Författare Ämne: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T  (läst 352364 gånger)

cyberfalcon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Vem fan behöver turbo?
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #240 skrivet: april 27, 2008, 21:56:29 »
Fan jyllskar , nu får jag ju dåligt samvete här om du menar att den verkligen är SÅ pass med rost. Jag hade ju inte bilen så hemskt många månader och under den tiden/dom gångerna jag var under så upplevde inte att den var såpass dåligt under  ??? .. jag måste ha missat det helt och hållet.
Då vart jag dessutom blåst av kärringen jag köpte bilen av förövrigt, hon som började prata om att hon underredsbehandlat bilen men gett upp eftersom hon ville sälja den. Dessutom visade hon besiktningspapper där de inte fanns en "bra att veta" om rost.

Nåja , som plåster kan jag väl säga att jag betalade mer än dubbelt så mycket för bilen än vad du gjorde. och då var ingenting fixat. ::)

Om du vill ha hjälp o svetsa lite rost så kan jag hjälpa till mot en öl eller två  ;)
Volvo 340 # Ford Taunus XL 1971 # Ford Sierra DOHC 1992 # Nissan Navara 2007 #

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #241 skrivet: april 27, 2008, 22:07:25 »
Nej då det behöver du inte få  :-/
För 1500 ska man inte begära för mycket, har ju tillverkat en schyst frontläpp/balk nu iallafall då den andra inte existerade :P en 740 huv fick bistå även där :)
Imorn ska jag dra dit drivflänsen och mina stummare motorkuddar, och se om jag hittar en ombesiktningstid snarast :) den 2a går ombes. perioden ut :P

Synd att jag har hunnit laga all vesentlig rost nu då :S men vi kan nog allt ta en öl eller 2 endå öven motorhuven :) om inte annat lär jag ju ta några turer till gävle i sommar :)
/Johan
Fan jyllskar , nu får jag ju dåligt samvete här om du menar att den verkligen är SÅ pass med rost. Jag hade ju inte bilen så hemskt många månader och under den tiden/dom gångerna jag var under så upplevde inte att den var såpass dåligt under  ??? .. jag måste ha missat det helt och hållet.
Då vart jag dessutom blåst av kärringen jag köpte bilen av förövrigt, hon som började prata om att hon underredsbehandlat bilen men gett upp eftersom hon ville sälja den. Dessutom visade hon besiktningspapper där de inte fanns en "bra att veta" om rost.

Nåja , som plåster kan jag väl säga att jag betalade mer än dubbelt så mycket för bilen än vad du gjorde. och då var ingenting fixat. ::)

Om du vill ha hjälp o svetsa lite rost så kan jag hjälpa till mot en öl eller två  ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Moturkuddar
« Svar #242 skrivet: april 27, 2008, 22:08:50 »
Har vart klent med skruvandet i veckan också, har ett badrum som drar ut på tiden :P skulle vara klar till jul med det igentligen men...
Har iallafall tillverkat motorkuddar till 360n då bägge 2 av dom andra verkar ha sagt upp sig.

Ska prova att borra hål i dom gamla och fylla dom med 2komponent epoxy färg och se om dom går att rädda :P

Synpunkter är välkommna på kuddarna, lika bra nu innan dom är monterade :P
Dom står uppochner på bilden dock :P
/Johan

Det blir så med tråkigt inomhusjobb, har själv en hel del här och var som släpar  >:(

Hur är kuddarna gjorda inuti, är det genomgående stång? Är meningen att motorn ska sitta stål mot stål med bilen via gängstången? För i så fall har ju kuddarna ingen funktion..  ???
Nja dom kommer nog vara ganska stumma men har 2 st 10mm gummiplattor längst upp och ner som jag hoppas ta bort de finaste vibrationerna :P
återkommer med raport om hur det blev om jag klarar av att skriva:P kanske får vita knogar ;)
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #243 skrivet: april 27, 2008, 22:16:42 »
Har monterat en liten mysig ljuddämpare också :)
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #244 skrivet: april 28, 2008, 02:09:56 »
Har monterat en liten mysig ljuddämpare också :)
/Johan

Mysigt värre! Hoppas det låter lika ettrigt som det ser ut  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #245 skrivet: april 29, 2008, 22:30:38 »
Har monterat en liten mysig ljuddämpare också :)
/Johan

Mysigt värre! Hoppas det låter lika ettrigt som det ser ut  :P

Blev faktiskt ganska doft ljud :) ljuddämparen fick jag av min farbror som haft den på någon kawa mc :P perfekta sleeperljudet ;D
Har kört med dom nya motorkuddarna också :)
lite mer vibrationer än orginal men betydlig mindre vibrationer än när motorn låg på balken ;)
Ombesiktning imorn på rosten och hjullagret och dörrlåset  :-\ hoppas det går vägen den här gången :)

Annars har jag inte så mycket updates.
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #246 skrivet: april 29, 2008, 23:05:02 »
lycka till med besiktningen!! :)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #247 skrivet: april 30, 2008, 16:24:29 »
lycka till med besiktningen!! :)

Tack som fan!
Gick kalas också!
Orkade inte montera av turbon heller så jag åkte in med den på :P dom hade ju ingenting under huven att göra och han märkte tydligen inte returen i tråget :P

Så nu går hon i ett år till! :) eller besiktigad så länge iaf ;)
Här näst är det Megaskvätt som gäller, kör nu med calibra turbospridarna som verkar räcka till att köra på ren etanol också :)
Startar hur lätt som helst med :)
Sedan får vi se hur mycket jag ska öka laddtrycket, nu är det väl kanske 0.45kg? (plomberad 240 turbo)
och då åkte jag ifrån kompisen i hans alfa med v6 á 180 kusar :P
Nu ska jag grilla och slappa!
SKÅÅÅÅL!
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

cyberfalcon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Vem fan behöver turbo?
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #248 skrivet: maj 01, 2008, 12:03:14 »
Ja grattis som fan lär man väl säga då  ;) . Gumman is alive and kicking
Volvo 340 # Ford Taunus XL 1971 # Ford Sierra DOHC 1992 # Nissan Navara 2007 #

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #249 skrivet: maj 01, 2008, 20:32:59 »
lycka till med besiktningen!! :)

Tack som fan!
Gick kalas också!
Orkade inte montera av turbon heller så jag åkte in med den på :P dom hade ju ingenting under huven att göra och han märkte tydligen inte returen i tråget :P

Så nu går hon i ett år till! :) eller besiktigad så länge iaf ;)
Här näst är det Megaskvätt som gäller, kör nu med calibra turbospridarna som verkar räcka till att köra på ren etanol också :)
Startar hur lätt som helst med :)
Sedan får vi se hur mycket jag ska öka laddtrycket, nu är det väl kanske 0.45kg? (plomberad 240 turbo)
och då åkte jag ifrån kompisen i hans alfa med v6 á 180 kusar :P
Nu ska jag grilla och slappa!
SKÅÅÅÅL!
/Johan

Det var modigt att besikta med turbo! Men vid första besiktningen hade du inget sånt på eller?

Jaa, Megaskvätt är helrätt  8)

Skål för Alfa-smisk!  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #250 skrivet: maj 02, 2008, 00:51:25 »
lycka till med besiktningen!! :)

Tack som fan!
Gick kalas också!
Orkade inte montera av turbon heller så jag åkte in med den på :P dom hade ju ingenting under huven att göra och han märkte tydligen inte returen i tråget :P

Så nu går hon i ett år till! :) eller besiktigad så länge iaf ;)
Här näst är det Megaskvätt som gäller, kör nu med calibra turbospridarna som verkar räcka till att köra på ren etanol också :)
Startar hur lätt som helst med :)
Sedan får vi se hur mycket jag ska öka laddtrycket, nu är det väl kanske 0.45kg? (plomberad 240 turbo)
och då åkte jag ifrån kompisen i hans alfa med v6 á 180 kusar :P
Nu ska jag grilla och slappa!
SKÅÅÅÅL!
/Johan

Det var modigt att besikta med turbo! Men vid första besiktningen hade du inget sånt på eller?

