Författare Ämne: Slö B200F!  (läst 31250 gånger)

Kasi

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Slö B200F!
« Svar #40 skrivet: februari 17, 2008, 13:49:25 »
jag tror att jag vet hur jag mäter lambdavärdet. man kopplar väl en voltmeter till pluspolen på lambdan (eller en sladd som går i motorrummet) och minus till jord. sedan accelererar man kraftigt (pressar motorn) och då ska väl värdet skifta hastigt mellan 5v och 9v, eller hur det nu är. står ju någonstans här på forumet så det är nog inga problem, men jag har inte kunnat testa pga inget körkort men jag får det antagligen nu i veckan så det ska nog snart bli av :)

FREJ har skrivit om det, i denna tråd!!! :) /Max

Citera
Det bästa vore om du kunde mäta på signalen från lambdasonden samtidigt som du gör en fullgasacceleration för att se om bränslet tar slut/blir för lite.. går ganska enkelt att dra in en lös tråd(tunn kabel) från sondens kontakt i kabelhärvan strax ovan motorn och in genom dörr/fönster för att ansluta den till en multimeters röda kabel samt multimeterns svarta kabel mot jord, i ciggutaget tex. Spänningen skall ligga på ca 0.6 till 0.8 volt under hela accelerationen tills varvstoppet (som verkar genom att bränslet stryps,) går i!
Sjunker spänningen under ca 0,5 volt innan du nått varvstopp så får motorn för lite bränsle/för snål blandning!
haha, visste att jag hade sett det någonstans här :P kom inte för mig att kolla igenom tråden bara  ::)
En gång 300, alltid 300!

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: februari 17, 2008, 14:08:19 »
vad är det för skillnad på gl- och glt-tändbox?

Ingen alls, se bara till att insp.boxen kommer från en bil med lambda-sond. Samt tänd.boxen (Renix) kommer från en B19 eller B200. Vet inte, men det är möjligt att B14 tänd.box också fungerar. Det får någon annan svara på! :) /Max

fast på biltema kostar dom väl över 1000kr? men det går väl att hitta billigare någon annan stans iofs :)

598 kr på Biltema, Har aldrig tidigare hört någon som köpt "renoverade" bilbatteri! Där skojade dom nog allt med dig. ;D /Max

http://www.biltema.se/carparts/carpart_info.asp?iSecId=1192&strCarId=Volvo&iItemId=122588&iRelItemId=130261

På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: februari 17, 2008, 14:29:14 »
Det jag skrev om spänningsfall, gäller även din bil, FREJ flyttade det hit: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3781.msg46357#msg46357

Har du kollat, insp.el-ens tempgivaren? :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: februari 17, 2008, 14:36:46 »
vad är det för skillnad på gl- och glt-tändbox?

Ingen alls, se bara till att insp.boxen kommer från en bil med lambda-sond. Samt tänd.boxen (Renix) kommer från en B19 eller B200. Vet inte, men det är möjligt att B14 tänd.box också fungerar. Det får någon annan svara på! :) /Max
ok, får kolla om det finns någon som har något till salu här sen, men just nu har jag väldigt stram ekonomi  :-\

fast på biltema kostar dom väl över 1000kr? men det går väl att hitta billigare någon annan stans iofs :)

598 kr på Biltema, Har aldrig tidigare hört någon som köpt "renoverade" bilbatteri! Där skojade dom nog allt med dig. ;D /Max
[/quote]
http://www.biltema.se/carparts/carpart_info.asp?iSecId=1192&strCarId=Volvo&iItemId=122588&iRelItemId=130261

[/quote]
haha, va fan :) hur kunde jag missa det?! jag är nog inte riktigt vaken nu tror jag, va ju där för några dagar sen :P (
En gång 300, alltid 300!

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: februari 17, 2008, 14:45:22 »
Det jag skrev om spänningsfall, gäller även din bil, FREJ flyttade det hit: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3781.msg46357#msg46357

Har du kollat, insp.el-ens tempgivaren? :) /Max
ok, tomgången blev dock bättre när jag bytte batteri. läste igenom tråden: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3781.msg46357#msg46357
men jag förstår ändå inte riktigt vad det är jag ska kolla upp, vad menar du med insp.el-ens tempgivaren? är inte så high på sånt här ;)
En gång 300, alltid 300!

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #45 skrivet: februari 17, 2008, 15:04:40 »
är inte så high på sånt här ;)

Jag menade, insprutningselektronikens kylvattentemperaturgivare! Men du borde nog kolla alla relevanta temp.givare! Föreslår följand bok, som kvällslektyr: :)  /Max

Endast 229 kr på Biltema!
http://www.biltema.se/carparts/carpart_info.asp?iSecId=1239&strCarId=Volvo&iItemId=120983&iRelItemId=117130

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #46 skrivet: februari 17, 2008, 15:10:53 »
är inte så high på sånt här ;)

Jag menade, insprutningselektronikens kylvattentemperaturgivare! Men du borde nog kolla alla relevanta temp.givare! Föreslår följand bok, som kvällslektyr: :)  /Max

Endast 229 kr på Biltema!
http://www.biltema.se/carparts/carpart_info.asp?iSecId=1239&strCarId=Volvo&iItemId=120983&iRelItemId=117130

hehe, ok :) har faktiskt den boken, får börja råplugga nu då :P
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #47 skrivet: februari 17, 2008, 15:24:32 »
men jag förstår ändå inte riktigt vad det är jag ska kolla upp, vad menar du med insp.el-ens tempgivaren? är inte så high på sånt här ;)

Om insprutningen inte får reda på rätt temperatur på motorn pga. trasig/felaktig tempgivare så kommer den ge motorn fel mängd bränsle.. och då kan den ju bli slö av det.
Men om det kan du läsa under kapitlet 3-35, punkt 13 i Haynes boken!

Jag tycker inte att du ska köpa några nya boxar förrens du vet vilken som är fel på. Kan ju vara luftmängsmätaren som spökar oxå!
Kan bli dyrt att byta grej efter grej och sen kanske det inte var fel på någon av dem ändå!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #48 skrivet: februari 17, 2008, 15:33:34 »

Om insprutningen inte får reda på rätt temperatur på motorn pga. trasig/felaktig tempgivare så kommer den ge motorn fel mängd bränsle.. och då kan den ju bli slö av det.
Men om det kan du läsa under kapitlet 3-35, punkt 13 i Haynes boken!

Jag tycker inte att du ska köpa några nya boxar förrens du vet vilken som är fel på. Kan ju vara luftmängsmätaren som spökar oxå!
Kan bli dyrt att byta grej efter grej och sen kanske det inte var fel på någon av dem ändå!
tack för förklaringen :) hänger nog med nu. jo, det är lätt att man köper saker som sen visar sig inte behövs, lite irriterande  :-\ nu har jag iaf fått en del kött på benen, så nu är det bara att komma igång med meckandet igen ;)
En gång 300, alltid 300!

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #49 skrivet: februari 17, 2008, 15:36:01 »
Tack alla för all hjälp så långt :)
En gång 300, alltid 300!

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #50 skrivet: februari 24, 2008, 12:59:21 »
Nu har jag hårdtestat bilen rätt så ordentligt pga körkortet ;) och när man har kört den i ungefär en timma, går den faktiskt riktigt bra! kan ha varit något i spridarna eller nått, tror inte på kompressionsfel längre eftersom den egentligen (när den är riktigt varm) går helt okej.

Den går dock fortfarande riktigt risigt när den är kall, totalt orkeslös, men jag tänkte om det kan vara någon temp. givare som inte ger rätt värden så att den får för mager blandning när motorn är kall, den förbrukar ju vanligtvis mer bränsle då, vilket den inte får i det här fallet. bara en teori ;)
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #51 skrivet: februari 24, 2008, 16:22:59 »
Den går dock fortfarande riktigt risigt när den är kall, totalt orkeslös, men jag tänkte om det kan vara någon temp. givare som inte ger rätt värden så att den får för mager blandning när motorn är kall, den förbrukar ju vanligtvis mer bränsle då, vilket den inte får i det här fallet. bara en teori ;)

Det låter som en bra teori. Har du Haynes-boken så du kan felsöka insprutningsystemets tempgivare mm?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #52 skrivet: februari 25, 2008, 09:27:04 »

Det låter som en bra teori. Har du Haynes-boken så du kan felsöka insprutningsystemets tempgivare mm?
Jag hade visst en äldre version av haynes-boken, och där står det inte så värst mycket om felsökningar :/ men om jag åker till biltema snart kan jag ju kanske inhandla den senare versionen.

Ska försöka få så mycket som möjligt gjort nu, men det är mycket annat för tillfället, så det kan ta ett tag.
En gång 300, alltid 300!

GustavE

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
« Svar #53 skrivet: februari 25, 2008, 17:00:04 »
Eller så går den för fett!
kan det vara en kass kallstarts givare
Lycklig igen i min 360gl sedan

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #54 skrivet: februari 25, 2008, 17:12:02 »
Eller så går den för fett!
låter också mycket möjligt. står det också i haynes-boken? synd att mamma gjorde sönder motorvärmaren, annars kunde jag ju testat att använda den och se om det blev någon skillnad :/
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #55 skrivet: februari 25, 2008, 19:44:25 »
låter också mycket möjligt. står det också i haynes-boken?

jajjamen!

Paq

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #56 skrivet: februari 25, 2008, 20:43:20 »
de låter som min den kan oxså va lite pissig när de är kallt men bara tillst man har varvat upp den några gånger då går den bra sen.. ???

körkort ja har inte sätt nån anna 360 som åker på ställ inne i stan
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #57 skrivet: februari 26, 2008, 16:34:59 »
de låter som min den kan oxså va lite pissig när de är kallt men bara tillst man har varvat upp den några gånger då går den bra sen.. ???

körkort ja har inte sätt nån anna 360 som åker på ställ inne i stan
asså, jo det kanske är ett ganska vanligt beteende. den går iaf bättre ju mer jag kör den, alltså för varje gång jag kör den om man säger så :) va nog lite igensotad ändå.

jag försöker hålla mig borta från konstapeln när det ska gå brett ;) så det blir inte så mycket i centrumområdet, men ska till borås i helgen tänkte jag, och då ska det gå brett till! :D får la snacka mer på gorg :)
En gång 300, alltid 300!