Författare Ämne: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T  (läst 352359 gånger)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
Hmmm konstig olja...
« Svar #360 skrivet: juli 06, 2008, 01:30:22 »
Tog bort mina tryckrör igår och hittade olja innuti. :/
Vart kan den komma ifrån?, har ingen vevhusventilation och inte blåryker det heller... ???
Kändes som hårt fett i konsistensen, som honung som stått i kylen ;) kanske blir så när oljan luftas mycket?
Sedan i röret jag har haft gå över till andra sidan motorn (istället för IC) där har ju oljan hamnat, i ena änden?!
I ena änden är det riktigt grötigt och inte andra änden helt rent!
Förklara den om du kan! Har jaf fått en oljeavskiljare av ett rakt rör???

lite bilder: ena änden på röret


i andra änden på röret :


ut från turbon:


Ingenting på LMM:



Har gjort en panel för extramätarna, fick en list över sedan jag gjorde duschvägg i glasbetong, hade perfekt höjd ;)


Sedan funderar jag på vart oljekylaren ska hamna, funkar det att sätta den där eller ska man ta där dimljusen skulle ha suttit?



En liten update iallafall ;)
//Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #361 skrivet: juli 06, 2008, 03:42:34 »
det är alltså så att oljan ligger i röret närmast motorn och det är rent närmast turbon?

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #362 skrivet: juli 06, 2008, 13:59:25 »
det är alltså så att oljan ligger i röret närmast motorn och det är rent närmast turbon?
hopsan!
nej tvärtom...
närmast turbon är klägget. Trycker igenom LMM, märkligt, tycker att om turbon är slut så borde det ju vara olja hela vägen till insuget? Men vist är den slut så kankse det inte är så konstigt? den har ju fått smaka endel ;D
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #363 skrivet: juli 06, 2008, 14:05:10 »
mina tryckrör ser liknande ut.. =( vore trvligt o få reda på vart den kommer ifrån =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #364 skrivet: juli 06, 2008, 14:06:48 »
mina tryckrör ser liknande ut.. =( vore trvligt o få reda på vart den kommer ifrån =)
jasså?!
ja jag vill gärna veta innan jag kopplar in ICn, kankse inte så bra om allt de där klägget kommer in i den och täpper till...  :-\
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Hmmm konstig olja...
« Svar #365 skrivet: juli 06, 2008, 14:27:53 »
Tog bort mina tryckrör igår och hittade olja innuti. :/


Har gjort en panel för extramätarna, fick en list över sedan jag gjorde duschvägg i glasbetong, hade perfekt höjd ;)

Oljan kan väl bara komma från turbon  :-\

Kul med listen till mätarpanelen, det känns såå skönt när man hittar nåt skrot hemma som passar perfekt till nåt man ska bygga  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Hmmm konstig olja...
« Svar #366 skrivet: juli 06, 2008, 14:49:11 »
Tog bort mina tryckrör igår och hittade olja innuti. :/


Har gjort en panel för extramätarna, fick en list över sedan jag gjorde duschvägg i glasbetong, hade perfekt höjd ;)

Oljan kan väl bara komma från turbon  :-\

Kul med listen till mätarpanelen, det känns såå skönt när man hittar nåt skrot hemma som passar perfekt till nåt man ska bygga  :D

undrar om det kan bero på dålig vevhusventilation?
har den bara "öppen" nu, ska prova bygga en catchtank och dra ventilationen till sugsidan på turbon och se om det blir bättre,
har ju problem med oljeläckage också som jag inte kan hitta vart det kommer ifrån, verkar bara läcka när man kör, droppar ingenting på tomgång. så kanske blir skapligt vevhustryck när jag eldar på  :-[ dåliga kolvringar kanske som spökar...
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #367 skrivet: juli 06, 2008, 22:07:34 »
Kan ju vara ringarna som läcker men det måste ju synas nånstans oxå!