Jaa, Megaskvätt är helrätt  8)

Skål för Alfa-smisk!  ;D

Hehe! :) nej på den riktiga besiktningen hade jag nog inte vågat prova.
Svetsat lite idag, 10st OK4332 krävdes, 700kr bilteman orkar inte dra fart på OK48orna :) Ni svetsare kanske förstår vad jag menar ;) Det var diffen som fick sig en svängom  ::)

I sommar ska många få veta att en 360 är en underskattad bil ;)
Både rakt fram och ev. lite sicksack (konbana) :)

/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #251 skrivet: maj 02, 2008, 00:57:21 »
Svetsat lite idag, 10st OK4332 krävdes, 700kr bilteman orkar inte dra fart på OK48orna :) Ni svetsare kanske förstår vad jag menar ;) Det var diffen som fick sig en svängom  ::)

I sommar ska många få veta att en 360 är en underskattad bil ;)
Både rakt fram och ev. lite sicksack (konbana) :)

/Johan

Är ingen svetsare men gissar på pinnsvets, bild hade varit kul å se då tekniken vid Svetsdiff är väldigt varierande från fall till fall. Jag svetsade ju tex med MIG+flusstråd vilket inte gick så bra haha  ;D

Ge dem bara, 300 Power!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #252 skrivet: maj 02, 2008, 01:07:40 »
Det var diffen som fick sig en svängom  ::)

Har du AGA-diffat med ESAB-elektroder! ;D ;D Lite bilder, hade varit skoj! :)
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

cyberfalcon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Vem fan behöver turbo?
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #253 skrivet: maj 02, 2008, 10:45:49 »
Hehe ja , nu läste man dåligt igen. Fattade inte att det var diffen du lekt med, trodde du svetsade rost med pinne hehe ::)
Volvo 340 # Ford Taunus XL 1971 # Ford Sierra DOHC 1992 # Nissan Navara 2007 #

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #254 skrivet: maj 02, 2008, 13:42:48 »
Svetsat lite idag, 10st OK4332 krävdes, 700kr bilteman orkar inte dra fart på OK48orna :) Ni svetsare kanske förstår vad jag menar ;) Det var diffen som fick sig en svängom  ::)

I sommar ska många få veta att en 360 är en underskattad bil ;)
Både rakt fram och ev. lite sicksack (konbana) :)

/Johan

Är ingen svetsare men gissar på pinnsvets, bild hade varit kul å se då tekniken vid Svetsdiff är väldigt varierande från fall till fall. Jag svetsade ju tex med MIG+flusstråd vilket inte gick så bra haha  ;D

Ge dem bara, 300 Power!

färsökte ta bilder med mobilkameran men det blev aldrig nån bra fokus och digitalkameran hade man ju självklart inte med sig,

men det är bara svetsat mellan dom drev som ska ihop altså inte en stor klump utav div. småskrot, ca 1 pinne (3mm) mellan varje drev, det har vi testat tidigare och har funkat klockrent på både en opel omega med 2.6l maskin och bmw E30 eller vad dom heter..

Har iallafall inte lyckats än iallafall att få någon svets att släppa.


Tror man kan få betydligt mer "kräm" ur en pinnsvets än en MIG men det är jag det :P med tanke på att man kör med 3mm elektrod istället för 0.8 tråd = borde gå att KRÄMA mera?

Kanske ska ta av kåpan senare och kolla om det har släpt nå slagg som jag inte lyckades pilla bort, lär inte vara så bra med massa slagg bland drev och lager :) Så då isåfall kan jag knäppa lite kort med digitalkameran.

Svetsa rost med pinne är nog ingenting jag skulle rekomendera ;)
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #255 skrivet: maj 02, 2008, 18:14:27 »
Googlade fram en bild på en genomskärning av en diff,
där jag kladdat med orange färg DÄR har vi svetsat ;) självklart på andra sidan också..
Altså inte fyllt upp hela diffen.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #256 skrivet: maj 02, 2008, 18:56:00 »
Kanske ska ta av kåpan senare och kolla om det har släpt nå slagg som jag inte lyckades pilla bort, lär inte vara så bra med massa slagg bland drev och lager :)
/Johan

Nej det är inte bra.. du minns väl hur det gick för mig den 24 september!

