Författare Ämne: kablar till tändspole  (läst 43611 gånger)

linus_

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
SV: kablar till tändspole
« Svar #40 skrivet: januari 06, 2008, 22:35:41 »
brytarna brinner upp har ställt in avståndet men inget vill funka, kan man bränt någe annat genom att koppla spolen fel eller är de spolen som är trasig?

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: januari 06, 2008, 22:43:04 »
om brytarna verkar vilja fara så är det nog den lilla kondingen som är pajj.

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: januari 06, 2008, 22:54:08 »
bytt den också, har bytt brytare och kondning ett antal gånger med samma resultat. kondensatorn ska anslutas till minus på spolen eller?

« Senast ändrad: januari 07, 2008, 15:13:50 av linus_ »

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: januari 14, 2008, 10:22:28 »
Kondingen ser ut ungefär så här och sitter monterad på fördelaren. Ska försöka komma ihåg att kolla se vars den ska var inkopplad. funktinen den har är iaf att släcka gnistan överbrytarspetsarna om jag inte minns galet.

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: januari 14, 2008, 13:54:20 »
ok, har sett på kop.schema den ska på minus på spolen.
jag får ingen gnista till stiften, viserligen har jag en kondensator från biltema som skall passa b23a från 1980 och frammåt, kan ju va de som gör att de int blir gnista? testat med biltema spole också men ingen gnista. har nu beställt en tändspole med motstånd från skroten som skall vara till en b19a borde funka då. jag tycker den skulle starta även utan motstånd, fast testade med en biltema  ;Dspole och kändes som att sladden från fördelaren inte riktigt passade i spolen.

startmotorn går runt, rotorn snurrar samt kamrem så inget kamremshaveri iaf. har till och med fått varvräknaren att funka hehe. får bara ingen gnista bara surr ifrån startmotorn

kan de vara så kingkit att de måste va volvo spole samt motstånd för att funka? själva tändinställningen skall ju ske när motorn är i gång. borde ju räcka med att ställa brytaravstånd samt att se till så rotorn pekar mot ettans cylinder.
« Senast ändrad: januari 14, 2008, 15:55:30 av linus_ »

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #45 skrivet: januari 14, 2008, 17:26:37 »
Kan vara så att du hade fel tändkabel? kanske var m4 anslutning på spolen och då kan det bli ingen kontakt och inte funka.

Detta är alltså kondingen jag pratar om och jag trodde den skulle kopplas över brytar spetsarna på nått sätt.

Tyvärr har jag elsschema över b19motorn hemma i piteå och har bara en haynes  på volvo 740in att tillgå men där kan jag då inte se vars den ska kopplas tyvärr. Förbikopplingsmotståndet därmot i serie med 15 på spolen

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #46 skrivet: januari 14, 2008, 19:44:12 »
ok tackar. tror du att b23a kondensatorn passar till b19a ?

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #47 skrivet: januari 14, 2008, 22:20:26 »
joda, tror det.

mekonomen har då samma för båda motorerna.

men ett tips kan vara att sätta dit motståndet också.
« Senast ändrad: januari 14, 2008, 22:23:59 av loffe »

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #48 skrivet: januari 15, 2008, 12:44:06 »
de har pratats på förut om en bit filt i fördelaren som skall smörjas med olja för kammen, jag ser ingen filtbit i min fördelare, är det något som man behöver elle rkan jag smörjar lätt med olja runt kammen för hand?
(kan filtbiten brunnit upp när brytarna brann?)

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #49 skrivet: januari 15, 2008, 14:33:41 »
Tyvärr länge sen man höll på med detta men är det inte så att den där filt biten sitter inne i röret som d trär på rotorn på? mycket osäker på detta.

redigerat:
hittade detta och det verkar som om jag kom ihåg rätt.
http://www.volvocars.se/salesandservices/NicePrice/GorDetSjalv/tandsystem.htm
« Senast ändrad: januari 15, 2008, 14:38:33 av loffe »

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #50 skrivet: januari 15, 2008, 15:26:55 »
ok tack, från kondensator och brytarspetsar till minus på spolen.
jag får spolen från skroten i morgon återkommer med svar då

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #51 skrivet: januari 18, 2008, 18:59:53 »
ok tack, från kondensator och brytarspetsar till minus på spolen.
jag får spolen från skroten i morgon återkommer med svar då

Hur går det? :)  /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #52 skrivet: januari 21, 2008, 17:24:33 »
fått igång bilen, kamremen som hade gått av, bromsarna skakar fram vid inbromsning, torde vara att den stått sedan nyår eller har det med kamremsbytet att göra månne?

däremot kvarstår det att de vid varmstart ibland sprakar och motorn vill inte tända, detta blev efter att jag bytte kablar samt fördelare och rotor.
« Senast ändrad: januari 21, 2008, 17:28:17 av linus_ »

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #53 skrivet: januari 21, 2008, 18:25:44 »
fått igång bilen, kamremen som hade gått av, bromsarna skakar fram vid inbromsning, torde vara att den stått sedan nyår eller har det med kamremsbytet att göra månne?

Vänta lite och se om bromsarna "slipas in". Annars byt belägg och skivor.

däremot kvarstår det att de vid varmstart ibland sprakar och motorn vill inte tända, detta blev efter att jag bytte kablar samt fördelare och rotor.

Verkar som att du har ett, kvarvarande elfel! Att det sprakar, låter inte bra. Se upp så det inte tar eld i någon kabelhärva!  /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #54 skrivet: januari 21, 2008, 18:44:11 »
ok, så har inget med kamremsbytet att göra iaf då.
ska lämna in bilen så de får ställa tändningen ordentligt samt kolla upp problemet vid varmstart, gött att jag fått liv i bilen i alla fall.

när de sprakar är när den är varm vid start, vad kan ha hänt?så var den inte innan jag bytte fördelare samt rotor. startmotorn byttes i sommras.

kan de vara att de behöver smörjas vid brytarplattan? finns ingen filt där som jag kan se.
« Senast ändrad: januari 21, 2008, 21:12:52 av linus_ »

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #55 skrivet: januari 21, 2008, 23:00:17 »
det som ska smörjas är juh i röret som man trycker fast rotorn på.

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #56 skrivet: januari 22, 2008, 10:05:53 »
funderar på om de kan vara något jordfel? eftersom när de ssprakar så går inget runt.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #57 skrivet: januari 23, 2008, 00:42:58 »
funderar på om de kan vara något jordfel? eftersom när de ssprakar så går inget runt.

Går det inte att lokalisera "spraket", genom att lyssna! När det är mörkt kanske det går att se gnistorna! /Max

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #58 skrivet: januari 23, 2008, 21:02:55 »
har gett sig med de, känns mer vid kallstart som om det blir strömfall någon stans skall se över alla jordflätor samt rengöra.
kan vara läge att byta batteri också, jag fick ladda d en del under tiden bilen stod stilla.
Har nu kört med bilen och allt annat verkar ok, skall få en ordentlig tändinställning nästa onsdag.

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #59 skrivet: februari 05, 2008, 15:18:56 »
fått en tändinställning samt ren. av fördelaren. men ibland när den stått någon stund kan de kvarvara att de sprakar, kan de vara biltemas tändkablar som inte håller måttet? var efter bytet av dessa de uppstod.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #60 skrivet: februari 05, 2008, 20:05:12 »
fått en tändinställning samt ren. av fördelaren. men ibland när den stått någon stund kan de kvarvara att de sprakar, kan de vara biltemas tändkablar som inte håller måttet? var efter bytet av dessa de uppstod.

Kanske, byt med nån kompis och testa. Eller titta när det är mörkt som sagt..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #61 skrivet: februari 16, 2008, 22:09:30 »
svårt att veta när de ska uppstå så inte säkert det är mörkt ute då. uppstår aldrig några problem efter den stått över natten utan uppträder efter att motorn varit varm. har haft den på verkstad där de bytt tändelarna i fördelaren samt gjort tändinställning. enda nu ja kan tänka på är att testa byta stift och kablar igen men å borde den ju inte gå fint när den startar och vara så lättstartad på morgonen. har kollat jordflätan från batteriet samt den från toppocket. jag tror jag ger upp den här bilen snart hehe. de började som en lätt service av byte av stift och tändkablar....
kan de uppträda fel med tändkablar att de försämmras vid varmstarter?

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #62 skrivet: februari 16, 2008, 22:46:34 »
svårt att veta när de ska uppstå så inte säkert det är mörkt ute då. uppstår aldrig några problem efter den stått över natten utan uppträder efter att motorn varit varm. har haft den på verkstad där de bytt tändelarna i fördelaren samt gjort tändinställning. enda nu ja kan tänka på är att testa byta stift och kablar igen men å borde den ju inte gå fint när den startar och vara så lättstartad på morgonen. har kollat jordflätan från batteriet samt den från toppocket. jag tror jag ger upp den här bilen snart hehe. de började som en lätt service av byte av stift och tändkablar....
kan de uppträda fel med tändkablar att de försämmras vid varmstarter?

Kolla när det är mörkt! Jag hade en gång motorrummet fullt av "ringlande, blå maskar". Mao krypströmmar! ;D Bilen hade stått 50 m från havet, under en västlig storm. Var helt in dränkt i saltvatten! :) /Max

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #63 skrivet: februari 18, 2008, 15:51:34 »
har lokaliserat sprakandet till startmotorn, det är alltså när bilen körts varm och sedan skall startas efter några minuter de sprakande ljudet uppstår låter som när du råkar fortsätta köra starten när motorn går(fast motorngår inte runt). ja har kikat i fördelaren där är inget bränt, känt på tändspolen och den blir aldrig övernaturligt varm så de måste vara starten som är på  väg att gå, den kanske tog stryk när jag hade kopplat fel på tändspolen tidigare så att den och brytarna pajja. har beställt ny startmotor iaf(inte biltema denna gång)

kall startar och går den perfekt men jag tycker att man kan höra tt kort sprak även då innan motorn tänder till så kan bara vara startmotorn, återkommer efter bytet.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #64 skrivet: februari 18, 2008, 19:32:37 »
har lokaliserat sprakandet till startmotorn, det är alltså när bilen körts varm och sedan skall startas efter några minuter de sprakande ljudet uppstår låter som när du råkar fortsätta köra starten när motorn går(fast motorngår inte runt). ja har kikat i fördelaren där är inget bränt, känt på tändspolen och den blir aldrig övernaturligt varm så de måste vara starten som är på  väg att gå, den kanske tog stryk när jag hade kopplat fel på tändspolen tidigare så att den och brytarna pajja. har beställt ny startmotor iaf(inte biltema denna gång)

kall startar och går den perfekt men jag tycker att man kan höra tt kort sprak även då innan motorn tänder till så kan bara vara startmotorn, återkommer efter bytet.

Kan det inte vara att den slirar på kuggkransen det ljudet du kallar för ett sprakande, eller rättare sagt slirar för att solenoiden inte skjuter in drevet till kuggkransen på svänghjulet ordentligt. Det är ju det som händer när man råkar köra på startmotorn med motorn igång tror jag, minn låter så ibland när jag startar, varm som kall. Då får man rycka lite i växelspaken så går det bra igen  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #65 skrivet: februari 18, 2008, 20:40:16 »
har beställt ny startmotor iaf(inte biltema denna gång)

Bra!, då blir du "säkert" av med problemet. Ny! Menar du en renoverad eller helt ny! Använd mycket kopparpasta, på elanslutningarna, då du monterar. :) /Max

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #66 skrivet: februari 18, 2008, 21:04:42 »
japp en ny ifrån autoexperten. läste ovanstående inlägg ; då torde de ju löna sig att byta ut den tillslut så pajjar den väll totalt

linus_

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #67 skrivet: februari 21, 2008, 13:34:49 »
har bytt startmotor och nu funkar de fin fint, ett helt annat ljud vid start mycket mjukare.startar i alla väder nu.