Min sugmotor (B200F) hade alltid olja i slangen mellan LMM och insuget av nån anledning...
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #368 skrivet: juli 06, 2008, 22:09:53 »
Senast jag tvättade mit öppna luftfilter märkte jag att den fanns lite gegga i slangen mellan lmm och insug på min nyrenoverade b200f också. Verkar vara ganska vanligt problem detta.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #369 skrivet: juli 06, 2008, 22:48:55 »
kanske är en del utav smörjningen på rödblockarna då ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #370 skrivet: juli 07, 2008, 14:23:50 »
Smörjning eller inte, här ska trimmas mer ;D

Fick ett paket på posten idag :)
Ett st hemmabygge:


Och en st:



Hoppas på att K-kammen är vassare än vx3an, märkte ingen större skillnad mellan A och Vx3. :-/ har iufs inte läst om det är någon större skillnad ;)
Men K-kammen ska väl vara en av dom vassare?

Sen lite tips ang. ställbart kamdrev vore trevligt, eller är det bara å prova sig fram?
T.ex. vad blir det för skillnad om man justerar +/- x antal grader.
//Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #371 skrivet: juli 07, 2008, 14:49:06 »
Ser finfint ut det där =)  ang vevhusventen... så skrev ja en fråga om den i min tråd. hittde nämligen en vakumslang som gick ner i oljefällan från baksidan insuget.. för mig som har dragit ventilationen innan turbon får då både sug och laddtryck ner i oljefällan.. vilket inte är så bra =/ kan de va nått sånt på din med? öppen/laddtryck för din del då..
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #372 skrivet: juli 07, 2008, 14:57:39 »
Ser finfint ut det där =)  ang vevhusventen... så skrev ja en fråga om den i min tråd. hittde nämligen en vakumslang som gick ner i oljefällan från baksidan insuget.. för mig som har dragit ventilationen innan turbon får då både sug och laddtryck ner i oljefällan.. vilket inte är så bra =/ kan de va nått sånt på din med? öppen/laddtryck för din del då..

du menar den där lilla "klumpen" som satt öppe på oljefällan?
som den grova slangen var ditsatt på och en liten vacumslang?
jag har tagit bort allt förutom själva oljefällan och där borde allt komma ut, eller det borde inte kunna komma in laddtryck där?
tänkte prova å dra venten till insuget på turbon och se om jag får något undertryck i vevhuset över huvudtaget.
(kanske går att gänga i en nippel till laddtrycksmätare i ventilkåpan ? ;) då ser man även när man kör om det är över eller undertryck i vevhuset?! det ska jag nog prova med :P

Tack för tipsen! var det den klumpen du menade som det går ner en vacumslang till? Har ju inte min kvar så jag kan inte knäppa nå kort på den heller :S
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #373 skrivet: juli 07, 2008, 15:04:17 »
a precis.. den "T-korset" där den stora ventilationsslangen o vakumet möts..  ska nog ta o plugga min vakumslang där iaf.. för som ja har nu så blir de både sug o laddtryck ner där =/..

smart me vakumslocka på vevhusventilationsslangen!!! de får de nog fan bli för mig med!! =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #374 skrivet: juli 07, 2008, 15:19:50 »
a precis.. den "T-korset" där den stora ventilationsslangen o vakumet möts..  ska nog ta o plugga min vakumslang där iaf.. för som ja har nu så blir de både sug o laddtryck ner där =/..

smart me vakumslocka på vevhusventilationsslangen!!! de får de nog fan bli för mig med!! =)

kanske inte i slangen, den är ju ganska liten så där kanske du får undertryck endå? därför tänkte jag offra ventilkåpan ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #375 skrivet: juli 07, 2008, 15:36:58 »
hmm ja men de kan väl inte skada att plugga den vakumslangen va?? =)... hur menar du me ventilkåpan?? =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #376 skrivet: juli 07, 2008, 15:39:22 »
hmm ja men de kan väl inte skada att plugga den vakumslangen va?? =)... hur menar du me ventilkåpan?? =)
det tror jag nog inte, jag kör utan å har inte märkt nått :P mer än att den läcker olja, men det är nog inte därför ;)
jag tänkte gänga i en nippel i ventilkåpan som man trycker på en slang och kopplar till en laddtrycksmätare så kanske man kan se om det är över- eller undertryck ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #377 skrivet: juli 07, 2008, 15:52:04 »
ahaa nu förstår ja =) .. e de inte bättre då o gänga i en nippel i locket?? så slipper du pajja kåpan? =)...
tror nog att de e nått kajko med min för lossar ja locket så dör typ motorn.. =/
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #378 skrivet: juli 07, 2008, 15:54:25 »
ahaa nu förstår ja =) .. e de inte bättre då o gänga i en nippel i locket?? så slipper du pajja kåpan? =)...
tror nog att de e nått kajko med min för lossar ja locket så dör typ motorn.. =/
kan man också göra men ska byta kåpan endå för jag drog av ett öra sist jag bytte kam :/ iufs så slipper man spån i motorn om man pular med locket ;)
då är det nog för att du har vakumet kvar till insuget efter lmm? för då tjuvluftar den därigenom.
« Senast ändrad: juli 07, 2008, 16:00:08 av Jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #379 skrivet: juli 07, 2008, 17:37:10 »
Smörjning eller inte, här ska trimmas mer ;D