Som tur var gick det bara 40-50 blås när DET SA PANG där bak och BAKAXELN TVÄRLÅSTE!!! Det gick med stillastående tjutande bakdäck i dimensionen 185-65-R15 i ca 10 meter innan bilen stannade. Under tiden hann jag ratta lite så att jag bokstavligt talat gled in till vägkanten.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #257 skrivet: maj 02, 2008, 19:52:09 »
Kanske ska ta av kåpan senare och kolla om det har släpt nå slagg som jag inte lyckades pilla bort, lär inte vara så bra med massa slagg bland drev och lager :)
/Johan

Nej det är inte bra.. du minns väl hur det gick för mig den 24 september!

Som tur var gick det bara 40-50 blås när DET SA PANG där bak och BAKAXELN TVÄRLÅSTE!!! Det gick med stillastående tjutande bakdäck i dimensionen 185-65-R15 i ca 10 meter innan bilen stannade. Under tiden hann jag ratta lite så att jag bokstavligt talat gled in till vägkanten.

Fy fan, lite spännande ska man ju oxå ha på kuppen ;)
Lär väl av med kåpan i veckan kanske då :P i förebyggande syfte iaf och sen blir det ju kort oxå ;)

--edit-- var det slagg som orsakat tvärniten?
/Johan
« Senast ändrad: maj 02, 2008, 21:59:41 av jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #258 skrivet: maj 03, 2008, 22:26:54 »
Kanske ska ta av kåpan senare och kolla om det har släpt nå slagg som jag inte lyckades pilla bort, lär inte vara så bra med massa slagg bland drev och lager :)
/Johan

Nej det är inte bra.. du minns väl hur det gick för mig den 24 september!

Som tur var gick det bara 40-50 blås när DET SA PANG där bak och BAKAXELN TVÄRLÅSTE!!! Det gick med stillastående tjutande bakdäck i dimensionen 185-65-R15 i ca 10 meter innan bilen stannade. Under tiden hann jag ratta lite så att jag bokstavligt talat gled in till vägkanten.

Fy fan, lite spännande ska man ju oxå ha på kuppen ;)
Lär väl av med kåpan i veckan kanske då :P i förebyggande syfte iaf och sen blir det ju kort oxå ;)

--edit-- var det slagg som orsakat tvärniten?
/Johan

Nej det var hela svetsen som spruckit mitt itu som klyftan ronja rövardotter hoppar över...... dåligt svetsat!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #259 skrivet: maj 04, 2008, 15:57:23 »
Kanske ska ta av kåpan senare och kolla om det har släpt nå slagg som jag inte lyckades pilla bort, lär inte vara så bra med massa slagg bland drev och lager :)
/Johan

Nej det är inte bra.. du minns väl hur det gick för mig den 24 september!

Som tur var gick det bara 40-50 blås när DET SA PANG där bak och BAKAXELN TVÄRLÅSTE!!! Det gick med stillastående tjutande bakdäck i dimensionen 185-65-R15 i ca 10 meter innan bilen stannade. Under tiden hann jag ratta lite så att jag bokstavligt talat gled in till vägkanten.

Fy fan, lite spännande ska man ju oxå ha på kuppen ;)
Lär väl av med kåpan i veckan kanske då :P i förebyggande syfte iaf och sen blir det ju kort oxå ;)

--edit-- var det slagg som orsakat tvärniten?
/Johan

Nej det var hela svetsen som spruckit mitt itu som klyftan ronja rövardotter hoppar över...... dåligt svetsat!

ja jäklar! flusstråd kanske inte är nått att svetsa "heavyduty" prylar med då? såg ju ut å vara en redig "bubba" som spruckit (50mm i diameter typ? )

Har börjat på å leta ihop de sista grejorna till MS,
lufttempgivare, spjällägesgivare, moddat främre remhjul (trigger), hallgivare och en ställbar BTR är väl det som fattas.
den lufttempgivare jag tillverkade har nog för höga ohmtal så det blir lätt att få störningar på den lilla strömmen...
blir nog en saab 9000 T tempgivare.
sen kanske man ska ha andra vattentempgivare också?
-FREJ- kör du med orginal vattentempgivaren? och vad har du för spjälllägesgivare?--
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #260 skrivet: maj 04, 2008, 18:33:29 »
Kanske ska ta av kåpan senare och kolla om det har släpt nå slagg som jag inte lyckades pilla bort, lär inte vara så bra med massa slagg bland drev och lager :)
/Johan

Nej det är inte bra.. du minns väl hur det gick för mig den 24 september!

