Författare Ämne: Lampa blinkar  (läst 8848 gånger)

rgolsson

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
  • Volvo 360 GLT -88 B200F 9700mil
    • Visa profil
Lampa blinkar
« skrivet: januari 15, 2008, 22:22:57 »
när jag körde till jobb idag så blinkar den lilla röda lampan på tempratur mätaren, lite då och då.

förvisso tar bilen vatten har jag märkt men expantionkärlet var på max så vad kan det vara som är fel då?

sitter det någon givare i expantionskärlet?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Lampa blinkar
« Svar #1 skrivet: januari 16, 2008, 22:16:50 »
när jag körde till jobb idag så blinkar den lilla röda lampan på tempratur mätaren, lite då och då.

förvisso tar bilen vatten har jag märkt men expantionkärlet var på max så vad kan det vara som är fel då?

sitter det någon givare i expantionskärlet?

Givaren sitter i toppen.

Termostaten kan ju vara paj!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

rgolsson

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
  • Volvo 360 GLT -88 B200F 9700mil
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 16, 2008, 23:18:24 »
men skall lampan blinka för det :S den blir varm som den ska bli, iallfall på mätaren

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 17, 2008, 01:59:16 »
men skall lampan blinka för det :S den blir varm som den ska bli, iallfall på mätaren

aha nej då skall den inte blinka, då är det fel på själva mätaren
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

peyote

• Medlem
  • Antal inlägg: 228
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 17, 2008, 21:58:58 »
Hoppar in lite snabbt här.
Har samma problem eller min lampa lyser hela tiden och mätaren e på topp som om den skulle vara överhättad. Men jag kände på alla slangar och allt och det e fullt i expensionskärlet. Inte kul med elfel nu när jag har besiktining på måndag haha.
Vad kan vara fel? eller vart ska jag leta?

Mvh Mathias

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 17, 2008, 22:43:01 »
Hoppar in lite snabbt här.
Har samma problem eller min lampa lyser hela tiden och mätaren e på topp som om den skulle vara överhättad. Men jag kände på alla slangar och allt och det e fullt i expensionskärlet. Inte kul med elfel nu när jag har besiktining på måndag haha.
Vad kan vara fel? eller vart ska jag leta?

Mvh Mathias

tror inte SBP ser ner på din mätare
vad visar mätaren när motorn är kall eller halvvarm?

peyote

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 18, 2008, 15:26:02 »
Mätaren går i topp direkt när bilen startas :)
kan det vara en termostad eller något som är fel?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 18, 2008, 16:07:20 »

Nej men tempgivaren  ;)
Eller mätaren men prova att ta bort kontakten till tempgivaren och mät med en ohmmeter, motståndet varierar med temperaturen, mät först med kall motor och sen med varm.

Motståndet kan ligga på tex 5 ohm varm till 2000 ohm kall eller vice versa. Men jag borde kunna ge dig exaktare svar ifall jag hittar mina mätningar sen jag byggde MS. Där i får man nämligen knappa in temperaturer och motstånd för att det ska visas rätt för varje givare!  8)

peyote

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: januari 18, 2008, 16:20:24 »

Nej men tempgivaren  ;)
Eller mätaren men prova att ta bort kontakten till tempgivaren och mät med en ohmmeter, motståndet varierar med temperaturen, mät först med kall motor och sen med varm.

Motståndet kan ligga på tex 5 ohm varm till 2000 ohm kall eller vice versa. Men jag borde kunna ge dig exaktare svar ifall jag hittar mina mätningar sen jag byggde MS. Där i får man nämligen knappa in temperaturer och motstånd för att det ska visas rätt för varje givare!  8)

Jag är inte så haj på det här med bilar serru :)
Men tempgivare ok, den som sitter under insuget?
Har ej nån Ohm mätare så det går inte :(
men kan det inte bara vara ett elfel? för när jag håller in spaken för spolarvätska så slutar lampan lysa men fort så står visaren i topp haha

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: januari 18, 2008, 18:57:41 »
Jag är inte så haj på det här med bilar serru :)
Men tempgivare ok, den som sitter under insuget?
Har ej nån Ohm mätare så det går inte :(
men kan det inte bara vara ett elfel? för när jag håller in spaken för spolarvätska så slutar lampan lysa men fort så står visaren i topp haha

Har för mig att mätaren är typ "bimetall", dess dämpning ligger inbyggd i dess natur. Mao du måste vänta en stund på att utslaget skall ändras! Utan ett sk universalinstrument klarar du dig inte. ;) Jag har en hel samling, köp ett billigt det duger gott för dina behov. :) /Max   
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

peyote

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: januari 18, 2008, 22:02:56 »
Körde lite ikväll med bilen och i expansionskärlet är det inte ens varmt som det brukar bli. Kan det inte vara vattenpumpen?
För alla slangar som går från kylaren till motorn e varma men inte den som går från expensionskärlet till vattenpumpen!!!

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: januari 18, 2008, 22:33:59 »
Jag gissar på termostaten. Billig att byta och enkel att kolla. Men det går väl ingen slang rakt från expansionskärlet till vattenpumpen?

Du kan kolla termostaten genom att skruva upp de två m6 muttrarna som håller själva termostathuset på plats, och sen ta bort termostaten och koka den i vanligt vatten för att se om den öppnar eller inte. Borde stå på själva termostaten vid vilken temp de ska öppna.. antagligen 92Celsius eller 87.. Nånting där.

peyote

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: januari 18, 2008, 23:24:35 »
Jag gissar på termostaten. Billig att byta och enkel att kolla. Men det går väl ingen slang rakt från expansionskärlet till vattenpumpen?

Du kan kolla termostaten genom att skruva upp de två m6 muttrarna som håller själva termostathuset på plats, och sen ta bort termostaten och koka den i vanligt vatten för att se om den öppnar eller inte. Borde stå på själva termostaten vid vilken temp de ska öppna.. antagligen 92Celsius eller 87.. Nånting där.

Allrajt, ska åka till mekonomen imorgon och handla termostad och nån kontakt :)
Som jag ser det så går det en slang direkt från expensionskärlet ner till vattenpumpen ???  hehe jag kan ha fel och kan ha sett fel :)
Ingen som har en bild på ett motorrum?

Skrev fel förut :) det fanns ingen slang som gick direkt till vattenpumpen.
Men jag tror fortfarande att det är vatten pumpen haha vet ej varför. Men visst brukar det bli varmt som tusan i expensionskärlet om man gasat mycket?
jag lyckades iofs köra 1mil ungefär utan att den lös rött. Men det rycker ingenstans och luktar inte skumt :)
« Senast ändrad: januari 18, 2008, 23:39:37 av peyote »

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: januari 19, 2008, 00:26:10 »
Allrajt, ska åka till mekonomen imorgon och handla termostad och nån kontakt :)
Jag skojar inte, köp ett universalinstrument. Det är verkligen användbart! :)

Men jag tror fortfarande att det är vatten pumpen haha vet ej varför. Men visst brukar det bli
Vattenpumpen kan svårligen gå sönder, så att den slutar pumpa. ;) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

peyote

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: januari 19, 2008, 08:21:23 »
Hehe då får ja köpa ett instrument då :) Köper det billigaste på biltema 79:90 haah
Men på mekonomen har dem 3st termostater på mitt reg nr. vilken ska jag ha? :)
Men jag skall alltså köpa en termostat och en tempsensor!!!
« Senast ändrad: januari 19, 2008, 08:33:40 av peyote »

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: januari 19, 2008, 12:11:12 »
Testa att koka termostaten först bara, värm tills det kokar och ta sen ur den, så ser du om den ändrar sig när den svalnar av.  :)

peyote

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: januari 19, 2008, 13:02:45 »
Tror jag har fixat felet nu :)
Köpte ny termostat och satte i den och det verkar som om det funkar, har kört som ett svin i 2 timmar och den går lite över medel men inte längre så jag tror att jag har lyckats!!!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: januari 19, 2008, 13:21:46 »

Tror jag har fixat felet nu :)
Köpte ny termostat och satte i den och det verkar som om det funkar, har kört som ett svin i 2 timmar och den går lite över medel men inte längre så jag tror att jag har lyckats!!!

Låter ju helt otroligt att motorn skulle bli varm direkt när bilen startas  ???

Men ny termostat är väl inte fel och löste det problemet så är det ju bara att tacka och vara glad!