Fick ett paket på posten idag :)
Ett st hemmabygge:
[IMG]

Och en st:
[IMG]

Hoppas på att K-kammen är vassare än vx3an, märkte ingen större skillnad mellan A och Vx3. :-/ har iufs inte läst om det är någon större skillnad ;)
Men K-kammen ska väl vara en av dom vassare?

Sen lite tips ang. ställbart kamdrev vore trevligt, eller är det bara å prova sig fram?
T.ex. vad blir det för skillnad om man justerar +/- x antal grader.
//Johan

Får man fråga vad hemmabygget kostade och om det kan tänkas finnas fler?  :P

K-kammen är väl bara marginellt vassare än VX3. Däremot, såg jag nu till min stora förvåning, så är A-kammen vassare när det gäller tiderna när ventilerna stänger och öppnar samt på durationen om man jämför med VX3:an!  :o

Se själva: (bifogad bild)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #380 skrivet: juli 07, 2008, 22:40:42 »
Smörjning eller inte, här ska trimmas mer ;D

Fick ett paket på posten idag :)
Ett st hemmabygge:
[IMG]

Och en st:
[IMG]

Hoppas på att K-kammen är vassare än vx3an, märkte ingen större skillnad mellan A och Vx3. :-/ har iufs inte läst om det är någon större skillnad ;)
Men K-kammen ska väl vara en av dom vassare?

Sen lite tips ang. ställbart kamdrev vore trevligt, eller är det bara å prova sig fram?
T.ex. vad blir det för skillnad om man justerar +/- x antal grader.
//Johan

Får man fråga vad hemmabygget kostade och om det kan tänkas finnas fler?  :P

K-kammen är väl bara marginellt vassare än VX3. Däremot, såg jag nu till min stora förvåning, så är A-kammen vassare när det gäller tiderna när ventilerna stänger och öppnar samt på durationen om man jämför med VX3:an!  :o

Se själva: (bifogad bild)

köpte grejorna på Tradera, 1000:- fick jag ge med frakt. Brukar ploppa upp lite roliga grejor lite då och då där :) ska börja länka saker jag hittar som jag själv inte behöver ;)

Är riktigt enkelt att tillverka ser det ut som, kan fixa detaljerade bilder imorgon ;) Det är iallafall tillverkat utav ett äldre kammdrev,
endast 2 hål. b200an hade massor med hål. och en aluskiva med lite hål i. Vet ej om jag kommer behöva detta men ska prova iaf ;)

Vx3an verkar ju vara ganska överskattad då? Aja har en till salu iaf om någon är intresserad. ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #381 skrivet: juli 08, 2008, 03:12:30 »
ahaa nu förstår ja =) .. e de inte bättre då o gänga i en nippel i locket?? så slipper du pajja kåpan? =)...
tror nog att de e nått kajko med min för lossar ja locket så dör typ motorn.. =/
kan man också göra men ska byta kåpan endå för jag drog av ett öra sist jag bytte kam :/ iufs så slipper man spån i motorn om man pular med locket ;)
då är det nog för att du har vakumet kvar till insuget efter lmm? för då tjuvluftar den därigenom.


vilken slang menar du då???  ::)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #382 skrivet: juli 08, 2008, 03:14:52 »
ahaa nu förstår ja =) .. e de inte bättre då o gänga i en nippel i locket?? så slipper du pajja kåpan? =)...
tror nog att de e nått kajko med min för lossar ja locket så dör typ motorn.. =/
kan man också göra men ska byta kåpan endå för jag drog av ett öra sist jag bytte kam :/ iufs så slipper man spån i motorn om man pular med locket ;)
då är det nog för att du har vakumet kvar till insuget efter lmm? för då tjuvluftar den därigenom.