Som tur var gick det bara 40-50 blås när DET SA PANG där bak och BAKAXELN TVÄRLÅSTE!!! Det gick med stillastående tjutande bakdäck i dimensionen 185-65-R15 i ca 10 meter innan bilen stannade. Under tiden hann jag ratta lite så att jag bokstavligt talat gled in till vägkanten.

Fy fan, lite spännande ska man ju oxå ha på kuppen ;)
Lär väl av med kåpan i veckan kanske då :P i förebyggande syfte iaf och sen blir det ju kort oxå ;)

--edit-- var det slagg som orsakat tvärniten?
/Johan

Nej det var hela svetsen som spruckit mitt itu som klyftan ronja rövardotter hoppar över...... dåligt svetsat!

ja jäklar! flusstråd kanske inte är nått att svetsa "heavyduty" prylar med då? såg ju ut å vara en redig "bubba" som spruckit (50mm i diameter typ? )

Jepp, och när jag svetsade så var det med full styrka och allt jag svetsade på smälte verkligen så det var inga "kallödningar"  ;)

Citera
-FREJ- kör du med orginal vattentempgivaren? och vad har du för spjälllägesgivare?--

Jepp original. Du kan få easytherm-filen till den om du vill. Jag mätte dock bara upp den när den satt på motorn så det går väl göra exaktare.

Spjälläge från Ford Scorpio V6 1989. Tog den bara för att den kostade 100kr ink. kontakten på skrot B när skrot A ville ha FYRAHUNDRA för en snarlik från en Volvo 850!

Scorpions vill dock bara visa 0-75% i MS men det verkar funka ändå, själva visningen kan man ju ändra inställningar på så den visar 0-100% på mätarna och i loggarna. Så ta från 850 så blir det bäst.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

cyberfalcon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Vem fan behöver turbo?
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #261 skrivet: maj 04, 2008, 20:46:32 »
Här har du ju skitfräna Slotmags till gumman!  :o
Billigt och nära  ;)

http://www.blocket.se/vi/16182617.htm?ca=5_s




Volvo 340 # Ford Taunus XL 1971 # Ford Sierra DOHC 1992 # Nissan Navara 2007 #

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #262 skrivet: maj 04, 2008, 21:54:21 »
Här har du ju skitfräna Slotmags till gumman!  :o
Billigt och nära  ;)

http://www.blocket.se/vi/16182617.htm?ca=5_s


Njää... är inte så mycket för flottmags jag heller... Visst på någon jänkare kan det se bra ut men ingenting jag skulle vilja ha.. :P
Men tack för tipset iallafall :) Mer sånt!

/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #263 skrivet: maj 04, 2008, 22:00:43 »
Citera
-FREJ- kör du med orginal vattentempgivaren? och vad har du för spjälllägesgivare?--
Citera
Jepp original. Du kan få easytherm-filen till den om du vill. Jag mätte dock bara upp den när den satt på motorn så det går väl göra exaktare.

Spjälläge från Ford Scorpio V6 1989. Tog den bara för att den kostade 100kr ink. kontakten på skrot B när skrot A ville ha FYRAHUNDRA för en snarlik från en Volvo 850!

Scorpions vill dock bara visa 0-75% i MS men det verkar funka ändå, själva visningen kan man ju ändra inställningar på så den visar 0-100% på mätarna och i loggarna. Så ta från 850 så blir det bäst.

