Författare Ämne: Ovanligt trög att styra (enligt många)  (läst 6959 gånger)

Kasi

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
Ovanligt trög att styra (enligt många)
« skrivet: januari 27, 2008, 14:16:15 »
De som har provkört min bil tycker att den är ovanligt trög att styra även för en ickeservo-bil. det är ingenting som går emot utan den är bara tung att styra. är 300-serien byggd sån? tänkte eftersom den har så bra rattutslag kan det vara så att hjulen svänger mer på ett varv med ratten, alltså högre "utväxling" på styrningen, jämfört med tex en gammal 240. är det någon som vet? behöver ett bra svar när alla frågar :P
En gång 300, alltid 300!

mr_sweed

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
SV: Ovanligt trög att styra (enligt många)
« Svar #1 skrivet: januari 27, 2008, 14:28:21 »
Tycker 360s brukar vara relativt lättstyrda, brukar blir lite tungstyrd när det är lite luft i däcken, annars har ja märkt att dom övre lagringarna i fjäderbenen ofta kärvar, de brukar man oxå kunna höra när fjädrarna kuggar vid rattutslag, kan oxå märkas när man gett fullt rattutslag så brukar bilen sedan dra åt det hållet.
Stolt ägare av:
Audi A4 1.8TS Quattro -04
Volvo 360GL -86 B200k(Räcern)
Volvo 343DL -79 (remjohan)(utrostad)
Volvo 343DL -79 (remjohan)(Pärlan)(Nybesiktad)

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 27, 2008, 14:47:39 »
Tycker 360s brukar vara relativt lättstyrda, brukar blir lite tungstyrd när det är lite luft i däcken, annars har ja märkt att dom övre lagringarna i fjäderbenen ofta kärvar, de brukar man oxå kunna höra när fjädrarna kuggar vid rattutslag, kan oxå märkas när man gett fullt rattutslag så brukar bilen sedan dra åt det hållet.
det där låter väldigt bekant! knakar lite när man svänger mycket och drar då åt andra hållet efteråt. vart sitter de och är det enkelt att byta? kan det va det som låter när jag kör över gupp också? smäller till i framvagnen liksom.
En gång 300, alltid 300!

mr_sweed

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 27, 2008, 15:12:12 »
Dom sitter högst upp på fjäderbenet, i den lilla talrik som är skruvar mot fjäderbenstornet, de ska nog inte vara så svårt att byta, ta bort dom tre skruvarna på tornet, å ev nå mer så ska det nog gå att vika ut fjäderbenet tillräckligt, men sen behöver du något för att dra ihop fjädrarna, så att du kan släppa muttern på stötdämparen, sen ska det gå att slå ut dom ur talriken med dorn lr liknande, kan säkert sitta en låsning å, vet inte riktigt. kan ju vara det som gör att det smäller å(kan var nå glapp i framvagn å), om fjädrarna är vridna lixom och sedan kuggar till vid gupp.
Lagringen finns bla på mekonomen kostar 122kr
Stolt ägare av:
Audi A4 1.8TS Quattro -04
Volvo 360GL -86 B200k(Räcern)
Volvo 343DL -79 (remjohan)(utrostad)
Volvo 343DL -79 (remjohan)(Pärlan)(Nybesiktad)

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 27, 2008, 15:21:32 »
Dom sitter högst upp på fjäderbenet, i den lilla talrik som är skruvar mot fjäderbenstornet, de ska nog inte vara så svårt att byta, ta bort dom tre skruvarna på tornet, å ev nå mer så ska det nog gå att vika ut fjäderbenet tillräckligt, men sen behöver du något för att dra ihop fjädrarna, så att du kan släppa muttern på stötdämparen, sen ska det gå att slå ut dom ur talriken med dorn lr liknande, kan säkert sitta en låsning å, vet inte riktigt. kan ju vara det som gör att det smäller å(kan var nå glapp i framvagn å), om fjädrarna är vridna lixom och sedan kuggar till vid gupp.
ok, tack för hjälpen :) ska kolla upp det. läste på ett ställe att det kunde ha att göra med stötdämparna också, men jag försöker byta lagringarna först och se ifall det blir bättre. stötdämparna och en spindelled behövs iofs också bytas så jag kanske gör allt i en veva :)
En gång 300, alltid 300!

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 27, 2008, 16:34:44 »
kan det va det som låter när jag kör över gupp också? smäller till i framvagnen liksom.

Kolla även kullederna på stagen till krängningshämmaren. De är tillverkade av metall och plast! Är dessa leder torra, knakar det i dem... /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: januari 27, 2008, 17:02:57 »
ok, tack för hjälpen :) ska kolla upp det. läste på ett ställe att det kunde ha att göra med stötdämparna också, men jag försöker byta lagringarna först och se ifall det blir bättre. stötdämparna och en spindelled behövs iofs också bytas så jag kanske gör allt i en veva :)

Hur skulle stötdämparna kunna påverka... dom snurrar ju inte, det är ju lagrigen som tar hand om det!? Bara funderar..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 27, 2008, 20:32:54 »
haha ja har samma fel på mina lager hade inte pengar att byta dem när ja hade isär och bytte fjädrar sisst  :-[ men dem skall bytas när ja byter fjädrar och bygger om mina stöt dämpare peter style ;)
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #8 skrivet: januari 27, 2008, 22:03:37 »
haha ja har samma fel på mina lager hade inte pengar att byta dem när ja hade isär och bytte fjädrar sisst  :-[ men dem skall bytas när ja byter fjädrar och bygger om mina stöt dämpare peter style ;)

Min har oxå duvor under huven (låter som det när man svänger). Lagerbyte blir vid fjäderbyte och ev. uppgradering av dämpare även för min del.  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: januari 29, 2008, 15:34:35 »
tack för alla svar :) är inte helt säker på var de där kullederna sitter, men jag tror att jag kan fundera ut det. är det någon som vet om det finns på biltema? ska dit om ett tag, så jag behöver en liten inköpslista. en liten snabbfråga också; hur fungerar det med gasstötdämare? fjädrar de också så att bilen blir stummare eller dämpar de bara? finns ju sånna på mekonomen för ett par hundra kr mer än vanliga oljestötdämpare.
En gång 300, alltid 300!