Författare Ämne: Sportluftfilter.  (läst 6858 gånger)

peyote

• Medlem
  • Antal inlägg: 228
    • Visa profil
Sportluftfilter.
« skrivet: januari 28, 2008, 17:15:18 »
Tjena alla. Igår hade jag lust att slita lite i motor rummet och kom då på att nån här hade fäst filtret direkt på LMM.
Men det passade inte direkt på för min del så en adapter måste införskaffas. Och nu har ju Feltema börjat sälja adaptrar(det dem kallar styling) :)
Så vilken ska man köpa? dem har st olika.
Luftfiltret sitter nu på röret som går från LMM till där den gamle burken satt och rakt på det svarta röret. Där sitter den perfekt tror det e 3"s anslutning där.

Bild bifogas

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sportluftfilter.
« Svar #1 skrivet: januari 28, 2008, 21:26:27 »
Tjena alla. Igår hade jag lust att slita lite i motor rummet och kom då på att nån här hade fäst filtret direkt på LMM.
Men det passade inte direkt på för min del så en adapter måste införskaffas. Och nu har ju Feltema börjat sälja adaptrar(det dem kallar styling) :)
Så vilken ska man köpa? dem har st olika.
Luftfiltret sitter nu på röret som går från LMM till där den gamle burken satt och rakt på det svarta röret. Där sitter den perfekt tror det e 3"s anslutning där.

Bild bifogas

Ingen av de biltemaadaptrarna lär väl passa.. och det gör ingen skillnad varken på effekt eller ljud att köra med röret du har nu gissar jag. Dessutom är det trångt och jävligt att få dit filtret på lmm, eller rättare sagt LMM måste sänkas och då moddar man eller bygger nytt stag till LMM så den kommer lägre & lite längre bak.

Själv har jag en avkapad stegmuff (simons sportavgastillbehör) som passar perfekt.
Här ser du bild på den (den är svart) och på den sitter en bult svetsad som går rakt ut åt vänster och sitter där skruvad i ett stag som sitter i original hål till LMMs originalstag. På det nya staget sitter även bränslepumpsrelät som är byglat till sockeln för det gamla bränslepumpsrelät.
I botten på stegmuffen sitter en mutter ditsvetsad som håller en insugslufttemperatursensor till mitt Megasquirt.

EDIT: Aj fan kom på att du förmodligen kör med luftmängdsmätare!  :)  :D  ;D  8)

« Senast ändrad: januari 28, 2008, 21:28:10 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 28, 2008, 22:47:19 »
ja kör me lmm och sportluftfilter ja har bara drat på filtret rätt på lmm och så sänkte ja hela paketet och flyttade några mm bakåt mest för utsendet men lite för att filtet inte skulle ligga i mot plåten som är framför..ps frej du borde nog vända på de relät som är me anslutningarna uppåt så att de inte kan rinna in vatten i de så de börjar ärga och sånt skräp...
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 29, 2008, 00:27:26 »
ps frej du borde nog vända på de relät som är me anslutningarna uppåt så att de inte kan rinna in vatten i de så de börjar ärga och sånt skräp...

Mm har tänkt det länge nu. Vill ha en snygg kåpa över dem, kanske snickrar en i glasfiber  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

peyote

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 29, 2008, 14:48:06 »
Precis jag har min LMM kvar, problemet är att mitt "luftrör" går emot fläkten ibland hahaha. Har stripat upp den nu men vill inte ha en massa stripes i motorrummet :)

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 18, 2008, 12:40:39 »
Sitter det inte en lufttempmätare i original luftfilterburk? Hur noga är det med signal från den om det nu är så?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Paq

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: mars 18, 2008, 16:38:20 »
jag hade inga sladdar in i min orginal burk luft temp mätarn är la ganska viktig kan inte rekomendera att man rycker ut den...
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

peyote

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: mars 18, 2008, 21:11:04 »
Nu har jag satt filtret direkt på lmm, pga att ja krocka idag så allt e tillbaka flyttat.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: maj 04, 2008, 23:16:06 »
Sitter det inte en lufttempmätare i original luftfilterburk? Hur noga är det med signal från den om det nu är så?

Nej där finns bara luftfiltret och ett luftintag från fronten via nån sorts spjäll som  i n t e  är elektriskt!

Lufttempen mäts av en liten givare i LuftMängdsMätaren.