Ja det vore ju kanon att ha en fil att kolla upp emot och se om jag har samma värden, isåfall kan jag ju plocka ur min och komplettera med instrutionerna dom ger med kokande vatten å frysen mm.. :)
Ska komma ihåg att "haffa" dig på MSN när jag är hemma :P

Plocka ur spjällagesgivaren... :P ska man offra 850n ;) har hört att alla nyare saabar har också steglösa, hade nått nr som slutade på 002 eller dyl. Tror det var från 9000 CSE och uppåt >94?. ska kolla upp detta. isåfall finns det ju gott om på skroten :)
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #264 skrivet: maj 08, 2008, 04:37:20 »
Har börjat på å leta ihop de sista grejorna till MS,
lufttempgivare, spjällägesgivare, moddat främre remhjul (trigger), hallgivare och en ställbar BTR är väl det som fattas.
den lufttempgivare jag tillverkade har nog för höga ohmtal så det blir lätt att få störningar på den lilla strömmen...
blir nog en saab 9000 T tempgivare.
sen kanske man ska ha andra vattentempgivare också?

Skall bli intressant att se vad du väljer! :) Tack för dina upplysningar om, på vilka bilar lämpliga prylar sitter! /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #265 skrivet: maj 08, 2008, 20:37:59 »
Har börjat på å leta ihop de sista grejorna till MS,
lufttempgivare, spjällägesgivare, moddat främre remhjul (trigger), hallgivare och en ställbar BTR är väl det som fattas.
den lufttempgivare jag tillverkade har nog för höga ohmtal så det blir lätt att få störningar på den lilla strömmen...
blir nog en saab 9000 T tempgivare.
sen kanske man ska ha andra vattentempgivare också?

Skall bli intressant att se vad du väljer! :) Tack för dina upplysningar om, på vilka bilar lämpliga prylar sitter! /Max

Någon som vet om det sitter bredbandslambda på någon bil orginal?
annars har jag tänkt att köpa sonden ifrån vems, 700:-
http://www.vems.se/?p=2&prod_id=13&action=vprod


/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #266 skrivet: maj 08, 2008, 20:56:44 »
Har börjat på å leta ihop de sista grejorna till MS,
lufttempgivare, spjällägesgivare, moddat främre remhjul (trigger), hallgivare och en ställbar BTR är väl det som fattas.
den lufttempgivare jag tillverkade har nog för höga ohmtal så det blir lätt att få störningar på den lilla strömmen...
blir nog en saab 9000 T tempgivare.
sen kanske man ska ha andra vattentempgivare också?

Skall bli intressant att se vad du väljer! :) Tack för dina upplysningar om, på vilka bilar lämpliga prylar sitter! /Max

Någon som vet om det sitter bredbandslambda på någon bil orginal?
annars har jag tänkt att köpa sonden ifrån vems, 700:-
http://www.vems.se/?p=2&prod_id=13&action=vprod


/Johan

Jo det lär det väl göra, men frågan är vilka.. en ny volvo tex?

Men 700 är ju inte farligt! Men hur löser du drivelektroniken då?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

cyberfalcon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Vem fan behöver turbo?
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #267 skrivet: maj 08, 2008, 23:23:42 »
Här har du ju skitfräna Slotmags till gumman!  :o
Billigt och nära  ;)

http://www.blocket.se/vi/16182617.htm?ca=5_s


Njää... är inte så mycket för flottmags jag heller... Visst på någon jänkare kan det se bra ut men ingenting jag skulle vilja ha.. :P
Men tack för tipset iallafall :) Mer sånt!

/Johan


haha såg nu en grej. Dedär är för fan mina gamla slotsar som jag sålde för 1½ år sen. Är en snubbe från skogenR som köpte dom av mig och säljer dom nu. Dom har stigit 500pix sen jag sålde dom hehe ;)
Volvo 340 # Ford Taunus XL 1971 # Ford Sierra DOHC 1992 # Nissan Navara 2007 #

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #268 skrivet: maj 11, 2008, 13:35:13 »
Har börjat på å leta ihop de sista grejorna till MS,
lufttempgivare, spjällägesgivare, moddat främre remhjul (trigger), hallgivare och en ställbar BTR är väl det som fattas.
den lufttempgivare jag tillverkade har nog för höga ohmtal så det blir lätt att få störningar på den lilla strömmen...
blir nog en saab 9000 T tempgivare.
sen kanske man ska ha andra vattentempgivare också?

