Författare Ämne: Vaxa?  (läst 15359 gånger)

n0rell

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Vaxa?
« skrivet: januari 19, 2008, 01:23:22 »
Hej Svejs!
Ja har en vit 360 -85a. Är det någon vits att gå på med vax och polera lacken, blir det någon större skillnad, jag menar, den är rätt "matt" som den är nu...

lundh

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
  • räzern
    • Visa profil
SV: Vaxa?
« Svar #1 skrivet: januari 19, 2008, 10:31:44 »
polera utan att "rensa" lacken hjälper nog inte såå mycket, men om du är duktig så kan du ju köra med en rubbing och få ett galet fint resultat.... du behöver dock en proffs maskin och så är det klurigt att inte köra genom lacken på skarpa kanter vilka det finns gott om på våra bilar... men som sagt, de flesta går att få nyskick på, men det är en hel vetenskap
strajps går snabbast

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: januari 20, 2008, 15:56:41 »
polera utan att "rensa" lacken hjälper nog inte såå mycket, men om du är duktig så kan du ju köra med en rubbing och få ett galet fint resultat.... du behöver dock en proffs maskin och så är det klurigt att inte köra genom lacken på skarpa kanter vilka det finns gott om på våra bilar... men som sagt, de flesta går att få nyskick på, men det är en hel vetenskap

Jag använde en billig polermaskin när jag rubbade och vaxade, men maskinen var inte effektiv så jag körde det mesta för hand!
Blev galet fint jämfört med den matta lack jag började med. Men det tog ett par dagar för jag var petig runt lister, lyktor och sånt.
Rubbing är ett måste på en helt oxiderad lack, men den blev det ännu djupare glans pga. att turtleflaskan jag vaxade med hade lite slippasta i sig även den. Före, under & efter-bilder finns här:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg38062#msg38062

Klart du ska göra bilen fin!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 20, 2008, 22:58:00 »
gör så här avfetta hela bilen och spola av nerifrån för att inte späda ut medlet lägg på fälg rengöring på fälgarna, tvätta av med vatten sen går du över hela bilen med svampt och shampo och spolar av nerifrån för att inte späda ut kemikalierna sen torkar du hela bilen torr med tex micrfiber trasa och sen om du vill va ricktigt serös så maskerar du alla lister som inte är lacka de och lägg nåt över fran rutan så du slipper torka den fri från poler räster sen är de bara och börja med nån grov rubbing med maskin var försigtig så du inte bränner lacken bara sen går du på med polermedel.. är du inte nöjd gå över en gång till sen går du på med vax och torkar av en sak som är viktig när man polerar är att man ska ta små bitar åt gången sen tar du och drar på black chrom på listerna som de blir svara och fina.. dock en väldigt kortad guide... ;)
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

lundh

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
  • räzern
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 20, 2008, 23:47:38 »
ett annat tips till listerna(och annan plast) är feltemas listfett på stift, kan inte vad det heter. avfetta nogrant ocheller diska gärna med YES eller liknande(man får inte tvätta en vaxad yta med fettlösande) torka och gno in fettet ordentligt och allt det svarta blir som nytt och håller sig så ett bra tag framöver. fungerar även bra till däcksidor.

edit:
silikonstift heter det
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=749&iItemId=83000
« Senast ändrad: januari 20, 2008, 23:50:36 av lundh »
strajps går snabbast

Blomm3n

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: september 22, 2009, 22:34:57 »
Såg detta precis å vart bara tvungen att skriva om mina bravader förra helgen.

Har precis börjat jobba inom rekonden å tänkte att jag skulle lära mig polera oxå men våga inte gå på bilarna vi jobbar med som kostar mellan 200 000 och 500 000 kr så tog tag å polera min röda 360. Det blev rubbing å hela skiten å lite goda råd från min morbror som jobbat inom branchen i över 25 år. Vilket resultat det blev! visst det tog ca 15 tim för mig att köra av den men nöjd blev jag iaf å tar ett bra ta tag tills nästa sväng. Nån som kan säga hur man fixar upp bilder i inläggen så kan jag lägga in en för å efterbild om nån vill se.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: september 23, 2009, 18:16:26 »
Såg detta precis å vart bara tvungen att skriva om mina bravader förra helgen.

Har precis börjat jobba inom rekonden å tänkte att jag skulle lära mig polera oxå men våga inte gå på bilarna vi jobbar med som kostar mellan 200 000 och 500 000 kr så tog tag å polera min röda 360. Det blev rubbing å hela skiten å lite goda råd från min morbror som jobbat inom branchen i över 25 år. Vilket resultat det blev! visst det tog ca 15 tim för mig att köra av den men nöjd blev jag iaf å tar ett bra ta tag tills nästa sväng. Nån som kan säga hur man fixar upp bilder i inläggen så kan jag lägga in en för å efterbild om nån vill se.

Wow, kul att få upp putsen. Gjorde det själv med billiga grejor för nåt år sedan men underhöll inte efter det.. nu är det läge för det igen..

Angående bilderna så läs ditt PM du fått av mig  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Blomm3n

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: september 23, 2009, 18:30:03 »
provar att ladda upp då:)
tagit bilderna med luren å var ju tvungen att minska ner dom så kvaliten e skit:P

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: september 24, 2009, 20:00:09 »
Snyyggt! Och gillar dekalen och är det inte racepenna på däcken jag ser?  :D

Blomm3n

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: september 24, 2009, 21:50:27 »
Snyyggt! Och gillar dekalen och är det inte racepenna på däcken jag ser?  :D

hehe nee ingen penna bara att hjulet blänker från solen efter däckskummet:P sen hjälpte min kassa kamera till lite oxå att förvränga bilden:P