Författare Ämne: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T  (läst 391671 gånger)

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #40 skrivet: februari 04, 2008, 20:46:28 »
Har kollat igenom den där listan 4-5ggr nu men hittar inte på b200F...
Aja får väl riva av kåpan själv å ta reda på det själv, ska man ha nått gjort får man allt göra det själv  ;) Ha de !  /Johan

Lite info som jag hittade. Har "samma" motor, blev därför lite intresserad. Enligt Kg-trimnings katalog (se bild). Här har vi lite resentioner av m-axeln, Länk. :)  /Max

Hehe där ser man, blompinne... Får se vad den kommer att användas till, men i min motor kommer den inte sitta länge till!  ;)
någon som vill köpa en Mkam ?
Någon 80 årig gubbe eller så?
Jag lovar du blir inte besviken din volvo kommer aldrig att bli slöare om du sätter i denna västing kam, hittar du en slöare kam får du pengarna tillbaka!
Denna kam duger till... hm ja.. du behöver nog inte ha farthållare på motorvägen, fullgas är nog lagom utan att behöva sakta in för kameror.. ;D skynda fynda!

/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #41 skrivet: februari 04, 2008, 20:57:02 »
Snyggt med whitespoke!

Tack för alla bilder och info om lagerbytet, jag ska byta höger bak efter nedslag på besiktning, har månaden på mig.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: februari 04, 2008, 21:07:13 »
Tråkigt med ombesiktningar.. Men har du tillgång till gassvets? så värm gärna på medbringaren (över splinesen) för det sitter tydligen någon form utav locktite där. Så värm som fan där men smält inte ner medbringaren :P sen kör med avdragare och försök till att börja med att få av medbringaren av axeln först, annars lär du nog behöva sånna verktyg jag använde mig utav, men känner du någon på en mekanisk verkstad så kanske du kan få tag på en liten puck. kan försöka å få tag på bilder på "pucken" och pumpen om du undrar.. Men en lagomt stor 2 eller 3 armad avdragare kommer du nog att behöva.. Lycka till med lagerbytet och undrar du nått så ska jag försöka hjälpa till! Kom ihåg att köra i lagret i "hubben" först så du får dit låsringen för lagret bara...  ::) altså inte som jag råkade göra sätta lagret på axeln först.. men kasta för all del in lagret och axeln i frysen dagen innan så kommer det nog gå som smort!

/Johan
Snyggt med whitespoke!

Tack för alla bilder och info om lagerbytet, jag ska byta höger bak efter nedslag på besiktning, har månaden på mig.

cyberfalcon

• Medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Vem fan behöver turbo?
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: februari 04, 2008, 22:26:21 »
Först o främst , dekalen. Den dekalen är mycket viktig för de aerodynamiska Flödet hos en 360.
Skärmen , VAR snygg så länge man lät fan i att ta bort tejpen  ::) ;)
Volvo 340 # Ford Taunus XL 1971 # Ford Sierra DOHC 1992 # Nissan Navara 2007 #

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: bilder
« Svar #44 skrivet: februari 05, 2008, 06:10:30 »
om det funkar så är det en bild innifrån under bilen sett, på yttre lagerbanan med lite svetssträngar på sig. (på tok för klen svets vid det tillfället) har fortfarande inte fått nått bra svar på varför ringen krymper med svetsfog men jag antar att man bränner bort en massa material så den deformeras?

Fungerade det, krymte lagren? Gick det lättare att få ut dem efter svetsningen? Teorin bakom, är gammal. Har använts innom smidet i århundraden. Uphettas en metalbit vill den utvidga sig, inte krympa. Men hindrar men den att utvidgas i ena ledden, som lagerhuset gör i detta fall! Då utvidgar den sig destu mer i den andra riktningen, mao den blir tjockare. När den sedan svalnar, drar den sig sammman i alla riktningar, inget hindrar den från att göra detta! Detta medför att ringens diameter har minskat samt att dess tjocklek har ökat. Används innom smidet för att öka tjockleken på detaljer! :) /Max

Ps. tack för många bra bilder! Du vet väl inte dimensionen på skruvarna i drivfläns och lagerhus, samt på muttern som sitter på axeln?  /ds
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: bilder
« Svar #45 skrivet: februari 05, 2008, 07:17:36 »
om det funkar så är det en bild innifrån under bilen sett, på yttre lagerbanan med lite svetssträngar på sig. (på tok för klen svets vid det tillfället) har fortfarande inte fått nått bra svar på varför ringen krymper med svetsfog men jag antar att man bränner bort en massa material så den deformeras?