Skall bli intressant att se vad du väljer! :) Tack för dina upplysningar om, på vilka bilar lämpliga prylar sitter! /Max

Någon som vet om det sitter bredbandslambda på någon bil orginal?
annars har jag tänkt att köpa sonden ifrån vems, 700:-
http://www.vems.se/?p=2&prod_id=13&action=vprod


/Johan

Jo det lär det väl göra, men frågan är vilka.. en ny volvo tex?

Men 700 är ju inte farligt! Men hur löser du drivelektroniken då?

DOH!
hade inte tänkt så långt  :-X kompisen kör VEMS och där är det ju Plug n play men det var det ju inte här  :-\
Blir väl smalbandaren som sitter där då som får sköta jobbet..
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #269 skrivet: maj 11, 2008, 20:15:32 »
Har börjat på å leta ihop de sista grejorna till MS,
lufttempgivare, spjällägesgivare, moddat främre remhjul (trigger), hallgivare och en ställbar BTR är väl det som fattas.
den lufttempgivare jag tillverkade har nog för höga ohmtal så det blir lätt att få störningar på den lilla strömmen...
blir nog en saab 9000 T tempgivare.
sen kanske man ska ha andra vattentempgivare också?

Skall bli intressant att se vad du väljer! :) Tack för dina upplysningar om, på vilka bilar lämpliga prylar sitter! /Max

Någon som vet om det sitter bredbandslambda på någon bil orginal?
annars har jag tänkt att köpa sonden ifrån vems, 700:-
http://www.vems.se/?p=2&prod_id=13&action=vprod


/Johan

Jo det lär det väl göra, men frågan är vilka.. en ny volvo tex?

Men 700 är ju inte farligt! Men hur löser du drivelektroniken då?

DOH!
hade inte tänkt så långt  :-X kompisen kör VEMS och där är det ju Plug n play men det var det ju inte här  :-\
Blir väl smalbandaren som sitter där då som får sköta jobbet..
/Johan

Smalbandaren räcker långt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
Bombdrama
« Svar #270 skrivet: maj 14, 2008, 00:57:48 »
Fy fan.
Lite spännade, en polisman som bor i området, nästan granne där jag bor fick en burk överlämnad som det påstogs innehålla nitriglycerin..
Hela området (halva kungsgårn ungefär:P) evakuerades. vid 20 tiden och nu har bombgrupp från sthlm vart och tagit med sig grejorna och ska kika närmare på vad det var. Nu fick jag komma hem.
Var ute och åkte båt sen när man kommer iland så får man inte åka hem  :-\
Katterna var hemma å balkongdörren öppen, fick inte någon polis att gå och stänga dörren så nu är det SVINKALLT hemma :(
Skönt iallafall att allt gick bra, Så många poliser har jag aldrig sett i lilla Kungsgården  :o
Lilla 360n stog innanför avspärrningarna tänk om det hade smällt  :'(
/Johan
'

--edit--
var bara svavel eller nått sånt så allt är lugnt! :)




har kollat laddtrycket nu, laddar bara 0.45kg
Ska skrämma upp till 0.7kg nu! törs inte högre innan MS sitter där och kan justera soppan ordentligt.

/Johan

kollar man längs ner till vänster ser man pärlan (blev kändis i tidningen :D)
« Senast ändrad: maj 14, 2008, 16:50:33 av jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #271 skrivet: maj 14, 2008, 21:19:22 »
ja du har tur du :) har en bil som är med i tidning...

cyberfalcon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Vem fan behöver turbo?
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #272 skrivet: maj 14, 2008, 21:22:39 »
Nu händer det grejer i Kungsgår'n , jävlar anamma  ::)
Volvo 340 # Ford Taunus XL 1971 # Ford Sierra DOHC 1992 # Nissan Navara 2007 #

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #273 skrivet: maj 14, 2008, 21:25:14 »
ja du har tur du :) har en bil som är med i tidning...

haha :D dom kanske inte orkade redigera bilden i tidningen så den råkade bli med :P
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #274 skrivet: maj 17, 2008, 11:25:16 »
vad då råkade... det är klart att dom vill ha med en 300 i tidningen ;D
 med tanke på att alla "professionella" kamera män tar ljus vinklar medmera i aktning när dom tar kort.. så måste dom medvetet ha fått in fronten på pärlan 8)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
catchtank
« Svar #275 skrivet: maj 17, 2008, 23:09:30 »
Hade lite tråkigt idag på jobbet så jag har knåpat ihop en Catchtank till soppan :P
Syftet är väl att när man har lite i tanken så ska inte pumpen suga luft när man är ute och kränger.

