Författare Ämne: missljud från bakvagn  (läst 3198 gånger)

hallon

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
missljud från bakvagn
« skrivet: januari 24, 2008, 20:31:06 »
Hejsan är ny här på forumet och är ägare av en polarvit Volvo 360 GLT -83.
Orginal B19E har bytts ut mot en B23 där orginalsprutet monterats och A-kam byttes mot en D-kam. Det var lite om mitt fordon, nu till min fråga. Jag upplever ett "hoppande" ljud och skakningar från min bakvagn när man kör över mindre ojämnheter och när man lägger ut den lite brett på vintervägarna. Min tanke var att kanske det är gummiupphängningen mellan slutväxelupphängningen och karossen. Jag fick tag på en ny i sundsvall som jag monterade på sidan jag tyckte verkade sämst.

Men problemen kvarstår. Enligt ett flertal volvohandlare så finns det inge fler gummiupphängningar att köpa i Sverige. är det någon som har/vet var man kan få tag på bättre begangnade eller nya? Kanske beror felet på något annat, någon som har erfarenheter att dela med sig av? Tack för ett bra forum där det verkar samlas mycket kunnigt folk om bilen som många (som tydligen inte insett charmen med) rynkar på näsan åt.

peyote

• Medlem
  • Antal inlägg: 228
    • Visa profil
SV: missljud från bakvagn
« Svar #1 skrivet: januari 24, 2008, 21:56:36 »
Tjena, har också lite problem att det låter när det går brett. Men jag tror att det e mina dämpare som är slut..  Det är vad ja tror men kanske inte svaret på din fråga :)

hallon

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 25, 2008, 15:20:03 »
Tack för tipset. Men dämparna är nyligen bytta, så det är förhoppningsvis inte dom. Jag har börjat fundera över om det möjligt kan vara bussningarna i bladfjädrarna?

peyote

• Medlem
  • Antal inlägg: 228
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 25, 2008, 18:09:41 »
Inte en blekaste :) är inte så inne på det här med allt som hör till bilen utan ja kör bara och ser glad ut haah

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16987
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: januari 25, 2008, 18:13:09 »
Hejsan är ny här på forumet och är ägare av en polarvit Volvo 360 GLT -83.
Orginal B19E har bytts ut mot en B23 där orginalsprutet monterats och A-kam byttes mot en D-kam. Det var lite om mitt fordon, nu till min fråga. Jag upplever ett "hoppande" ljud och skakningar från min bakvagn när man kör över mindre ojämnheter och när man lägger ut den lite brett på vintervägarna. Min tanke var att kanske det är gummiupphängningen mellan slutväxelupphängningen och karossen. Jag fick tag på en ny i sundsvall som jag monterade på sidan jag tyckte verkade sämst.

Men problemen kvarstår. Enligt ett flertal volvohandlare så finns det inge fler gummiupphängningar att köpa i Sverige. är det någon som har/vet var man kan få tag på bättre begangnade eller nya? Kanske beror felet på något annat, någon som har erfarenheter att dela med sig av? Tack för ett bra forum där det verkar samlas mycket kunnigt folk om bilen som många (som tydligen inte insett charmen med) rynkar på näsan åt.

Stämmer inte riktigt med din beskrivning men på många bilar där bakre domkraftsinfästningen gett sig går denna emot bladfjädern när bilen fjädrar upp & ner och detta ger ett skrapande ljud som fortplantar sig i karossen. Värt att kolla frigången (i sidled) till bladfjädern i allafall.

Kolla så att inget ligger löst och skramlar i reservhjulsbaljan! Det har lurat mig en gång, dock i en V70.

Och välkommen hit!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

hallon

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 25, 2008, 22:01:09 »
Man får tacka för tipset. Jag vet att från den sida jag upplever oljuden så har domkraftsinfästningen fått en kyss av tidigare ägare. skall ta och kolla upp det vid tillfälle. Allt i reservhjulsbaljan har jag kollat så det sitter stumt.