Fungerade det, krymte lagren? Gick det lättare att få ut dem efter svetsningen? Teorin bakom, är gammal. Har använts innom smidet i århundraden. Uphettas en metalbit vill den utvidga sig, inte krympa. Men hindrar men den att utvidgas i ena ledden, som lagerhuset gör i detta fall! Då utvidgar den sig destu mer i den andra riktningen, mao den blir tjockare. När den sedan svalnar, drar den sig sammman i alla riktningar, inget hindrar den från att göra detta! Detta medför att ringens diameter har minskat samt att dess tjocklek har ökat. Används innom smidet för att öka tjockleken på detaljer! :) /Max

Ps. tack för många bra bilder! Du vet väl inte dimensionen på skruvarna i drivfläns och lagerhus, samt på muttern som sitter på axeln?  /ds
Du ser! där har vi förklaringen! :) jo det var så gått som omöjligt att få ur innerringen innan jag hade bränt på den.. och det krävdes mycket kräm med pinnsvetsen men sen var det något litet knack med glidhammaren så
"kom den som en död häst" #(Bosse Bildoktorn).
Drivflänsen antar jag du menar med den jag kanske kallade medbringaren?
den är det 6 eller 8 st 10mm nyckel,
muttern på axeln ska jag kolla upp idag, har den gamla kvar så.
någon tum tror jag det var, ska kolla vilken hylsa jag använde mig utav och sen kan jag ju mäta på muttern om det var rätt hylsa också :P sen lagerhuset sitter med 4 st insex storlek? 8mm kanske? med 17mm nyckel på muttern bakom. som du ser på en bild nedanför så fick inte jag ur alla bultar till "huset" så jag lät det sitta kvar så slapp jag hålla på med bromsledningarna också.
men får du lös skiten så kom ihåg att du ska dit med bultarna innan axeln trycks dit, annars kan det nog bli knivigt att få dom på plats.
Jag tycker att det gick smidigt med allt på plats.
Skulle jag göra det igen hade jag inte tagit bort huset då heller. ska ta ett kort på specialaren jag gjorde på innerringen för att få fäste med glidhammaren, man kommer åt bakifrån att knacka om man inte har glidhammare också men komihåg att det längst in inte är lagerbanan, det är en "stoppklack" längst in. Ska kolla igenom kameran en gång till och se om jag inte tog nå fler bilder.
Så enklast är om man svetsar fast som jag en mutter i lagerbanan så man har någonting att slå på.  ;)

Lycka till! Hoppas jag inte rörde till det hela :P
/Johan

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #46 skrivet: februari 05, 2008, 07:33:51 »
Sorry, har kanske uttryckt mig slarvigt. Det är gängan jag söker ex (M10x1,25) och ev längden på skruvarna. Tänker ha en uppsättning i reserv när jag börjar rota! 10 mm sexkantsskalle, borde betyda 6 eller 8 mm skruv?:) /Max

Ps. bra tips att låta flänsen, stanna på sin plats! /ds
« Senast ändrad: februari 05, 2008, 07:44:16 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

cyberfalcon

• Medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Vem fan behöver turbo?
    • Visa profil
« Svar #47 skrivet: februari 05, 2008, 19:45:04 »
M6 Var de på skruvarna va?
Ett tips för dom som ska riva isär skiten . Köp , om ni inte har ,  en krafthylsa el likn med endast 6 kant och försök inte dra skiten me spärrskaft och 12kantshylsa.  :)
Volvo 340 # Ford Taunus XL 1971 # Ford Sierra DOHC 1992 # Nissan Navara 2007 #

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #48 skrivet: februari 06, 2008, 05:59:58 »
God morgon!
på "medbringaren" är det M8 ca 35mm lång, gör inget om dom bli för lång det är genomgående hål på medbringaren/bågfil, stigning vet jag ej,
verkar kunna vara tum också för de 4 insex som lagerhuset sitter med är tumgänga om inte en grov mm gänga då. då var det bara den stora muttern kvar då, jag tog en tumhylsa till den, har inte hunnit kolla vilken men lite mindre än 32mm har jag för mig den var, tror 32an glappade lite.
Men använd rikligt med "gucka" så ska nog skruvarna gå att använda.
Dom som håller lagerhuser kan vara värre, då dom går igenom alu, som alla vet OXIDERAR nå förjävligt tillsammans med skit vatten och inte minst salt. så mina fick jag lös 2 utav 4 så strunta i dom så behöver du inte lufta bromsarna heller ;)