Så här är den uppbyggd:
Rör 3.5" rostfritt, 20cm långt, påsvetsade "gavlar"
Anslutningar uppe på, 8mm invändigt hål, från tank och retur till tank.
Anslutning högst upp på sidan, retur från motor, under nivån för att minska risken för skumbildning.
Sedan ett t-kors med invändigt 10mm hål för dubbla pumpar.

Det är receptet, har aldrig erfarat att varken bygga eller använda catchtank så komentarer både positiva och negativa är välkomna :)

Gavlarna är TIG svetsade och niplarna är lödda med silverlod :P

Antar att ni vill ha lite bilder på spektaklet ;)

*Elektrikern kan han å* fick jag som komentar på jobbet ;D

/Johan
« Senast ändrad: maj 17, 2008, 23:20:34 av jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #276 skrivet: maj 17, 2008, 23:22:10 »
vad då råkade... det är klart att dom vill ha med en 300 i tidningen ;D
 med tanke på att alla "professionella" kamera män tar ljus vinklar medmera i aktning när dom tar kort.. så måste dom medvetet ha fått in fronten på pärlan 8)

Det är sant det :) såg i en annan lokaltidning att bettan kommit med i helbild på "framsidan" så det kanske ligger någonting i det du säger ;)
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #277 skrivet: maj 17, 2008, 23:24:27 »
Ser bra ut! Dock kan jag inget om catchtankar och kan inte svetsa tig heller  :-\

Hur funkar det rent flödesmässigt? Dubbla pumpar som suger ur tanken och trycker vidare till catchtanken?

Vad händer med returen från motorn som har lägre tryck än vad det är i catchtanken, det låter som det inte skulle funka.. tror du måste ha returen från motorn ända bak till tanken som förmodligen håller ett visst undertryck istället för fullt pumptryck som catch-tanken håller.. jag bara spekulerar lite så här på kvällningen  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2131
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #278 skrivet: maj 17, 2008, 23:35:15 »
Ser så välgjord ut så jag tycker du ska polera catchtanken så det syns vilket fint jobb du gjort :)
Frej, det är inget tryck i catchtanken för den har ju fri retur tillbaks till tanken.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #279 skrivet: maj 17, 2008, 23:39:07 »
Ser bra ut! Dock kan jag inget om catchtankar och kan inte svetsa tig heller  :-\

Hur funkar det rent flödesmässigt? Dubbla pumpar som suger ur tanken och trycker vidare till catchtanken?

Vad händer med returen från motorn som har lägre tryck än vad det är i catchtanken, det låter som det inte skulle funka.. tror du måste ha returen från motorn ända bak till tanken som förmodligen håller ett visst undertryck istället för fullt pumptryck som catch-tanken håller.. jag bara spekulerar lite så här på kvällningen  ::)
Svetsa tig i rostfritt kan jag nästan påstå är lättare än svetsa med MIG.. Passa på att prova om du får chansen :)

Jag har tänkt lite såhär  ::)
Att orginalpumpen (lite overkill kanske) matar catchtanken med soppa.
Sen har ju catchtanken en retur till tanken igen så ett övertryck borde nog inte gå att få?
Sedan så kopplas 2st biltema pumpar på vid t-korset (dom får soppan där) som sedan matar till motorn, sedan för att inte tömma catchtanken på soppa så går returen genom catchtanken och när catchtanken är spräckfull så går överflödet tillbaka till orginaltanken.

Tur att man är så säker i Paint :D
Hoppas ni förstår?
Det röda är bränsle till och det gula är retur :)
---edit---

/Johan
« Senast ändrad: maj 17, 2008, 23:40:50 av jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga