Författare Ämne: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T  (läst 352370 gånger)

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #480 skrivet: december 09, 2008, 23:09:01 »
Om du inte ska ha spjällägesgivaren köper jag gärna den. Jag har ju tappat bort min >:(
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #481 skrivet: december 10, 2008, 10:34:52 »
Har börjat strippa 850n nu, visar sig hur det slutar ;)
Någon som behöver nå delar från en 850 GLT 92a?
Har ju 2 st 360 så det kan ju bli en av varje ;) GLTn tänkte jag vara mer seriös med så den kan få ta sin tid, Däremot den som är i denna tråden kan ju få utbyte av topp till en med dubbelt antal ventiler ;)

/Johan

Spännande  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #482 skrivet: december 10, 2008, 16:23:00 »
Om du inte ska ha spjällägesgivaren köper jag gärna den. Jag har ju tappat bort min >:(
hmm
eftersom jag ska använda motorn så behöver jag den nog själv, men har en till liggandes som jag tänkte använda till 8V motorn men det blev ju tydligen aldrig av. Ska fundera lite om jag ska sälja den :P tror jag köpte den för 400:- iaf...
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #483 skrivet: december 10, 2008, 22:05:39 »
Det är ingen krissituation, tänkte mest bara om du skulle kasta den :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #484 skrivet: december 10, 2008, 22:53:53 »
Nu är motorn ur 850n ;)
Tog med hela kabelhärvan som gick till säkringslådan mm, gick relativt smärtfritt. Får väl se hur mycket av alla kablar som blir kvar när man strippat färdigt :P

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #485 skrivet: december 10, 2008, 23:16:58 »
Det blir fin fint det här!

Har du auto-down på dina fönsterhissar? Om det är rätt pris är jag på jakt efter relät.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #486 skrivet: december 12, 2008, 21:44:57 »
Nu har jag vart ute och varit taggad på att laga 360n för att det är massa snö mm.. . bytte vattentempgivaren till boxen som vi alla trodde att det var fel på, men ingen skillnad, börjar nog misstänka att det är boxen som fått sig en kyss, kan det funka att sno ifrån GLTn tror ni?

Bygde ett motorstativ igår på jobbet iallfall så nu hänger 5an och väntar ;) ska beställa en adapterplatta från KL efter jul tänkte jag :)
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #487 skrivet: december 12, 2008, 21:47:11 »
Det blir fin fint det här!

Har du auto-down på dina fönsterhissar? Om det är rätt pris är jag på jakt efter relät.

Tyvärr var det inte autodown på den :( annars hade du kunnat få relät då den endå åker till tippen nästa vecka..
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #488 skrivet: december 12, 2008, 22:43:04 »
kan det funka att sno ifrån GLTn tror ni?

Synd att det inte var givaren. Ge inte upp nu!

Jo boxen ska väl funka att flytta över, enda du missar är ju lambdan.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #489 skrivet: december 14, 2008, 19:03:38 »
släng för guds skull inte styrboxen om det är fel på den. löda istället om den eller lägg den i ugnen så den smälter ihop :)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #490 skrivet: december 14, 2008, 21:02:34 »
släng för guds skull inte styrboxen om det är fel på den. löda istället om den eller lägg den i ugnen så den smälter ihop :)

lägga den i ugnen?! :D
Hur menar du då? att en ev. kalllödning kan gå till sig?
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #491 skrivet: december 16, 2008, 20:00:12 »
tydligen ;) kallas för latemans lödning... funkar även på fuktskadade mobiler tydligen, vet inte om det va som att göra kladdkaka 200*c och 20-25 min ;D

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #492 skrivet: januari 05, 2009, 17:16:05 »
Nu blir jag knäpp....
Nu har jag provat byta databoxen, tog den ifrån GLTn. Samma fenomen, går bra kall men kasst/SURT när den blivit varm.
Däremot blev jag förvånad när jag tog en provtur att varvstoppet inte längre slog till vid 6000rpm.. ärligt talat slog det aldrig i innan mitt samvete släppte på gasen...
Men provade byta LMM till en annan men samma sak...

Nästa grej att testa är kompressonen, kan den vara bra när den är kall och bli tokig varm? Drar ingen vatten eller olja och ingen "emulsion" utav dessa 2 heller...

Gjort än så länge:
Bytt tempgivare (Bosch)
Bytt databox
Bytt LMM
Bytt Renix tändspolen.
Bytt stift/kollat kablar

Fler förslag?!  ;D


/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #493 skrivet: januari 05, 2009, 17:36:34 »
Jag har för  mej att det finns 2st temp givare en till själva sprutet+ en till kallstart spridaren.Om den är paj ja då har man problem ............
"don't buy it if you can build it!"

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #494 skrivet: januari 05, 2009, 18:07:08 »
lägga den i ugnen?! :D
Hur menar du då? att en ev. kalllödning kan gå till sig?
/Johan

Ten är en halvmetall, vid temperaturer under +13 sker en gradvis (långsam) övergång till icke metall! Dvs ej elektriskt ledande! Vid uppvärmning återgår tennet till sin metallstruktur... Om du tänker lägga kortet i ugnen, kolla först så alla komponenter tål värmen! :-\ Jag hade tagit lödpennan! :) /M

Källa.
Citera
Tenn är ett grundämne som har egenskaper som gör att den kan klassas som både metall och icke-metall. Ett exempel på varför tenn kan klassas som halv-metall är att tenn har två olika kristallstrukturer. När tenn smälter bildas sk. ?-tenn, som är silvervitt och glänsande har det utpräglade metallegenskaper. ?-tenn är stabilt till +13? C. Under denna temperatur är istället ?-tenn stabil. Den har en annan kristallstruktur, är grå, mycket spröd, saknar ledningsförmåga och har typiska icke-metalliska egenskaper. Om ett tennföremål får stå kallt bildas partier av ?-kristaller på ?-ytan. Detta kallas tennpest.

Jag har för  mej att det finns 2st temp givare en till själva sprutet+ en till kallstart spridaren.Om den är paj ja då har man problem ............

Håller med, Kolla termotidkontakten och kallstartsinsprutaren! Resten har du bytt! :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #495 skrivet: januari 06, 2009, 02:49:16 »
Nu blir jag knäpp....
Nu har jag provat byta databoxen, tog den ifrån GLTn. Samma fenomen, går bra kall men kasst/SURT när den blivit varm.
Däremot blev jag förvånad när jag tog en provtur att varvstoppet inte längre slog till vid 6000rpm.. ärligt talat slog det aldrig i innan mitt samvete släppte på gasen...
Men provade byta LMM till en annan men samma sak...

Nästa grej att testa är kompressonen, kan den vara bra när den är kall och bli tokig varm? Drar ingen vatten eller olja och ingen "emulsion" utav dessa 2 heller...

Gjort än så länge:
Bytt tempgivare (Bosch)
Bytt databox
Bytt LMM
Bytt Renix tändspolen.
Bytt stift/kollat kablar

Fler förslag?!  ;D


/Johan

GLT-motorn har inte varvstopp i Jetronic, istället ligger det i Renix om det nu inte var rotorn i fördelaren!?

Om det är termotidkontakten eller kallstartsspridaren så kan det stämma med fenomenet att den går bra kall men kass varm. När motorn är kall behövs ju den extra soppan men om den inte stängs av blir det ju för mycket sen när motorn blir varm!  :)
Prova att rycka ut sladden till spridaren, och om inte det hjälper så har spridaren hängt sig i öppet läge. Det bekräftas genom att man med spridaren lös (fast med bränslet fortfarande anslutet men elkontakten bortkopplad) kör igång motorn och ser om det sprutar soppa från den nu "dödade" spridaren.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #496 skrivet: januari 07, 2009, 20:01:08 »
ska ta och kika på kallstarten, rycka kablen hjälpte inte..
Men det konstiga är att den går fint på tomgång... men så fort man försöker gasa eller belasta så går det surt..
Aja ska kolla med en svetstång på kallstartsmatningen och se om det hjälper :)
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #497 skrivet: januari 07, 2009, 21:45:36 »
ska ta och kika på kallstarten, rycka kablen hjälpte inte..
Men det konstiga är att den går fint på tomgång... men så fort man försöker gasa eller belasta så går det surt..
Aja ska kolla med en svetstång på kallstartsmatningen och se om det hjälper :)
/Johan

Skumt.. och du är säker på att den får för mycket så den inte får för lite? Kollat så TPS:en fungerar?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #498 skrivet: januari 08, 2009, 02:16:49 »
ska ta och kika på kallstarten, rycka kablen hjälpte inte..
Men det konstiga är att den går fint på tomgång... men så fort man försöker gasa eller belasta så går det surt..
Aja ska kolla med en svetstång på kallstartsmatningen och se om det hjälper :)
/Johan

Skumt.. och du är säker på att den får för mycket så den inte får för lite? Kollat så TPS:en fungerar?

ja ganska säker iaf :P svider i ögonen som när man startar en snöskoter, och den går på laddtryck, dvs när man spär på med mycket luft ;)
Japp bägge lägena på TPSen funkar.. ska slå en kik imorn på kallstarten..
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #499 skrivet: juni 30, 2009, 17:57:56 »
hmm... man ska inte lita på att saker man byter till fungerar, provade borra ur orginal btrén och byta LMM och nog går bilen som en klocka igen! Typiskt att man inte provade byta en gång till förra året när det krånglade, aja in på besiktning och få köra en månad iallafall, måste få se bes-gubbens min med alla delar monterade ;D
Karossen är tyvärr så dålig att det inte är någon idé att försöka sig på en lagning.
Ikväll blir det börnträff på byn ;)
sorry för detta trådlyft på ett halvår men tyckte att det var det värt trots rabarbertillväxt genom grenrör ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #500 skrivet: juli 02, 2009, 01:00:27 »
haha ja visst var det fint med rabarber under huven hehe jag lllärde väl bli medlem här då nu när man skaffat en 360 =P
Old Volvo's never die, they only go faster!"

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #501 skrivet: juli 02, 2009, 11:54:18 »
ja visst var det det :) när man startade luktade det rabarberpaj och e85 i mängder ;)
tyvärr är det så att kopplingen inte har blivit nå bättre under vintern snarare sämre.. kanske dahlan får ärva lite turbogrejor så dom får leva vidare i 300 livet :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #502 skrivet: juli 03, 2009, 01:56:05 »
ja det gör jag gärna mycket snällt  ;D
Old Volvo's never die, they only go faster!"

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« Svar #503 skrivet: juli 27, 2009, 18:46:06 »
Nu har min stackars räcerpärla fått gå vidare till andra sidan.. :'(
Ty tidens tand har satt sina spår såsom bakvagnsinfästning och bärande delar under var slitet.
Nu har den fått donera alla sina bra sidor till mitt andra projekt, "Volvo 350 GLT" och dahlan144s räcerpärla ska nog turbokonverteras med doneringsprylar.

Tack för alla härliga börnisar och sladdrundor du bjudit på.
Nåväl, jag återupplivade dig ifrån andra sidan en gång, med nöd och näppe gick det, men inte denna gång.

Rust In Pieces, R.I.P :-* FEN703
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga