Författare Ämne: besikting  (läst 3644 gånger)

lillis

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
besikting
« skrivet: december 11, 2007, 11:05:29 »
om man besiktar bilen med turbo på en bil som inte ska ha det och dom märker det får man bara ombesikting då eller vad händer?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: besikting
« Svar #1 skrivet: december 11, 2007, 18:45:36 »
om man besiktar bilen med turbo på en bil som inte ska ha det och dom märker det får man bara ombesikting då eller vad händer?

Nej du kan åka på en regbesiktning tror jag, kostar 3000kr men det värsta är att du inte kan få den godkänd med turbo i en original 360 så då får du bygga om den rejält och besikta som ombyggt eller amatörbyggt fordon istället. Tror det är så det går till..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

lillis

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 11, 2007, 20:45:15 »

Nej du kan åka på en regbesiktning tror jag, kostar 3000kr men det värsta är att du inte kan få den godkänd med turbo i en original 360 så då får du bygga om den rejält och besikta som ombyggt eller amatörbyggt fordon istället. Tror det är så det går till..

jag tänkte på vanlig besikting om det händer något eller om det bara blir ombesikting

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: december 11, 2007, 21:30:41 »

jag tänkte på vanlig besikting om det händer något eller om det bara blir ombesikting

Ja det var det jag menade, glider du in på vanlig besiktning med otillåten ändring av motorn så bör du åka på regbesiktning. Och då kan du inte åka hem och skruva tillbaka allt till vanlig 360-motor igen utan då måste du få den godtjänd med turbo.. Så du kan aldrig besikta den som vanligt igen utan att först få den registreringsbesiktad med den nya motorn, vilket är omöjligt. Så bilen är skrotfärdig om du inte vill bygga om den så den kan besiktas av http://www.sfro.com/

Hoppas jag inte lurar dig nu för jag vet inte riktigt själv men det har skrivits om detta tidigare på forumet och vet att folk påstår detta i allafall.

Läs mer här: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3295.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 11, 2007, 22:00:20 »

jo men eftersom bilen är nyare än 75 så måste han använda en komplett turbomotor med kat för att klara det där med avgaskraven. sitter just och läser förra bilsport. :)

men det borde väl kuynna gå att regbesikta bilen med orginal motorn?