Hoppas det hjälpte lite..
/Johan

Sorry, har kanske uttryckt mig slarvigt. Det är gängan jag söker ex (M10x1,25) och ev längden på skruvarna. Tänker ha en uppsättning i reserv när jag börjar rota! 10 mm sexkantsskalle, borde betyda 6 eller 8 mm skruv?:) /Max

Ps. bra tips att låta flänsen, stanna på sin plats! /ds

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
lätta svänghjul
« Svar #49 skrivet: februari 06, 2008, 06:06:59 »
Jobbar snart nattskift så tänkte rycka ur motorn och lätta svänghjulet under nästa vecka  ;D
Hur mycket väger svänghjulet orginal på b200F?
Hur mycket kan man lätta? tar man enklast bort ifrån "baksidan" utav shjulet?
Jo jag vet att jag ska balansera och så ;) ska nog viktbalansera stakarna också.
/Johan

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #50 skrivet: februari 06, 2008, 18:00:52 »
Här är några, att beskåda! Hittade dem här. Det är skrivet "4.8 kg" på det ena, kan det vara vikten, efter lättningen? :) /Max

Ps. tack för all lager och skruv-info. /ds
« Senast ändrad: februari 06, 2008, 19:27:16 av Max »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
SV: lätta svänghjul
« Svar #51 skrivet: februari 06, 2008, 20:06:27 »
Jobbar snart nattskift så tänkte rycka ur motorn och lätta svänghjulet under nästa vecka  ;D
Jo jag vet att jag ska balansera och så ;) ska nog viktbalansera stakarna också.
/Johan

Roligt!

Original djupa svänghjulet som vi har väger ca 13kg
Det plana som sitter på alla B21 och vissa B23 väger ca 9kg.
Ett sånt 9-kilos har jag fast det är lättat massvis så nu väger det 4kg.
Det djupa svänghjulet är inte många som lättar, och om de gör det är det för att de vill ha kvar hålen till tändtriggern på det.

Det djupa går nog inte plana mer än att det blir ungefär 9kg som det plana är från början. Men misstänker att du tänker köra vidare på Renix och därför behöver det djupa svänghjulet för att trigga tändningen?

Här är bilder på det 4kg tunga svänghjulet: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg30026#msg30026
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: lätta svänghjul
« Svar #52 skrivet: februari 07, 2008, 06:15:44 »
/Johan

Roligt!

Original djupa svänghjulet som vi har väger ca 13kg
Det plana som sitter på alla B21 och vissa B23 väger ca 9kg.
Ett sånt 9-kilos har jag fast det är lättat massvis så nu väger det 4kg.
Det djupa svänghjulet är inte många som lättar, och om de gör det är det för att de vill ha kvar hålen till tändtriggern på det.

Det djupa går nog inte plana mer än att det blir ungefär 9kg som det plana är från början. Men misstänker att du tänker köra vidare på Renix och därför behöver det djupa svänghjulet för att trigga tändningen?

Här är bilder på det 4kg tunga svänghjulet: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg30026#msg30026

Shyst svänghjul du har fått tag på ;)
Jo jag hade tänkt att iallafall till en börjar köra med orginalsprut iallafall.
Någon som har en bild på ett lättat orginalsvänghjul? är det dom som kallas dubbelmasse? Eller finns det något smeknamn på dom? Hålen är det typ 60-2 eller? lika bra å veta innan man river..
Men det borde väl vara på "baksidan" man lättar då eller? för ytterkanten sitter väl hålen på?

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #53 skrivet: februari 07, 2008, 06:17:19 »
Här är några, att beskåda! Hittade dem här. Det är skrivet "4.8 kg" på det ena, kan det vara vikten, efter lättningen? :) /Max

Ps. tack för all lager och skruv-info. /ds

Oh shit :P passa fötterna när man gasar kanske? :P

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #54 skrivet: februari 07, 2008, 08:23:07 »
Någon som har en bild på ett lättat orginalsvänghjul? är det dom som kallas dubbelmasse? Eller finns det något smeknamn på dom? Hålen är det typ 60-2 eller? lika bra å veta innan man river..

Om jag inte är helt fel ute så har motorer med Renix tändning ett lite udda hålmönster på svänghjulet, nämligen 44-2-2, d.v.s. 44 hål, sedan saknas 2 hål på 2 olika ställen. De större/modernare motorerna med EZK (heter den väl?) tändning har 60-2 hål...
Det är i alla fall så jag har förstått det, någon som faktiskt har räknat hålen får gärna rätta mig...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #55 skrivet: februari 07, 2008, 12:59:27 »

Om jag inte är helt fel ute så har motorer med Renix tändning ett lite udda hålmönster på svänghjulet, nämligen 44-2-2, d.v.s. 44 hål, sedan saknas 2 hål på 2 olika ställen. De större/modernare motorerna med EZK (heter den väl?) tändning har 60-2 hål...
Det är i alla fall så jag har förstått det, någon som faktiskt har räknat hålen får gärna rätta mig...
okej, hur långt in mot startkransen är dom hålen? för det är väl tjocka modellen av svänhjul och då hade det ju varit bra om man kunna svarva ner så mycket som möjligt längst ut. någon som kan ta en bild på ett svänghjul från "kuggsidan"?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #56 skrivet: februari 07, 2008, 21:06:38 »

okej, hur långt in mot startkransen är dom hålen? för det är väl tjocka modellen av svänhjul och då hade det ju varit bra om man kunna svarva ner så mycket som möjligt längst ut. någon som kan ta en bild på ett svänghjul från "kuggsidan"?

Japp det är udda hålmönster jämfört med övriga Volvos, dock vet jag inte hur det är med övriga volvos som har Renix? De borde ju rimligtvis ha samma hålmönster som 360 med Renix.

Förtydligande/rättande, Renix är tändsystemet och sprutet har inget med det att göra, sprutet heter LU-Jetronic på B200F.

"Pottsvänghjul" eller "det djupa svänghjulet" är det du har, dubbelmassa fanns bara på nyare typ 940, och väger ÄN mer och svårt att lätta + att det går sönder vid trimning för att det är två ihopvulkade svänghjulsdelar med gummi mellan typ.

Sök på "lätta djupa svänghjulet" eller dylikt på google och se om du hittar nåt, borde finnas massa info om det på TPC eller Turbobricks i allafall!

Här kommer bilder på begäran:

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #57 skrivet: februari 08, 2008, 05:57:39 »

Japp det är udda hålmönster jämfört med övriga Volvos, dock vet jag inte hur det är med övriga volvos som har Renix? De borde ju rimligtvis ha samma hålmönster som 360 med Renix.

Förtydligande/rättande, Renix är tändsystemet och sprutet har inget med det att göra, sprutet heter LU-Jetronic på B200F.

"Pottsvänghjul" eller "det djupa svänghjulet" är det du har, dubbelmassa fanns bara på nyare typ 940, och väger ÄN mer och svårt att lätta + att det går sönder vid trimning för att det är två ihopvulkade svänghjulsdelar med gummi mellan typ.

Sök på "lätta djupa svänghjulet" eller dylikt på google och se om du hittar nåt, borde finnas massa info om det på TPC eller Turbobricks i allafall!

Här kommer bilder på begäran:
Godmorgon!
Tack som fan! Nu ser man ju att man kan ta av lite utanför hålen och på vevsidan är det ju en massa överflöd också. :)
Tack för bra bilder, nu vet man att det kan vara lönt att plocka ner svänghjulet :) Natt vecka på jobbet = Hempul :)

Ska kika lite på ett eget insug också, tänkte ta och kapa av ett orginal insug och köra med slang emellan alu och rostfritt, bygga plenium med en 90' böj och plåt. och försöka få tag på små trattar.
/Johan

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
Lite har hänt iallafall :)
« Svar #58 skrivet: februari 10, 2008, 12:26:51 »
Nu har jag rivit ur motorn ut pärlan :)
Var inte några större problem bara man kom ihåg alla slangar och kablar :P

Har plockat isät b200an lite också, tänkte ta och svarva ner kolvarna lite.
Allt såg ju shyst ut där under locket.
Se om man ser vad som är tänkt att man ska se men iallafall så är honingsränderna kvar iallafall och det verkar ju bra!

det satt tydligen inte en M kam i den heller men det var väl inte mycket bättre det som satt i..

kamdrev

/Jyllskar

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
ny morot...
« Svar #59 skrivet: februari 10, 2008, 12:30:58 »
Var hem till en granne och såg under en motorhuv att det låg någonting man kunna shymta i rött, frågade vad är detta då?
En b230E.. AHAA! Frågade han vad han skulle ha för den, 800 komplett eller gratis om han fick behålla allt krams på utsidan... generator, insug mm.. DEAL!
Så nu har jag plockat isär den och ska svarva av kolvarna en aning.
Ska väl hona cylindrarna lite också då den har stått ett tag.
Någon som har koll på hur mycket man ska köra av kolvarna om man ska ladda ca 1 bar?
1-2 mm?

/Jyllskar

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #60 skrivet: februari 10, 2008, 12:32:18 »
vad har man inte vingen till :)

Ser jag dubbelt?  ::)

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #61 skrivet: februari 10, 2008, 12:41:51 »
Tips svarva inte av kolvarna ta bort lie matrial i förbräningsrumena istället,
gärna runt ventilerna så flödar den lite bättre  :)
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #62 skrivet: februari 10, 2008, 15:30:16 »
B230E är inte fel!  :P

Och tack för fina bilder!

Nebu

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 46
  • 440
    • Visa profil
« Svar #63 skrivet: februari 10, 2008, 21:23:46 »
Rätta mig om jag har fel men är det inte så att om man tar bort vikt på kolvarna så blir det obalans i vev axeln. Jag menar då får man balansera om vevaxeln.

Ladda 1 bar hehe...
Det växer horn i pannan bara man tänker på det. en röd raket var beställd....
Spöket heter min bil för han är vit.  Också spökar han för mig :)
Tjingeling

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #64 skrivet: februari 10, 2008, 21:36:24 »
Nej du behöver inte ballansera vevaxeln efter att du svarvat kolvar  :D
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #65 skrivet: februari 10, 2008, 21:59:44 »
Rätta mig om jag har fel men är det inte så att om man tar bort vikt på kolvarna så blir det obalans i vev axeln. Jag menar då får man balansera om vevaxeln.

Ladda 1 bar hehe...
Det växer horn i pannan bara man tänker på det. en röd raket var beställd....

man kan vikta kolvarna, se till så dom väger på grammet lika. Då blir det bättre än original!

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #66 skrivet: februari 11, 2008, 03:43:12 »
Tips svarva inte av kolvarna ta bort lie matrial i förbräningsrumena istället,
gärna runt ventilerna så flödar den lite bättre  :)

To late :P Tog av dom 1.2mm och gjorde gropen som finns orginal 0.2mm djup.
Har börjat svarva svänghjul nu också! :) på baksidan börjar det bli klart bara kopplingssidan kvar. där blir det inte så mycket men man märker redan på vikten att det blir lättare.. :)
Någon som har någorlunda exakt vikt på ett djupt svänghjul? så kan jag ha nånting å jämföra med. Glömde ju att väga det innan..

Honat ur "nya" blocket nu.
Kvar att göra är väl att viktbalansera kolvar/stakar och svänghjulet.

Har knäppt några bilder på sakerna som kommer in kanske under morgondagen :)

Godmorgon!
/Jyllskar

GustavE

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
« Svar #67 skrivet: februari 11, 2008, 09:59:02 »
Kul att du håller på!!!
härligt att se att nån får tummen ur!
ett djupt svänghjul väger omkring 13 kg det tunna 9
Lycklig igen i min 360gl sedan

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #68 skrivet: februari 11, 2008, 13:09:01 »

Delarna, balenseras och viktas, var för sig. Det går inte att till 100% balansera en rak 4a, för detta krävs minst 6 cylindrar! Men vad gör det! ;) /Max
« Senast ändrad: februari 11, 2008, 15:46:06 av Max »

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #69 skrivet: februari 12, 2008, 11:41:29 »
lite bilder på kolvarna  8)
i svarven

en annan kolv.

Alla 4 tillsammans :)

Någon som vet hur mycket det gjorde på kompressionen att jag tog av ca 1.4mm på kolvarna?

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #70 skrivet: februari 12, 2008, 11:45:36 »
kunna inte låta bli att putsa lite på stakarna också :P

Har vägt upp stakarna och kolvarna nu.
Stakarna hade en max diff på 3 gram
och kolvarna diffade max 6 gram.
Ska justeras till.

Har lättat remhjulet i fram också  ;D
3 remhjul är ju onödigt om man bara behöver 2 eller igentligen 1.
Tog av 1 remhjul iallafall, många bäckar små ;)

Ska åka iväg och måla på blocket lite nu hade jag tänkt och sen kanske montera i veven mm igen. :) snart är det motor igen :)

All 4 now.
/Jyllskar

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #71 skrivet: februari 12, 2008, 22:04:26 »
Någon som vet hur mycket det gjorde på kompressionen att jag tog av ca 1.4mm på kolvarna?

Här har du en fakta-tråd! :) /Max

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3769.new#new

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #72 skrivet: februari 12, 2008, 23:07:58 »
Gott jobbat, kolvarna blev snygga!

Lägg gärna upp bild på remhjulet med!

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #73 skrivet: februari 13, 2008, 21:36:23 »

Här har du en fakta-tråd! :) /Max

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3769.new#new

Shit :P ska ta och läsa igenom det där lite senare, känner igen mig sen mattelektionerna iallafall :S synd att jag inte kommer ihåg hur man räknar men det kommer nog. :)

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #74 skrivet: februari 13, 2008, 21:38:21 »
Gott jobbat, kolvarna blev snygga!

Lägg gärna upp bild på remhjulet med!

Tackar! :)
Ja en bild kommer upp imorn på remhjul och svänghjul, gick inte nå bra å göra det idag ;) Men nu är det ju löst.

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #75 skrivet: februari 13, 2008, 21:47:17 »
Som sakt nu har jag lättat i båda ändar utav veven, svänghjulet så klart och tagit väck en skiva på remhjulet, många bäckar små ;)
Svänghjulet är snart klart, kvar att göra är att jag ska dra en repa på anliggningsytan för kopplingen så det blir lite nytt bett, inte för att den var dålig men i förebyggande syfte.. :) Kanske dags att börja leta växellådor och diffar? :D
Svänghjulet är avsvarvat överallt utom vid hålen för hallgivaren, sen blir det megasquirt så då kan jag svarva bort det också. :)

Lackat på blocket nu. Rött så klart på en rödblockare! :)

Har funderat på märkningen på blocket där det står b230, ska jag slipa bort det helt eller låta det vara eller knacka bort mitten utav 3an så det ser ut osm en missformad 0a? b200..? då kommer det bli som ett bakframvändt "C"..
Vad tycker ni?

Ha det!
Lite bild uppdate imorgon.
/Johan

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #76 skrivet: februari 13, 2008, 22:00:05 »
lyckades maila bilderna från telefonen till datorn :P
här är en liten förhandstitt ;)

Svänghjulet

Remhjulet

Fler bilder kommer senare när allt är klart med hjulen.

/Johan

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #77 skrivet: februari 13, 2008, 22:18:04 »
Shit :P ska ta och läsa igenom det där lite senare, känner igen mig sen mattelektionerna iallafall :S synd att jag inte kommer ihåg hur man räknar men det kommer nog. :)

Behövs inga mattelektioner! ;) Bara sätt in dina siffror så "spottar" formeln ut det du söker! :)  /Max

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #78 skrivet: februari 13, 2008, 22:19:03 »
Som sakt nu har jag lättat i båda ändar utav veven, svänghjulet så klart och tagit väck en skiva på remhjulet, många bäckar små ;)
Svänghjulet är snart klart, kvar att göra är att jag ska dra en repa på anliggningsytan för kopplingen så det blir lite nytt bett, inte för att den var dålig men i förebyggande syfte.. :) Kanske dags att börja leta växellådor och diffar? :D
Svänghjulet är avsvarvat överallt utom vid hålen för hallgivaren, sen blir det megasquirt så då kan jag svarva bort det också. :)

Lackat på blocket nu. Rött så klart på en rödblockare! :)

Har funderat på märkningen på blocket där det står b230, ska jag slipa bort det helt eller låta det vara eller knacka bort mitten utav 3an så det ser ut osm en missformad 0a? b200..? då kommer det bli som ett bakframvändt "C"..
Vad tycker ni?

Ha det!
Lite bild uppdate imorgon.
/Johan

Oj vilken rolig update  :D

Ser bra ut med ny modell på hjulen  :P

Angående märkningen så ska jag själv försöka göra en nolla, hade tänkt slipa ner 3an helt och gjuta en nolla men ditt sätt kanske är smidigast, då behöver jag bara lite plastic padding och några minuter med dremeln sen så är det en nolla  :)
Och färg på det såklart! Största problemet är att jag inte tänker lacka hela blocket... ska ju va en sleeper ju  ;)

Keep up!

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #79 skrivet: februari 13, 2008, 23:34:16 »
b]har en liten fundering.. [/b]
Kontakten som är på bilden neranför, vad går den till?

Hej, jag vet att detta ämne är historia! Såg att Kullke har info om "kontakten", i en annan tråd. :) /Max

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3552.msg46215#msg46215