om det funkar så är det en bild innifrån under bilen sett, på yttre lagerbanan med lite svetssträngar på sig. (på tok för klen svets vid det tillfället) har fortfarande inte fått nått bra svar på varför ringen krymper med svetsfog men jag antar att man bränner bort en massa material så den deformeras?
Fungerade det, krymte lagren? Gick det lättare att få ut dem efter svetsningen? Teorin bakom, är gammal. Har använts innom smidet i århundraden. Uphettas en metalbit vill den utvidga sig, inte krympa. Men hindrar men den att utvidgas i ena ledden, som lagerhuset gör i detta fall! Då utvidgar den sig destu mer i den andra riktningen, mao den blir tjockare. När den sedan svalnar, drar den sig sammman i alla riktningar, inget hindrar den från att göra detta! Detta medför att ringens diameter har minskat samt att dess tjocklek har ökat. Används innom smidet för att öka tjockleken på detaljer!
/Max
Ps. tack för många bra bilder! Du vet väl inte dimensionen på skruvarna i drivfläns och lagerhus, samt på muttern som sitter på axeln? /ds
Du ser! där har vi förklaringen!

jo det var så gått som omöjligt att få ur innerringen innan jag hade bränt på den.. och det krävdes mycket kräm med pinnsvetsen men sen var det något litet knack med glidhammaren så
"kom den som en död häst" #(Bosse Bildoktorn).
Drivflänsen antar jag du menar med den jag kanske kallade medbringaren?
den är det 6 eller 8 st 10mm nyckel,
muttern på axeln ska jag kolla upp idag, har den gamla kvar så.
någon tum tror jag det var, ska kolla vilken hylsa jag använde mig utav och sen kan jag ju mäta på muttern om det var rätt hylsa också

sen lagerhuset sitter med 4 st insex storlek? 8mm kanske? med 17mm nyckel på muttern bakom. som du ser på en bild nedanför så fick inte jag ur alla bultar till "huset" så jag lät det sitta kvar så slapp jag hålla på med bromsledningarna också.
men får du lös skiten så kom ihåg att du ska dit med bultarna innan axeln trycks dit, annars kan det nog bli knivigt att få dom på plats.
Jag tycker att det gick smidigt med allt på plats.
Skulle jag göra det igen hade jag inte tagit bort huset då heller. ska ta ett kort på specialaren jag gjorde på innerringen för att få fäste med glidhammaren, man kommer åt bakifrån att knacka om man inte har glidhammare också men komihåg att det längst in inte är lagerbanan, det är en "stoppklack" längst in. Ska kolla igenom kameran en gång till och se om jag inte tog nå fler bilder.
Så enklast är om man svetsar fast som jag en mutter i lagerbanan så man har någonting att slå på.

Lycka till! Hoppas jag inte rörde till det hela

/Johan