
strajps går snabbast

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: kambyte?
« Svar #5 skrivet: november 25, 2007, 19:50:09 »
Är "extraktor" grenrör ett måste i ovanstående trimning. Extraktorrröret syns tydligt i bilen, vad säger bilprovningen om detta? Kanske mistänker de att bilen är, för mycket, trimmad?

/Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: kambyte?
« Svar #6 skrivet: november 25, 2007, 20:45:34 »
okej,, men vad får man för power om man portar rundar förbränningsutrymmet och sätter i en KG7? hur blir effektkurvan? bara så den inte ser ut som eifeltornet vid 8krpm

om jag fattar det rätt så är det orginalventiler och allt vid steg 2 och bara port och urtag som är ändrat...

Jo det är ju frågan, KG7 eller om det var KG8 sägs vara det vassaste man "kan" åka med på gatan...  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: kambyte?
« Svar #7 skrivet: november 25, 2007, 20:47:05 »
Är "extraktor" grenrör ett måste i ovanstående trimning. Extraktorrröret syns tydligt i bilen, vad säger bilprovningen om detta? Kanske mistänker de att bilen är, för mycket, trimmad?

/Max

Extraktor är nog vääldigt bra att ha för att inte missa massa effekt. Ju mer man trimmar desto viktigare är det.

Jag har tänkt att besikta med extraktor, får se vad de säger. Tror inte det blir några problem.
Och om dom bara misstänker grovt trim men inte kan bevisa det pang på, släpper de igenom bilen då?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

lundh

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
  • räzern
    • Visa profil
SV: kambyte?
« Svar #8 skrivet: november 25, 2007, 22:16:06 »
okej,, suveräna svar:) får ta och kolla runt efter lite kammar till sommaren=) och vem vet extraktor låter ju trevligt det med;) men man vill ju kunna besiktiga med det på...  hade även varit trevligt att veta hur kurvan förändras först=)
strajps går snabbast

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: kambyte?
« Svar #9 skrivet: november 25, 2007, 22:33:18 »
okej,, suveräna svar:) får ta och kolla runt efter lite kammar till sommaren=) och vem vet extraktor låter ju trevligt det med;) men man vill ju kunna besiktiga med det på...  hade även varit trevligt att veta hur kurvan förändras först=)

Man får väl anta att karaktären blir den att varv=kräm, dock behöver det ju inte betyda att du får mindre effekt på lägre varv än vad du har idag, men karaktären kommer nog kännas som att den inte drar så bra på lägre varv, GISSAR jag på.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.