vilken slang menar du då???  ::)
borde väl vara den mellan blocket och insuget du pratade om? det borde iallafall vara någonting som tjuvluftar igenom vevhuset när locket lyfts. någonting som sitter mellan lmm och insugsventilen? Vart har du vevhusventen går nu? före eller efter lmm?
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #383 skrivet: juli 08, 2008, 03:18:00 »
hmm okey.. mellan block o insug? .. min vevhusvent går in efter lmm men innan turbon ..

de ja ska leta efter borde va nån slang som sitter mellan insuget (trycksidan) o blocket?? ... men vettifan vart de skulle va isf.. om de inte är den där lilla vakumslangen som går in i oljefällan som vi prata om??
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #384 skrivet: juli 08, 2008, 03:23:11 »
hmm okey.. mellan block o insug? .. min vevhusvent går in efter lmm men innan turbon ..

de ja ska leta efter borde va nån slang som sitter mellan insuget (trycksidan) o blocket?? ... men vettifan vart de skulle va isf.. om de inte är den där lilla vakumslangen som går in i oljefällan som vi prata om??
då drar den tjuvluft igenom vevhusventilationen :) eftersom när du öppnat locket så blir det knas med uppmätta luften för LMM, men vem kör med locket öppet ? ;) så är det på många bilar att dom dör elelr går riktigt dåligt när man öppnar locket :P
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #385 skrivet: juli 08, 2008, 03:24:52 »
hehe oki.. ja provar o plugga den där vakumslangen bara så borde de nog fan funka sen =).. o som sagt.. vem fan kör me locket av??  ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
Köpa Bredbandslambda USA
« Svar #386 skrivet: juli 08, 2008, 03:26:14 »
Har kikat runt lite överallt på nätet efter Bredbandslambda och hittade en för ganska vettigt pris 289$ dygt 1800:-
sen tillkommer väl frakt och om man har otur moms också? men fortfarande billigare än den billigaset här hemma...
Sen hade den utgång som simulerar Smalbandare också så man kan koppla in på MS :) vad tycker ni?

http://www.diyautotune.com/catalog/innovate-standalone-gauge-analog-gauge-p-196.html

kan ju länka till blocket.se om samma grej
http://www.blocket.se/vi/14742404.htm?ca=5_s 2990:- tar den firman
« Senast ändrad: juli 08, 2008, 03:29:10 av Jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Micke S

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Brett är bra ... ännu bredare är bättre ..
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #387 skrivet: juli 08, 2008, 07:32:32 »
-----------------------------
Micke S
360 Turbo 4x4 [vit]

360 Coupé [blå]
B230F
530 topp
ENEM V16 kam
Insprutning

Svetsad diff
Dubbla bladisar bak
Ställbara fjäderben fram

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #388 skrivet: juli 08, 2008, 14:25:57 »
Varför inte köra bredband in i MS boxen .??

http://www.racestuff.se/index.php?main_page=product_info&cPath=8_117&products_id=237

vad jag hört så klarar inte MS1 av bredbandslambda rakt på.
« Senast ändrad: juli 08, 2008, 14:33:58 av Jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #389 skrivet: juli 08, 2008, 22:09:51 »
Varför inte köra bredband in i MS boxen .??

http://www.racestuff.se/index.php?main_page=product_info&cPath=8_117&products_id=237

vad jag hört så klarar inte MS1 av bredbandslambda rakt på.

JOJJEMEN däremot finns det ingen Drivkrets för lambdan, med VEMS tex. kan man köpa en sond bara för ~700kr och plugga rätt in. Då slipper man köpa drivelektronik för 1000kr extra som billigast.

Men MS fattar vad bredbandaren säger och har även en särskilld map för "lambda target" där man skriver in önskat luft/bränsleförhållande för varje del av registret!


Autotune with Megatune
You don't need a dynomometer to get the high output regions of the VE table done, but you definitely should NOT use auto-tune with a narrow band sensor for that part of the table, you'll end up with broken or melted pistons. In order to use auto-tune for WOT tuning, you must be running a wide band lambda system (sensor and controller), with an appropriate EGO correction algorithm that allows you to set specific AFR targets (i.e., MSnS-Extra or MS-II). If one of these requirements is missing, then you must rely on seat-of-the-pants and experience.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
Slangar hit å dit ;)
« Svar #390 skrivet: juli 09, 2008, 22:51:00 »
Nu har jag fått mina slangar från do88 :D
Monterade dit dom och koppade in ICn idag.


