Författare Ämne: Sprängplugg på toppen  (läst 3561 gånger)

lillis

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
Sprängplugg på toppen
« skrivet: december 19, 2007, 18:15:05 »
Hej när jag provkörde min 360 efter turbo konventeringen igår så rök det jätte mycket så jag stannade och hittade felet ganska snabbt en sprängplugg som sitter på toppen på baksidan av kamaxel hade flugit ut och jag undrar varför och om det går att laga?

Ingen bra bild men kanske fattar vart det är

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sprängplugg på toppen
« Svar #1 skrivet: december 19, 2007, 19:19:38 »
Hej när jag provkörde min 360 efter turbo konventeringen igår så rök det jätte mycket så jag stannade och hittade felet ganska snabbt en sprängplugg som sitter på toppen på baksidan av kamaxel hade flugit ut och jag undrar varför och om det går att laga?

Förmodligen har du problem med vevhusventilationen så att det blir övertryck i vevhuset och då även under topplockskåpan såklart.. nånstans måste trycket ta vägen så då ger sig den veka pluggen i bakkant på toppen som du märkt.

Ett snabbt knep kan vara att sätta nåt som håller kvar pluggen.
Ett mer långvarigt knep är att lösa problemet med ventilationen. Steg 1 är att rengöra och kontrollera att det inte är täppt nånstans.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

lillis

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 19, 2007, 19:38:37 »

Förmodligen har du problem med vevhusventilationen så att det blir övertryck i vevhuset och då även under topplockskåpan såklart.. nånstans måste trycket ta vägen så då ger sig den veka pluggen i bakkant på toppen som du märkt.

Ett snabbt knep kan vara att sätta nåt som håller kvar pluggen.
Ett mer långvarigt knep är att lösa problemet med ventilationen. Steg 1 är att rengöra och kontrollera att det inte är täppt nånstans.

okej men var sitter vevhusventilationen och vad är den till för

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #3 skrivet: december 19, 2007, 19:53:10 »
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07