Flyttade även LMM till sugsidan på turbon, skarvade kablen med höglatarkabel å eltape lite provisorikst innan MS ;)

men vet inte om det blev nån större skillnad men nu läcker den inte iaf om den nu har gjort det tidigare...
Monterade på BTRen justerade upp trycket från 2.5 till 4.5bar i steg, blev lite bättre men tror fortfarande att jag har får små spridare, måste ha tag på större!

Men vid slutet på regnbågen finner man ju alltid GULD sägs det ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #391 skrivet: juli 09, 2008, 22:56:34 »
Haha snygg kabelinstallation  ;)

Och snygg bild med regnbågen!

Akta dig för så höga bränsletryck, om du har originalpump kanske den börjar låta illa..

När blir det MS?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #392 skrivet: juli 09, 2008, 22:57:22 »
men tusan johan! du måste juh snygga upp motor rummet  ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #393 skrivet: juli 09, 2008, 22:58:49 »
men tusan johan! du måste juh snygga upp motor rummet  ;D

WORD UP!!!!! jag vet.  :( kanske tvätta iaf ;) sen när MS ska installeras så blir den nog cleanare iaf :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #394 skrivet: juli 09, 2008, 23:13:19 »
Haha snygg kabelinstallation  ;)

Och snygg bild med regnbågen!

Akta dig för så höga bränsletryck, om du har originalpump kanske den börjar låta illa..

När blir det MS?


Ja Megaskvättet har ju väntat för länge nu. :( synd att ingenting krånglar med renixet så man blev lite taggad! Men kompisen ska installera sitt Vems snart så då tänkte vi slå 2 flugor i en smäll :) det enda jag behöver är väl luft tempgivare å spjällägesgivare men det finns på skroten :)

Är soppapumpen såå vek?
Ska prova sänka laddtrycket till 0.4kg eller nått imorn å se om det kanske blir bättre blandning då :)

Inte ofta man vill att nått ska krångla men nu fanns det ett tillfälle :D nu har jag en tidsplan! på semestern ska MS i! å det är v.29-32! BRÅÅÅDIS! så nu kan ni tjata på mig! ;D
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #395 skrivet: juli 09, 2008, 23:19:20 »
Haha snygg kabelinstallation  ;)

Och snygg bild med regnbågen!

Akta dig för så höga bränsletryck, om du har originalpump kanske den börjar låta illa..

När blir det MS?


Ja Megaskvättet har ju väntat för länge nu. :( synd att ingenting krånglar med renixet så man blev lite taggad! Men kompisen ska installera sitt Vems snart så då tänkte vi slå 2 flugor i en smäll :) det enda jag behöver är väl luft tempgivare å spjällägesgivare men det finns på skroten :)

Är soppapumpen såå vek?
Ska prova sänka laddtrycket till 0.4kg eller nått imorn å se om det kanske blir bättre blandning då :)

Inte ofta man vill att nått ska krångla men nu fanns det ett tillfälle :D nu har jag en tidsplan! på semestern ska MS i! å det är v.29-32! BRÅÅÅDIS! så nu kan ni tjata på mig! ;D

GustavT inbillade sig att hans pump tagit skada när han körde tryck på 4-5 bar.. men jag vet inte vad han grundade det på.. och han lär inte svara än för han är i Spanien nu och larvar sig  ;)

TJAAATA! Hur har du tänkt göra med kabelhärvan?
TPS får du inhandla snarast och bygga om så den passar spjällhuset! Lättast med en hemsnickrad adapterplatta!
Lufttempgivare kan du ju oxå bygga in innan vecka 29!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #396 skrivet: juli 09, 2008, 23:25:28 »
Haha snygg kabelinstallation  ;)

Och snygg bild med regnbågen!

Akta dig för så höga bränsletryck, om du har originalpump kanske den börjar låta illa..

När blir det MS?


Ja Megaskvättet har ju väntat för länge nu. :( synd att ingenting krånglar med renixet så man blev lite taggad! Men kompisen ska installera sitt Vems snart så då tänkte vi slå 2 flugor i en smäll :) det enda jag behöver är väl luft tempgivare å spjällägesgivare men det finns på skroten :)

Är soppapumpen såå vek?
Ska prova sänka laddtrycket till 0.4kg eller nått imorn å se om det kanske blir bättre blandning då :)

Inte ofta man vill att nått ska krångla men nu fanns det ett tillfälle :D nu har jag en tidsplan! på semestern ska MS i! å det är v.29-32! BRÅÅÅDIS! så nu kan ni tjata på mig! ;D

GustavT inbillade sig att hans pump tagit skada när han körde tryck på 4-5 bar.. men jag vet inte vad han grundade det på.. och han lär inte svara än för han är i Spanien nu och larvar sig  ;)

TJAAATA! Hur har du tänkt göra med kabelhärvan?
TPS får du inhandla snarast och bygga om så den passar spjällhuset! Lättast med en hemsnickrad adapterplatta!
Lufttempgivare kan du ju oxå bygga in innan vecka 29!

kabelhärvan var jag lat å köpte färdig ;) sen blir det väl å skarva utifrån den :) hur har du gjort FREJ, har du använt bägge kanalerna till spridarna eller bara 1?

och det där med bredbandslambda, var det bara å koppla in i MS ? :) vad min kassa engelska förstod var det de man skulle köra om man skulle köra Autotune? å funkar det utan nån drivning emellan? eller finns det nått å löda i boxen? :)
---edit---
kanske är en sånhär man behöver emellan?
http://www.hqtec.se/pc-2-3-3769.aspx
Skroten imorn å se om jag hittar nån "klicklös" TPS å lufttempgivare :)
« Senast ändrad: juli 09, 2008, 23:31:39 av Jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #397 skrivet: juli 10, 2008, 00:10:44 »
kabelhärvan var jag lat å köpte färdig ;) sen blir det väl å skarva utifrån den :) hur har du gjort FREJ, har du använt bägge kanalerna till spridarna eller bara 1?
Okej, jag byggde bara en adapterlåda där man kan jacka in original kabelhärva + de nya givarna tex TPS och spridarkanal 2 via en annan snabbkontakt.
Se bild:

Ser rörigt ut som fan men finns tanke bakom allt  ;)
Och det ligger inte på golvet för jämnan!


Citera
och det där med bredbandslambda, var det bara å koppla in i MS ? :) vad min kassa engelska förstod var det de man skulle köra om man skulle köra Autotune?
Autotune har jag kört utan bredbandare, det funkar med smalband med förutom att du inte kan mappa på full gas utan bara svenssonkörning, smalbandaren ger ju inte pålitliga/användbara värden över vissa varv och viss belastning.
Autotune med bredbandare är nog riktigt gött!

Citera
å funkar det utan nån drivning emellan? eller finns det nått å löda i boxen? :)
---edit---
kanske är en sånhär man behöver emellan?
http://www.hqtec.se/pc-2-3-3769.aspx

Korrekt, det är en sådan du behöver. Börjar bli attraktivt pris nu!! Se hur länge man kan behålla pengarna i plånboken  ;)

Citera
Skroten imorn å se om jag hittar nån "klicklös" TPS å lufttempgivare :)
Bäst det, snart är det V29  ;)

Kolla efter volvo 850/v70 tps, det är ett säkert kort.

Annars går det med Ford Scorpio V6 med, det har jag. Men den visar inte 0-100% utan 0-75% när man trycker fullt på gasen. Men det är egentligen bara visningen i datorprogrammet som blir fel så det har inte stört mig.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #398 skrivet: juli 10, 2008, 09:08:50 »
ojoj semester och allt snart  :D börja rodda med MS nu så fu kan börja  Mappa gammal volvo med PC    ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #399 skrivet: juli 10, 2008, 13:44:40 »
spjällägesgivare fixad ;) kommer kanske imorn på posten om jag har tur :)
200:- fick jag tag på en på blocket, från 850 :)
Bara lufttempgivare kvar och där fick jag även tips om volvo 440-460 :) dom ska tydligen ha det. och sånna finns det några utav på skroten iallafall :)
Sen blir det nog till att göra ett eget 36-1 triggerhjul.
//Johan
« Senast ändrad: juli 10, 2008, 17:33:09 av Jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga